finnmarken Svart 21.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2012 Det er i allefall ingen tvil om at den seilbåten Kristian H linker til i innlegg 795 har hatt en fantastisk prisutvikling Kanskje seilbåter blir det nye investeringsobjektet? Eller er firmaet som selger denne helt useriøs? Kan i hvertfall ikke stole på deres prissetting Link to post
Kristian_H Svart 21.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2012 Tror ikke Normar generelt er en userriøs aktør, de er sannsynligvis bland de som importerer mest. Dette er første gangen jeg har sett dette gjort av en så stor forhandler og 200 tusen er jo en ganske klar prisøkning. Link to post
Mouche Svart 21.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2012 Beholder båten sin, tipper jeg. Veldig mange har nok båt, og ønsker bytte til en annen. For det du her vel egentlig sier er at markedet for båter i Norge er mettet og at det ikke er noen nye kjøpere, i allefall veldig få, og det er en vurdering jeg deler. Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
finnmarken Svart 21.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2012 En periode skulle jo "alle" ha båt. Mange av disse kjøpte båt, nesten fordi det var populært. Kanskje visste de ikke så veldig mye om båtlivet heller. Mange av disse "alle" har nok falt av. Båtlivet var ikke så kult som de trodde. Dermed har det nå de seneste årene vært større tilbud enn etterspørsel. Større tilbud enn etterspørsel var det ikke da jeg solgte min forrige båt i 2004. Prisen på den hadde den gangen steget med nesten 15% på fem år. Den gangen var det faktisk motsatt: Større etterspørsel enn tilbud. Men priskrakk tror jeg ikke på. Folk har da penger nok i dette landet. Link to post
olpi Svart 21.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2012 (redigert) Jeg tror markedet er rimelig mettet ja, men det er nok en del som ønsker bytte båt. Enten kjøpe ny og/eller større båt. Noen vil også gå ned i størrelse. Noen nye båtfolk kommer nok til, men jeg tror også frafallet er stort. Det ble jo kjøpt veldig mye båter for få år siden. Ikke alle er båtfolk av disse idag. Derfor er nok det meste av kjøpere folk som har båter de må selge først. Den kan ta tid å få omsetningen opp når det liten villighet til å se på prisen. Jeg tror kanskje noe skjer i år. Syntes det begynner bli en del fete tilbud på litt større brukte båter nå, og da bør de som skal selge en mindre forstå at om de må ned i pris en del så tar de igjen mer på kjøpet av den nye. Men.. det gjenstår å se. Har man solgt og sitter med pengene klar så bør vel det være innlysende at man velger selge til en sikker kjøper til litt lavere pris. I hvertfall fremfor å vente til kanskje noen andre potensielle kjøpere med båt som må selges først, kanskje kan kjøpe båten. Hvis denne kjøperen skal selge først så må kanskje han også fire på prisen. Vil han da tolerere et større mellomlegg enn først antatt? NOT. Markedet har gått inn i en "ond sirkel". Selv om markedet er ganske så mettet kunne det blitt omsatt båter ved bytte. Redigert 21.Mars.2012 av olpi (see edit history) Link to post
FredrikW Svart 21.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2012 For det du her vel egentlig sier er at markedet for båter i Norge er mettet og at det ikke er noen nye kjøpere, i allefall veldig få, og det er en vurdering jeg deler. Jeg tror også at dette er riktig. Da jeg solgte i juli var samtlige som tok kontakt i den situasjonen at de enten skulle ned eller opp i båtstørrelse. Alle hadde båt liggende på FINN, også de som kjøpte båten. En bekjent som solgte en Askeladden 705 Voyager i høst hadde samme erfaring- alle interessenter hadde båt de skulle selge, eller hadde akkurat solgt. Jeg er i samme situasjon selv, solgte daycruiser for å kjøpe litt større helårsbåt. Med tanke på utviklingen i bruktbåtmarkedet er jeg glad båten er solgt og pengene står på bok, og grunnet ombygging av bolig og mye flytting dette året blir det ikke ny båt før i 2013. Så jeg håper på en dårlig sommer og fortsatt prisnedgang i året som kommer... Link to post
finnmarken Svart 21.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2012 (redigert) Er vel ganske enig olpi. For meg ser det også ut som om de største båtene har gått ned mest i pris, men jeg er ikke sikker. Beløpet de har gått ned med er selvsagt større på de store/dyre båtene, men om de går mer ned i prosent er jeg mer usikker på. Et annet poeng i forhold til de store båtene er jo at de er svært dyre "å holde i gang", dvs service, vedlikehold, reparasjoner, drivstoff, forsikring og båtplass. Særlig vedlikehold og reparasjoner vil jo kunne øke ganske så betydelig når båtene blir eldre. Jeg har f eks sett på mange cabincruisere fra 80-90 åra på ca 40 fot med to svære motorer. Mange av disse er også meget godt vedlikeholdt, og prisene virker også forlokkende. Vedlikehold og service på disse er jo i utgangspunktet veldig dyrt, men jeg tror det er flere enn meg som har tenkt at det virkelige marerittet med disse båtene fort kan bli kostnadene ved reparasjoner. Jeg har selv en 29 fots cabincruiser fra åtti-tallet. For noen år siden hadde jeg reparsjoner for ca 60 000,-. Hadde jeg hatt en 40 foter med 2 motorer, så er jeg redd kostnadene fort kunne vært 3-doblet Et godt eksempel som virker veldig forlokkende på meg er denne. Rikitignok ikke større enn 34 fot, men dog. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=30579518 Redigert 21.Mars.2012 av finnmarken (see edit history) Link to post
Tom Rør Svart 21.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2012 Den Storebroen er et møbel Link to post
REM Svart 21.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2012 Den Storebroen er et møbel ..og et mareritt og et pengesluk å holde vedlike. Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Snikende skeptik Svart 1.April.2012 Link til dette innlegget Svart 1.April.2012 Passerte 10000 igjen i kveld... Link to post
olpi Svart 2.April.2012 Link til dette innlegget Svart 2.April.2012 Bare begynnelsen. Knocker nok 18000 i august tipper jeg. Samme tendensen som i fjor virker det som. Nå med enda flere bra tilbud på større båter, mens det bare untaksvis skjer noe med prisene på de litt mindre bruktbåtene. Forsetter det slik eller? Blir kanskje et rush snart hvis flere betsmmer seg for at de VIL selge for å kjøpe større bruktbåt?? Så på båt i helgen. Kanskje det blir kallesjebåt eller HT + kallesje på neste båt. Vi får se.. . Link to post
Seiling_75 Svart 2.April.2012 Link til dette innlegget Svart 2.April.2012 (redigert) Helt enig med "Småbåtentusiasten"- innredningen i nyere båter er pinglete og man skal ikke finne dette i en båt men heller i svenske møbelvarehus. Håper denne trenden endrer kurs til noe mer maritimt og penere.. Redigert 2.April.2012 av Seiltur 2012 (see edit history) Link to post
finnmarken Svart 2.April.2012 Link til dette innlegget Svart 2.April.2012 I innlegg 807 linket jeg til en nydelig Storebro. Selv om REM selvsagt har rett i at en slik eldre båt fort kan bli et mareritt og et pengesluk, så må jeg likevel tilstå at jeg trodde et slikt møbel ville blitt solgt fort. Men det hoper seg opp med velholdte godbiter til gode priser, og da blir det vel sånn..... Link to post
larss Svart 3.April.2012 Link til dette innlegget Svart 3.April.2012 Hei Jeg pleier mer eller mindre daglig å ha en tur innom finn.no hver dag, ser da på "nye i dag" Det som er noe pussig er de båtene som blir solgt på dagen, dette er stort sett små eldre landsteds båter med eller uten vindskjerm. Ellers så synest jeg at det er svært lite som blir solgt. Så det at det kommer inn mellom 100 og 150 båter på finn pr dag betyr nok ikke at det blir solgt like mange :) lars s Link to post
REM Svart 3.April.2012 Link til dette innlegget Svart 3.April.2012 I innlegg 807 linket jeg til en nydelig Storebro. Selv om REM selvsagt har rett i at en slik eldre båt fort kan bli et mareritt og et pengesluk, så må jeg likevel tilstå at jeg trodde et slikt møbel ville blitt solgt fort En nabo i båthavna kjøpte en slik forr noen år siden. Båten ble satt bort til Storebro for service og innelagring hvert år av tidligere eier, og så ut som et Stainway flygel da han overtok den. Ny eier har lagt ned maaange timer hvert år for å holde båten vedlike, men utelagring og fukt har satt sine tydelige spor. Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
olpi Svart 3.April.2012 Link til dette innlegget Svart 3.April.2012 Enig, ikke bare mye arbeid, men det skal gjøres riktig også. Utendørs-lagring krever også at man gjør ting riktig og følger opp i vinterhalvåret. Innelagring er selvsagt å foretrekke, men de fleste lagrer jo utendørs. Har et par eldre Storebro i havna, og særlig den ene har det vært mye jobb med, og det er det forsatt. Eneste trebåt vi har hatt var en gammel tunejolle på 70 tallet. Synes det var nok jobb med den vi Link to post
avmønstret5 Svart 3.April.2012 Link til dette innlegget Svart 3.April.2012 jeg hadde en Hero 101 som jeg solgte for vel 300t for ca 7 år siden, nå ligger noen av disse for vel 200t på finn..en betydelig nedgang for en si. Link to post
Sofaseileren Svart 3.April.2012 Link til dette innlegget Svart 3.April.2012 Tror 200 000 er mye for en hjennomsnitts Hero 101 i dagens marked. Så på et par stykker i fjor, og tror de ville ha kommet på ca 150 000 om jeg hadde bestemt meg for å kjøpe. Link to post
BjornLie Svart 17.April.2012 Link til dette innlegget Svart 17.April.2012 Båtbransjen tror på bedre tider SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
Mizar Svart 17.April.2012 Link til dette innlegget Svart 17.April.2012 Jeg har fulgt med på brukte seilbåter mellom 100 - 300000. Av de nesten 50 annonsene jeg har lagret i løpet av sommeren og høsten i fjor, selges noen av de nå til lavere pris -hvis de blir solgt. Men de fleste av disse annonsene står fortsatt merket "satt passiv" eller "slettet". Ingen jeg har sett legger ut på nytt nå til høyere "vårpris", de fleste reduserer faktisk opprinnelig "høstpris" kraftig hvis den samme båten legges ut på nytt. Jeg tror det er et sunnhetstegn at gammelt blir billigere, og jeg tror denne situasjonen vil vare i flere år. Det kan være en forklaring at folk flest har råd til å kjøpe dyrere og nyere ting. I såfall kan sikkert båtprodusentene se lyst på fremtiden, men eiere av gamle båter må ta et tap - eller i verste fall finne seg en langsiktig opplagsplass. Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Nonsense Svart 17.April.2012 Link til dette innlegget Svart 17.April.2012 I mine lagrede annonser for i år, er det blitt tett med "solgt". Det virker som markedet har løsnet litt. Link to post
Sofaseileren Svart 18.April.2012 Link til dette innlegget Svart 18.April.2012 Jeg sa tidligere i tråden at jeg trodde det ville bli flere båter på finn i år enn i fjor. Nå bikket det akkurat 12000 båter, og det er tilsvarende hva det var på denne tiden i fjor, så det kan jo tyde på at det har løsnet litt? Link to post
andersb Svart 18.April.2012 Link til dette innlegget Svart 18.April.2012 Markedet har uten tvil løsnet, jeg solgte unna ca alt jeg la på finn nå, umiddelbart. Link to post
Stjerneglimt Svart 18.April.2012 Link til dette innlegget Svart 18.April.2012 I det markedet jeg har mine søk (seilbåter fra 2006-2011 og fra 37 til 45 fot) skjer det nesten ingenting. De aller fleste båtene har vært ute på Finn tidligere i fjor sommer og høst. De kommer nå tilbake med stort sett samme pris og noen nye bilder. Kan ikke være morsomt å selge seilbåt i dette segmentet, hvor det er stor konkurranse om få kjøpere. Ser at mange Bavaria-eiere dropper prisen ganske mye for å få båten over på nye hender. For meg er det helt fint, for desperate selgere drar markedet ned:-) Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai: http://stjerneglimt.tumblr.com/ Link to post
DieselDahl Svart 10.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2012 http://www.batmagasinet.no/baatweb/cms.nsf/%28$All%29/77F8C050419D5D35C12579F900348754?OpenDocument Kanskje dette vil endre på situasjonen i motorbåtmarkedet? Nå er det heller tvilsomt om dette går igjennom på tinget, men vi får jo avklart politikerenes ståsted. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn