Festina_Lente Svart 16.Januar.2005 Del på Facebook Svart 16.Januar.2005 Den minste som kan være aktuell som vi har kikket på er Mamba 29`. Iflg svenske båtnytt har Mamba 29 en utidig tendens til å ligge på skrå - når du skal legge deg om kvelden! Dette er visstnok pga at pentry er langsgående på ene siden, og opptil flere soveplasser for mye på andre siden, og i en så liten båt får dette konsekvenser ved landligge:: Mvh Even Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirT Svart 16.Januar.2005 Del på Facebook Svart 16.Januar.2005 Hørs ut som en fin båt. Fortell gjerne mer om denne, ledsaget med et bilde eller tre. Har selv Joker, som er Balladens "stamfar" om sådant finnes i båtverdenen.. Suzuki <{POST_SNAPBACK}> Jo Balladen er en fin begynnerbåt, men vi savner mer rom under dekk. Jeg er redd for at det er ultra stor risk for at "x"-fot syken slår til ! Bilder av "Rypa" kan sees her: http://home.online.no/~la5zo/sirdalsr.htm Ha det fint - mellom lavtrykkene ! Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post Share on other sites More sharing options...
`MINA' Svart 16.Januar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Januar.2005 Iflg svenske båtnytt har Mamba 29 en utidig tendens til å ligge på skrå - når du skal legge deg om kvelden! Dette er visstnok pga at pentry er langsgående på ene siden, og opptil flere soveplasser for mye på andre siden, og i en så liten båt får dette konsekvenser ved landligge:: Mvh Even Hvordan er stabiliteten på andre litt større båter da ? Feks Alo 96, Comfort 32 m.m. ? Tåler de en person eller 2 på rekka uten å krenge for mye ? GeV Sitér dette innlegget Mvh `MINA` Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 16.Januar.2005 Del på Facebook Svart 16.Januar.2005 Hvordan er stabiliteten på andre litt større båter da ? Feks Alo 96, Comfort 32 m.m. ? Tåler de en person eller 2 på rekka uten å krenge for mye ? GeV <{POST_SNAPBACK}> Hej GeV utan att ha varit ombord i varken Alon eller Comforten så vågar jag jag svara att dom tål sikkert det dubbla (4 man) på relingen utan att kränga för mye båda har 1,8 ton i kölen !! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Krapyl Svart 17.Januar.2005 Del på Facebook Svart 17.Januar.2005 Hvordan er stabiliteten på andre litt større båter da ? Feks Alo 96, Comfort 32 m.m. ? Tåler de en person eller 2 på rekka uten å krenge for mye ? GeV <{POST_SNAPBACK}> Har seilt litt med Alo 96, og Comforten er skrogmessig omtrentlig identisk med min båt. Comforten er 3.27 bred og har 1.8 tonn med bly hengende under. Aloen er litt smalere men med samme kjølvekt. 2 mann på rekka krenger dem omtrent ikke i det hele tatt. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 17.Januar.2005 Del på Facebook Svart 17.Januar.2005 (redigert) Vedr ALO båtene. Om jeg ikke husker helt feil er en del av de levert som 1/2 fabrikat og snekret sammen av mer eller mindre kyndige privatpersoner. Jeg mener å huske at det lå en slik båt i en hage ikke så langt hjemmefra hos en lærer som sleit med å få den ferdig. Bra om noen korrigerer meg om jeg ikke har rett. Jeg ville vært skeptisk til å kjøpe en 1/2 fabrikat. Redigert 17.Januar.2005 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Krapyl Svart 17.Januar.2005 Del på Facebook Svart 17.Januar.2005 Joda, stemmer det. De fleste Aloer var halvabrikat, det var meget utbredt på den tiden. Verftet leverte med fyldige byggeanvisninger. En del leverandører her i distriltet leverte ferdige pakker med utsyr. Som et resultat av dette, varierer de endel i innredningskvalitet. Noen så tvilsomme ut, mens andre holdt en standard langt over det en ferdig båt ville ha. Men det ble også levert en del Comforter som halvfabrikat. En stor forskjell; Aloen er håndopplagt, mens Comforten er sprøytestøpt. På den annen side; Aloen er singleskin mens Comforten er et slags sandwichlaminat hvor innerliner sitter fast i skroget ved hjelp av filler. En svært stiv konstruksjon hvor innvendige forsterkninger nesten ikke trenges. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzuki Svart 17.Januar.2005 Del på Facebook Svart 17.Januar.2005 Vedr ALO båtene. Om jeg ikke husker helt feil er en del av de levert som 1/2 fabrikat og snekret sammen av mer eller mindre kyndige privatpersoner. Såvidt meg bekjent, ble stort sett ALLE båter levert i mer eller mindre grad av "selvbyggin / selvmontering i denne tidsepoken. Maxi, Hr og NAJAD som hederlige unntak. Fantasy, Albin, Contrast og stort sett alle norske seilbåter, kunne kjøpes som bygge / monteringssett.Jeg ville vært skeptisk til å kjøpe en 1/2 fabrikat. Jeg har sett mye rart, men også flotte prakteksemplarer, som ikke står tilbake for tilsvarende verftsbygde båter. Jeg har en bestemt oppfatning om at 20-30 år gamle båter, gjerne har helt andre problemer enn litt dårlig tilpassede dører og lister, dengang båten var ny. I tilegg er ofte båter som var levert i stor grad av "monteringssett / halvfabrikata" generelt lavere priset, kan kan etter min mening gjøre bra kjøp her, om man ikke trenger "HR finish". Og husk, serieproduksjon idag er noe ganske annet enn på 70 og 80 tallet. Bavaria, Oceanis og andre "insustriprodukter" spys i dag ut i store antall, og båtene er 100% like frem til "oppskriften" endres. På 70 og 80 tallet kalte man det serieproduksjon om man hadde laget to båter som var "nesten like" eller "ligna veldig mye".. OK, litt overdrevet, men poenget står, serieproduksjon var ikke det samme den gangen... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 17.Januar.2005 Del på Facebook Svart 17.Januar.2005 (redigert) På 70 og 80 tallet kalte man det serieproduksjon om man hadde laget to båter som var "nesten like" eller "ligna veldig mye".. OK, litt overdrevet, men poenget står, serieproduksjon var ikke det samme den gangen... Jeg er helt enig med deg - men jeg ville allikevel følt større trygghet ved å kjøpe en båt som var bygd av båtbyggere som hadde teknisk kunnskap om hva de gjorde - enn som i vårt tilfelle - en lærer som hadde god tid i sommerferien og som måtte prøve seg frem for å finne de korrekte løsningene. Mitt poeng var først og fremst å gjøre oppmerksom på problemstillingen om selvbygging. Og disse franske/tyske båtene - de er definitivt ikke i Orust kvalitet. Også her får man det man betaler for - og min personlige mening etter å ha seilt Bavaria og Benetauer på tur i 2-3 uker er at jeg foretrekker de tyske fremfor de franske. Men det er jo en helt annen diskusjon Redigert 17.Januar.2005 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Krapyl Svart 17.Januar.2005 Del på Facebook Svart 17.Januar.2005 Igjen, dette varierer svært mye. Den Alo96 MS som jeg har seilt endel, var bygget av en fanatiker. Alt var perfekt. Rigg, motor, rør, elektrisk, trearbeid. Til og med alle skruespor sto horisontalt. Det blir ofte slik at bygger man båt til seg selv, er man noe mer nøye enn når man skal følge produksjonsplanen i følge tidsstudien. Også er det slik at gjør man dette selv, får man det akkurat slik man vil ha det. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post Share on other sites More sharing options...
`MINA' Svart 17.Januar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Januar.2005 (redigert) Det blir ofte slik at bygger man båt til seg selv, er man noe mer nøye enn når man skal følge produksjonsplanen i følge tidsstudien. Også er det slik at gjør man dette selv, får man det akkurat slik man vil ha det. <{POST_SNAPBACK}> Dette er vel likt for både motor og seilbåter ? Har tidligere kikket mye på Summer Family 27 og Sollux 27 som det finnes utrolig mange selvbygg av. Kvaliteten er så som så. Sitter med inntrykk av at en del selvbyggere også tenker "godt nok til oss" når de skrur i sammen skuta si. Men har noen ganger fått en bedre magefølelse når jeg går ut av selvbygde båter enn av fabrikkbygde. Dette pga en detaljrikdom, tekniske/praktiske løsninger og finish som ikke en produsent ville være tjent med i konkuransesammenheng. Pr i dag lar jeg meg ikke skremme av selvbygde båter før jeg evt har kikket ombord, og personlig vurdert det jeg ser GeV Redigert 17.Januar.2005 av GeV (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh `MINA` Link to post Share on other sites More sharing options...
`MINA' Svart 9.Februar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Februar.2005 (redigert) Nytt spørsmål til seilbåt kjennerene her på forumet : I tilegg til kjente og mindre kjente merker, dukker det opp en og annen "One Off" båt nå og da i diverse anonnser. For meg ser dette ofte ut til å være båter som ofte er velbygde og velholdte. Men : Er det "lurt" å kjøpe en båt som ikke er like utprøvt som en serieprodusert av kjentmerke ? Noe spessielt man bør tenke på her ? GeV Redigert 9.Februar.2005 av GeV (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh `MINA` Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzuki Svart 9.Februar.2005 Del på Facebook Svart 9.Februar.2005 (redigert) GEV: å gi et generelt svar på dette, er som å svare på spm. om "hvor lang er en strikk". Jeg forsøker derfor her One off båter, er ofte priset svært lavt. Dette skyldes i stor grad en generell skepsis i markedet, til alt som ikke er "fabrikklaget". Skepsisen er etter min mening, relatert til det faktum at det finnes en "ukjent" faktor, mer enn produktet som sådan. Et eks: B31 ( Bostrøm 31 ) og HERO 101 var båter som ble selvinnredet i stort antall på 70 tallet. Disse har jeg sett fra reine perler (prakteksemplerer), til det stikk motsatte ( helt veldig ille ) Man skulle logisk tro at prisene varierte voldsomt, og det gjør de også. Men på tross av dette spennet, er disse to modellene etter min mening priset langt lavere enn tilsvarende båter, av andre merker. Man kan si at de tvilsomme selvbygger båtene, trekker prisene generelt NED på merket som sådan. Litt av det samme ser man ofte med ONE OFF båter. Den skepsis som evt. måtte finnes, må gi utslag i pris. Derfor bør og må en ONE OFF sak, være lant lavere priset enn en tilsvarende av noe annet. Ikke fordi den nødvendigvis er noe dårligere , men fordi usikkerheten må komme til utslag et sted. Et ONE OFF bygge bør iallefall gjennomgåes på et helt annet vis enn andre båter. F.eks Ballad, Contrast 33, M95 og andre i "din" størrelse / prisklasse, er gjennomprøvde båter, der alle kjente mangler og feil er belyst i utallige fora. Man kan således lete nogenlunde målbevisst etter disse. På en ONE OFF sak, som den som ligger på FINN.NO, er det mer "leit å se hva du finner". Noen liker den type spenning, andre ikke. Og husk, skal du selge igjen, kan du merke bra at du var eneste interesserte budgiver den gangen du kjøpte. personlig synes jeg båten ser fin ut, og ærlig talt; trenger du lister som er tilpasset med 1/10mm presisjon, og 28 lag klarlakk ? Eller er maks plass for minimum av penger mer viktig ? Ikke vet jeg. Det jeg vet, er at om Morvik ikke var så ford... langt unna Nittedal, skulle jeg tittet sjøl.. Suzuki Redigert 9.Februar.2005 av Suzuki (see edit history) Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
bliss X Svart 10.Februar.2005 Del på Facebook Svart 10.Februar.2005 Hvilken båt? Link? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
`MINA' Svart 10.Februar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Februar.2005 Hvilken båt? Link? <{POST_SNAPBACK}> Denne "One Off" var det blandt annet jeg har kikket på. GeV Sitér dette innlegget Mvh `MINA` Link to post Share on other sites More sharing options...
bliss X Svart 10.Februar.2005 Del på Facebook Svart 10.Februar.2005 Synes ikke dette så galt ut, men hadde du ikke som krav at båten måtte ha to separate lugarer? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Krapyl Svart 10.Februar.2005 Del på Facebook Svart 10.Februar.2005 Dersom det ikke er noe med båten som ikke fremgår av annonsen, er dette mye båt for pengene. Det er jo ca. 200000 under markedspris for tilsvarende serieprodusert båt. Denne ville jeg ha kikket nøye på. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post Share on other sites More sharing options...
`MINA' Svart 10.Februar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Februar.2005 Synes ikke dette så galt ut, men hadde du ikke som krav at båten måtte ha to separate lugarer? <{POST_SNAPBACK}> Nødvendigvis ikke med egne dører til begge lugarene. Når det i denne er en dobbelseng bak for oss voksne kan dette absolutt gå. Det er også "åpen" do løsning på denne. Har etterhvert pratet med så mange om dette at det ser ut som vi også evt kan leve med dette Hos oss bli veien til mens vi går ! Har fått utrolig mange gode tips her ! Vi kikker fremdeles på det meste vi kommer over på nettet. Er åpen for mye enda. Regner med å sette Polaren for salg om et par uker. Så nå nærmer det seg et evt kjøp. ( hvis noen vil ha Polaren da ) GeV Sitér dette innlegget Mvh `MINA` Link to post Share on other sites More sharing options...
MortenK Svart 10.Februar.2005 Del på Facebook Svart 10.Februar.2005 Denne "One Off" var det blandt annet jeg har kikket på. GeV <{POST_SNAPBACK}> Denne båten ville jeg kikket nærmere på. Ser ut til å være mye båt for pengene. Sitér dette innlegget s/y "Arnegrut", Asker Link to post Share on other sites More sharing options...
Krapyl Svart 10.Februar.2005 Del på Facebook Svart 10.Februar.2005 Når jeg får tenkt meg om; Er du interessert i denne båten, bør du kikke på den fort. Her kan nok en aspirerende langturseiler fort komme på banen. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post Share on other sites More sharing options...
`MINA' Svart 10.Februar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Februar.2005 Er du interessert i denne båten, bør du kikke på den fort. <{POST_SNAPBACK}> Sikket sant. men bare kikker og lærer inntill Polaren er solgt. Økonomien tillater ikke kjøp av ny før dette skjer Men greit å vite hva dere mener om "One Off" båter. Ser jo at det er noen av disse til salgs inniblandt. Har nå blitt invitert av kjente til å kikke oppi en Fenix ( dinette ). De mener dette er den perfekte startbåt for nybegynnere. Denne har jo faste sengeplasser for alle oss 4. Men : Veeeeldig åpen toalett løsning. Men uansett blir det spennende å se hvordan disse er oppi. Er jo noen fot mindre enn de vi har kikket på. Noen med erfaringer om denne ? ( Har lest det som står på Emneoversikten om disse ) . Ser jo greie ut. Men blir kanskje litt i minste laget for oss 4 ? GeV Sitér dette innlegget Mvh `MINA` Link to post Share on other sites More sharing options...
bliss X Svart 10.Februar.2005 Del på Facebook Svart 10.Februar.2005 Når det i denne er en dobbelseng bak for oss voksne kan dette absolutt gå. Sikker på at det er dobbeltseng? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
`MINA' Svart 10.Februar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Februar.2005 Sikker på at det er dobbeltseng? <{POST_SNAPBACK}> Har kontaktet selger. Ble fortalt at det var grei plass for 2 voksne der. Han og rederinnen hadde sovet der i mange år. Spurte ikke, men ser ut som senga går inn bak motorkassen. GeV Sitér dette innlegget Mvh `MINA` Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzuki Svart 10.Februar.2005 Del på Facebook Svart 10.Februar.2005 Ser ut til at selger har det rette "hopp kjerring, hopp" verktøyet montert bak leideren også.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
Fenix Svart 10.Februar.2005 Del på Facebook Svart 10.Februar.2005 (redigert) Har nå blitt invitert av kjente til å kikke oppi en Fenix ( dinette ). De mener dette er den perfekte startbåt for nybegynnere. Denne har jo faste sengeplasser for alle oss 4. Men : Veeeeldig åpen toalett løsning. Men uansett blir det spennende å se hvordan disse er oppi. Er jo noen fot mindre enn de vi har kikket på. Noen med erfaringer om denne ? ( Har lest det som står på Emneoversikten om disse ) . Ser jo greie ut. Men blir kanskje litt i minste laget for oss 4 ? GeV <{POST_SNAPBACK}> Dersom denne Oneoff-båten ikke har feil og mangler, synes jeg dette må være et skikkelig varp! Jeg har ellers ventet på at du skulle komme fram til Fenix'en! Det er en utmerket båt for to voksne og to matroser, så sant matrosene ikke er større enn ti år. Da vokser de nemlig ut av forpiggen, og de gamle må gi fra seg akterkøya. Nå går det an å lage et lite arrangement for å forlenge køya i forpiggen, men det er uansett trangt. De som skal sove sammen der, må være fryktelig glad i hverandre... Men du kan også legge ned bordet i salongen og få to sengeplasser der. Jeg synes det er OK, men jeg hører andre klage over madrassløsningen. Alt i alt kan du altså losjere seks personer inne i båten hvis du er av den sosiale typen. Doløsningen er jo heller ikke optimal nattestid - men det er god plass rundt doen når man er der alene. I salongen er Fenix-dinette (som jeg har) en enormt stor båt for sine 27 fot. Mens jeg fremdeles led av trefotsyken, så jeg på mange båter på 30-32 fot som jeg ærlig talt syntes var mindre enn den jeg har. Du må altså være sykere enn tre fot for å bytte Fenix mot en større båt. Cockpit er også stor og rommelig. Vi har montert kalesje og sover nå mer og mer der ute, særlig hvis vi er flere enn skipper og admiral. De fleste Fenixer ble solgt med VP MD5. Disse motorene begynner nå å bli ganske slitne. En del eiere har allerede byttet til 2010 - jeg gjør det antagelig til sommeren. Alt i alt; Fenixen er en perle for to voksne, og helt OK så lenge ungene er små. Redigert 10.Februar.2005 av Fenix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.