Jump to content

Ny båt : Motor eller kanskje seil denne gangen ???


`MINA'

Recommended Posts

De fleste Fenixer ble solgt med VP MD5. Disse motorene begynner nå å bli ganske slitne.

VP MD5 er vel på 7.5 HK ? Dette er vel i minste laget ved motvind og grov sjø ? Hvor mye gir man for en ny 2010 da ?

Noen mulighet for å tette åpningen til forpiggen ? Med skyvedør / foldedør e.l. ?

 

 

GeV

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

VP MD5 er vel på 7.5 HK ? Dette er vel i minste laget ved motvind og grov sjø ? Hvor mye gir man for en ny 2010 da ?

<{POST_SNAPBACK}>

Hadde en VP MD 5 i en Alo-Mikkel 26 som er mindre og lettere enn Fenix. Det gikk så det suste (5-6 knop) på flatt vann og uten motvind. I litt motvind forbi Tregde ved Mandal gjorde vil vel 2 knop med godt pådrag.

 

Kort sagt synes jeg nok dette blir kanpt i en Fenix. Særlig dersom du er nybegynner og ikke på død og liv skal seile hele tiden.

 

Personlig synes jeg det å få god motor er noe av det viktigste også ved kjøp av seilbåt. En god pris pga deffekt motor er også bra så man kan sette inn nytt. Ny motor i en båt i denne klassen havner vel på 70 -100 000 hvis du ikke gjør ting selv.

Redigert av Sebaldus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

VP MD5 er vel på 7.5 HK ? Dette er vel i minste laget ved motvind og grov sjø ? Hvor mye gir man for en ny 2010 da ?

Noen mulighet for å tette åpningen til forpiggen ? Med skyvedør / foldedør e.l. ?

GeV

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har så langt ikke hatt store problemer med 7,5-hester'n i motvind, selv om den ideelt sett burde vært større. Marsjfart er vanligvis drøye 5 knop, opp over 6 på flatt føre. Problemet som nå er i ferd med å dukke opp, er en forestående kollaps av kjølesystemet. Symptomene er overhengende, så jeg håper det holder til jeg har ordnet finansiering av en ny.

Drevia i Lysekil har et kjempetilbud akkurat nå: 68.000 SEK for 2010 (10HK) - minus 15.000 for din gamle motor. Montering kommer på 10.-15.000.

 

Det er en dør mellom salong og forpigg som kan lukkes. Når den står åpen, tjener den som dør for skapet.

Redigert av Fenix (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har ellers ventet på at du skulle komme fram til Fenix'en!  :wink:

Var oppi en Fenix i dag. Så jo grei ut den :yesnod: Er begge enige her om at vi kan leve noen år med den løsningen i forpiggen. Men vet ikke enda om dette er båten for oss.

 

Men det hele endte opp med at Polaren i dag ble annonsert på Finn. :flag:

 

Her er anonnsen : Polar 25`

 

 

GeV

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Det er alltid greit å velge en kjent båtprodusent. Jeg hadde kikka litt på Maxi 87. Den har genial innrednig, god plass for fire, og nesten eget toalett. To voksne og tre barn var på tur Oslo - Grimstad - Oslo i sommer...

 

Den blir billigere enn 95 og kanskje også Fenix. Den er trygg i sjøen, og passelig stor å håndterefor et lite mannskap(en).

 

Er jo utrolig innhabil i denne saken, men er veldig fornøyd. Når det snakkes om motor, så må jeg innrømme at den både er for liten og gammel for en familie. Det er delig å seile og det er delig med ny motor!

Den har en mb 6 på 10 hester, men jeg har tenkt å sette inn en Vetus 16hk. Det får være stort nok.

 

Uansett, lykke til med nybåten, drømmebåt blir det bare sommeren kommer :wink:

Link to post
Share on other sites

Åssen ligger det an GeV ? Kikke på one off saken eller ?

 

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

Mulig. Skal vestover til helgen. Men eier er bortreist i 14 dager. Vet ikke helt hva det blir til. Har lyst å kikke, men kan ikke kjøpe før Polaren evt er solgt. ( snart 1000 visninger på anonnsen, men ikke telefoner enda :nonod: )

 

GeV

Redigert av GeV (see edit history)

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

I går ble Polaren solgt. Venter med å endre anonnsen på FINN.NO til solgt, til betalingen og overtagelsen er unnagjordt fredag neste uke ( 25 feb ) :flag:

 

På 4 dager har det vært ca 1200 visninger på anonnsen. Mange telefoner. men båten gikk til en av de første som ringte. Har hatt interesserte helt fra Harsted som har villet komme å kikke på båten. Kanskje de kunne ha benyttet seg av baatplassen`s speidertjeneste hvis ikke båten hadde vært solgt allerede.

 

Blir litt vemodig å selge, men nå har vi våren forann oss til å finne oss en seilbåt før sesongen hos oss starter for fullt.

 

Så fra neste helg har vi muligheten til å handle seilbåt hvis vi finner noe vi liker :wink:

 

 

GeV

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Jeg sier ikke kondulerer, men gratulerer og gratulerer.

 

Selvsagt vemodig å selge en følgesvenn, men når man allikevel har bestemt seg, er det jo voldsomt morro å forandre på tilværelsen.

 

Jeg må si det har vært kjemperespons på båten, på så kort tid. Var den underpriset ?

 

Lykke til ....

Link to post
Share on other sites

Polar'en var så ren og fin og velholdt på bildene at prisforlangedet ditt ikke er mer enn rimelig godtgjørelse for å ha holdt båten i så godt skick, for å si det på mesopotamisk. Det er alltid en fryd å se litt tilårskomne båter i så fin stand ... det sier jo en del positivt om eieren også. (Og nei, ikke en kjeft her får komme ombord i Hangarskibet på en stund!! :lol: )

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Polar'en var så ren og fin og velholdt .........

Kan ikke skryte av at den var like ren og fin som på bildene. Ingen vårpuss foretatt. Ny eier sørger selv for dette etterhvert. Jeg sjøsatte i dag for min siste gang Polaren.

 

Litt spesiell følelse å se båten gli ut av havna med ny ( forhåpentligvis lykkelig ) eier.

Bilde

 

Men nå kan jakten på seilbåt starte for fullt. Kommer tilbake med status rapport når det evt skjer noe på denne fronten :yesnod:

 

GeV

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Jeg sjøsatte i dag for min siste gang Polaren.

 

Litt spesiell følelse å se båten gli ut av havna med ny ( forhåpentligvis lykkelig ) eier.

Flott og stemningsfullt passe vemodig bilde ... savnet etter Polar'en gir seg nok etter hvert, skal du se! Lykke til med jakten på pinnebåt.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

DIREKTE UHØRT !!! :headbang:  Ikke si at en SlagskipsKaftein som vurderer å gå i vesterled ikke kan inspisere StorKafteinens Hangarskip :headbang:  :headbang:  :confused:  Vurdere og vurderer,heller under trusler om tung intensiv ekstremvold tidlig april :boxing:  :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

OK, OK, i ydmykhetens navn kan unntak gjøres, men pass opp for manglende dørkplater så du ikke faller ned i dypet og blir slukt levende av et glupsk grønt Volvo Penta-monster!!! :eek::lol::eek::lol:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Nå er vi seilbåteiere !!!!!!

 

Etter høstens, og vinterens utredninger av diverse seilbåt typer endte vi opp på en vi egentlig ikke hadde tenkt oss fra begynnelsen. Båten har mye av den type innredning vi helst ikke ville ha. Men etter nøye overveielser i alle rettninger har vi endt opp med en :

Fenix Classic -83

Ang alle krav vi stillt til en evt båt tidligere, ble disse helt forandret når vi endelig kom oss opp i en seilbåt å virkelig fikk kikket på plass og løsninger. Regner med at vi kan leve i denne i noen år fremover til barna blir større.

 

Takk til alle som har hjulpet oss på vei mot seilbåt her. ( selv om vi endte opp med noe annet en det som hovedsaklig ble diskutert )

 

Kommer sterkt tilbake med bilder og opplysninger etter hvert. Regner med overtagelse av båten over helga en gang.

 

 

GeV

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Nå er vi seilbåteiere !!!!!!

 

Etter høstens, og vinterens utredninger av diverse seilbåt typer endte vi opp på en vi egentlig ikke hadde tenkt oss fra begynnelsen. Båten har mye av den type innredning vi helst ikke ville ha. Men etter nøye overveielser i alle rettninger har vi endt opp med en :

Fenix Classic -83

Ang alle krav vi stillt til en evt båt tidligere, ble disse helt forandret når vi endelig kom oss opp i en seilbåt å virkelig fikk kikket på plass og løsninger. Regner med at vi kan leve i denne i noen år fremover til barna blir større.

 

Takk til alle som har hjulpet oss på vei mot seilbåt her. ( selv om vi endte opp med noe annet en det som hovedsaklig ble diskutert )

 

Kommer sterkt tilbake med bilder og opplysninger etter hvert. Regner med overtagelse av båten over helga en gang.

GeV

<{POST_SNAPBACK}>

 

:flag::flag::flag: Gratulerer :flag::flag::flag: - jeg er sikker på at dere kommer til å trives i pinnebåt, og som er blitt sagt tidligere i denne tråden, dere trenger ikke vente på seilkurs for å ut å seile. Første turen min som skipper på egen seilbåt var fra Stavanger til Arendal. Da opplevde vi både motorstopp og kuling. Det er ikke vanskelig å få en seilbåt til å gå dit du vil, det som er vanskelig er å få den til å gå FORT dit du vil :yesnod:

Håper vi får høre om deres tanker om overgangen fra motor til seil -båt.

 

1/2-geir

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Til lykke med tekstildrevet fartøy GeV! Antar det blir en annen type båtliv, men sikkert med masse opplevelser og gode stunder for store og små. Heldige barn som får båtlivet " inn med morsmelken" -- det er ballast for livet det!

mvh

Jan S :flag:

Redigert av JanS/ m/y Gygra (see edit history)

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...