Jump to content

Verdens største påhengsmotor, 557 hk


Teerex

Recommended Posts

harrel greia er jo gammel stålblokk med gassere, seven marine sine er "litt" lekrere

Det er faktisk innsprut på den. Ellers hadde den nok ikke funket i vertikal posisjon.

Men ellers er det jo himmelvid forskjell på motorene. En "hjemmesnekra" og en i moderne produksjonskvalitet.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Mitt forslag er at siden motoren ser ut til å mangle tilt, skrur man på den metallrammen når man skal kjøre på henger. Sitter antageligvis en rull e.l. på enden slik at stativet virker som en "wheelie bar" og hindrer at motor slår i bakken under kjøring

Godt at vi har noen våkne hoder her :thumbsup:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Det er faktisk innsprut på den. Ellers hadde den nok ikke funket i vertikal posisjon.

Men ellers er det jo himmelvid forskjell på motorene. En "hjemmesnekra" og en i moderne produksjonskvalitet.

 

 

fant høyere oppløsning på bildet, og ser da tydelig mpi systemet ja

 

http://rib.net/forum/attachment.php?attachmentid=56911&d=1296856361

 

fasinerende at han ikke har brukt syrefast på eksos, og at man kan se rusten, også fasinerende dårlige sveiser.

 

patenten med å ha motoren flatt løser endel issues rundt veivlager, og smøring. så "nye" måten er nok bedre.

Link to post
Share on other sites

det var vel en prototype så han ville kanskje prøve med stålrør først for å spare $$$ i tilfelle endringer.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Kanskje man kan kjøre dem på gass :rolleyes:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

fant høyere oppløsning på bildet, og ser da tydelig mpi systemet jahttp://rib.net/forum/attachment.php?attachmentid=56911&d=1296856361fasinerende at han ikke har brukt syrefast på eksos, og at man kan se rusten, også fasinerende dårlige sveiser. patenten med å ha motoren flatt løser endel issues rundt veivlager, og smøring. så "nye" måten er nok bedre.

Hmm. Er ikke dette TBI da.. Tuned barrel injection. MPI er Multi port injection. Der er vel en dyse per sylinder.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

TBI, Throttle body injection, 1 to 4 injectors mounted in a carblike thing usually on top of the intake manifold, these are batchfire and not timed to the cylinders needing fuel they just sort of dump it in the intake and hope for the best.

 

TPI, is Tuned Port Injection, this a a form of MPI(more later) GM used, the "tuned" part comes from the tuned intake designed to produce a ram effect at certain engine speeds.

 

MPI, MultiPort Injection, one injector per cylinder usually monted in the intake manifold immediately before the head and pointing at the valve, these are again batch fire usually firing one whole side of the engine at once so it is not timed to the valves opening.

 

SFI, Sequential Fuel Injection, like a multiport but is timed to individual valve opening, this is the good stuff

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hmm. Er ikke dette TBI da? Tuned barrel injection. MPI er Multi port injection. Der er vel en dyse per sylinder.

 

Se nøye på bildet, så ser du ledninger til 4 injektorer på hver side. Du kan også se fuelrailen. Selv om spjeldhuset har fire åpninger betyr ikke det at det er en quadrajet, eller en elektronisk erstatning. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Du har så rett så rett. Lenge siden eg har rota med slikt nå.. Bøyer meg for infoen. hehe

Og jamme må eg ha vert trøtt i øynene. Eg ser det jo godt nå i "dagslys" kremt

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Dette er et EFI system (electronic fuel injection), eller kall det gjerne MPI for de som måtte ønske det, det er i hvert fall ikke TBI.

 

 

chevyoutboard22.jpg

 

 

efi.jpg

 

 

 

TBI er i grunn ikke så vanlig på båtmotorer ettersom de systemene trenger en O2 sensor for å fungere slik de skal, og det er en del plunder å bygge om TBI til å ikke bruke O2 sensor.

Hvis noen lurte, så er selvfølgelig grunnen til at man ikke kan ha O2 sensor på en båtmotor at det ikke funker med sensoren i våt eksos.

Det er mange andre ting også som gjør TBI rimelig uinteressant på båt, selv om det finnes enkelte systemer for båtmotor, Holley har blant annet et TBI system for båt, men det funker vistnok heller dårlig.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En mellomting mellom turbin og V8 vil jo være å bruke en lett og vibrasjonsfri Wankel. Sjekk denne, spesielt fra 40 sekunder og utover (sett opp lyden på PC) :cool:

Her står motoren i en skiboat, men det burde gå greit å sette denne på toppen av ett undervannshus.

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror jeg hadde foretrukket behagelig V8-brumming framfor hysterisk wankelvræl eller turbinhyl på langturen :lol:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Det må vel være bedre å gå for en turbinløsning.

 

Det er en Rolls Royce Allison 250, sansynligvis c18-modellen. Helikoptermotor med rett under 300 hk, og 575 Nm ved 1500 rpm.

Vekten er 50-60 kg, drivstofforbruk på ca. 90 liter pr. time ved maks effekt.

 

Grei motor :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Heftig, men håper på litt mindre symfoniorkester og cadillac og litt mere motorlyd i neste snutt :thumbsup:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Først og fremst fleksible innredningsmuligheter og god plass i båten ?

God servicetilgjengelighet på motorene?

Men hadde sikkert vært kult med en slik motor eller to på drev også.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Plutselig mye lavere pris her http://www.bereapowersquadron.org/home/sevenmarine557

 

Merkelig...$36.666. Må være noe feil der.

 

Ganske svære greier :lol:

 

dual557.jpg

Lurer på hvor mange Polakker det må til for å stjele en slik ? :confused:

De hadde nok fått det til :headbang:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

 

Men hadde sikkert vært kult med en slik motor eller to på drev også.

Men det finnes jo i hopetall og har gjort det i årevis. Dette er en GM smallblock med kompressor, ikke noe uvanlig akkurat.

Fleksible innredningsmuligheter? Du ødelegger jo muligheten til å bruke den bakerste meter'n til noe annet enn plass til å tilte opp motoren :headbang:

Servicetilgjengelighet...... Tja, får det blitt enklere enn på en drevmotor så må du si ifra. Jeg tar av drevene mine på tjue minutter for hånd, hjelpe meg om jeg skulle begynnt å løfte av motorene hver høst.....

Link to post
Share on other sites

Det er vel ikke helt vanlig GM smallblock?

Er jo alublokk og derav den lave vekten.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...