Jump to content

Tar en båt skade av å ligge ute hele året?


Sjøogvind

Recommended Posts

Det oppstår ikke osmose på vinter kallt vann, det må være endel varmegrader i vannet før osmosen kan komme.

Derfor høyere andel av osmoseskadete båter i sydligere strøk.

 

Har selv ligget ute i fire år, kun avbrutt av fem dager på land, sånn litt utpå våren, og har aldri sett at den har tatt noen skade av det.

 

Båten tømmes helt og pakkes selvfølgelig inn, og ligger i boblehavn.

Jeg har aldri hatt behov for noen varme ombord, kun god lufting og noen fuktslukere plassert strategisk.

 

og jeg må si meg enig med Index, jeg også har det mye bedre med båten på vannet enn på land. (har forsøkt begge deler)

 

Fernanda

 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke vinteren som gjør enkelte båter utsatt for plastbest, det er tiden på vannet. En båt som ligger ute hele året år etter år blir mere sårbar for plastbest enn en båt som tas opp om høsten.

Brakkvann og ferskvann er visnok langt verre å ligge ute i enn saltvann i følge brukerhåndboken for Epoxi og Polyester fra West System.

En båtreperatør her i distriktet med 30 års erfaring fra plast.rep. påstår også at enkelte båter fra 80-tallet er mest utsatt, grunnet eksperimentering av mer miljøvennlig polyester.

 

Ville vært interessant hvis noen her inne hadde noen harde fakta?

Link to post
Share on other sites

Hvis skroget er disponert for osmose vil det vise seg etter ferre år hvis båten ligger på vannet hele året kontra hvis den ligger ute bare halve året.

Rett og slett fordi skroget da ikke er eksponert for vann halve året.

At prosessen reverseres i noen særlig grad når båten står på land noen måneder....

Litt skeptisk..

At den tørker er vel lite sansynlig, med høy luftfuktighet og lav temperatur, virker litt optimistisk å tro det.

 

Men det er klart, har man båten på land hele året er man absolutt sikret mot osmose. :giggle:

 

For de som har glede av å ha båten på sjøen hele året er det ingen grunn til å la frykt for osmose legge hindringer i veien for helårsbåtglede.

Men en primer som er tett vil være en god forsikring.

 

For de som har meter tykk is i havna er vel ikke vinter på sjø en aktuell problemstilling :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Mouche: Hvor i all verden har du den påstanden ifra? tror nesten du må dokumentere den..

 

 

Lang tid i sjøen. Ni av ti båter som får plastpest, viser seg å ha ligget mer enn tre år kontinuerlig i boblehavn om vinteren og har bare vært på land en uke eller to om våren for rengjøring og stoffing.

 

Jeg vet flere her, blant annet en jurist i Bergen (!), som vil hevde at Bærum Plastservice ikke har peiling på hva de snakker om, men jeg tror de vet noe om det.

 

Hva vet du om dette?

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hvis skroget er disponert for osmose vil det vise seg etter ferre år hvis båten ligger på vannet hele året kontra hvis den ligger ute bare halve året.

Rett og slett fordi skroget da ikke er eksponert for vann halve året.

At prosessen reverseres i noen særlig grad når båten står på land noen måneder....

Litt skeptisk..

At den tørker er vel lite sansynlig, med høy luftfuktighet og lav temperatur, virker litt optimistisk å tro det.

 

Litt kjedelig å sjå at så mange trur at det er våt-tid som utløser plastpest. Det er utelukkende gode produksjonsfasiliteter, valg av laminat og kjemikalier, og godt håndtverk, som gjer at de fleste båter ikkje får plastpest.

Påbegynt plastpest kan ikkje stoppes ved kun å tørke ut .

Så fasiten står i sitatet fra Johannes. Dersom skroget er disponert for det,så vil den få det. Om den er på sjøen. :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Det er utelukkende gode produksjonsfasiliteter, valg av laminat og kjemikalier, og godt håndtverk, som gjer at de fleste båter ikkje får plastpest.

 

Selvfølgelig er dette viktig for å hindre plastpest, men du kan da ikke utelukke belastningen laminatet blir utsatt for. Selvfølgelig øker risikoen for skade ved økt belastning. Og uansett produksjonsmetode vil man nok neppe klare å lage et plastlaminat som er 100% vanntett.

Link to post
Share on other sites

Ekstra utsatt er

*Båter som ligger i ferskvann og brakkvann.

 

*Båter som ligger i varme farvann.

 

*Båter som er bygget av emulsjonsbunet glassfibermatte. (Gjelder eldre båter).

 

*Skrog som er støpt i temperaturer under 16 grader.

 

*Skrog som er støpt med en relativ fuktighet høyere enn 50 prosent.

 

*Skrog som er støpt der råvarer er blandet uten god nok temperaturkontroll.

 

*Skrog som er bygget etter unøyaktig dosering og blanding av råstoffer/byggematerialer.

 

*Skrog der det er ekstra mye porer i det ytterste gelcoatlaget.

 

*Skrog der det er mange luftlommer i laminatet.

 

*Skrog der det er brukt for lite polyester så enkelte partier er helt tørre.

 

*Skrog som tas ut av formene midt på vinteren og kjøres på gården. (For kort etterherding)

 

*Skrog som ikke er behandlet med en vanntett primer utenpå gelcoaten.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig øker risikoen for skade ved økt belastning.

 

Og valget mellom stroppeløft, kanskje kjøretur på lastebil, og hjemmesnekrede bukker, og synsing av støtter, sigende underlag osv VS flytende på sjø... Hva belaster mest trur båtfolket?

Og ein teori eg har på lur.... om man samler alle båter som har hatt lekkasjer, enten vindu eller fenderlister VS de som aldri har lekket vann inn. Hvem har vert mest løftet på land? Dette er ikkje tatt ut av lufta, men heller ikkje doktorgrad på. Men veeeldig OT.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Blir litt betenkt over all bekymringen for "plastpest". Jeg har jobbet med en del yrkesbåter/sjarker som så og si har ligget på sjøen (saltvann) fra den dagen de ble levert en gang på 70-80tallet, men kan ikke si å ha vert borti noen der osmose har vert noe problem, det har kun vert en og annen blære i under gelcoaten. Med tanke på at disse båtene ble bygd før "superprimerne" ble oppfunnet, velger jeg å tro at hvis bunnen er skadefri, primet og bunnsmurt etter alle kunstens regler så burde nok båten tåle å være på vannet minst like lenge uten å ta skade. :thumbsup: BÅTEN HAR DET GODT PÅ VANNET :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

At båter som ligger ute hele året tar skade av det, tror jeg ikke noe på., her oppe iallefall, og mest sannsynlig "sørpå" også, er det jo flere hundre, og sikkert noen tusen yrkesbåter. feks sjarker,oppdrettsbåter,anleggsbåter,og andre tjenestefartøy,. som nok er bygget i akkurat samme matrialer, og etter akkurat samme prinsipper som 99% av fritidsbåter.

Disse båtene ligger på vannet hele sin levetid. bortsett fra de få dagene dem er oppe av vannet for nødvendig velikehold. dette er også båter som veldig ofte er både 20, 30 og40 år i "tjeneste"

så min erfaring er at det er null problem, og overhode ingen fare for at båten eldes raskere med og ligge på vannet året rundt.

såfremst isforhold, og havneforhold tillater dette,.

Link to post
Share on other sites

Hva i alle dager skal dere med båtene deres hvis dere ikke tør å ha dem på sjøen en vinterdag pga. en mer eller mindre dokumentert ørliten sannsynlighet for å pådra seg plastpest eller annet svineri? Båter er laget for å ligge på sjøen, ikke for å heises opp og ned og ut og inn i tide og utide. Ta en tur i havnene rundt om i landet og se om ikke det ligger en hel del båter ute til enhver tid. Vil tippe at det går meget bra med de aller fleste av de, og de som evt. får pest eller whatever ville vel mest sannsynlig fått det åkkesom vil jeg anta.

Båter er laget for å brukes er nå min mening...

Link to post
Share on other sites

Det oppstår ikke osmose på vinter kallt vann,

 

Det er utelukkende gode produksjonsfasiliteter, valg av laminat og kjemikalier, og godt håndtverk, som gjer at de fleste båter ikkje får plastpest.

 

Her er en god artikkel om plastpest: http://www.osboat.no/plastpest.html

 

Skroget vil suge vann (uansett antall epoxy-lag, det bare forsinker prosessen) så lenge den ligger i vannet helt til polyesterne er mettet med vann. Er skroget "disponert" for plastpest vil det selvsagt fremskynde prosesen ved å ligge på vannet hele året.

 

Det er spesielt eldre båter med unøaktige blandingsforhold i produksjon som er utsatt. Nyere båter med forbedret kjemi (med isophtal syre m.m.) og mer nøyaktig oppveiing og bedre omrøring har gjort at osmoseproblemet omtrent er borte på nyere båter. Men også en ny båt suger vann.

 

Så svaret er: Er båten din beskyttet for skader fra is og du tar forhåndsregler for frostskader i rør og ventiler etc. burde det ikke være noe problem å ligge på vannet hvis båten ikke er disponert for plastpest.

 

Er det en gammel båt fra 70-tallet med tegn til begynnende plastpest vil det å ligge på vannen hele året fremskynde prosessen og jeg være mer skeptisk.

 

For min egen del synes jeg det er greit å ta opp båten og få tørket ut skroget. Hovedhensikten med å ligge på vannet må være at du bruker båten hele året.

Link to post
Share on other sites

"For min egen del synes jeg det er greit å ta opp båten og få tørket ut skroget. Hovedhensikten med å ligge på vannet må være at du bruker båten hele året."

 

 

Min ligger på vannet med formsydd presenning over hele overbygningen. Men jeg bruker den ikke. Hovedhensikten var å spare ca 10.000,- i lagringspenger. Så nå blir det ny plotter eller annet utstyr. Båten har det vel så bra på sjøen. Jevn belastning på skroget, varme og avfukter ombord. Ingen fare for frostsprengninger. Og ikke minst, jeg kan starte sesongen når JEG vil. Men jeg ligger i isfri havn.

 

Det var en som nevnte at kalesjen blir slitt, og det er riktig. Tung snø, hagl, kraftig vind og piskende regn reduserer levealderen. Derfor er min rullet fint sammen og ligger inni båten. Men på en annen side, hva er dyrest? Å bytte kalesje noen år før tiden, eller betale lagringsplass hver vinter? Kalesjen må man jo ta vare på når båten ligger på land også..?

 

Dere som slipper å betale for lagringsplass forstår jeg bedre. Hadde kanskje tatt min opp jeg også da.

Redigert av Goran (see edit history)

Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser

 

Sertifikat: D4 - ROC

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...