Jump to content

Ny båt : Motor eller kanskje seil denne gangen ???


`MINA'

Recommended Posts

Den minste som kan være aktuell som vi har kikket på er Mamba 29`.

 

Iflg svenske båtnytt har Mamba 29 en utidig tendens til å ligge på skrå - når du skal legge deg om kvelden! Dette er visstnok pga at pentry er langsgående på ene siden, og opptil flere soveplasser for mye på andre siden, og i en så liten båt får dette konsekvenser ved landligge::

Mvh Even

Link to post
Share on other sites

Hørs ut som en fin båt. Fortell gjerne mer om denne, ledsaget med et bilde eller tre.  :rolleyes:

Har selv Joker, som er Balladens "stamfar" om sådant finnes i båtverdenen.. :yesnod:

 

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

Jo Balladen er en fin begynnerbåt, men vi savner mer rom under dekk.

Jeg er redd for at det er ultra stor risk for at "x"-fot syken slår til !

Bilder av "Rypa" kan sees her: http://home.online.no/~la5zo/sirdalsr.htm

Ha det fint - mellom lavtrykkene !

:sailing:

Geir

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Iflg svenske båtnytt har Mamba 29 en utidig tendens til å ligge på skrå - når du skal legge deg om kvelden!  Dette er visstnok pga at pentry er langsgående på ene siden, og opptil flere soveplasser for mye på andre siden, og i en så liten båt får dette konsekvenser ved landligge::

Mvh Even

Hvordan er stabiliteten på andre litt større båter da ? Feks Alo 96, Comfort 32 m.m. ? Tåler de en person eller 2 på rekka uten å krenge for mye ?

 

GeV

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Hvordan er stabiliteten på andre litt større båter da ? Feks Alo 96, Comfort 32 m.m. ? Tåler de en person eller 2 på rekka uten å krenge for mye ?

 

GeV

<{POST_SNAPBACK}>

Hej GeV

 

utan att ha varit ombord i varken Alon eller Comforten så vågar jag jag svara

att dom tål sikkert det dubbla (4 man) på relingen utan att kränga för mye

båda har 1,8 ton i kölen !! :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hvordan er stabiliteten på andre litt større båter da ? Feks Alo 96, Comfort 32 m.m. ? Tåler de en person eller 2 på rekka uten å krenge for mye ?

 

GeV

<{POST_SNAPBACK}>

Har seilt litt med Alo 96, og Comforten er skrogmessig omtrentlig identisk med min båt.

Comforten er 3.27 bred og har 1.8 tonn med bly hengende under. Aloen er litt smalere men med samme kjølvekt.

2 mann på rekka krenger dem omtrent ikke i det hele tatt.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Vedr ALO båtene. Om jeg ikke husker helt feil er en del av de levert som 1/2 fabrikat og snekret sammen av mer eller mindre kyndige privatpersoner. Jeg mener å huske at det lå en slik båt i en hage ikke så langt hjemmefra hos en lærer som sleit med å få den ferdig. Bra om noen korrigerer meg om jeg ikke har rett. Jeg ville vært skeptisk til å kjøpe en 1/2 fabrikat.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Joda, stemmer det.

De fleste Aloer var halvabrikat, det var meget utbredt på den tiden. Verftet leverte med fyldige byggeanvisninger. En del leverandører her i distriltet leverte ferdige pakker med utsyr. Som et resultat av dette, varierer de endel i innredningskvalitet. Noen så tvilsomme ut, mens andre holdt en standard langt over det en ferdig båt ville ha.

Men det ble også levert en del Comforter som halvfabrikat.

En stor forskjell; Aloen er håndopplagt, mens Comforten er sprøytestøpt.

På den annen side; Aloen er singleskin mens Comforten er et slags sandwichlaminat hvor innerliner sitter fast i skroget ved hjelp av filler. En svært stiv konstruksjon hvor innvendige forsterkninger nesten ikke trenges.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Vedr ALO båtene. Om jeg ikke husker helt feil er en del av de levert som 1/2 fabrikat og snekret sammen av mer eller mindre kyndige privatpersoner.

Såvidt meg bekjent, ble stort sett ALLE båter levert i mer eller mindre grad av "selvbyggin / selvmontering i denne tidsepoken. Maxi, Hr og NAJAD som hederlige unntak. Fantasy, Albin, Contrast og stort sett alle norske seilbåter, kunne kjøpes som bygge / monteringssett.

Jeg ville vært skeptisk til å kjøpe en 1/2 fabrikat.

Jeg har sett mye rart, men også flotte prakteksemplarer, som ikke står tilbake for tilsvarende verftsbygde båter.

Jeg har en bestemt oppfatning om at 20-30 år gamle båter, gjerne har helt andre problemer enn litt dårlig tilpassede dører og lister, dengang båten var ny. I tilegg er ofte båter som var levert i stor grad av "monteringssett / halvfabrikata" generelt lavere priset, kan kan etter min mening gjøre bra kjøp her, om man ikke trenger "HR finish".

 

Og husk, serieproduksjon idag er noe ganske annet enn på 70 og 80 tallet. Bavaria, Oceanis og andre "insustriprodukter" spys i dag ut i store antall, og båtene er 100% like frem til "oppskriften" endres.

 

På 70 og 80 tallet kalte man det serieproduksjon om man hadde laget to båter som var "nesten like" eller "ligna veldig mye".. OK, litt overdrevet, men poenget står, serieproduksjon var ikke det samme den gangen...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

På 70 og 80 tallet kalte man det serieproduksjon om man hadde laget to båter som var "nesten like" eller "ligna veldig mye".. OK, litt overdrevet, men poenget står, serieproduksjon var ikke det samme den gangen...

Jeg er helt enig med deg - men jeg ville allikevel følt større trygghet ved å kjøpe en båt som var bygd av båtbyggere som hadde teknisk kunnskap om hva de gjorde - enn som i vårt tilfelle - en lærer som hadde god tid i sommerferien og som måtte prøve seg frem for å finne de korrekte løsningene.

 

Mitt poeng var først og fremst å gjøre oppmerksom på problemstillingen om selvbygging.

Og disse franske/tyske båtene - de er definitivt ikke i Orust kvalitet. Også her får man det man betaler for - og min personlige mening etter å ha seilt Bavaria og Benetauer på tur i 2-3 uker er at jeg foretrekker de tyske fremfor de franske. Men det er jo en helt annen diskusjon

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Igjen, dette varierer svært mye.

Den Alo96 MS som jeg har seilt endel, var bygget av en fanatiker. Alt var perfekt. Rigg, motor, rør, elektrisk, trearbeid. Til og med alle skruespor sto horisontalt.

Det blir ofte slik at bygger man båt til seg selv, er man noe mer nøye enn når man skal følge produksjonsplanen i følge tidsstudien.

Også er det slik at gjør man dette selv, får man det akkurat slik man vil ha det.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Det  blir ofte slik at bygger man båt til seg selv, er man noe mer nøye enn når man skal følge produksjonsplanen i følge tidsstudien.

Også er det slik at gjør man dette selv, får man det akkurat slik man vil ha det.

<{POST_SNAPBACK}>

Dette er vel likt for både motor og seilbåter ? Har tidligere kikket mye på Summer Family 27 og Sollux 27 som det finnes utrolig mange selvbygg av. Kvaliteten er så som så. Sitter med inntrykk av at en del selvbyggere også tenker "godt nok til oss" når de skrur i sammen skuta si. Men har noen ganger fått en bedre magefølelse når jeg går ut av selvbygde båter enn av fabrikkbygde. Dette pga en detaljrikdom, tekniske/praktiske løsninger og finish som ikke en produsent ville være tjent med i konkuransesammenheng.

 

Pr i dag lar jeg meg ikke skremme av selvbygde båter før jeg evt har kikket ombord, og personlig vurdert det jeg ser :wink:

 

GeV

Redigert av GeV (see edit history)

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Nytt spørsmål til seilbåt kjennerene her på forumet :

 

I tilegg til kjente og mindre kjente merker, dukker det opp en og annen "One Off" båt nå og da i diverse anonnser. For meg ser dette ofte ut til å være båter som ofte er velbygde og velholdte.

 

Men : Er det "lurt" å kjøpe en båt som ikke er like utprøvt som en serieprodusert av kjentmerke ? Noe spessielt man bør tenke på her ?

 

 

GeV

Redigert av GeV (see edit history)

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

GEV: å gi et generelt svar på dette, er som å svare på spm. om "hvor lang er en strikk". :cool:

Jeg forsøker derfor her :rolleyes:

One off båter, er ofte priset svært lavt. Dette skyldes i stor grad en generell skepsis i markedet, til alt som ikke er "fabrikklaget". Skepsisen er etter min mening, relatert til det faktum at det finnes en "ukjent" faktor, mer enn produktet som sådan.

 

Et eks:

B31 ( Bostrøm 31 ) og HERO 101 var båter som ble selvinnredet i stort antall på 70 tallet. Disse har jeg sett fra reine perler (prakteksemplerer), til det stikk motsatte ( helt veldig ille )

Man skulle logisk tro at prisene varierte voldsomt, og det gjør de også. Men på tross av dette spennet, er disse to modellene etter min mening priset langt lavere enn tilsvarende båter, av andre merker. Man kan si at de tvilsomme selvbygger båtene, trekker prisene generelt NED på merket som sådan.

 

Litt av det samme ser man ofte med ONE OFF båter. Den skepsis som evt. måtte finnes, må gi utslag i pris. Derfor bør og må en ONE OFF sak, være lant lavere priset enn en tilsvarende av noe annet. Ikke fordi den nødvendigvis er noe dårligere , men fordi usikkerheten må komme til utslag et sted.

 

Et ONE OFF bygge bør iallefall gjennomgåes på et helt annet vis enn andre båter. F.eks Ballad, Contrast 33, M95 og andre i "din" størrelse / prisklasse, er gjennomprøvde båter, der alle kjente mangler og feil er belyst i utallige fora. Man kan således lete nogenlunde målbevisst etter disse.

 

På en ONE OFF sak, som den som ligger på FINN.NO, er det mer "leit å se hva du finner". Noen liker den type spenning, andre ikke. :yesnod:

 

Og husk, skal du selge igjen, kan du merke bra at du var eneste interesserte budgiver den gangen du kjøpte.

 

personlig synes jeg båten ser fin ut, og ærlig talt; trenger du lister som er tilpasset med 1/10mm presisjon, og 28 lag klarlakk ? Eller er maks plass for minimum av penger mer viktig ?

 

Ikke vet jeg. Det jeg vet, er at om Morvik ikke var så ford... langt unna Nittedal, skulle jeg tittet sjøl..

 

Suzuki

Redigert av Suzuki (see edit history)

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Synes ikke dette så galt ut, men hadde du ikke som krav at båten måtte ha to separate lugarer?

<{POST_SNAPBACK}>

Nødvendigvis ikke med egne dører til begge lugarene. Når det i denne er en dobbelseng bak for oss voksne kan dette absolutt gå. Det er også "åpen" do løsning på denne. Har etterhvert pratet med så mange om dette at det ser ut som vi også evt kan leve med dette :wink:

Hos oss bli veien til mens vi går ! Har fått utrolig mange gode tips her !

 

Vi kikker fremdeles på det meste vi kommer over på nettet. Er åpen for mye enda.

 

Regner med å sette Polaren for salg om et par uker. Så nå nærmer det seg et evt kjøp. ( hvis noen vil ha Polaren da :wink: )

 

 

 

GeV

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Er du interessert i denne båten, bør du kikke på den fort.

<{POST_SNAPBACK}>

Sikket sant. men bare kikker og lærer inntill Polaren er solgt. Økonomien tillater ikke kjøp av ny før dette skjer :rolleyes:

Men greit å vite hva dere mener om "One Off" båter. Ser jo at det er noen av disse til salgs inniblandt.

 

Har nå blitt invitert av kjente til å kikke oppi en Fenix ( dinette ). De mener dette er den perfekte startbåt for nybegynnere. Denne har jo faste sengeplasser for alle oss 4. Men : Veeeeldig åpen toalett løsning. Men uansett blir det spennende å se hvordan disse er oppi. Er jo noen fot mindre enn de vi har kikket på. Noen med erfaringer om denne ? ( Har lest det som står på Emneoversikten om disse ) . Ser jo greie ut. Men blir kanskje litt i minste laget for oss 4 ?

 

GeV

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Har nå blitt invitert av kjente til å kikke oppi en Fenix ( dinette ).  De mener dette er den perfekte startbåt for nybegynnere. Denne har jo faste sengeplasser for alle oss 4. Men :  Veeeeldig åpen toalett løsning. Men uansett blir det spennende å se hvordan disse er oppi. Er jo noen fot mindre enn de vi har kikket på. Noen med erfaringer om denne ? ( Har lest det som står på Emneoversikten om disse ) . Ser jo greie ut. Men blir kanskje litt i minste laget for oss 4 ?

 

GeV

<{POST_SNAPBACK}>

Dersom denne Oneoff-båten ikke har feil og mangler, synes jeg dette må være et skikkelig varp!

 

Jeg har ellers ventet på at du skulle komme fram til Fenix'en! :wink:

Det er en utmerket båt for to voksne og to matroser, så sant matrosene ikke er større enn ti år. Da vokser de nemlig ut av forpiggen, og de gamle må gi fra seg akterkøya. Nå går det an å lage et lite arrangement for å forlenge køya i forpiggen, men det er uansett trangt. De som skal sove sammen der, må være fryktelig glad i hverandre...

Men du kan også legge ned bordet i salongen og få to sengeplasser der. Jeg synes det er OK, men jeg hører andre klage over madrassløsningen. Alt i alt kan du altså losjere seks personer inne i båten hvis du er av den sosiale typen.

Doløsningen er jo heller ikke optimal nattestid - men det er god plass rundt doen når man er der alene.

I salongen er Fenix-dinette (som jeg har) en enormt stor båt for sine 27 fot. Mens jeg fremdeles led av trefotsyken, så jeg på mange båter på 30-32 fot som jeg ærlig talt syntes var mindre enn den jeg har. Du må altså være sykere enn tre fot for å bytte Fenix mot en større båt.

Cockpit er også stor og rommelig. Vi har montert kalesje og sover nå mer og mer der ute, særlig hvis vi er flere enn skipper og admiral.

De fleste Fenixer ble solgt med VP MD5. Disse motorene begynner nå å bli ganske slitne. En del eiere har allerede byttet til 2010 - jeg gjør det antagelig til sommeren.

Alt i alt; Fenixen er en perle for to voksne, og helt OK så lenge ungene er små.

Redigert av Fenix (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...