Jump to content

Nå er det over 8000 båter til salgs på Finn.no. Blir det priskrakk


Norfront

Recommended Posts

Ser av og til annonser uten tekst og med kanskje fem-seks katalogbilder, hvor halvparten er så små at man må bruke lupe for å se noe. Da ser ikke selger seg store bryet eller gidda til å lage annonsen. Og slike hadde jeg ikke handlet av...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Er på utkikk etter båt og for min del ønsker jeg bilder som viser både tilstand og løsninger.

 

Har i hovedsak fulgt med på et par modeller og der kjenner jeg løsningene. Når det gjelder modeller jeg ikke kjenner skulle jeg ønske det var inkludert planskisse. Dette finnes i mange tilfeller ikke hos produsentene og jeg kan selvfølgelig ikke forvente det på finn, men bilder som til sammen viser hele båten er viktig, gjerne med en kort beskrivende tekst.

 

Er unødvendig med for mange bilder av detaljer. Noen har opp mot 50 bilder. Det er heller et tegn på at bildekvantitet har tatt over for kvalitet. Med familie på seks faller de fleste av båtene som oppgir 6 soveplasser gjennom i forhold til mine kriterier. Derfor er jeg ekstra fokusert på å danne meg et bilde av båtens oppbygning.

 

Teksten bør ikke være for lang. Litt om utstyr, motor, modifikasjoner og kort beskrivelse av båtens oppbygning hører med.

Redigert av tilplan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det jeg har prøvd å legge vekt på ved salg av det være seg båter, biler eller motorsykler har vært det jeg selv setter pris på å finne i annonser:

- Mange beskrivende, klare og tydelige bilder. Gjerne med en skikkelig undertekst.

- En objektiv og saklig beskrivelse av det som selges, tilstand, utstyr og historikk.

 

Jeg er ikke interessert i å lese alle selgers superlativer om hvor enestående fantastisk bra objektet er, og hvor hardt det er å selge dette vidunderet.

Behold det da for f**n. La vær å selg!

 

Jeg er heller ikke interessert i å lese hva selger mener annonseselgere forplikter seg til ved å ringe. Det finnes faktisk en boks å hake av når man lager annonsen, der man oppgir at man ikke vil ha kontakt med slike. Og den virker!

Jeg er heller ikke interessert i å vite hvem selger IKKE vil ha telefoner eller henvendelser fra (pratmakere, prutere, tullinger etc, etc). Jeg leste en gang en annonse på en Honda Fireblade der all teksten kun gikk på hvem som ikke fikk lov å ringe. Slik jeg forstod det var det vel bare en med Rossis erfaring og James May's tempo som i det hele tatt fikk gi lyd fra seg.

Redigert av Folk I Båt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tror at litt av forklaringen kan være at båtfolket som gruppe har blitt moden.

Med det mener jeg at de er blitt kvitt 3-fots syken og er fornøyd og har slått seg til ro med den båten de har.

 

Videre mener jeg at det er et faktum at mange av de "nye" er av en annen type enn før.

De har ikke gått på yrkeskolen, de har ikke jobba på verksted og de mangler totalt kompiser og nettverk

for å få ordna praktiske ting bak mål uten moms.

 

Derfor blir det uaktuelt å kjøpe halvgamle båter med 20 år gammel motor og i tillegg har de kanskje også

bortskjemte koner og barn som ikke har skjønt sjarmen med å sitte under kalesja i regnvær og koke på primus.

Link to post
Share on other sites

Interessant å lese forskjellige teorier om båt-/bruktbåtmarkedet.... . Alt fra dommedag til at det nærmest selges i "bøtter og spann" (Saddam's talsmann sin utgave).

 

Fakta er ikke så vanskelig å finne ut av Årsakene til at det er slik er nok sammensatt. Været. Kostnader både til båten, båtplass, service mm. Endrede ferievaner (mer utland). Fokus på gjeld...... . Sikkert mange flere ting man kan trekke inn.

Det selges jo fremdeles litt nytt og brukt av båter. Virker bl.a.som joller, skjærgårdsjeep, og mindre DC omsettes litt. Mest brukt og mye mindre nytt tror jeg.

Det skal imidlertid bli spennende å se om det selges nok nytt av de noe større båtene rundt 28-35 fot.

Hvis ikke, hvor lenge kan i såfall flere båtbyggeriene av slikke båter overleve. De med dårligst likviditet går og har gått først, men det er vel kanskje noen nå som har strukket strikken helt ut?

Har en del tatt innbytte slik som f.eks Nord West gjorde?

 

Å se på antallet til salgs på FINN og omsetningen der gir jo en pekepinn på omsetning uansett forklaringer om at noen gjør det ene eller andre mht annonsen.

 

De som driver med kombinert service, opplag (inne/ute) og har båtplassutleie overlever. De klarer seg bra på fete "honorar" og vil nok gjøre det fremover også. Flere bein å stå på kan nok være avgjørende fremover....

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Det selges jo fremdeles litt nytt og brukt av båter. Virker bl.a.som joller, skjærgårdsjeep, og mindre DC omsettes litt. Mest brukt og mye mindre nytt tror jeg.

Dette med priskrakk er ikke jeg så opptatt av. Det var nå mer den opprinnelige tittelen på tråden. Interessant allikevel å høre litt "live" erfaringer for hvordan båtsalg og båtkjøp oppleves nå. Jeg tror Olpi har gode poeng når han beskriver hvilken del av markedet som er "hett". Det er mindre båter, daycruiser osv. Her kan det også se ut som om forhandlere selger en del i disse dager. Iallefall hevder noen lokalt det.

 

Solgte selv min Nidelv 28 i løpet av 2 uker i januar/februar. Jeg la vekt på en god, informativ og bilderik annonse. Og jeg ser at det faktisk selges en og annen Nidelv 28 i disse dager; både fra 1985 og 1997, for å si det slik. Det går også en del Nidelv 24. Det ser ut som om mange vurderer dette som en kjekk startbåt. Og folk skyr heller ikke båter fra sent 70-tall/tidlig 80-tall. Solgt flere av disse de 2 siste ukene.

 

Videre mener jeg at det er et faktum at mange av de "nye" er av en annen type enn før.

De har ikke gått på yrkeskolen, de har ikke jobba på verksted og de mangler totalt kompiser og nettverk

for å få ordna praktiske ting bak mål uten moms.

 

Er derfor ikke uten videre enig med is_620, som sier at folk bare kjøper nyere båter med høyest mulig komfort. Det er faktisk en del som tar bøygen og vil lære; om det er svigerfar eller kompiser eller andre nettverk som bistår, vet ikke jeg, men pågangsmot finnes fortsatt. :smiley:

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Det finnes ikke noe "hett" marked akkurat nå selv om det omsettes noe. Mht brukt 80-talls så florerer det også av båter som ikke selges. Lokalt vet jeg også om mange som ikke får solgt selv om de har masse treff på Finn. Noen ringer og noen ser på også. Er nok en del som vil selge sin egen først før de handler. Er noen med 2 båter i havna hos oss (gamlebåten ikke solgt). Jeg hadde aldri handlet ny før den gamle var solgt slik markedet har vært i de siste årene.

 

Heldigvis er det vel ikke mye nye mindre båter på lager hos forhandlerene. Det kan selvsagt gi litt leveringstid hvis det dukker opp en del kjøpere. Har selv vært i kontakt med selgere av dc i de siste. De fleste skal slutte med båt, mens en skulle ha større dc.

Noen få av disse er nå solgt.

Av de litt større som jeg har "peilet inn" er ingen solgt de siste 3 mnd.

Uansett ... tiden vil vise hvordan det utvikler seg. Ingen vet sikkert hva som vil skje.

Link to post
Share on other sites

For ordens skyld så har jeg aldri hevda det med at "de nye" bare kjøper mindre og nyere nyere båter

 

Men .... jeg mener fortsatt at dersom man ikke er praktisk anlagt og f.eks er av typen som leier polakker til å stoffe båten - så har mine teorier relevans. Etter noen år med masse utgifter og det de kaller masse styr, prøver de å selge båten, for heller å reise til Spania og spille golf .

 

​Ikke for å skryte , men jeg kjenner flere slike- båt var ikke tingen, men de var super entusiastiske den første sesongen og deretter dabbet det av , og etter 3-4 år var det ikke moro lenger.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror priskrakket pågår fremdeles. Vi er nå inne i en fase der eierne de eldste båtene stort sett er i stand til å prise bruktbåten ganske riktig - lavt. Det som henger igjen, ser ut til å være statusmerker. Her ligger mange selgere fremdeles skythøyt over hva markedet er interessert i betale. Slik ser det i hvertfall ut med Hallberg Rasseyer etc. i seilbåtmarkedet. Antallet HR-båter som selges er langt lavere enn det store antallet Maxi-båter f.eks., likevel ser det ut til å være en viss opphopning i antallet HR i bruktmarkedet. Ikke så rart kanskje, den billigste HR 29 ligger på ca 300 000, mens tilsvarende båter fra samme epoke og størrelse, ligger under 200 000 og til dels langt under det.

 

Bare mitt lille innspill for å påvirke dette her altså! :-) Håper det blir mulig å skaffe seg en HR 29 til under 200k snart, jeg! ... Bostrøm 31 er vel ikke like fin kanskje, men tilbys til 80-100 000 ser jeg. Og Oksø 32 på samme alder er i hvertfall ikke mindre solid etter det jeg har lest.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Virker som det selges lite nå, siden mye av de samme båtene har vært til salgs i flere måneder, samtidig som det kommer nye hele tiden. Som eksempel min drømmebåt Askeladden Voyager er nå helt nede i 300 000. Fjord 725 med Kad 43 til salgs for 180 000, husker de gikk for 350-400 med gammel 41 motor tilbake 2007.

<p>Har hatt/har Zodiac 12, Quicksilver 8 5hk tohatsu, GH 10 9,9 Yamaha, Skibsplast 14 25hk Mercury, Vernøy 430 sl 25hk Johnson, Saga 20 Marna MB10a, Hasla 21 Yanmar 3qm30.

Link to post
Share on other sites

Tilbudet øker, prisene faller. Dette tror jeg er en trend som fortsetter minst ett år til. Samtidig er det lett å se at det omsettes båter. Hvis prisen er riktig, blir båten solgt.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Da kunne jeg skrive SOLGT på FINN :yesnod:

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=41983646

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Takker for den Wozu :thumbsup:

 

Er det virkelig så stor prisforskjell på disse Princess`ene:

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=42078053 2001 P38 Kr. 1.490.000,-

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=42106634 2002 P40 Kr. 2.100.000,-

 

Er det Vollen Båtsenter som er litt "fasjonable" :giggle:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Da kunne jeg skrive SOLGT på FINN :yesnod:

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=41983646

Ser jo ut som du er fornøyd, så gratulerer til deg. Jeg har også en slik båt og lurer jo på hva prisen ble? Hva "ille" ble det? Jeg aksepterer naturligvis fullt ut om du ikke ønsker å publisere det, men jeg er jo litt nyskjerrig da.

 

Takker for den Wozu :thumbsup:

 

Er det virkelig så stor prisforskjell på disse Princess`ene:

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=42078053 2001 P38 Kr. 1.490.000,-

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=42106634 2002 P40 Kr. 2.100.000,-

 

Er det Vollen Båtsenter som er litt "fasjonable" :giggle:

Enig at det var stor prisforskjell, men P40 ser jo ut til å være ganske mye større? Fine begge to da.

Link to post
Share on other sites

Sendte deg en PM Finnmarken.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

P40 og 38 er bygd på samme bånd og lest. 2 fot lengre skrog. Overbygget er større også.

Forskjellen nede er Bl.a 2 bad på P40.

Bredden er den samme.

 

Kikket mye på P38 og 40 samt Ph38.

Flotte båter. P40 var favoritten min. De var annonsert ned 1,7 i høst. Et par ble solgt. De dyrere ble stående eller gikk ut på dato.

Bør ha 63P motorer. En hel del P38 og noen få P40 ble levert med 63L på 318hk. Blir litt slapt. Spes i P40.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Men er det ikke også slik at Ph 38 og P40 er samme skrog ?

(skal snart lage en egen trå så slipper vi maset mitt her inne) :sweat:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Takket være en flott sommer så har tygeligvis noe skjedd på båtmarkedet. Folk er prisbevisste ja ...men sommerens godvær har gjordt noe,,

La ut min båt på finn sent fredag kveld. idag har 920 sett annonsen, 18 har lagret den. 4 visninger idag da jeg ikke kunne igår. Båt solgt ikveld for prisforelangende. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...