Jump to content

Avanti 31 offshore prosjekt


tsb

Recommended Posts

cimg1544.jpg

Kjøpte denne båten i Januar, ambisjonen er å nå Gøtakanal i Juli :thumbsup:

 

Båten er en gammel løps båt og har opprinnelig vert rigget med utenbords motorer på brakket.

En tidligere eier hadde planer om vannjett i denne båten så jeg fikk med et stort hull i skroget og akterspeilet på kjøpet.

 

Prosjektet med tetting av hullet kan følges på denne tråden:

Reparasjon av akterpeil

 

Har vert fysen på en type cigarette båt en god stund men da egentlig 28 fot, så da denne muligheten bød seg var det bare å kline til

Har de siste årene tilbragt så mange sommer timer som mulig på vannet med min lille familie. og konklusjonen er det er kjipt å sove ute.

Kaldt om natta tidlig lyst og klamt som ..... når sola dukke opp.

Går defor på dette prosjektet med friskt mot med håp om å få sove under dekk.

 

Og slik begynte det da en vakker dag i Januar.

19012011270.jpg

 

Dette skall bli en spory weekender med beste mulige ytelse og komfort som mine middler tillater.

Planen er at dette skall vere brukervennlig.

Er ingen ekspert på båt bygging så gode tips er gode under veis.

Hvis noen har noe relevant historikk rundt båttypen er det hjertelig velkomment da det ikke er mye å finne på nettet.

Etter hva meg bekjent så er båten bygget i Norge og er et resultat av en avanti 28 offshore som er forlenget.

Har har blitt fortalt at dette skroget til 28'en skall vere nogenlunde likt på Cigarette 28 og også senere Cobra 28.

Dette må gjerne bekreftes / avkreftes av ivrige entusuiaster :flag_bp:

 

Satser på en Mercriuser 7.4L 330 med bravo 1 drev.

Er usikker på propell rigg men dette kommer jeg tilbake til senere når det blir relevant.

håper på 40 knop :)

Er ikke sikker på båtens vekt men den var ikke veldig tung.

Blir spennende å se med toalett og kjøkken ombord.

Prøver å få mest mulig av vekta bak i båten så det blir trangt om plassen i mottor rommet.

 

08022011289.jpg

Tomt skrog med mye muligheter, her skal det bli senge plass ja! :smiley:

 

08022011290.jpg

Her skall det bygges toalett på en side og Skap på den andre

 

58_1955209335.jpg

Blir litt å pusle med utover våren.

 

baatens_layout_l.png

Slik er altså planen foreløpig

 

baaten_inni.png

Planen er å lage seng forrest så sitte gruppe/seng denne kommer vel da til å bli redd opp på skrå for da å forsatt kunne ha tilgang på toalett om natten.

 

img_9908.jpg

Første prøve montering av kalesje. Trond du er flink!!

Link to post
Share on other sites

Vært på vik i hole/røyse og hentet den :smiley:

Siklet tidligere på dette skroget da det lå i drammen. Prøvet å få til en deal da med tidligere med eier før han som solgte den nå. Da var den ikke så demontert , ikke fjernet tanker og kappet ut hull til vannjet og noe annet skott. Lå i Drammen på den tiden.

 

Et fint utgangspunkt for en bra sporty turbåt dette, hadde oppjustert detriot 2t v8 diesel med arneson på hånden jeg som jeg hadde plan å ha i den den gangen men eier fikk aldri bestemt seg om han skulle selge... ville ha den men fikk ikke tid så kvittet seg med den etterhvert til han du handlet av.

 

etter det jeg har blitt fortalt så har denne typen skrog blitt brukt på vestlandet til abulansebåt men vet ikke om det stemmer... uansett går den bra i bølger...

Redigert av bukt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Avantibåtene ble bygget av Kavringen Båtsenter ved Geir Pedersen.På åttitallet bygget jeg to Avantier,først en 21 foter så 31 foteren med Ford diesel og Hamilton vannjet.31 foteren er basert på et av Don Arronows Cigarette skrog. Først bygget som 28 fot, så forlenget til 31 og gjordt noe høyere.

Link to post
Share on other sites

På åttitallet bygget jeg to Avantier,først en 21 foter så 31 foteren med Ford diesel og Hamilton vannjet.

Var 31 foteren med 2x Ford 27xx diesel , og med lukket kabin?

 

Lå en slik i Longyearbyen i mange år. Var på tur med den for 7-8 år siden, den bar da et visst preg av mangel på omsorg og vedlikehold.

 

Det ene jet agregatet manglet skjoldet for reversering, så ved manøvrering ble det gjerne til at man brukte en motor til forover og en til akterover. Spennende da når ene startreleet hengte seg opp inni småbåthavna :eek:

 

Fikk ca 22 knop på marsj, den ene motoren la igjen røykdotter bortover fjorden, nesten som waypoints :lol:

 

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

hva slags fart fikk du med den motoren?

 

Denne med twin installasjon ble litt tung i sessen med 2x 700kg + agregat osv

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Vet ikke hva denne fikk på topp når den var ny, muligens opp mot 30. virket som man fikk et punkt ved litt over 20 knop hvor vannjetene ble mer effektive. Lukket denne også.

 

Enig i at disse båtene må være relativt lette for at skroget skal komme til sin rett.

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Spennende prosjekt du har "tsb".

 

Jeg har en Avanti 31 med kabinløsning. En båt jeg trives veldig godt med!!!

Tidligere eier skrev dette om båten:

http://baathavna.no/efdb/cgi-bin/baatdb.pl@db=default&uid=3187.12741956282329&BatFabrikat=Avanti&sb=2&so=descend&view_records=S_25F8k.htm

 

Jeg har hatt denne båten i mange år nå. Det står nå en VP KAD300 med DP-G drev og dette er en god motorløsning for denne båten.

Har målt maks hastighet opp i 37 knop med gps.

 

Lykke til videre med prosjektet ditt!

 

Hilsen Tekno

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...

https://baatplassen.no/bildearkiv/39/39042/26062011014.jpg

Støpt litt inne da. Tver benk til sittegruppe inne U salong støpt i divinicell.

26062011015.jpg

 

26062011016.jpg

Skillevegg til Toalettet støpt i bionicell.

 

26062011017.jpg

Skap støpt i bionicell.

 

26062011018.jpg

Sitte gruppe ute L sofa under konstruksjon.

 

26062011019.jpg

Ramma til pentry på plass.

 

31072011133.jpg

Ferdig med støping inne.. alt er malt hvitt. prøve montering av toalett døren.

Døren er byget i materialet Kong starboard og teak lister.

 

31072011128.jpg

Pentry begynner å bli ferdig mangler bare teak lister.

 

31072011127.jpg

Dashen kommer seg den og. Begynt å trekke kabler i k rør.

 

31072011126.jpg

baatens_layout_blaa_hvit.png

Blir ny Layout på Cockpiten. Kjører Sky på setene. mere brukervennlig med 2 hunder og barn ombord. blir tøfft m striper da. :clap:

Redigert av tsb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...