Jump to content

Ny båt : Motor eller kanskje seil denne gangen ???


`MINA'

Recommended Posts

Har kikket litt på HERO 101 . Finner noen av disse som kan ligge i vårt prisområde. Er det noen som har erfaringer med denne typen båt her

Bilde

 

Hei

Er en fornøyd eier av Hero 101.

Ønsker du bilder av forskjellige type båter, er det bare å ta kontakt, så mailer jeg deg

Link to post
  Sitat

Har kikket litt på HERO 101 . Finner noen av disse som kan ligge i vårt prisområde. Er det noen som har erfaringer med denne typen båt her

Bilde

 

Hei

Er en fornøyd eier av Hero 101.

Ønsker du bilder av forskjellige type båter er det bare å ta kontakt, så mailer jeg deg

Link to post
  Sitat

Hei

Er en fornøyd eier av Hero 101.

Ønsker du bilder av forskjellige type båter, er det bare å ta kontakt, så mailer jeg deg

Hei Raja ! IM er sendt deg med mail adressen min. Takker og bukker for mye god hjelp her  :smiley:

 

[glow=red,2,300] GeV[/glow]

Mvh

 

`MINA`

Link to post
  Sitat

Leser diverse steder på nettet at ståhøyden i Hero 101 er litt under det den kanskje bør være. Hvor høyt er det under taket inne i denne ?

 

[glow=red,2,300]GeV [/glow]

Kommer litt an på hvordan dørken er utført. Men med stingere i 2"x 6", og plater oppå dette, kan den oppleves som litt "lav".

 

Noe særlig over 175 cm er det neppe i salongen. I bysse / kartbordseksjonen er det vesentlig mer, omlag 185 cm ??

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
  • 1 måned senere...

Det utrolig mye forskjellige motor størrelser på disse båtene. Motor har vært et greit sted å spare penger når båtene var nye, derfor er det mye undermotoriserte båter.

Jeg vil påstå at en 30 - 33 foter med mindre ennn 20 hk er undermotorisert.

Spørsmålet er jo hva en betrakter som nok, for meg er det nok at jeg kan gå i marsjfart ca. 6 kn med vind og sjø rett i mot.

Redigert av pete (see edit history)
Link to post

Seildrev:

+tar lite / mindre plass. Bedre bakk egenskaper. Ingen "oppretting" etter motoroverhaling mm.

- Dyrt å reparere. Mer utsatt "leamikk"

Fast aksel:

+ Billigere installasjon. Idiotsikkert. Ingen belg som må byttes.Tåler bedre sjøgress, tauverk, garn og annet.

- Bakker dårligere ( vanskeligere å bakke rett )

 

 

Alt i alt ser jeg det som en fordel at gamle båter har fast aksel

Nyere båter har vel stort sett drev

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
  Suzuki skrev:

Seildrev:

+tar lite / mindre plass. Bedre bakk egenskaper. Ingen "oppretting" etter motoroverhaling mm.

- Dyrt å reparere. Mer utsatt "leamikk"

Fast aksel:

+ Billigere installasjon. Idiotsikkert. Ingen belg som må byttes.Tåler bedre sjøgress, tauverk, garn og annet.

- Bakker dårligere ( vanskeligere å bakke rett )

Alt i alt ser jeg det som en fordel at gamle båter har fast aksel

Nyere båter har vel stort sett drev

 

Suzuki

Du kunne vel tatt med at med seildrev vibrerer det mindre i skroget. Hele installasjonen er bevegelig i forhold til skroget, som regel med 2 motorfester foran og et oppheng bak seildrevet.

 

mvh

 

Barsk II :flag::sailing:

Link to post
  Suzuki skrev:

Seildrev:

+tar lite / mindre plass. Bedre bakk egenskaper. Ingen "oppretting" etter motoroverhaling mm.

- Dyrt å reparere. Mer utsatt "leamikk"

 

Suzuki

Er fremdeles uvitende om mye her ser jeg. Er seildrevet dreibart, eller står det fastmontert ?

 

GeV

Mvh

 

`MINA`

Link to post
  GeV skrev:

Er fremdeles uvitende om mye her ser jeg. Er seildrevet dreibart, eller står det fastmontert ?

 

GeV

Seildrevet er fastmontert.

 

Har seildrev på min 27hk Yanmar og ville nok foretrukket aksling. Synes det er teit med en membran som må byttes med jevne mellomrom samt veikt kjølevannsinntak og at båten må på land for bytte av girolje (mulig det kan suges gjennom peilehullet??). Likevel er det såpass mange båter som har drev at man nesten ikke kan disskvalifisere båt pga dette selv om man helst ville hatt aksling.

 

Fordeler med seildrev er rimeligere motorbytte (under visse forutsetninger) og at du slipper en aksling som tar masse plass. Videre slipper du å tenke pakkboks osv.

 

Om et noen år tipper jeg vi har elektriske drev som får strømmen sin fra en motor som kan plasseres hvor som helst i båten. Da trengs bare et lite hull til + og - ledning gjennom skroget. Det blir bra!

Link to post
  GeV skrev:

Prisene ligger ca 100-200K ( se utklipp fra FINN søk ) over det vi kan legge i en ny båt  :sad:

Men har kikket på den. Flott båt.

 

Scanmar 33  33  1984  530.000,-  Stavanger

 

Velholdt Scanmar 33 selges  33  1985  490.000,-  Svelvik

 

Scanmar 33 - høstkupp  33  1985  500.000,-  Kolsås

 

Scanmar 33 . 1982 modell  33  1982  480.000,-  Sandefjord

 

Scanmar 33 - 1985 modell  33  1985  510.000,-  Oslo

 

Scanmar 33 1983 modell vurderes solgt  33  1983  450.000,-  Gamle Fredrikstad

 

Scandmar 31 familieseilbåt  31  1986  395.000,-  Straume

 

[glow=red,2,300]GeV [/glow]

 

Jeg er enig

 

Jeg skal selv bytte ut min 26 fots seilbåt til våren, og har da tenkt mye på Maxi 95 og comfort32. Jeg har ikke fått prøvd noen av båtene, men jeg har inntrykk av at maxi 95 har en cockpit som ikke er så veldig godt egnet for segling, renger med at det er unødvendig med noe mer enn 25 grader slingring når man seiler, men det er jo ikke mulig å sitte på rekkene på disse båtene da cockpiten går helt ut i borde. Jeg synes comfort 32 føles trang innvendig, virker tungvint å måtte klatre over sofaen for å komme inn i forpiggen. Jeg har som sagt ikke prøvd noen av båtene, og skal gjøre det før jeg tar en endelig avgjørelse, men slik jeg ser det, så virker det ihvertfall for meg på nåværende tidspunkt at jeg heller vil bruke 100-150" ekstra for å få en scanmar 33". Jeg skal bo i båten, og da synes jeg også at scanmaren har en veldig flott salong. Dessuten er seilegenskapene veldig bra og båten er godt egnet for å segle alene.

 

Ang. Maxi 999, så er jeg ikke så sikker på om det er noen god nybegynnerbåt. Det er ganske mye seilføring på disse båtene, slik at det må reves forholdsvis tidlig. En type "maxi95-båt-eller lignende", er ikke så fintfølende hvis det kommer en vindkule. Da er det stort sett bare å dra opp alt av seil og la det stå til. Jeg mener i hvertfall at en forholdsvis underrigget båt er best egnet når man ikke er så erfaren. Man lærer jo fort, jeg hadde aldri seilt før jeg kjøpte min 26 foter i august 2004. Den ble seilt daglig, og det er helt riktig som folk sier, at man blir helt hekta. Man lærer fort, og jeg føler nå at jeg er klar for noe større og raskere.

Link to post
  Sebaldus skrev:

Om et noen år tipper jeg vi har elektriske drev som får strømmen sin fra en motor som kan plasseres hvor som helst i båten. Da trengs bare et lite hull til + og - ledning gjennom skroget. Det blir bra!

Du kan få hydrauliske drev som gjør at du kan montere motoren hvor du vil, men du trenger litt mere plass til "ledningen" da.

Link to post
  mavi skrev:

Du kan få hydrauliske drev som gjør at du kan montere motoren hvor du vil, men du trenger litt mere plass til "ledningen" da.

Dette var jo populært en gang på 70 tallet. Gjerne en Farryman Diesel montert i baugen og hydraulikk til drevet. Ser ut som om bruktprisene ligger lavt med denne løsningen så det var neppe så vellykket.

Link to post
  junkern skrev:

Man lærer jo fort, jeg hadde aldri seilt før jeg kjøpte min 26 foter i august 2004. Den ble seilt daglig, og det er helt riktig som folk sier, at man blir helt hekta. Man lærer fort, og jeg føler nå at jeg er klar for noe større og raskere.

Til Junkern:- er det så å forstå at du har en Junker 26? (Har sendt deg en IM om dette, men det virker som om systemet ikke helt er oppe og går enda.)

Mvh Even ( Festina Lente)

Link to post

Hej på er!

 

Tror även Winga 78 har brökdel (ikke helt sikker, kunne ikke finna ngn bild på internet!)

Anledningen till brökdel på dessa båtar er vel att man får än bättre skotpunkt för den självslående

fokken!

 

 

Fann denne Winga Queen

 

19/20 deler kansje så nära masthead man kan komma ! :smiley:

Bilde

S/Y Gunga Din

Link to post
  • 2 uker senere...

Kikker fremdeles til "øyet blir stort og vått" på seilbåter. Har b.l.a. kikket litt på "Mamba 31". Er det noen som har erfaringer med denne båten ? Den er visst laget i 2 forskjellige versjoner. En med langsgående bysse på babord side, og en med "tradisjonell" bysseløsning. Dobbelkøye akter, og lukket toalett.

Bilde

 

 

GeV

Mvh

 

`MINA`

Link to post

Mamba er en bra båt. Har ikke ied en selv, men en god kamerat hadde en sånn i flere år. Han var strålende fornøyd. Båten ble byttet pga behov for mere plass(= store unger).

Han hadde versjonen med dobbeltkøye under cockpit. Masse plass, fin forpigg.

Jeg så selv etter Mamba som et alternativ før jeg landet på M95

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...