Jump to content

Ny båt : Motor eller kanskje seil denne gangen ???


`MINA'

Recommended Posts

Masse plass.

Akterlugar.

Lettseilt.

En del til salgs for 350k.

Bra tips dette. ( Comfort 32 ) Har kikket på de jeg har funnet på nettet, og begge her liker det vi ser. Holder nå en knapp på denne da det er mulighet for de minste å forflytte seg fra akter og forover uten å gå ut i all slags vær og vind.

Det store samtale emnet her om dagen er seilbåt. Vi ser at det er mange av de plassene vi ofte er på som ikke vil bli tilgjengelige med seilbåt pga høyde og dybde. Men ser ikke dette som et for stort hinder.

 

Hvor høyt stikker en Comfort 32 og Maxi 95 ?

 

Ser også ut som de fleste har gass ombord. Hvor er normalt gassbeholderen plassert i disse ?

 

Finnes det noen gode "Seiling for dummies" bøker vi burde ta en kikk på ?

 

 

[glow=red,2,300] GeV[/glow]

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Bra tips dette. ( Comfort 32 ) Har kikket på de jeg har funnet på nettet, og begge her liker det vi ser. Holder nå en knapp på denne da det er mulighet for de minste å forflytte seg fra akter og forover uten å gå ut i all slags vær og vind.

 

[glow=red,2,300]GeV[/glow]

Ha i tankene at en Maxi 95 også fåes med vindskjerm. Etter min mening er dette en fordel. Sammen med en havnekallesje får du en stor ekstra uteplass med et godt, fastmontert bord og tørr overgang mellom lugarene.

 

Prismessig er vel båtene ganske like men du får en bedre utstyrt Maxi enn Comfort til samme pris (vil jeg påstå uten å være ekspert).

 

Ved kjøp av såpass gammel seilbåt er det viktig å ha motoren i tankene. Er den ikke byttet bør du etter min mening kalkulere med motorbytte kommende år.

 

Lykke til uansett! Har du sett på noen motorseilere av typen som jeg og Gunga hinter om?

Link to post
Share on other sites

Ha i tankene at en Maxi 95 også fåes med vindskjerm. Etter min mening er dette en fordel. Sammen med en havnekallesje får du en stor ekstra uteplass med et godt, fastmontert bord og tørr overgang mellom lugarene.

Ser at havnekalesje må være en praktisk ting å skaffe seg hvis båten allerede ikke er utstyrt med dette. Hvor mye ( ca ) vil en slik koste ? Denne løsningen vil være aktuell for oss ved et evt kjøp av  Maxi 95. De små kommer jo som regel å vekker oss ut på morgenkvisten. Greit hvis de ikke må ut i alt slags vær på forhånd da.

 

Lykke til uansett! Har du sett på noen motorseilere av typen som jeg og Gunga hinter om?

Har kikket på flere typer motorseilere også ja. Men det er er "ren" seilbåt som frister oss. Dette pga løsninger disse båtene har som vi tror vil passe oss bra

 

[glow=red,2,300]GeV [/glow]

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Ser at havnekalesje må være en praktisk ting å skaffe seg hvis båten allerede ikke er utstyrt med dette. Hvor mye ( ca ) vil en slik koste ? Denne løsningen vil være aktuell for oss ved et evt kjøp av  Maxi 95. De små kommer jo som regel å vekker oss ut på morgenkvisten. Greit hvis de ikke må ut i alt slags vær på forhånd da.

Kalesje er supre saker. Prisen avhenger av om produsenten har ferdig mal - og vil i så fall ligge i størrelsesorden 8-10.000 kroner. Må det tas nye mål snakker vi nok fort om 5-6 lapper ekstra.

Link to post
Share on other sites

Nå har dere jo tiden frem til våren å la dette modne på. Hva med å melde dere inn i en seilforening, gjerne en som har et godt tur-seile miljø?

 

MAXI 95 er sikkert en veldig praktisk og grei båt, men er den ikke litt stor som nybegynnerbåt hvor ingen kan noe særlig? OK, det kan kompenseres ved å ta det meget rolig og forsiktig inntil dere får erfaring. Men hvis det greier dere med en forpigg til de to matrosene og mor og far kan holde hus i salongen, ja da er det mange fine løsninger rundt en 26 fot å velge i. Og så er det ikke den kjempe-investeringen heller. Kanskje greit å prøve seg litt i det små fremfor å bryne nesa på noe stort?

Tror nok vi er mest interesert i å få en båt der vi slipper å sove i samme rom som barna fremover. De siste årene har det blitt så mange overnattingsdøgn i båten vår, at vi nå trenger litt fred og ro.

I og med at ingen av oss har erfaring med seiling fra før, regner jeg med at vi før slenger oss med på noen seilturer med kjente for å få en følelse med dette. Har flere som kan "kurse" oss i dette, som har lang seil-erfaring. Vi begge er klar for denne utfordringen hvis valget skulle bli seil  :smiley:

 

[glow=red,2,300]GeV [/glow]

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Det finns ju fler alternativ i den klassen

 

Scanmar 33

 

 

http://home.halden.net/scanmar/index.htm

http://www.sailguide.com

Prisene ligger ca 100-200K ( se utklipp fra FINN søk ) over det vi kan legge i en ny båt  :sad:

Men har kikket på den. Flott båt.

 

Scanmar 33  33  1984  530.000,-  Stavanger

 

Velholdt Scanmar 33 selges  33  1985  490.000,-  Svelvik

 

Scanmar 33 - høstkupp  33  1985  500.000,-  Kolsås

 

Scanmar 33 . 1982 modell  33  1982  480.000,-  Sandefjord

 

Scanmar 33 - 1985 modell  33  1985  510.000,-  Oslo

 

Scanmar 33 1983 modell vurderes solgt  33  1983  450.000,-  Gamle Fredrikstad

 

Scandmar 31 familieseilbåt  31  1986  395.000,-  Straume

 

[glow=red,2,300]GeV [/glow]

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Har lest noen av Barsk II sine beskrivelser av sin Comfortina 32, som vel er en videreutvikling av Comfort 32`en. Brøkdelsrigg og lett deplasement, samt stort seilareal er ikke helt "min" greie...

 

Men båtene ser jo svært pene ut..

 

Suzuki

"lett deplasement" ????

 

Comfortina`n min veier 4900 kg. Til sammenligning veier Albin Nova 3800 kg.

 

mvh

 

Barsk II :flag::sailing:

Link to post
Share on other sites

"lett deplasement" ????

Comfortina`n min veier 4900 kg. Til sammenligning veier Albin Nova 3800 kg.

mvh

Barsk II :flag::sailing:

Får vel moderere meg og skrive "relativt lett". Men på Sailguide er det oppgitt 4500 kg for Comfortina 32, og da nærmer man seg da jaggu det Jokeren veier...

Men mye seil, det  har den. Ikke for meg som er amatør..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Prisene ligger ca 100-200K ( se utklipp fra FINN søk ) over det vi kan legge i en ny båt  :sad:

Men har kikket på den. Flott båt.

 

Scanmar 33  33  1984  530.000,-  Stavanger

 

Velholdt Scanmar 33 selges  33  1985  490.000,-  Svelvik

 

Scanmar 33 - høstkupp  33  1985  500.000,-  Kolsås

 

Scanmar 33 . 1982 modell  33  1982  480.000,-  Sandefjord

 

Scanmar 33 - 1985 modell  33  1985  510.000,-  Oslo

 

Scanmar 33 1983 modell vurderes solgt  33  1983  450.000,-  Gamle Fredrikstad

 

Scandmar 31 familieseilbåt  31  1986  395.000,-  Straume

 

[glow=red,2,300]GeV [/glow]

Jag var ikke helt klar over 'budgetutrymmet'  :smiley:

fann dette på sailguide om inrapporterade affärer....like ille det  :wink:

 

Inrapporterade affärer

 Prisintervall (antal affärer)

Årsmodell År 2001 År 2002 År 2003 År 2004

1981   475.000-540.000(3) 585.000(1)

1982  525.000(1) 450.000-550.000(2)  

1983 480.000(1) 520.000(1)  

1984   575.000(1) 550.000(1)

1985   550.000-610.000(2) 620.000(1)

1986  540.000-590.000(2)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Tror nok vi er mest interesert i å få en båt der vi slipper å sove i samme rom som barna fremover. De siste årene har det blitt så mange overnattingsdøgn i båten vår, at vi nå trenger litt fred og ro.

I og med at ingen av oss har erfaring med seiling fra før, regner jeg med at vi før slenger oss med på noen seilturer med kjente for å få en følelse med dette. Har flere som kan "kurse" oss i dette, som har lang seil-erfaring. Vi begge er klar for denne utfordringen hvis valget skulle bli seil  :smiley:

 

[glow=red,2,300]GeV [/glow]

Forstår godt ditt behov for å sove i forsjellige rom men spørsmålet er om dere dermed MÅ ha akterkabin. Hvis barna sover i forpiggen og mor og far sover i salongen kan dette også fungere bra, selv det kanskje ikke høres like fristende ut.

 

Akterkabinen i båter på denne størrelsen kan være så trange at ungene i kke trives der - de begynner å krangle om hvem som skal ha den beste plassen, osv og da er man like langt. Ungene ender opp i forpiggen, mor og far får salongen og akterkabinen ender som som lagerrom fordi stueplassen under cockpitbenkene er begrenset (nettopp pga akterkabinen)

 

Vet ikke hvor snille unger du har, men kjenner andre som har opplevd dette - dvs at akterkabinen som man i utgangspunktet mente man MÅTTE HA har ikke fungert i lengden

Link to post
Share on other sites

Akterkabinen i båter på denne størrelsen kan være så trange at ungene i kke trives der


Her snakker du neppe om M95
- akterkabinen ender som som lagerrom fordi stueplassen under cockpitbenkene er begrenset (nettopp pga akterkabinen)


Her snakker du igjen neppe om M95. Selv om plassen i benkene er relativt begenset, har den et gigantisk stuerom under gølvet i cockpit. Og da mener jeg virkelig stort.

Vet ikke hvor snille unger du har, men kjenner andre som har opplevd dette - dvs at akterkabinen som man i utgangspunktet mente man MÅTTE HA har ikke fungert i lengden

De jeg kjenner som har M95, så er akterlugaren barnas favoritt.. M95 er en av mine personlige favoritter, alt tatt i betraktning ( dvs prismessig  :rolleyes: )

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Jeg synes rett og slett at Comfort'en er prisgunstig i dagens marked.

Scanmar'en er en fin båt, men dyr, og har vel ikke en ukomplisert rigg. Det er dessuten rapportert inn tilfeller av svaikjøl på disse.

Comfort'en ble bygget av et verft som fremdeles er meget sterkt oppegående.

Comfort'en er kjapp selv om den drar på årene, den har samme LYS-tall som en ny Bavaria 32.

 

Comfort'en er med sin tunge blykjøl, 1800 kg, og store bredde svært stiv. Det skal en "act of Congress" til for å få rekka under vann.

 

Nå skal det vel sies at Comfortina var et fremskritt når det gjelder innredning med en noe bedre disponert forpigg, inngang til akterlugar fra salong og skikkelig bestikk, men mye av dette kan fikses på.

Toalett ved nedgang fra sittebrønn er en stor fordel dersom man skal seile. Å ha det lengst mulig vekk fra sittebrønn fremme i baugen hvor båtens bevegelser er størst, er en uting.

 

Mastheadriggen på Comfort'en er ukomplisert. Juster den inn ved sjøsetting på våren, og that's it. Det er bare å sette det relativt lille storseilet, rulle ut passende med genoa og så seile avgårde.

 

Comfort'en er gjerne utstyrt med en større motor enn sine samtidige. Standard 23 hk, mot 18 i Comfortina.

Det sagt, Comfortina er vel mere av en reinhekla seilbåt, men alldeles  ikke ukomplisert å ha med å gjøre. Noen trives med lensetakler, trimbar mastetopp og allslags leamikk, blant annet undertegnede, men jeg ville aldri anbefale den til en som skal ta skrittet fra båt med bare motor, til båt med seil og motor.

For all del, båten bør ikke på død og liv være bygget i Arvika. Alo 96 er en bra norskbygget båt, særlig om man klarer å få tak på MS utgaven. Bra akterlugar og romslig sittebrønn.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Mastheadriggen på Comfort'en er ukomplisert. Juster den inn ved sjøsetting på våren, og that's it. Det er bare å sette det relativt lille storseilet, rulle ut passende med genoa og så seile avgårde.

Vet du hvor høy båten inkl mast er ? Sitter å studerer en del kart ang seilingshøyder. Er jo ikke vannt til å ha problemer med Polaren når det gjelder høyden.

 

[glow=red,2,300] GeV[/glow]

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Har hatt Maxi 95 i 12 - 13 år . 1981 m. byttet motor 3 år siden , 4 syl Lombardini 30 hk.

Syntes at Maxiene så  noe rare ut før. men i dag liker jeg den bare bedre og bedre.

Kjempe båt til turbruk både som motorbåt og seilbåt.

Må innrømme at på ferieturer kan det hende at storseilet ikke blir pakket ut.

I di siste åra har en stor rullegenoa (satt  en m. foran forstaget på langangsrampa spesiallaget bauspyd) gjort at vi seiler mer medvindseiling på tur.

Ellers seiler vi regatta hver onsdag med til nå gamle orginale seil.

Trenger mye seil og skjelden reving. I regatta er det nødvendig med den store supergenoan på 37m2.

Båten tåler utrulig mye. Det skjer aldrig uventede situasjoner, du har styring stort sett alltid.  

 Vi har mange gode resutater oppigjennom åra i Arendal seilforening, og i Ferdern seilte vi inn til 2 plass i klassen. Må bare få skryte litt av båten.

Når vi har gjester boende ombord, sover kona og jeg  ofte i akter cabinen. beste plassen å sove bare en tar noen c momenter for å kle av seg klærne.

Et stort bommtrekk fungerer veldig bra mot regn og sol.

Faste skjermer ville ikke jeg anbefalt,men det kommer ann på type bruk av båten.

 

 

 

Lykke til med selbåt  

beste hilsen lykkelig Maxi eier Magne

Link to post
Share on other sites

Ser på svarene her at det er mange utrykk og navn som må læres fremover når vi kikker etter seilbåt. Navn på seiltyper er fremdeles "gresk" for oss foreløpig. En tur på bibiloteket i nær fremtid trengs her.

 

Finnes det noen steder på nettet man kan finne enkle oversikter over hva de forskjellige seil m.m. kalles og brukes til ?

 

I mellomtiden sitter jeg å "leker" meg med "Sail Simulator 4" i vente på ordentlige båter å kikke på etterhvert. Håper det kommer en Maxi eller Comfort på FINN, som kan være tilsalgs i distriktet her snart. Vil få en bedre følelse om det er rette typen båt da  :wink:

 

[glow=yellow,2,300]GeV [/glow]

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Kikker fremdeles for fullt på diverse typer båt. Har kikket litt på HERO 101 . Finner noen av disse som kan ligge i vårt prisområde. Er det noen som har erfaringer med denne typen båt her

Bilde

 

Når båten er over 10 meter ( ?? ) har jeg også hørt snakk om at man kan få låne til denne med sikkerhet i båten ?? Stemmer dette ? Hørte også snakk om at den da måtte væreregistrert i "skipsregisteret" ?  Hva skal evt til for å få registrere en båt i dette ?

 

[glow=red,2,300] GeV[/glow]

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Hero`en har vi selv sett på som aktuell kandiat. Disse er i stor utstrekning hjemmeinnredete, mange er også støpt på dugnad såvidt jeg vet. Det finnes alle typer, fra flotte Oroust inredete båter, til skikkelige "hjemmemekka" eksemplarer.

 

At båten kan lånefinansieres med sikkerhet i båten, fordrer registrering i skipsregisteret, som du påpeker. Hvis båten allerede er registrert, er det plankekjøring, er den ikke det, blir det trøblete. Historikken må være kjent fra første eier, og det er neppe mulig på en 25+ år gammal båt.

 

Tror du kan få mye båt for pengene, leit gjerne lenge, det finnes mye rart.

 

Suzuki - var ombord i en HERO i forrige uke, fikk Jokeren til å virke som en NAJAD / HR til sammenligning...

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Kikket litt på Skipsregisteret`s hjemmesider. Finner følgende der om det Suzuki nevner her :

Det er anledning til å få registrert:

 

Fartøy mellom 10 og 15 meter:

Meldingsskjema til Norsk Ordinært skipsregister - NOR

undertegnet av hjemmelshaver med forpliktende underskrift

 

Erklæring om nasjonalitet.

Undertegnet med forpliktende underskrift

 

Identitetsbevis for fartøy

Identitetsbevis påført navn og kjenningssignal blir utstedt av skipskontrollen.

 

Hjemmelsdokument(-er)

Hjemmelsdokumenter som viser eiers tilgang til fartøyet:

Byggebevis fra verksted

Skjøte/overdragelsesdokument fra tidligere eiere, som gir uttrykk for en ubetinget overdragelse, f.eks. at kjøpesummen er oppgjort på omforenet måte.

Dersom det er gjort henvisninger i skjøtet til et annet dokument, f.eks. kjøpekontrakt, skal kopi av denne vedlegges.

Dokumentene skal være undertegnet med forpliktende underskrift av verksted/tidligere eiere. Underskriftene må bekreftes av to myndige personer bosatt i Norge, eller av advokat/advokatfullmektig, statsautorisert / registrert revisor eller Notarius Publicus.

 

Gjelder registreringen en førstegangsregistrering av eksisterende fartøy, skal hele hjemmelsrekken tilbake til verksted dokumenteres.

Alternativt kan registerhjemmel erverves etter Sjølovens § 36:

 

Den som utøver eierrådighet, må skriftlig erklære å være eier.

Hjemmelsforholdet skal dokumenteres 10 år tilbake i tid, eller det må sannsynliggjøres at eier alene eller sammen med sin hjemmelsmann har vært eier i minst 10 år.

Er vilkårene tilstede, skal registerfører kunngjøre en oppfordring til mulige eiere om å melde seg innen 1 måned.

Den som melder skipet til registrering, blir belastet med omkostningene i forbindelse med kunngjøringen, jfr. NOR-forskriftenes § 29.

 

Leveringsattest

Leveringsattest fra verksted med angivelse av dato for levering.

 

Attest(-er) fra løsøreregisteret

Attest fra løsøreregisteret i Brønnøysund (tlf.7500-7500) for eier - ikke eldre enn 1 uke.

Har fartøyet de siste fem år vært eiet av andre skal det legges ved attester også for disse.

 

Merkebrev

Bekreftet kopi av merkebrev dersom fartøyet er fiskefartøy, eventuelt bekreftelse fra Fiskeridirektoratet om at fartøyet ikke er merkepliktig.

 

Firmaattest

Original eller bekreftet kopi av firmaattest for eier / tidl. eier / byggeverksted, ikke eldre enn 6 mnd.

Ved registrering av innretning som ikke er å anse som skip, jfr. Sjølovens § 33, nr. 2, kreves vedtak fra Sjøfartsdirektoratet om at innretningen kan registreres. Oppdrettsanlegg kan ikke registreres, jfr. Sjøfartsdirektoratets forskrift av 26.4.94.

 

Dersom fartøyet er innkjøpt fra utlandet:

Hjemmelsdokumentet må være bekreftet av Notarius Publicus, som også bekrefter at utstederen forplikter selskapet, og legalisert av norsk utenriksstasjon.

 

Attest fra utenlandsk skipsregister om at fartøyet er slettet i skipsregisteret, eller attest om at fartøyet ikke har vært registrert. Attesten skal være legalisert av norsk utenriksstasjon

Fartøy under 10 meter kan registreres hvis det brukes utelukkende eller hovedsakelig i næringsvirksomhet.

Eier må da avgi skriftlig erklæring om dette.

Enig med Suzuki at det her kan bli trøblete å få registrert en gammel båt. Men legger dette i "bakhodet" hvis vi evt skulle komme over en båt med en eller få eiere. Ingenting er umulig. tar bare litt lengre tid  :wink:

 

[glow=red,2,300]GeV [/glow]

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...