Jump to content

Verdens største påhengsmotor, 557 hk


Teerex

Recommended Posts

TBI er i grunn ikke så vanlig på båtmotorer ettersom de systemene trenger en O2 sensor for å fungere slik de skal

 

Hmmm, er du helt sikker på hva du mener her??

 

Alle injection systemer kan programeres til enten (OPEN LOOP)..uten ox sensor eller (CLOSE LOOP) med ox sensor.

 

DVS. motorer som går med ox sensor vil vanligvis gå med close loop på tomgang og opp til ca 50% gasspådrag.(14,7-1 air fuel ratio)

Nyere systemer kan gå med close loop opp til 100% gasspådrag (Bredbånds sensor) (14,7-1 og 13-1 på over 50% gasspådrag)

 

Du har rett i at de eldre marinemotorene går uten ox sensor, men de nye versjonene går nå med ox sensor.(ny type ex manifold)

 

Når det gjelder TBI, så har Mercruiser og Volvo Penta brukt dette systemet i mange år.

TBI står for . Trottle body injection.

 

TBI har på V8 et dobbelt spjellhus med 2 stk injectorer som er montert over gass spjeldet. Injectorene sprøyter inn bensin ved åpning av dyser som er elektrisk styrt.(via komando fra ecu som er et "hold + spenning i tid,, dyse åpen i milli sec)

 

Samme prinsipp gjelder også ved multi port injection (8 dyser) men her vil hold+ spenning være kortere fordi 8 dyser fordeler samme bensinmengde som tbi (2)

 

MVH K.K

Link to post
Share on other sites

Mercruiser EFI motorer har TBI det samme har VP GI. TBI kom som en bolt-on replacement til forgasser, de sitter på samme type innsug. Poenget var at med katalysator må blandingsforholdet justeres mer nøyaktig for ikke å ødelegge kat'en. Forbruket går ikke nødvendigvis ned. Volvo 240 kom med stromberg-forgasser med en liten step-motorstyrt hoveddyse. Den hadde en O2-sensor som gjorde at motoren kunne gå med kat. Amerikanerne gikk heller for TBI og dette kom da også på båtmotorer fordi det gir lettere start! Du slipper choke og siden bensinen blir injisert under et visst trykk unngår du forgasserkoking. Men det er helt riktig: TBI trenger ikke O2-sensor. Det gjør egentlig ingen systemer. Eldre injection-systemer som f.eks. kugelfisher er laget som en dieselpumpe. Den har kun timing, turtall og throtle-position som input. Weber-Marelli lagde elektronisk innsprut som gjorde akkurat det samme: RPM MAP og TPS samt air-temp og watertemp til kaldstart. Satt på ford RS500 og lancia delta HF integrale. Ikke road-legal, men fungerer med race-katalysator. Både bensin- og dieselmotorer i bil har i dag luftmassemåler og den gjør ECU'en istand til å regulere blandingsforholdet svært nøyaktig. I båt er det desverre et problem med saltholdig luft og LMM har det tøfft, kort levetid. O2-sensoren har det nok ikke noe bedre. MPI på båtmotorer er derfor noe annerledes enn på bilmotorer. LMM kan erstattes med en luftfartsmåler bestående av en klaffstyrt motstandsbro eller en venturi med trykksensor. Vanligst er det nok med MAP-sensor (manifold air pressure) og TPS (throtle position sensor). Mikuni lager forresten flatslide-forgassere som er vel så gode som noe injection. :saint:

Link to post
Share on other sites

TBI er i grunn ikke så vanlig på båtmotorer ettersom de systemene trenger en O2 sensor for å fungere slik de skal, og det er en del plunder å bygge om TBI til å ikke bruke O2 sensor.

AJ AJ AJ ... se han har skrevet ikke så "veldig vanlig" og fungere "slik det skal", i en tråd om utenbordsmotorer basert på GM V8'ere! Oops3.gif

Men ettersom det står båtmotorer så får vi anta at det er snakk om alle båtmotorer og ikke bare de av den typen på bildet i det siterte innlegget, og det var sikkert det jeg mente for ett år siden, inkludert selvfølgelig spesialtilpassede løsninger på innenbordsmotorer?

 

Hmmm, er du helt sikker på hva du mener her??

Jammen ikke godt å si, da det er snart ett år siden jeg mente det ?

 

Du har rett i at de eldre marinemotorene går uten ox sensor, men de nye versjonene går nå med ox sensor.(ny type ex manifold)

Takk for det, jeg liker å ha rett, i hvert fall i noe, men kan ikke se å ha nevnt noe om akkurat dette noe sted, men jeg tar komplementet allikevel jeg?

 

Når det gjelder TBI, så har Mercruiser og Volvo Penta brukt dette systemet i mange år.

TBI står for . Trottle body injection.

Jeg trodde båtmotorer bare kom med forgassere jeg, men da lærte jeg noe nytt på Båtplassen i dag også.

Jeg hadde planlagt å lese mer om hva TBI egentlig er på wikipedia i morgen (satte ring rundt 5 november i kalenderen som dagen da jeg skulle sette meg inn i TBI allerede i mars da jeg skrev det innlegget), men da slapp jeg heldigvis det, så får ta en øl i stedet, siden det er lørran å greier.

Drink4.gif

 

Volvo 240 kom med stromberg-forgasser med en liten step-motorstyrt hoveddyse. Den hadde en O2-sensor som gjorde at motoren kunne gå med kat.

Finnes denne løsningen også på båt mon tro?

 

Men det er helt riktig: TBI trenger ikke O2-sensor.

Jeg tar det for gitt at det jeg som har rett igjen (takk for det crazy.gif), ettersom jeg aldri har sagt at O2 sensor er strengt tatt nødvendig, men at det ikke fungerer slik det skal uten(med forbehold om nyere motorer med andre typer sensorer, slik som MAP og annet).

Jeg innbilte meg lissom at uten O2 sensoren ville kurvene i ECM'en brukes i stedet, og mye av poenget med injektion ble lissom litt borte.

 

Weber-Marelli lagde elektronisk innsprut som gjorde akkurat det samme: RPM MAP og TPS samt air-temp og watertemp til kaldstart. Satt på ford RS500 og lancia delta HF integrale.

Har forøvrig hatt noen eksemplarer av sistnevnte bil (både 8v og evo), og maken til søppel skal man lete lenge etter (men vurderer stadig å kjøpe en til, for morsomt er det)

 

I båt er det desverre et problem med saltholdig luft og LMM har det tøfft, kort levetid. O2-sensoren har det nok ikke noe bedre.

Med mindre det er spesialtilpassede løsninger for eksos så har nok O2 sensoren det langt verre enn en luftmengdemåler, og i et oppsett med våt eksos og saltvann (som på en utenbordsmotor) så holder en standard(ikke rustfri) O2 sensor omtrent akkurat første båtturen.

 

Club_fight1.gif

Link to post
Share on other sites

det er da vel MPI og ikke TBI som brukes på båtmotorer, iallefall Mercruisers.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Dette er en døgnflue spør du meg, hvem i F&%& trenger en 557 hk utenbordsmotor??. I dag har motorprodusentene langt viktigere ting å tenke på for

fremtiden så som kraftige utslippsreduksjoner ,lavere forbruk osv,Å konstruere en neandertal maskin for å montere på en båt er ikke mindre en

steinalder tankegang (sett med dagens øyne) etter min mening. :nonod:

Link to post
Share on other sites

557'en reduserer jo antall motorer man "behøver" så den er jo miljøvennlig sånn sett :wink:

 

Dessuten yter den vel hk mere pr. kg vekt enn alle andre motorløsninger på markedet i dag :thumbsup:

 

Når får vi se den på en større Nordkapp-modell tro, istedenfor 2 x E-tec 250/300 ?

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Dessuten yter den vel hk mere pr. kg vekt enn alle andre motorløsninger på markedet i dag :thumbsup:

Hallo! Samme motoren selges som innebords og I/O. Den veier 212kg og et Bravo two veier vel rett over 50kg (seven veier 454kg)

LSA

Har fortsatt ikke sett en eneste grunn for å lage utenbordsmotorer over 200hk.

Link to post
Share on other sites

557 hk på 454 kg komplett motorvekt gir 1,22 hk pr kg.

 

Men jøss DENNE var jeg sannelig ikke klar over.. hvor kjøper man den? :thumbsup:

 

530 hk i marineversjon.. 212 kg :clap:

Men HVOR er ferskvannskjølinga, risere osv?

Noe mangler...

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Exhaust Manifold: High Silicon/High Moly Cast Iron Står det i dokumentet jeg linket til.

Ferskvannskjøling må nok kjøpes som kit og kommer i tillegg ja, på L31 veier dette ca 24kg.

212 kg er tørrvekt uten bobtail, altså bare flywheel. Forstår spec'en som at manifoldene er med siden de er blandt utstyret som er ramset opp.

MX 6,2MPI Horizon er en ferskvannskjølt L31 uten kompressor, den er oppgitt til 475kg inkl. Bravo One. 431kg som inboard.

L96 i linken over er generasjon IV med stålblokk, oppgitt til 245kg Det er altså ikke ekstremt stor vektforskjell på aluminium og stålblokk. Den har alu-topper, elektronisk gasspjell, fordelerløs tenning og variable kamtider, kan kjøres på E85. Antagelig den mest bensingjerrige båtmotoren som finnes.

Link to post
Share on other sites

et Bravo two veier vel rett over 50kg

Litt mere er det nok, Bravo 1 XR eller 3 XR er vel mest aktuelle til slik motorisering, de veier ca 60 og 68 kg.

Så det blir litt over 100 kg komplett med transom.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ok, da veier altså denne motoren med drev ca. 300kg da. Det er fortatt mye lettere enn 454kg. Har du f.eks. en 30ft weekendcruiser med to motorer blir forskjellen på 300kg, det kan fort utgjøre 10%

Men samma det, seven marine har altså satt en corvette-motor oppå en diger kladeis av en spesiallaget ZF påhengs-stamme og denne unødvendig tunge løsningen kan erstatte et større antall mindre motorer, for de som har kjøpt en båt med hekken full. Men å lage en slik utenbordsmotor kun til repowering-markedet virker ikke som noen god forretningsidé. Og med fare for å gjenta meg selv: Hvorfor skal noen velge utenbordsmotor på denne størrelsen? Det finnes jo så mange båter med innenbords/drev. Og du får altså nøyaktig den samme motoren med drev.

Link to post
Share on other sites

Disse motorene er jo egentlig skreddersydd til bl.a. de større modellene av Intrepid-båtene, som Seven Marine har samarbeid med.

Denne snutten som jeg også la ved i første innlegg i tråden gir vel svar på mange av spørsmålene her...

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Her må det jo oppdateres. litt krøll med lydnivået, men for en motor :thumbsup:

 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

42 fot i 60 knop er jo grei fart. men kanskje mere økonomisk å redusere litt... :-)

 

Nei motorene er nok ingen prototyper, det er jo noen år siden de var på det stadiet (2011).

 

Legg merke til at motoren er ferskvannskjølt med varmeveksler, altså ikke sjøvannskjøling som alle andre påhengsmotorer.

 

Seven Firsts:

-First to exceed 350 horsepower

-First outboard to use a horizontal crankshaft orientation

-First to use a stock V-8 auto engine as a power head

-First outboard to use closed-loop cooling

-First outboard to use clutch shifting

-First to integrate hydraulic steering in the motor mounts

-First outboard to offer custom colors

 

NB! legg merke til i videoen over at på 2:20 så er det noe som farer overbord til venstre i bildet.. kanskje en caps ;-)

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...