Jump to content

Nå er det over 8000 båter til salgs på Finn.no. Blir det priskrakk


Norfront

Recommended Posts

I Aftenposten står det også at bilsalget er bra. Det er feil. Mulig man selger en del, men nybilprisene er rekordlave med diverse sommertilbud. Har nettopp solgt (gitt bort føles det som) en 2009 (desember, så godt som 2010) vanlig bil og en el-bil (2010-model) grunnet forestående utenlandsopphold. El-bilmarkedet er noe spesielt, men den vanlige bilen jeg solgte får man nå med samme utstyr til 30-40K mindre enn det jeg ga i desember 2009 - og jeg prutet det jeg kunne (dvs. forhandler ville heller la være å selge enn å godta den prisen jeg ga de et døgn å tenke på).

Link to post
Share on other sites

Noe priskrakk har vi vel egentlig ikke heller, men det er utvilsomt mye fint å få kjøpt for en rimelig penge. Særlig sammenliknet med f eks 2004 da jeg sist kjøpte båt. Den gangen var det ikke mange attraktive båter å velge mellom i "Baltic-klassen". Og hvis man fant et fint eksemplar, så var jo prisen helt vanvittig. Ja, prisen var til og med vanvittig på de båtene som var "søplete" vedlikeholdt.

 

Nå er markedet fullt av fine båter, dårlig vær og dermed gode priser. Heldig er den som skal kjøpe nå og som i tillegg er så heldig at de ikke har båt de må selge....

Link to post
Share on other sites

I Aftenposten står det også at bilsalget er bra. Det er feil. Mulig man selger en del, men nybilprisene er rekordlave med diverse sommertilbud.

Vel, bilsalget måles i antall nyregistreringer, og slik har det vært lenge. Gode tilbud har det vært tidligere også.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Vet ikke hvordan bilsalget er pr idag, men det var godt frem til mai/juni har jeg hørt. Da stoppet det opp, men om det har tatt seg op igjen nå er jeg usikker på. Kan jo være naturlig at det er en del svinginger fra måned til måned.

 

La min bil ut til salgs for noen dager siden og har hatt en del forespørsler, særlig folk som vil kjøpe hvis jeg tar innbytte i deres bil. Har vel ca 700 stk som har åpner min annonse og 11 som har lagret den i sine lister. Tydelig at det er en god del som i hvertfall er på bilsidene og sjekker biler.

 

Det selges i hvertfall en god del mer biler enn båter på FINN. Det er helt sikkert.

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En kamerat av meg gjorde et godt kjøp i går, etter min mening.

2008 mod. Mainship Pilot 34 demobrukt. Plasten var på der den skulle, byssa ubrukt, motor gått 56 timer. Yanmar 370 hk. Mye båt for pengene til kr. 990.000.-. Kunne godt tenkt meg denne båten selv men unte kameraten min denne.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Bilsalget i mai var det beste på 25 år, og for de som husker så langt tilbake som 25 år så var det toppen av jappetiden. Salget for mai er 30% over salget i mai ifjor. Bilsalget i juni var 6,9% lavere enn juni fjor, men det var to færre registreringsdager i juni i år enn i fjor hvilket utgjør ca 10%.

I første halvår ble det registrert 68 505 nye personbiler, 10,5 prosent flere enn i fjor.

Man må vel også se på utviklingen i bruktbilimporten, og denne er lavere i år enn ifjor.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Salget av 80 talls seilbåter er der iallefall, solgt to mambaer til nå ser jeg så kun 3 stk igjen av en "del" en stund, de andre som er borte vet jeg ikke om er solgt eller tatt vekk.. disse to var og finere enn gjennomsnittet av de andre...

 

Dette er ikke mange solgte båter i forhold til alle 80 talls seilerene som ligger ute usolgt men grei salgsprosent for dette merket iallefall da 4 garanterte salg av max 8-10 båter:smiley:

 

 

da er det solgt en mamba til så kun to igjen :thumbsup: bra noen båt typeromsetter

Redigert av bukt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En kamerat av meg gjorde et godt kjøp i går, etter min mening.

2008 mod. Mainship Pilot 34 demobrukt. ..........

 

Har sett DEN har lagt på FINN en stund. Vet liksom ikke helt om jeg liker den eller ikke, men utfra det de skriver om nypris så bør det jo være et meget bra kjøp. 2.5 mill for en ny, og 990`for en 3 år gammel demobrukt. Er nok ikke særlig lett omsettelig som nybåt tipper jeg, men kanskje en god båt likevel?

Trawler utgaven er testet HER

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er en flott båt som trenger litt oppshine i salingen oppe. Nede minnet den meg mer om en seilbåt neden. Men tross alt var alt nytt. Når jeg sier den trenger noe oppjustering oppe er at den ikke har noe treverk som myker opp og gjør det koslig oppe. Men den nye eeren ville gjerne slippe lakkost og heller bruker polishen nå og da. Gardiner og trepersiennner samt en sentralt bord vil gjre salongen oppe mer koslig. En kallesje over akterdekket er trolig også aktuellt. Båten viste gode sjøegenskaper på prøveturen.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Legger merke til at Sundal Yacht driver å legger ut såkalte "Solgte" båter på FINN om dagen. Ikke er det små båter de legger ut heller.

De markerer båten som SOLG i annonseteksten og ikke via FINN sin funksjon som gir en rød "Solgt" plakat. Jeg lurer litt på hva for slags politikk dette er ?

Er båten solg og de ønsker å markedsføre at de selger båter, eller er dette bare tull og fanteri for å skape blest om eget firma ?

 

EKSEMPEL

 

EKSEMPEL

 

EKSEMPEL

 

EKSEMPEL

 

Dette er båter som er lagt ut for salg, men merket solgt samtidig. Jeg synes dette ser ut som tull og tøys for å skape litt blest om firmanavnet. Liker ikke slik "villedende reklame".

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Har selv lagt merke til dette. Annonsene må jo ha blitt lagt ut samme dag som de merkes med solgt siden de kommer opp først på listen sortert etter "publisert". Når man endrer elle merker en annonse med solgt forandres nemlig ikke hvilken plass man har på listen når sotert etter "publisert".

 

Spørsmålet er jo om dette er gamle greier eller noe fiktivt?

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

VannTro: Farlig å beskylde noen, men der kan du ha et poeng.

Kan jo hende at Finn har et vertøy som plukker opp annonsører som merker Solgt med det samme de legger den ut. Ved å skrive i teksten unngår man i såfall denne "fella"... Men igjen. Kjedelig å beskylde noen også.

Link to post
Share on other sites

Har også registrert det samme om Sundal sine annonser. De må ha solgt innmari mange store båter.. Hvor er det alle sammen??. Har ikke brukt så mye tid på de annonsene, men jeg har vel ikke inntrykk av at alle de båtene har vært i norsk farvann på noe tidspunkt. Sliksett kan det jo hende at Sundal egentlig ikke har noe med selve salget å gjøre. Kun formidler av annonse i det norske markedet.

 

-kun ren spekulasjon, ikke kvalifisert gjetning en gang :)

 

Men en ting som hadde vært interessant å vite noe om, er hvor mange nye båter som er solg av der respektive merkene i år... Bilforhandlere er jo flinke til å publisere slikt... men ser ikke mye til båtbransjen når det kommer til tallmatreale.

Link to post
Share on other sites

"Sundal Yacht formidler båter for selgere. Som båtmegler står vi for markedsføring og visning."

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ja, Sundal er som de fleste andre en båtmegler. De er avhengige av at folk ønsker at de skal selger båten deres og tar da en viss % av salgssummen.

De driver vel med det som kalles kommisjonssalg, ikke ulikt alle andre. Ser man på annonsene til de fleste andre båtmelgere så har de ikke alltid båten liggende ved sin brygge, men spredt utover landet.

 

Fordelen med dette er at det blir en profesjonell aktør innblandet i salget og man står litt sterkere som kunde. Sundal Yacht er selvfølgelig avhengig av flest mulig oppdragsgivere og det får de kanskje ved å vise til at de selger båter......slik som de viser frem på FINN.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

For meg virker det som om det er totalt kaos i båtbransjen/bruktbåt :rolleyes: Jeg er på jakt etter en Nordkapp 760 og prisnivå spriker fantastisk mye. Virker som om noen har gull i båtene sine?

 

Her er to eksempler:

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=28251025 (2007 modell til 560.000)

 

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=28035612 (2008 modell til 470.000)

 

Det er mange flere av disse eksemplene, og for meg blir det nesten litt useriøst. Kanskje det er som noen nevner over her at kona vil selge båten og ikke kællen!! :headbang:

Link to post
Share on other sites

Nå var jo den til 560 bedre utstyrt og hadde litt større maskin enn den til 470. Og den hadde den praktiske bysseseksjonen som er brukendes, i stedet for den eletriske som må heves opp fra ett av setene, og som dermed tar en drøy sitteplass og som må opp og ned hver gang noen skal vaske hendene. Skulle jeg hatt meg 760, hadde jeg klart gått for den utgaven med bysse på styrbord side bak førerstolen.

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Kjetil S: Det er jeg enig i, men den har blå stripe og ikke den nye som har hvitt skrog. Jeg kan finne 4-5 slike til som er så og si likt utstyrt med en prisforskjell på drøyt 100 lapper!

 

Jeg slenger på noen flere!

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=28035612

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=29380563

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=29322419 (Denne har null utstyr allikevel forlanger 450.000,-)

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=29091238 (Denne har både baugpropp, ankervinsj etc. til 459.000,-)

 

Jeg har fulgt med drøye 1,5 mnd. og har ikke sett at 1 stk. 760 har blitt solgt enda! Det skjønner jeg godt med de prisene de forlanger i dette markedet. Nå skal jeg kjøpe og har ikke noe å selge så jeg vil selvfølgelig ha det billigst mulig. Skal jeg derfor kjøpe båt nå når båtmarkdet er såpass usikkert/turbulent vil jeg dessverre ikke ta risikoen på å kjøpe dyrt.

Redigert av Dagsven (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For meg virker det som om det er totalt kaos i båtbransjen/bruktbåt :rolleyes: Jeg er på jakt etter en Nordkapp 760 og prisnivå spriker fantastisk mye. Virker som om noen har gull i båtene sine?

 

Kan ikke kommentere akkurat den båttypen, men bare vet fra min båt, så kan tilsvarende båt være nesten 5-600.000 rimeligere, men likevel fremstå som helt like. Og ja, enkelte deler på båter er dyrere enn vekten sin i gull :giggle:

Link to post
Share on other sites

Kan jo hende at Finn har et vertøy som plukker opp annonsører som merker Solgt med det samme de legger den ut. Ved å skrive i teksten unngår man i såfall denne "fella"...

Når man merker annonsen som solgt forsvinner den fra søk etter 3 dager. Det er nok det som er årsaken

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Nå var jo den til 560 bedre utstyrt og hadde litt større maskin enn den til 470.

 

E-tec 225 HO og E-tec 250 har faktisk ca samme ytelse, da HO er fabrikkoptimalisert.

Og den til 470.000 har altså 225 HO med de rå USA-dekalene, selv om den kanskje hadde vært enda stiligere i hvit.

Legg forresten merke til forskjellen i undervannshuset på HO og standard:

 

showroom_details_engine_ETEC_225_HO_white.pngshowroom_details_engine_ETEC_250_V6_white.pngEVINRUDE_ETEC225HQ_GRAPHICS.gif

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...