Suzuki Svart 2.November.2004 Link til dette innlegget Svart 2.November.2004 Og jeg har mer enn en gang sett HERO`er som har hatt NIS/NOR registreringa i boks. Og da er det jo greit.... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
aaa Svart 3.November.2004 Link til dette innlegget Svart 3.November.2004 Sorgenfri var en Hero 101 på jordomseiling. http://www.sorgenfri.com/ Sitér dette innlegget Link to post
Fairytale Svart 3.November.2004 Link til dette innlegget Svart 3.November.2004 Har kikket litt på HERO 101 . Finner noen av disse som kan ligge i vårt prisområde. Er det noen som har erfaringer med denne typen båt her Hei Er en fornøyd eier av Hero 101. Ønsker du bilder av forskjellige type båter, er det bare å ta kontakt, så mailer jeg deg Sitér dette innlegget Link to post
Fairytale Svart 3.November.2004 Link til dette innlegget Svart 3.November.2004 Har kikket litt på HERO 101 . Finner noen av disse som kan ligge i vårt prisområde. Er det noen som har erfaringer med denne typen båt her Hei Er en fornøyd eier av Hero 101. Ønsker du bilder av forskjellige type båter er det bare å ta kontakt, så mailer jeg deg Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 3.November.2004 Link til dette innlegget Svart 3.November.2004 Det går greit å registrere selv om man ikke kan dokumentere hjemmel tilbake til verftet, men da må det annonseres i diverse medier etter mulige hjemmelshavere, dette koster 5000-7000 ekstra mener jeg å huske. GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
`MINA' Svart 3.November.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.November.2004 Hei Er en fornøyd eier av Hero 101. Ønsker du bilder av forskjellige type båter, er det bare å ta kontakt, så mailer jeg deg Hei Raja ! IM er sendt deg med mail adressen min. Takker og bukker for mye god hjelp her [glow=red,2,300] GeV[/glow] Sitér dette innlegget Mvh `MINA` Link to post
`MINA' Svart 4.November.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.November.2004 Leser diverse steder på nettet at ståhøyden i Hero 101 er litt under det den kanskje bør være. Hvor høyt er det under taket inne i denne ? [glow=red,2,300]GeV [/glow] Sitér dette innlegget Mvh `MINA` Link to post
Suzuki Svart 4.November.2004 Link til dette innlegget Svart 4.November.2004 Leser diverse steder på nettet at ståhøyden i Hero 101 er litt under det den kanskje bør være. Hvor høyt er det under taket inne i denne ? [glow=red,2,300]GeV [/glow] Kommer litt an på hvordan dørken er utført. Men med stingere i 2"x 6", og plater oppå dette, kan den oppleves som litt "lav". Noe særlig over 175 cm er det neppe i salongen. I bysse / kartbordseksjonen er det vesentlig mer, omlag 185 cm ?? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
`MINA' Svart 4.Desember.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2004 Hvor kan jeg regne som den minste aktuelle motor på en seilbåt på 31` til 34` ? Ser det er en del forskjellige størrelser ute å går. Regner med at 18-20 HK muligens er vel lite til en båt i denne størrelsen. GeV Sitér dette innlegget Mvh `MINA` Link to post
pete Svart 4.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2004 (redigert) Det utrolig mye forskjellige motor størrelser på disse båtene. Motor har vært et greit sted å spare penger når båtene var nye, derfor er det mye undermotoriserte båter. Jeg vil påstå at en 30 - 33 foter med mindre ennn 20 hk er undermotorisert. Spørsmålet er jo hva en betrakter som nok, for meg er det nok at jeg kan gå i marsjfart ca. 6 kn med vind og sjø rett i mot. Redigert 4.Desember.2004 av pete (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
`MINA' Svart 4.Desember.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2004 I tilegg til motor størelser, hersker også usikkerheten min ang seildrev eller fast aksling. Hva er fordelene og ulempene med disse ? GeV Sitér dette innlegget Mvh `MINA` Link to post
Suzuki Svart 4.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2004 Seildrev: +tar lite / mindre plass. Bedre bakk egenskaper. Ingen "oppretting" etter motoroverhaling mm. - Dyrt å reparere. Mer utsatt "leamikk" Fast aksel: + Billigere installasjon. Idiotsikkert. Ingen belg som må byttes.Tåler bedre sjøgress, tauverk, garn og annet. - Bakker dårligere ( vanskeligere å bakke rett ) Alt i alt ser jeg det som en fordel at gamle båter har fast aksel Nyere båter har vel stort sett drev Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Barsk IV Svart 4.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2004 Seildrev: +tar lite / mindre plass. Bedre bakk egenskaper. Ingen "oppretting" etter motoroverhaling mm. - Dyrt å reparere. Mer utsatt "leamikk" Fast aksel: + Billigere installasjon. Idiotsikkert. Ingen belg som må byttes.Tåler bedre sjøgress, tauverk, garn og annet. - Bakker dårligere ( vanskeligere å bakke rett ) Alt i alt ser jeg det som en fordel at gamle båter har fast aksel Nyere båter har vel stort sett drev Suzuki Du kunne vel tatt med at med seildrev vibrerer det mindre i skroget. Hele installasjonen er bevegelig i forhold til skroget, som regel med 2 motorfester foran og et oppheng bak seildrevet. mvh Barsk II Sitér dette innlegget Link to post
`MINA' Svart 4.Desember.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2004 Seildrev: +tar lite / mindre plass. Bedre bakk egenskaper. Ingen "oppretting" etter motoroverhaling mm. - Dyrt å reparere. Mer utsatt "leamikk" Suzuki Er fremdeles uvitende om mye her ser jeg. Er seildrevet dreibart, eller står det fastmontert ? GeV Sitér dette innlegget Mvh `MINA` Link to post
Sebaldus Svart 5.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2004 Er fremdeles uvitende om mye her ser jeg. Er seildrevet dreibart, eller står det fastmontert ? GeV Seildrevet er fastmontert. Har seildrev på min 27hk Yanmar og ville nok foretrukket aksling. Synes det er teit med en membran som må byttes med jevne mellomrom samt veikt kjølevannsinntak og at båten må på land for bytte av girolje (mulig det kan suges gjennom peilehullet??). Likevel er det såpass mange båter som har drev at man nesten ikke kan disskvalifisere båt pga dette selv om man helst ville hatt aksling. Fordeler med seildrev er rimeligere motorbytte (under visse forutsetninger) og at du slipper en aksling som tar masse plass. Videre slipper du å tenke pakkboks osv. Om et noen år tipper jeg vi har elektriske drev som får strømmen sin fra en motor som kan plasseres hvor som helst i båten. Da trengs bare et lite hull til + og - ledning gjennom skroget. Det blir bra! Sitér dette innlegget Link to post
junkern Svart 5.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2004 Prisene ligger ca 100-200K ( se utklipp fra FINN søk ) over det vi kan legge i en ny båt Men har kikket på den. Flott båt. Scanmar 33 33 1984 530.000,- Stavanger Velholdt Scanmar 33 selges 33 1985 490.000,- Svelvik Scanmar 33 - høstkupp 33 1985 500.000,- Kolsås Scanmar 33 . 1982 modell 33 1982 480.000,- Sandefjord Scanmar 33 - 1985 modell 33 1985 510.000,- Oslo Scanmar 33 1983 modell vurderes solgt 33 1983 450.000,- Gamle Fredrikstad Scandmar 31 familieseilbåt 31 1986 395.000,- Straume [glow=red,2,300]GeV [/glow] Jeg er enig Jeg skal selv bytte ut min 26 fots seilbåt til våren, og har da tenkt mye på Maxi 95 og comfort32. Jeg har ikke fått prøvd noen av båtene, men jeg har inntrykk av at maxi 95 har en cockpit som ikke er så veldig godt egnet for segling, renger med at det er unødvendig med noe mer enn 25 grader slingring når man seiler, men det er jo ikke mulig å sitte på rekkene på disse båtene da cockpiten går helt ut i borde. Jeg synes comfort 32 føles trang innvendig, virker tungvint å måtte klatre over sofaen for å komme inn i forpiggen. Jeg har som sagt ikke prøvd noen av båtene, og skal gjøre det før jeg tar en endelig avgjørelse, men slik jeg ser det, så virker det ihvertfall for meg på nåværende tidspunkt at jeg heller vil bruke 100-150" ekstra for å få en scanmar 33". Jeg skal bo i båten, og da synes jeg også at scanmaren har en veldig flott salong. Dessuten er seilegenskapene veldig bra og båten er godt egnet for å segle alene. Ang. Maxi 999, så er jeg ikke så sikker på om det er noen god nybegynnerbåt. Det er ganske mye seilføring på disse båtene, slik at det må reves forholdsvis tidlig. En type "maxi95-båt-eller lignende", er ikke så fintfølende hvis det kommer en vindkule. Da er det stort sett bare å dra opp alt av seil og la det stå til. Jeg mener i hvertfall at en forholdsvis underrigget båt er best egnet når man ikke er så erfaren. Man lærer jo fort, jeg hadde aldri seilt før jeg kjøpte min 26 foter i august 2004. Den ble seilt daglig, og det er helt riktig som folk sier, at man blir helt hekta. Man lærer fort, og jeg føler nå at jeg er klar for noe større og raskere. Sitér dette innlegget Link to post
mavi Svart 5.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2004 Om et noen år tipper jeg vi har elektriske drev som får strømmen sin fra en motor som kan plasseres hvor som helst i båten. Da trengs bare et lite hull til + og - ledning gjennom skroget. Det blir bra! Du kan få hydrauliske drev som gjør at du kan montere motoren hvor du vil, men du trenger litt mere plass til "ledningen" da. Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 5.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2004 Du kan få hydrauliske drev som gjør at du kan montere motoren hvor du vil, men du trenger litt mere plass til "ledningen" da. Dette var jo populært en gang på 70 tallet. Gjerne en Farryman Diesel montert i baugen og hydraulikk til drevet. Ser ut som om bruktprisene ligger lavt med denne løsningen så det var neppe så vellykket. Sitér dette innlegget Link to post
mavi Svart 5.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2004 Ok. Så bare at det blei presentert som en nyhet av båtmagasinet til mindre båter. Systeme var levert av Vetus og beregnet på maks 66hk og 3600 omdreininger. Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 6.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2004 Endelig fant jeg den. Motorseiler med brøkdelsrigg. Heftig. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Festina_Lente Svart 6.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2004 Man lærer jo fort, jeg hadde aldri seilt før jeg kjøpte min 26 foter i august 2004. Den ble seilt daglig, og det er helt riktig som folk sier, at man blir helt hekta. Man lærer fort, og jeg føler nå at jeg er klar for noe større og raskere.Til Junkern:- er det så å forstå at du har en Junker 26? (Har sendt deg en IM om dette, men det virker som om systemet ikke helt er oppe og går enda.)Mvh Even ( Festina Lente) Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 6.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2004 Endelig fant jeg den. Motorseiler med brøkdelsrigg. Heftig. Tror også Brenning 880 MS / Sandvik 880 MS ble levert med brøkdelsrigg. Min har det ikke, men i en test jeg har av båten hadde testbåten brødelsrigg. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 6.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2004 Hej på er! Tror även Winga 78 har brökdel (ikke helt sikker, kunne ikke finna ngn bild på internet!) Anledningen till brökdel på dessa båtar er vel att man får än bättre skotpunkt för den självslående fokken! Fann denne Winga Queen 19/20 deler kansje så nära masthead man kan komma ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
`MINA' Svart 19.Desember.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2004 Kikker fremdeles til "øyet blir stort og vått" på seilbåter. Har b.l.a. kikket litt på "Mamba 31". Er det noen som har erfaringer med denne båten ? Den er visst laget i 2 forskjellige versjoner. En med langsgående bysse på babord side, og en med "tradisjonell" bysseløsning. Dobbelkøye akter, og lukket toalett. GeV Sitér dette innlegget Mvh `MINA` Link to post
pete Svart 19.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2004 Mamba er en bra båt. Har ikke ied en selv, men en god kamerat hadde en sånn i flere år. Han var strålende fornøyd. Båten ble byttet pga behov for mere plass(= store unger). Han hadde versjonen med dobbeltkøye under cockpit. Masse plass, fin forpigg. Jeg så selv etter Mamba som et alternativ før jeg landet på M95 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.