Jump to content

Avanti 31 offshore prosjekt

tsb

Recommended Posts

• 4 måneder senere...

30112011457.jpg

Nå er pussen i god gang igjenn.. har i vinter byttet transom da det blir en noe oppgradert motor pakke :)

Gjør jo ikke noe å få Duopropp heller.

Satt godt den gamle gitt, måtte over 1 tonn trykk til for å få den av.. Tec7 er sakene sine :)

Årets utfordringer blir: Ombygging av kjølesystem til freskvannskjøling

Diesel varmer. (Vann varmer eller luft varmer?) Har defroster å håper å kunne bruke vann varmer og på den måten ha kun 1 vifte element..

Ser store fordeler i dette da jeg også får varmt vann ombord.

Hvor Mange batterier 2 eller 3.. jo fler jo berder men skall ha plass til de også...

Hovedstrøm kabel er 70m2 greit?? ca 3 m strekk.

Mulig bygge egen kjøle boks til drikke.... Hvordan?? materialer osv...

Begynner å bli greit båt sjuk nå!!!!

20120320123.jpg

VP Transomen på plass...

Det var veldig positivt at alle bolt hullene var like. måtte bare skjære litt større plass til eksos, gir gjennomføring og ikke minnst Styringen.

Hadde selfølgelig glemmt sisst nevnte når jeg monterte da jeg anntok dette var greit, det var det da altså ikke.

Så da ble det av med sakene sage litt ca 5mm og så på igjenn. :headbang: Så det heldighvis før tech7 hadde herdet :rolleyes:

Ble veldig bra, og styringen glir nå lett og fint. :thumbsup:

Redigert av tsb (see edit history)

har du ikkje montert 2 sylindere på no?

Den typen der er mekanisk og hydraulisk.

Du skal bare ha ein vanlig teleflex styring inn der som den grå sylinderen er montert på no, også skal du ha 2 slanger i fra servopumpe og inn på sylinderen(den ene slangene skal gå gjennom oljekjøleren til servostyringen og inn på ekspensonstanken også inn igjen på pumpen(trur eg) kan sjekke opp for deg og sende noen bilder om du lure ;)

Mvh Tom Erik

Det er helt korrekt at her er montert 2 sylindere. En Hydraulisk og en med servo styring.

På Mercriuser bravo transomen jeg hadde tidligere var det nemlig en kombi servo/hydraulisk. så siden allt da er lagt opp alerede, monterte jeg altså hydraulikk sylinderen til å mate servo styringen.

For å slippe å bytte styresnekka....

Dette virker for meg som smør på flesk. men hvis det funker så er det jo flott. da slipper jeg å "bygge om til Teleflex".

Problemet jeg nå har fått er en hydraulikk sylinder der hvor Ankervinsjen skall stå.... så er ikke helt overbevist om min egen kjekkt å ha løsning her...

Servo styringen i seg selv burde vel vere tilstrekkelig???

• 1 måned senere...
  • 4 uker senere...

Husk at når du bruker hardt bunnstoff vil du få mange lag med bunnsmøring(vist du bruker hardt bunnstoff hvert år) , det selvpolerende bunsstoffet slipes av over tid, og forhindrer at du får mange lag bunnstoff, Men vist det er første gang du har bunnstoff på skal du bruke hardt, men då skal du også ha 3 strøk med primer før du smøre på hardt bunnstoff.

Mvh Tom Erik

• 1 måned senere...

Ja så kom den seg på vannet igjenn da etter nesten 15 år på land.

20120630312.jpg

Selv om det endet opp med mottor ras første dagen på vannet var den virkelig en fryd å manøvrere.

Gleder meg til motoren er frisk og på plass igjenn for dette vil jeg ha mere av.

Ble 45 Gps knop på jomfruturen. med marsj fart 29 på 3000 rpm. helt kurant og veldig fornøyd med oppsettet. :thumbsup:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...