Jump to content

Ny båt : Motor eller kanskje seil denne gangen ???


`MINA'

Recommended Posts

Jeg har hørt at Mambaene er noe svake i kjølinnfestningen. Hvorvidt dette medfører riktighet vet jeg ikke, men jeg mener jeg har dette fra et Seilas. Du kan jo forsøke å høre mer om dette her på baatplassen...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Har kikket litt etter info om "ALO 96" i det siste. Håper jeg kan supplere det jeg har funnet med erfaringen fra noen her som kjenner til denne båten ?

Innredningsmessig har den det vi er på utkikk etter : 2 separate soverom. Separat toalett med stort lagringsrom / loskøye innenfor.

Men seilingsmessing vet jeg ikke noe enda. Skal ikke være blandt de raskeste seilerene. Håper det er noen her som kjenner til denne båten ?

Bilde

 

GeV

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Flott. Da unngår du skillsmisse før første langhelga er overstått.

 

Kjølevannsstripe etter Windex`en på jomfruturen, slår som regel innmari dårlig an hos kvinnelige

co-seilere..

 

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

Her i huset er heldigvis fruen like gira på dette som meg. Er ikke den som bakker av først hun heldigvis :wink:

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Är inne på min 17:e segelbåt och dessa har varit allt från trä med sluprigg till stål med ketchrigg. Båtarna har varit från 26 fot till 39 fot och vägt mellan 1600 och 15000 kg. Under denna tid har jag gått från ensam till 3 barnsfar.

 

Mina erfarenheter baserat på dessa år är att allt beror på vad man vill ha ut av båtlivet. Om du bara skall spendera några helger på sommaren i en hamn i din närhet och kanske även vill ta en runda på kvällen efter jobb för att bara slappna av rekomenderar jag en båt som ligger i det mindre området kring 30 fot med partialrigg samt är enkel att hantera och en bra seglare. Det verkar dock som om du letar efter något mer och då finns det en båt som bör vara perfekt för er familj. Den är mycket svår att få tag i men om du hittar en passar den in på allt du kan önska dig. Båten heter Dominant 105 och är ca 10,50 meter lång 3,60 bred och har 2 meter i ståhöjd i salongen. Samtidigt är den en suverän seglare ( 1,18 i lystal ) och är mycket starkt byggd. Om man nu bryr sig om utseéndet kan man bara tillägga att den är lite snyggare än Maxi 95:an som i mina ögon är en praktisk men något tråkig båt att segla med. Återkommer med bild och info om jag hittar något. / Dan

Link to post
Share on other sites

Båten heter Dominant 105 och är ca 10,50 meter lång 3,60 bred och har 2 meter i ståhöjd i salongen. Samtidigt är den en suverän seglare ( 1,18 i lystal ) och är mycket starkt byggd.

Har søkt etter den båten på nettet. Finner litt, men ikke mye om denne.

Vet du hvor det evt kan finnes flere bilder av denne ? Hels av innredning. Evt også hvilke priser man kan regne med her ? Bredden er heldigvis ikke noe problem lenger. Fikk kjøpt båtplass på 3.75 m.

Bilde

 

Fant følgende data om Dominant på www.sailguide.com :

Längd överallt:10,75 m  Storsegel:38,5 kvm

Längd i vattenlinjen:10,00 m

Bredd:  3,61 m  -

Djupgående:  1,85 m 

Deplacement:  5,5 ton 

Fenköl (järn):  2,0 ton 

Rigg: 7/8-del. Backstag

Konstruktör: Gösta & Gunnar Edwardsson

Lystal: 1,1

GeV

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

GeV,

 

Den fakta du hittade kommer från en lätt förlängd Dominant 105:a, De har ett lystal på 1,21 men orginal är 1,18. Kolla på denna länken så får du en del fakta om båten du hittade bild på. Ägaren seglade på Victory Challenge projektet i senaste Americas cup.

 

http://www.ad-sailsport.se/_sgt/m2_1.htm

 

Det är en massa saker som talar för denna båtyp, det som talar emot är att de är halvfabrikat som innebär att det finns båtar med varierande kvalitet. Själv hade jag lillasystern Dominant 95 vilken är den bästa båt jag någonsin haft ( av totalt 15 plastbåtar ), styv, snabb och extremt välseglande samt enkel att hantera i alla vindar. Tyvärr är Dominant 95.an för liten för er familj, 105.an är dock pefekt. Om jag hittar en köper jag den direkt om det för tilfället finns ekonomisk möjlighet. Ett fint exemplar kostar runt den summan du hade som max = 350 000 Norska kronor.

 

/ Dan

Link to post
Share on other sites

Her i huset er heldigvis fruen like gira på dette som meg. Er ikke den som bakker av først hun heldigvis 

Det dreier seg ikke om å bakke ut, men mangt et mannfolk har skremt livet av kona på an måte som får henne til, for alltid, å hate båter.

Belive me; det er ikke sååå innmari vanskelig..

 

Sats på en trygg, underrigget turbåt, i den gata du selv nevner. M95, Alo 33, Comfort 32 er båter du vil trives ombord i.

Og selv om mange ikke vil inrømme det; du forflytter deg 30% og bor 70%. Av de 30% med forflytning, har det lett for å bli 50% motorgange. Iallefall i starten. Se etter at båten er godt nok motorisert, og at motoren er iorden. Utsagnet "seilbåter skal seiles", gidder jeg ikke engang kommentere. Ta en tur på fjorden, studer seilbåtene som er underveis, så forstår du hvorfor..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Sats på en trygg, underrigget turbåt, i den gata du selv nevner. M95, Alo 33, Comfort 32 er båter du vil trives ombord i.

du forflytter deg 30% og bor 70%. Av de 30% med forflytning, har det lett for å bli 50% motorgange.

Helt enig med Suzuki. Sats på en trygg og god turbåt med forutsigbare sjøegenskaper og som ikke krever så mye kunnskap for å seile - og ha gjerne nok motor til at båten marsjer 6 knop greit - også i litt motsjø. Dette med 50% motorgange - min erfaring at det er minst 50% motorgange når man er på tur med familien. Da seiler vi når vi har slør/lens og det ikke blåser mer enn at alle synes det er deilig å ha motoren av.
Link to post
Share on other sites

Å anbefale en lett, brøkdelsrigget båt med LYS 1,18, lenserukkel og hele stasen til mennesker som aldri har hatt seilbåt før, er ..... ehem...; spesielt.. ?!  ( les; ikke min oppfattning av smart )

 

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

Dominant 105:an är riktigt styv, masten behöver inga backstag ( tror det är "lenserukkel" ?) för stabiliteten, det är bara för att få extra prestanda. Båten är mycket lätt att hantera, en partialrigg med självslående fock anser jag vara betydligt enklare att hantera än en masthead rigg med ett gigantiskt försegel ( fråga era fruar.. ).

 

Den dominant 95:a jag hade 2002 kryssade jag med i 18 m/s med hela familjen i sittbrunnen. Familjen bestod då av en son på 1 år, en son på 2 år och en fru som aldrig seglat. Min fru tjatar konstant om att köpa en Dominant igen eftersom den var så trygg och lätt att använda! Vidare var den så enkel att segla att jag sällan behövde använda motorn, den startades oftast när det var tvunget att ladda batterierna.

 

Dominant 105:an är visserligen betydligt större men egenskaperna sägs vara desamma. Kan lova dig att den är lika enkel eller enklare att segla än motsvarande Maxi 95:a...och rejält snabbare = vilket inte alltid betyder mindre säker ! Den Dominant 105:a du ser på bilden har för övrigt långseglat över Biscaya och söderut, detta säger kanske ingenting om att den är säker men den fungerar säkerligen bra även för längre seglatser. Dominantbåtarna har vidare en bottenkonstruktion som tåler massor av stryk, tester har gjorts av sjöfartsverket där bottenkonstruktionen klarade 8 knop rakt in i en klippa utan någon skada. Inte många båtar som klara denna bedrift.

 

Om man läser ovan text tror man att jag är en båtförsäljare, men så är inte fallet....

 

ha en god kväll / Dan

Link to post
Share on other sites

Kan bare slutte meg til Bitteliten og Suzuki her. Seilere går mye for motor selv om vi liker å tro noe annet. Siden du er motorbåtmann nå, har du sikkert gode forutsetninger for å fikse motorer, men vær oppmerksom på at det dessverre er et gjennomgangstrekk ved en god del av de veldig mange båtene som er til salgs fra det tidlige 80-tallet at motorene etterhvert blir en sørgelig historie...

Redigert av Fenix (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Heisann. Det som er viktig, er heilt klart å definere bruksområde. Trur nok ar kjøparen kan sjå vekk frå dei argaste X- båtane og liknande. Elles meiner eg likevel at kjøparen ikkje må kjøpe ein unødig treg båt. Ein båt treng ikkje vere familievenleg sjølv om han er treg og stabil :crazy:

Eg trur at det i mange tilfelle vil vere fornuftig å kjøpe ein båt som er meir lettdreven, gjerne med sjølvslåande fokk. Når ein seiler med familien, kan ein seile med sjølvslåande fokk og 1. rev i storseilet, få krenging på 10 - 15 grader. (lettdrevne båtar vil ofte ha mindre krenging enn meir saktegåande båtar ved samme fart) Meir tungdrevne båtar må ha genua 1 og fullt storseil, og kanskje likevel bli forbisegla..

Etterkvart som ein blir tryggare kan ein starte å bruke større forsegel og full storsegel. Då vil ein også ha seilglede når det er lite vind.

Ein ting som må unngåast, er båtar som må bruke lensetaklar. Men - mange av båtane som har dette montert, har det kun som ekstra trimverty - treng ikkje bruke dei ved turseiling.

Link to post
Share on other sites

Eg trur at det i mange tilfelle vil vere fornuftig å kjøpe ein båt som er meir lettdreven, gjerne med sjølvslåande fokk. Når ein seiler med familien, kan ein seile med sjølvslåande fokk og 1. rev i storseilet, få krenging på 10 - 15 grader. (lettdrevne båtar vil ofte ha mindre krenging enn meir saktegåande båtar ved samme fart)

Yep, men ikke ved samme vind. For at Jokeren min skal krenge 15 grader, må det blåse gamle damer på kryssen. Selv om 1 er genua og stort, gammalt busigt storseil er satt..

Meir tungdrevne båtar må ha genua 1 og fullt storseil, og kanskje likevel bli forbisegla..

Helt klart.

 

Etterkvart som ein blir tryggare kan ein starte å bruke større forsegel og full storsegel. Då vil ein også ha seilglede når det er lite vind.

Ja. Bortsett fra at erfaringen er at MANGE seilerer brukere motoren når det er lite vind, ikke vind, motvind, medvind og for mye vind. Konverterte motorbåteiere inget unntak.

 

Ein ting som må unngåast, er båtar som må bruke lensetaklar. Men - mange av båtane som har dette montert, har det kun som ekstra trimverty - treng ikkje bruke dei ved turseiling.

Yess, og NOEN bruker de for å holde riggen på plass. De bør man iallafall unngå. Spesielt lette skjærgårdskryssere, type smal med alt for høy rigg..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

men vær oppmerksom på at det dessverre er et gjennomgangstrekk ved en god del av de veldig mange båtene som er til salgs fra det tidlige 80-tallet at motorene etterhvert blir en sørgelig historie...

Ser heldigvis at mange har byttet motorer på båtene vi har sett nnonsert til nå. Dette er et viktig ankepunkt for oss når vi skal kikke videre på båt.

 

Og selv om mange ikke vil inrømme det; du forflytter deg 30% og bor 70%. Av de 30% med forflytning, har det lett for å bli 50% motorgange.

Enig ! Derfor er det vi ønsker oss en båt med en viss størrelse, der vi kan bo godt i de ca 60 døgnene vi bor i båten hvert år. Da dekker vi inn de 70%. De resterende 30 % regner jeg med at vi har god tid til å lære. Og heldigvis er begge interessert i å lære dette.

Det dreier seg ikke om å bakke ut, men mangt et mannfolk har skremt livet av kona på an måte som får henne til, for alltid, å hate båter.

Belive me; det er ikke sååå innmari vanskelig..

Så sannt så sannt !!. Men her i huset er det hun som har den desiderte lengste fartstiden på sjøen av oss. Sannsynligvis kommer hun til å ha samme behov for å teste ut muligheter og grenser som meg med ny båt. ( hun nikker i sofakroken her )

Sats på en trygg, underrigget turbåt, i den gata du selv nevner. M95, Alo 33, Comfort 32 er båter du vil trives ombord i.

Enig her også. Vi ser at dette er båter vi kan leve i. Men spennende å høre alternativer alndre har erfaringer med. Har etterhvert fått så mange konstruktive svar her i denne tråden at vi kan pense oss inn mot visse båttyper.

På vår 3 på topp liste pr i dag ligger disse ( sortert alfabetisk ) :

 

- Alo 96

- Comfort 32

- Mamba 31

 

Er helt sikker på at denne lista kommer til å forandre seg når vi har fått kikket litt oppi de forskjellige typene etterhvert. Oppdager stadig nye typer som kan være aktuelle. Men bare synd det ikke er så mange båter å kikke på på vannet her i Kristiansand på denne tiden av årt.

Grunnen til at vi ser spes på disse er ene og alene inredningsløsningene. Vi har ikke mulighet til å kunne vurdere noe som helst når det gjelder seiling, rigger, brøkdelsmaster, lystall m.m. foreløpig. Det er derfor vi vil bruke tid på denne prosessen. Og heldigvis er dere mange som kommer med gode tips som vi "suger" til oss her. Gleder oss allerede til våren da vi har mange prøveturer i vente med kjente. Regner med at disse turene vil si oss mere om dette er noe for oss. Det mest spennende er å se om denne tråden kommer til å avsluttes med at vi kan legge inn "Vi har endelig kjøpt seilbåt !!!!!" Vi lever ihvertfall i troen :wink:

Redigert av GeV (see edit history)

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Jeg vil anbefale deg å ta en kikk på Hallberg Rassy 29 også. Den er mindre enn de andre båtene - men den har 5 faste køyer - flotte sjøegenskaper og en kvalitet som er veldig bra. Og den har sterk kjølinnfesting og tåler mye vær.

 

Jeg kan tenke meg at du kan få en tidlig modell for 350-400' (88 modell har gått for 425'). Og årsaken til at jeg anbefaler denne båten - familien har hatt en slik i mer enn 10 år og vi kjenner den godt.

 

Bilde

 

Her er kabinen - sofaryggene løftes opp slik at man får brede løyer - og om dagen rulles bare sengetøyet sammen bak ryggen - enkelt og greit

Bilde

Det er en bred forpigg med sengeplass til 2 voksne - og det er en stikkøye akter på stb side som er stor nok til 1 voksen

 

Det beste med HR: Høy kvalitet og du får ofte igjen pengene dine om du selger

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg vil anbefale deg å ta en kikk på Hallberg Rassy 29 også. Den er mindre enn de andre båtene - men den har 5 faste køyer - flotte sjøegenskaper og en kvalitet som er veldig bra. Og den har sterk kjølinnfesting og tåler mye vær.

Utvilsomt en god båt. Men bemerkelsesverdig dyr for størrelsen! Da ville jeg kanskje heller sett på en Omega 30 til ca. 280'. Mange andre båter finnes selvfølgelig også.

Link to post
Share on other sites

Utvilsomt en god båt. Men bemerkelsesverdig dyr for størrelsen! Da ville jeg kanskje heller sett på en Omega 30 til ca. 280'. Mange andre båter finnes selvfølgelig også.

<{POST_SNAPBACK}>

Eller nye Bavaria 30 som koser 495.000 NY.

 

Det er en sammenheng mellom pris og kvalitet - det ser man om man går en tur ombord i en HR. Jeg husker fortsatt en Seatronic cup for noen år siden der 2 Omega 30 mistet riggen på strekningen mellom Revlingen og Mefjordbåen. Det blåste godt - men ikke mer enn 12-14msek. Jeg syntes også at Omegaene var fine - helt til jeg så det som skjedde der.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eller nye Bavaria 30 som koser 495.000 NY.

 

Det er en sammenheng mellom pris og kvalitet - det ser man om man går en tur ombord i en HR. Jeg husker fortsatt en Seatronic cup for noen år siden der 2 Omega 30 mistet riggen på strekningen mellom Revlingen og Mefjordbåen. Det blåste godt - men ikke mer enn 12-14msek. Jeg syntes også at Omegaene var fine - helt til jeg så det som skjedde der.

<{POST_SNAPBACK}>

Har aldri eid Omega, men har seilt med båttypen i Skagerrak i kuling gjennom flere timer fra Skagen og hjem. Det gikk greit nok.

Redigert av Fenix (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror nok vi er mest interesert i å få en båt der vi slipper å sove i samme rom som barna fremover. De siste årene har det blitt så mange overnattingsdøgn i båten vår, at vi nå trenger litt fred og ro.

I og med at ingen av oss har erfaring med seiling fra før, regner jeg med at vi før slenger oss med på noen seilturer med kjente for å få en følelse med dette. Har flere som kan "kurse" oss i dette, som har lang seil-erfaring. Vi begge er klar for denne utfordringen hvis valget skulle bli seil  :smiley:

 

[glow=red,2,300]GeV [/glow]

<{POST_SNAPBACK}>

Ikke gå i fellen å kjøp for liten båt. Mange har angret det.

Min. 28 fot vil jeg si. Og ikke kjøp båt med for liten motor.

 

Jeg er helt nykonvertert fra motor til seil. Startet med en Albin Ballad m/18hk Yanmar.

Seilingen går som en lek - og i en alder av 50 angrer jeg meg grønn på at jeg ikke

kjøpte seilbåt for mange år siden !

Det finnes mange gode bøker på norsk. Let litt her på nettet og på biblioteket,

men du lærer mest med prøv og feil metoden. Lykke til med båtvalget !

 

Geir

S/Y Sirdalsrypa

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Ikke gå i fellen å kjøp for liten båt. Mange har angret det.

Min. 28 fot vil jeg si.

Den minste som kan være aktuell som vi har kikket på er Mamba 29`.

 

De eneste kravene våre pr i dag som vi hardnakket holder på er : Faste sengeplasser for 4. Dvs 2 forann og 2 bak. Vil kun bruke benkene inne i kahytten som nødløsning når barna har med besøk. Toalett med egen dør er også pr i dag et krav vi har. Liker fremdeles ikke den åpne løsningen det er mellom kahytt og forpigg på mange. ( sikkert en tilvenningssak ). Hvis det i tilegg kan lukkes en dør inn til akerkøyene som på feks Alo 96, da har vi fått det meste for oss :yesnod:

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Den minste som kan være aktuell som vi har kikket på er Mamba 29`.

Noen venner av oss hadde en slik båt noen somre. Solgte den i vinter. De var godt fornøyde - men 2 store ankerpunkter:

1. Båten er veldig mørk under dekk

2. Båten deres hadde liten motor. Mener å huske at de snakket om maks fart på 5 knop - og at farten fort sank til 4 knop ved litt motsjø - da går det ikke fort..

 

Maxi er et merke som mange oppfatter gir mye båt for pengene. To båter er store og romslige

 

Gamle Maxi 95 har akterkabin

 

Litt nyere Maxi 909

(denne er solgt)Den har også akterkabin - med inngang fra kabinen

 

Har aldri vært ombord i disse båtene - men mange går fortsatt langs kysten selv om de begynner å dra på åra.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...