tomcat Svart 18.Mars.2011 Del på Facebook Svart 18.Mars.2011 Kullosgasser er tyngre enn luft og faller nedover. I en lastebil er varmeren vanligvis montert under hytten og avgasser vil ikke stige inn der mennesker sover. I en båt derimot.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
alidal Svart 18.Mars.2011 Del på Facebook Svart 18.Mars.2011 (redigert) Har denne... Sitat herfra Det skremmende med CO er at gassen langsomt blander seg med luften. Selv om den er tyngre enn normal luft, vil den stige opp sammen med lufta. Detektoren kan derfor gjerne plasseres på en vegg, sier Depuis. Redigert 18.Mars.2011 av alidal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Honduras Svart 18.Mars.2011 Del på Facebook Svart 18.Mars.2011 (redigert) Kullosgasser er tyngre enn luft og faller nedover. Skal varsleren da monteres på dørken eller i taket...? Redigert 18.Mars.2011 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor Link to post Share on other sites More sharing options...
Cirion Svart 18.Mars.2011 Del på Facebook Svart 18.Mars.2011 Jeg sov med webastoen på i høst, men så kom vintern og lite bruk. Ble litt lei av å krype opp i båten for å slå på varmeren... Er jo møkk kaldt der inne ;) Installerte en fjernkontroll, så nå kan jeg bare kjøre forbi og aktivere varmeren, så putrer den på maks i 1 time. Perfekt for å brenne rent, vedlikeholde og få varme ombord til avfukteren som funker best i gode pluss grader. Den er like genial når jeg sover der. Bare å slå av når jeg legger meg, og når jeg våkner, aktivere med fjernkontrollen :) JA, jeg er lat... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mariell Svart 18.Mars.2011 Del på Facebook Svart 18.Mars.2011 Lat er jeg også Cirion. Har også Webaso, hvor fikk du tak i den fjernkontrollen? Link? Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post Share on other sites More sharing options...
Cirion Svart 18.Mars.2011 Del på Facebook Svart 18.Mars.2011 Fikk den på KCL, rester de hadde liggende. http://www.kcl.no/ http://motorvarmer.webastonorge.no/produkter/kontrollelementer/telestart-t91.html Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 18.Mars.2011 Del på Facebook Svart 18.Mars.2011 Og hvor har du 1000 ganger fra?...................... ...................... . Greit at sannsynligheten for at det skal skje ikke er stor - men konsekvensene er så store. .............. Anslag basert på anntal døde i husbranner siden 1991, iht dsb sine statistikker. Og det er nettop sansynligheten eg vurderer, og eg opfatta det slik at det var nettop sansynligheten for at noko skal kunne gå galt, som var tema i denne tråden. Konsekvensen av å dø av kollos VS brann, kjenner eg ikkje. Leiter videre etter data på kullos/brann vs dieselvarmer. Nokon må det jo være Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
dennrick Svart 18.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mars.2011 Angående montering av CO alarmer, så har jeg sett at i nye båter der gassalarm er levert fra fabrikken at de er montert oppunder tak - eller ihvertfall et godt stykke opp fra dørken. Jeg har derfor min Clas Ohlson CO alarm liggende på en hylle oppunder taket. Sjekket litt på nettet og fant ut av molekylvekten til CO er 28.01 g/mol. Tilsvarende molekylvekt for luft er 28,97 g/mol. Dette stemmer ikke med noen av sitatene over om at CO er tyngre enn luft. Utifra vekten ville jeg tenkt at CO stiger i luft. Hva som skjer når den blander seg med luft vet jeg ikke, men er det ikke bare snakk om at det med stadig med tilførsel av CO gass er det samme som en stadig tilførsel av CO molekyler - som forblir intakte - og at etterhvert blir konsentrasjonen av CO molekyler i luften såpass høy at det blir fare på ferde? hehe.... god helg fra dagens amatørkjemiker@uten.peiling Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post Share on other sites More sharing options...
Per Harald Svart 18.Mars.2011 Del på Facebook Svart 18.Mars.2011 Båtsesongen starter neste helg, så komfort er viktig for å få med rederinnen. Webasto luftvarmer går døgnet rundt ved behov, suplert av en eber vannvarmer og defrostervifte. Varmt vann og godt og varmt i hele båten. Bitteliten, nevnte du at du bruker eloppvarming på inverter. Har selv bank på 1000Ah og mastervolt inverter på 2200W. Ser ikke for meg at dette egner seg til el. fyring. Hva har du til å forsyne elvarmer? Per Harald Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php? Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis. D5LA I boks. Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 18.Mars.2011 Del på Facebook Svart 18.Mars.2011 Jeg har 2 stk 250w varmeovner. disse står på om natten ved behov. Trekker strøm fra batteriene via inverter. Lader opp med agregatet om morgenen. Vi har ca 700Ah forbruksbank med AGM batterier Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tine IV Svart 18.Mars.2011 Del på Facebook Svart 18.Mars.2011 Båtsesongen starter neste helg, så komfort er viktig for å få med rederinnen. Webasto luftvarmer går døgnet rundt ved behov, Per Harald Selvsagt jeg mener at det er vel derfor vi har varmer ombord,for å kose oss å ha det godt å varmt uannsett årstid.Lå over seinast om onsdagen og blir ombord inatt igjen,skal varmeren slåes av så blir madrassen mer lik en isklump.Det er vel ikke å anbefale om du skal ha med fruen ,så her går varmeren for fult.Har ca 24+ i salongen nu,å litt smågodt i koppen.Ikke mye å klage på nu,bortsett fra den jæ&/()#/#( a isen utenfor havna her.Den blir en stund er jeg redd,men men håpet er at den har stikke innen påske ...... Tine IV Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 18.Mars.2011 Del på Facebook Svart 18.Mars.2011 Eber'en går hele døgnet. Jeg kan ikke lukte CO. Det tror jeg heller ingen andre kan. Så om jeg skal dø sittende å lese avisen, eller når jeg sover, spiller for så vidt ingen rolle. Har planer om om å installere varsler. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tutti Frutti Svart 18.Mars.2011 Del på Facebook Svart 18.Mars.2011 Sakset fra http://www.tryggogsi...o/html/646.html Hva er karbonmonoksid? karbonmonoksid (CO) er en fargeløs, luktfri men dødelig gass. Da du hverken kan se, føle eller lukte den - kan karbonmonoksid drepe før du vet at den er der. Dagens energisparende og tette byggemetoder medvirker til å øke problemet med at CO-forurenset luft stenges inne i boligen. Hvorfor er karbonmonoksid så farlig? Den største faren med karbonmonoksid er at den lett binder seg til hemoglobinet i blodet. CO som pustes inn binder seg i lungene til blodet og erstatter oksygenet som cellene trenger for å fungere. Når CO finnes i luften vil den raskt binde seg til blodet og tilslutt erstatte så mye oksygen at du kveles innenfra. Hvor oppstår karbonmonoksid? Karbonmonoksid er et vanlig biprodukt fra innretninger og apparater som bruker brennbart drivstoff. Eksempler kan være oljebrennere, gasskomfyrer, griller, peiser og ovner. En tilstoppet pipe eller feilaktig ventilering kan også skape problemer. Hvem står i fare for karbonmonoksid forgiftning? Alle. Karbonmonoksid-forgiftning kan ramme alle; når som helst. Forskning viser at ufødte barn, spedbarn og eldre er spesielt utsatte. Hvordan kan jeg beskytte meg mot karbonmonoksid-forgiftning? Det amerikanske forbrukerrådet for produktsikkerhet (Consumer Product Safety Commission) anbefaler at det installeres minst en karbonmonoksid-varsler pr. husstand. En pålitelig og rimelig beskyttelse mot karbonmonoksid-forgiftning kan du oppnå ved å anskaffe en First Alert CO-varsler (karbonmonoksid-varsler). First Alerts karbonmonoksid-varsler er UL godkjent og basert på en ny patentert teknologi. Denne teknologien simulerer menneskekroppens opptak av CO og kan påvise konsentrasjoner helt ned til 0,01%. Hvordan vet jeg at jeg er karbonmonoksid-forgiftet? Det er vanskelig å diagnostisere CO-forgiftning. Symptomene ligner mange vanlige sykdommer som eks. influensa. Symptomene på begynnende forgiftning kan være hodepine, tretthet, kvalme, svimmelhet og forvirring. Heldigvis finnes det andre tegn som kan være til mer konkret hjelp: •Føler andre i huset seg uvel? •Føler du deg bedre straks du er borte fra huset? Dersom overnevnte er tilfelle kan det være at du har for høye konsentrasjoner av CO i ditt eget hjem. Du kan også gå til en lege og be om en karbonmonoksid prøve av blodet. En slik prøve kan påvise prosentandelen av karbonmonoksid i blodet. Hva gjør jeg hvis karbonmonoksid-varsleren gir alarm? Forlat huset øyeblikkelig. Ha ferdig en plan med et avtalt møtested for familien slik at du ved alarm eller brann raskt kan se at alle har kommet seg ut. (Mange dødsfall skjer ved at en person går tilbake i huset for å lete etter andre personer som man tror ikke har kommet seg ut). Ring brannvesenet fra naboens hus. Gå ikke inn i huset før brannvesenet har gitt tillatelse. Spør brannvesenet om kilden til karbonmonoksid gassen og få den fjernet øyeblikkelig. Hvor plasserer jeg en karbonmonoksid-varsler? Den bør plasseres i nærheten av soverommene, minimum en stk. pr. husstand. En ekstra varsler kan plasseres i nærheten av husets varmekilde om denne drives av brennbart materiale. Hva ser jeg etter ved kjøp av en CO-varsler? Se etter en varsler som har UL godkjenning. Dette merket betyr at varsleren har bestått 36 prøver innen ytelse, sikkerhet og nøyaktighet. First Alerts CO-varsler har en testfunksjon som tester både elektronikk og sensor. Batteriet har en levetid på 2-3 år. Lav batterispenning varsles med lydsignal i minst 30 dager. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 18.Mars.2011 Del på Facebook Svart 18.Mars.2011 Hvor skal en CO alarm monteres? i taket som en røykvarsler eller som en gassalarm ca 1 meter over gulvet? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Yankee Svart 18.Mars.2011 Del på Facebook Svart 18.Mars.2011 Har også CO alarm, men er her noen som vet om man kan funksjonsteste den på samme måte som røykvarsler? Røykvarsleren har jo knapp til test av batteri, men må testes med røyk for å teste sensor. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dennrick Svart 18.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mars.2011 Hvor skal en CO alarm monteres? i taket som en røykvarsler eller som en gassalarm ca 1 meter over gulvet? Se mitt innlegg over - dette er såpass alvorlige saker at jeg ikke vil være bastant på dette - men som sagt ser jeg at fabrikknye båter med gassalarm har de innstallert i bryst/hodehøyde. Er det ingen her som kjenner en brannmann? Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 18.Mars.2011 Del på Facebook Svart 18.Mars.2011 (redigert) jeg vet at gassalarm (propran) skal monteres lik - men er usikker på CO alarm. Jeg googlet litt og fant denne fine forklaringen - merkelig nok fra et forum som heter baatplassen.no https://baatplassen.no/i/topic/75276-erfaring-med-co-alarm-fr-clas-ohlson/ Redigert 18.Mars.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dennrick Svart 18.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mars.2011 Jeg skal på båtmessen på Lillestrøm sammen med med gutta mine i helgen, og skal ikke dra derfra før jeg har et klart svar på montering av CO alarm. Kanskje jeg til og med ender opp med en ny og ordentlig CO alarm. Skal melde tilbake hva jeg finner ut her ! Denne tråden har vært nyttig for meg. Liker å tenke på hva som kan gå galt. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post Share on other sites More sharing options...
Framtia Svart 18.Mars.2011 Del på Facebook Svart 18.Mars.2011 CO har omtrent samme masse som luft, og man trenger derfor ikke ha sensoren nede ved gulvet. Sensoren bør stå mest mulig åpent eksponert. Propan er tyngre og vil synke nedover. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post Share on other sites More sharing options...
Fru LALUNA II Svart 19.Mars.2011 Del på Facebook Svart 19.Mars.2011 Det er to medlemmer her som har opplevd brann i nabo båt. Ene var Astor i Sandspollen. Andre var på Sørlandet - jeg husker ikke hvem som var innblandet. Den siste hadde tragisk utfall. Er det noen som vet om varmer var innblandet i de ulykkene? Vi bruker diselvarmeren hele døgnet når det er kaldt, det samme gjør kapteinen i lastebilen sin. Begge varmere er Eber, og vi er ikke skeptisk i det hele tatt. Det var vi som var innblandet i brannen på Sørlandet, og det var ikke diselvarmer som var grunnen til brann. Sitér dette innlegget Ha en god dag Berit Link to post Share on other sites More sharing options...
nordan family 27 Svart 19.Mars.2011 Del på Facebook Svart 19.Mars.2011 Vi hadde en liten avstemming om dette HER for en tid tilbake. For meg er det fullstendig uaktuellt å ha varmeren på om natten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Laholm Svart 19.Mars.2011 Del på Facebook Svart 19.Mars.2011 (redigert) Risiko er nevnt tidligere, produktet av sannsynlighet og konsekvens. Når konsekvensen er 1 (død av kullosforgiftning) må sannsynligheten gå mot null for at risikoen for meg skal være akseptabel, i alle fall når det finnes konkrete og greie risikoreduserende tiltak. Dermed blir det heller til at jeg kler godt på meg når jeg legger meg, og sover godt fordi jeg vet risikoen er null. Sist natt hadde jeg kledd meg for dårlig, og våknet kl 0200 av at jeg frøs. Alene i båten var det aldri noe spørsmål om hva som skulle gjøres. Jeg sto opp, kledde på meg mer varme klær og la meg igjen og sovnet. I vår båt har dette aldri vært noe realistisk spørsmål, dieselvarmeren slås av når vi legger oss, og sesongen varer inn i tiden for kuldegrader. Redigert 19.Mars.2011 av Laholm (see edit history) Sitér dette innlegget Laholm Link to post Share on other sites More sharing options...
dennrick Svart 19.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mars.2011 Snakket med en kar fra Seatronics på båtmessen idag, og han bekreftet at CO / Kullos alarm skal monteres høyt... Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 19.Mars.2011 Del på Facebook Svart 19.Mars.2011 Bruksanvisning på CO alarm fra CO sier at den skal monteres minst 180 cm opp på vegg eller i tak. Jeg setter den i tak ved siden av røykvarsleren Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
"Mathilde" Svart 19.Mars.2011 Del på Facebook Svart 19.Mars.2011 (redigert) Det skjer aldri i vår båt, hvorfor skal en egentlig ha varmer på om natta? Nei, ikke vet jeg. Har ikke på varmovn på soverommet om natten hjemme heller jeg. Ikke en gang om vinteren, og i alle fall ikke om våren/sommeren/høsten. Men det har altså mange av dere som skriver innlegg her, eller?? Hvis i så fall ikke... hvorfor må dere på død og liv ha på varmeapparatet i båten om natten da - i sommerhalvåret av alle ting - når det innebærer en risiko (som er tilstedeværende uansett liten eller stor) og som kan medføre så store konsekvenser?? Enig med Bjoris. Den som våkner først slår på varmeapparatet. Etter en halvtimes tid er det varm og godt i båten. Skjønner virkelig ikke problemet. Redigert 19.Mars.2011 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.