KongKing Svart 31.August.2011 Link til dette innlegget Svart 31.August.2011 Har fulgt med litt på Viking 31 ett års tid og nå har denne tatt av 160 000 siden i vår (780k til 620k). Da var den overpriset, men nå nærmer den seg noe som virker fornuftig, selv om jeg regner med at den må ned på 500k-tallet for å bli solgt. Til sammenligning er f.eks Kodvaags flotte Baltic ute til salgs for under 500 k. Kanskje et skambud på begge er en mulighet... ;-) KK Link to post
FredrikW Svart 1.September.2011 Link til dette innlegget Svart 1.September.2011 Så på Nyhetskanalen nå at Norboat-sjefen ble intervjuet ute på "Sjøen for alle"-messa. Han parerte så godt han kunne kritiske spørsmål fra journalisten om krise i båtbransjen, og avsluttet intervjuet med å anbefale alle å kjøpe båt nå. For til neste år kommer prisene til å gå opp igjen, sa han. Tror jeg ikke noe på.... Link to post
Mouche Svart 1.September.2011 Link til dette innlegget Svart 1.September.2011 Spørsmålet er vel heller om vi er nær bunnen, eller ikke, og siden alle tror at det blir enda værre så styrker det meg i troen på at vi er nær bunnen utifra; når den siste optimist har blitt pessimist så vil et marked stige, ikke synke, og tidspunktet for å kjøpe har kommet nærmere. Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Mulligan Svart 1.September.2011 Link til dette innlegget Svart 1.September.2011 Sandwich i hele skroget (fordeler/ulemper å ha i bunnen?). Kommer an på. Denne båten er vakuminjisert med vinylester. Alt er bakt sammen rundt kjernen i en operasjon. Svært god byggemetode. Styr unna hvis kjernen er balsa. Link to post
olpi Svart 1.September.2011 Link til dette innlegget Svart 1.September.2011 (redigert) ..styrker det meg i troen på at vi er nær bunnen utifra; når den siste optimist har blitt pessimist så vil et marked stige, ikke synke, og tidspunktet for å kjøpe har kommet nærmere. Kloke ord, men...: At det kommer nærmere er sikkert, men båtmarkedet er nok ikke sammenlignbart direkte med f.eks børsen. Båt er noe man i lang tid fremover nok må regne med å tape penger på. I mange år fra begynnelsen av 90 tallet kunne man ha båt noen år og få mer igjen (kr) enn man gav for den noen år tdiligere. Jeg tro nå at det er såpass mye båter i markedet, og antall aktører som selger båter har blitt langt flere. Antall kjøpere tror jeg ikke har steget på samme måten. Mange har nok funnet ut at båt ikke var for dem, og heller satset på noe annet. Alt har blitt mye dyrere med å ha båt: Båtplasser, verksteder, diesel/bensin og verditap på båten. Det siste tror jeg har kommet for å bli, lenge... . Om og når man vil få den samme utviklingen igjen som det var i mange år fra 90-tallet er ikke godt å si. Klima/været sommerstid vil også spille inn. Selv om det er mange som trives på sjøen uansett vær så er det nok langt flere godværs-båteiere. At det vil "ordne seg" neste år sa båtbransjen i fjor også. Selv om jeg skal ha båt selv så håper jeg likevel at ting vil normaliseres seg noe mer på 2-3 års sikt. Det vil være sunt for alle parter. Ikke minst for norske arbeidsplasser i denne bransjen. Redigert 1.September.2011 av olpi (see edit history) Link to post
Mouche Svart 1.September.2011 Link til dette innlegget Svart 1.September.2011 Kloke ord, men...: At det kommer nærmere er sikkert, men båtmarkedet er nok ikke sammenlignbart direkte med f.eks børsen. Tja, synes de fleste markeder hvor det er penger om å gjøre oppfører seg nokså likt, og de er alle preget av de to faktorene grådighet og frykt. Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Captain Chaos Svart 1.September.2011 Link til dette innlegget Svart 1.September.2011 "greed is good" ;) Vel jeg er sikker på at bunnen langt i fra er nådd. Neste vår ser vi ny rekord på finn, med enda lavere priser. Alt for få har fått solgt i år. Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Teerex Svart 1.September.2011 Link til dette innlegget Svart 1.September.2011 (redigert) Jeg tror fritidsbåten er kommet for å bli Redigert 1.September.2011 av teerex (see edit history) Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
DieselDahl Svart 2.September.2011 Link til dette innlegget Svart 2.September.2011 Renta holder seg lav leeeeenge, og kjøpekraften holder seg nok oppe samt at vi ikke kommer til å få noen stor økning i arbeidsledigheten, så da får vi ikke noe krakk. -var min spådom Link to post
Captain Chaos Svart 2.September.2011 Link til dette innlegget Svart 2.September.2011 Tror svært mange selgere på finn er uenige med deg DD, svært mange har redusert prisen flere ganger og fremdeles ikke fått solgt. En del har også opplevd å få solgt, men med kraftig tap. En nedgang i bruktbåtprisene på 20-30% som er realitet er faktisk ett krakk... Vel avhengig av hvordan vi skal definere et "krakk" da. Han jeg kjøpte båt av har i alle fall fått oppleve et krakk... Og jeg var eneste budgiver og skambydde... :) Høne, øl og hornmusikk! Link to post
DieselDahl Svart 2.September.2011 Link til dette innlegget Svart 2.September.2011 Det er nok mange som svetter ja, jeg har en hydrolift jeg skal selge, men jeg regner med at det kan ta tid.... Men det at det er litt bråstopp i markedet betyr ikke det samme som krakk, jeg vil si at det har vært brennhett en stund og nå er det mere normalt. Ja vi må regne med prisfall på våre skuter, det som gjør det litt annerledes enn f.eks. bruktbil er at båtene holder seg i markedet i så mange år og etterspørselen varierer mye mer, men den er der. Ukurrante og mindre attraktive båter forblir usolgt i et tregt marked. De populære vil alltid bli omsatt. God helg Link to post
Mart0n Svart 2.September.2011 Link til dette innlegget Svart 2.September.2011 Verdiene i båtene er jo alltid tilstede, selv om det er kjøpere i markedet eller ikke. Grunnen til at mange går ned i pris på finn nå, er at de skal være i markedet og har funnet seg en annen båt de skal ha. Denne er sterkt redusert i pris og da velger man å gå lengre ned selv for å skifte. Sålenge man ikke selger seg ut, er det jo mellomlegget som betyr noe, ikke prisen som står på finn. Jeg tror også at prisene vil holde seg lave også neste år, men dette kan gi en boost i bruktmarkedet om noen år. Grunnen er at det er ikke bare bruktsalget som går tregt. Nybåt salget er også veldig tregt og det vil redusere antall båter i markedet. Folk nevner 90 tallet som gode tider, det var ihvertfall lite salg av nybåter i Norge på 90 tallet. Det tok vel seg opp mot slutten, men man kan jo se på finn at det er flertall av 80 og 20xx modeller. Innføring av eiendomsskatt, spesielt på 2dre, 3dje hus/hytte (eventuelt heving av ligningsverdi på fritidsboliger) kunne også gitt en god oppgang i båtmarkedet. Folk som har penger kjøper heller hytte for å slippe unna formueskatt. Men for folk som skal inn i båtmarkedet, kan det jo nesten ikke bli bedre tider enn nå. Båter i 1-2,5mill er jo satt ned fra 10-25%. Spesielt utenlandske merker er mest redusert. Se bare på Galeon og Meridian som er relativt nye båter som har redusert seg mye i pris. Jeg selger også båt nå og har redusert min langt ned i pris i håp om å finne en kjøper og jeg kan kjøpe en større til god pris. /Frode Link to post
Mouche Svart 2.September.2011 Link til dette innlegget Svart 2.September.2011 Jeg selger også båt nå og har redusert min langt ned i pris i håp om å finne en kjøper og jeg kan kjøpe en større til god pris. Mener du i forhold til nypris i 2009 eller i forhold til hva du mener båten burde være verdt? Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Mart0n Svart 2.September.2011 Link til dette innlegget Svart 2.September.2011 Mener du i forhold til nypris i 2009 eller i forhold til hva du mener båten burde være verdt? Jeg mener selvsagt iforhold til verdien båten har idag. Hadde vi hatt et normalt bruktmarked hadde ikke båten min forringet seg over 250 tusen på 2,5 sesong. Setter man inn i perspektiv at polyesterprisene har steget nesten 7% hvert år de siste årene også, så er jo nybåter bare blitt dyrere. /Frode Link to post
Mouche Svart 2.September.2011 Link til dette innlegget Svart 2.September.2011 Men verdien idag er vel hva markedet er villig til å betale, hverken mer eller mindre? At dette betyr, eller kan bety, at selger tar et betydelig tap i forhold til historisk kostnad er da egentlig kun av akademisk inteesse, vel bortsett fra at det indikerer hvilken utrolig dårlig investering en båt er? Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Mart0n Svart 2.September.2011 Link til dette innlegget Svart 2.September.2011 Når folk betaler 500 tusen for en 28 år gammel båt, kan man ikke si at det er dårlig investering. Selv om det er mye som er skiftet ut er forsatt båten 28 år. Jeg har sett markedet gått opp og ned flere ganger. Jeg har solgt båter med gevinst og solgt med tap.. Hadde det kun vært min båt som hadde gått ned i pris hadde jeg vært bekymret :-) Jeg mener verdivurdering på en båt er verdien den ble kjøpt for fordelt over dens levetid nedskrevet til 0. Men man må jo her også ta med at når en båt passerer 10 år så starter også utskiftingsgaloppen, hvor eierene bruker vesentlig mer penger på oppgradering enn eiere med nyere båter bruker. Jeg vet ikke hvor lenge en kan forvente en ny båt lever idag, men ca 20 år bør den ihvertfall holde før man må skifte de dyreste komponentene. Om jeg bruker så enkel metodikk på min, skulle den sunket ca 75k i året. Min båt er 2 år = ca 150. (regner da selvsagt med at båten blir vedlikeholdt hvert år) /Frode Link to post
Mart0n Svart 2.September.2011 Link til dette innlegget Svart 2.September.2011 (redigert) Her er ett lite regnestykke jeg satte opp. Her regner jeg linær nedskriving (for enkelhetsskyld), med en nedskriving på 30 år på halve verdien og 20 år resterende halve verdien av båtens nypris. Jeg sier også at 40% av båtens nyverdi må re-investeres i båten i løpet av dens siste 20 år. Dette er kanskje høyt i noen tilfeller, men mange båter ser jeg har mye utstyr skiftet når de passerer 20 år. Dette eksempelet viser da en båt med nypris 1550': (I dette eksempelet er det brukt ca 490 tusen over de siste 20 årene av båtens levetid. Dette er da selvsagt lagt til verdien av båten og gjør at den ikke er 0 verd etter 30 år) Ålder Verdi År 0 1,550,000 År 1 1,485,417 År 2 1,420,833 År 3 1,356,250 År 4 1,291,667 År 5 1,227,083 År 6 1,162,500 År 7 1,097,917 År 8 1,033,333 År 9 968,750 År 10 927,417 År 11 886,083 År 12 844,750 År 13 803,417 År 14 762,083 År 15 720,750 År 16 679,417 År 17 638,083 År 18 596,750 År 19 555,417 År 20 514,083 År 21 472,750 År 22 431,417 År 23 390,083 År 24 348,750 År 25 307,417 År 26 266,083 År 27 224,750 År 28 183,417 År 29 142,083 År 30 100,750 Man kunne jo så lagt til årlig inflasjon også da. Redigert 2.September.2011 av Mart0n (see edit history) Link to post
slogmåken Svart 3.September.2011 Link til dette innlegget Svart 3.September.2011 Mye intresessant lesning her og mange analyser jeg er enig i. Jeg har nettop solgt med tap, ca 25% tap mot hva jeg hadde fått for et år og to siden.Problemet er etter min mening at altfor mange IKKE har innsett dette og tviholder på "sin rette pris", de lever i fortiden og nekter å innse at de faktisk må dumpe prisen for å få solgt, da med det resultat i at båtene blir gjengangere og sirkulasjonen stopper nærmest helt opp. Jeg hadde i utgangspunktet bestemt meg for å gå ut av markedet pga vestlandsvær og lite bruk, men nå ser jeg at jeg kan, om jeg leter litt, få veldig gode nesten nye båter til veldig lave priser. Da ble jeg fristet å oppgradere, spørsmålet mitt nå er når dette lønner seg, er det lurt å kjøpe nå i høst eller vente litt, kanskje til våren? Er i tenkeboksen nå.Og det føles godt å være på jakt nå:-) Med tanke på at det i Norge ble solgt drøssevis av båter på 80 tallet, litt på 90, mange på slutetn av 90 tallet og hele 2000 tallet, så forundrer det meg at ikke markedet er mettet forlengst, de gamle båtene som ble bygget og solgt på 80 tallet er jo fortsatt i live, mange har fått oppgraderinger av ymse slag, men de flyter og er på markedet den dag idag. Jeg tror da med tanke på dette at prisene ikke skal opp igjen, ihvertfall ikke på lenge, det er rett og slett for mange båter der ute og for få kjøpere, det ser vi på finn også, med over 18000 båter tidl. i sommer. Det forundrer meg svært om vi til våren får "normale" båtpriser igjen. Blir nå spennende å se hvordan utviklinge blir. Link to post
Mulligan Svart 3.September.2011 Link til dette innlegget Svart 3.September.2011 Her er ett lite regnestykke jeg satte opp. Jøss. Du må ha bakgrunn fra BI. Båten min kostet SEK 219000 ny i 1982. Den koster meg svært lite å eie. Faktisk så lite at jeg ikke tenker på det. Men den er verdt mer enn SEK 219000. Link to post
MagneO Svart 3.September.2011 Link til dette innlegget Svart 3.September.2011 (redigert) Vel Mulligan, da ligger du jo godt an! Jeg er litt på kjøperen. Har ikke hatt noen båt større båt bortsett fra en 22 fots sjark en gang i tiden så jeg er jo ikke helt inne i det. Men det er vel klart at det blir prisfall!? Hvorfor skulle båter holde seg i pris? Det er jo ingenting vanlige folk kjøper (bortsett fra eiendom i sentrale strøk) som stiger i pris? Båter er jo etterhvert blitt et industriprodukt som produseres i store serier på fabrikker på kontinentet. Men basert på mine usystematiske observasjoner på Finn så virker det jo som det er stor forskjell på kjente norske merker og mer "ukurrante" båter fra østen og balkan. Det er jo mange båter på Finn men mye er jo "skrot". Jeg ser litt på snekker, men hvorfor skal jeg betale 75-100 K for en båt fra 80-tallet med en rustklump av en motor og utslitt interiør? Her er jeg i utakt med selgerne, men om de eller jeg har rett er jo ikke godt å si Redigert 3.September.2011 av MagneO (see edit history) Link to post
olpi Svart 3.September.2011 Link til dette innlegget Svart 3.September.2011 (redigert) Men verdien idag er vel hva markedet er villig til å betale, hverken mer eller mindre? Ubønnhørlig er nok det et faktum. Redigert 3.September.2011 av olpi (see edit history) Link to post
free Svart 3.September.2011 Link til dette innlegget Svart 3.September.2011 Om du kjøper deg en ny båt Mulligan, så har jeg ingen tro på at du vil klare dette igjen, de tidene er forbi for lengst. Link to post
Mart0n Svart 3.September.2011 Link til dette innlegget Svart 3.September.2011 (redigert) Jøss. Du må ha bakgrunn fra BI. Båten min kostet SEK 219000 ny i 1982. Den koster meg svært lite å eie. Faktisk så lite at jeg ikke tenker på det. Men den er verdt mer enn SEK 219000. Ja om vi tar med inflasjon så får vi slike regnestykker. Må også huske at på 80 tallet hadde vi en lånerente på 10-15% og høy inflasjon over lengre tid. 219'SEK i 1982 var jo betydelig mer penger enn det er idag. 219' i 1982 tilsvarer over 500 tusen kroner idag. Hadde du kjøpt en bolig i Oslo sentrum for 219' i 1982, så kan du jo regne på hva du hadde fått for den idag. Slik kan du jo også regne på hvor mye man har tapt :-) Hvilker båt er dette? Vi må også ta høyde for at på 80 tallet var det stort sett bare motor og kanskje en radio i båten. Idag er jo kanskje 30% av båtens kjøpsverdi forbrukerelektronikk som i praksis kan nedskrives på 5-10år. Redigert 3.September.2011 av Mart0n (see edit history) Link to post
Mart0n Svart 3.September.2011 Link til dette innlegget Svart 3.September.2011 Om du kjøper deg en ny båt Mulligan, så har jeg ingen tro på at du vil klare dette igjen, de tidene er forbi for lengst. Si ikke det. Om du beholder båten i 30 år så er sannsynligheten mye større :-) Link to post
Mulligan Svart 3.September.2011 Link til dette innlegget Svart 3.September.2011 Hvilker båt er dette? Comfortina. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn