Jump to content

Tar en båt skade av å ligge ute hele året?


Sjøogvind

Recommended Posts

Her er en god artikkel om plastpest: http://www.osboat.no/plastpest.html

 

La merke til følgende:

 

Hvis båten ligger på sjøen året rundt, har den opptatt maksimal fuktighet(1-1,5%) etter 10-15 år.

 

Det har vært en del diskusjoner om hvor mye mere en båt veier om høsten enn om våren, og hvor mye vann en båt øker i vekt grunnet opptatt fuktighet og har vi (en god indikasjon på) svaret her?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

De seneste tre år har jeg haft båden i vandet hele året. Nu - med ny båd - valgte jeg at lægge den i hal i vinter.

 

Der er KILOMETER-forskel på hvordan båden har det i år sammenlignet med det slid, der var på træværk, gelcoat, kaleche og stål efter en vinter i vandet. Dyner, betræk og alt har været tørt og godt hele vinteren og båden så næsten ny ud, da jeg genså den efter fire måneder i hallen.

 

Så det er altså ikke bare et spørgsmål om skroget. Det er også noget med træværk, plast, kaleche og stål-fittings, der ikke just har det fantastisk efter fire måneder ude i frost, sne og saltsprøjt.

 

Downsiden er så at jeg ikke kan komme til båden mens den er i hallen. Jeg savner at besøge den om vinteren og lave ting og sager.

 

Fremtiden for mig tror jeg bliver, at båden skal på land om vinteren, men i egen havn og under en velbygget presenning/"hus". Det sparer jeg 20.000 SEK på hvert år i forhold til oplag, og det er jo også en slags penge...

 

 

Andy

Link to post
Share on other sites

 

Der er KILOMETER-forskel på hvordan båden har det i år sammenlignet med det slid, der var på træværk, gelcoat, kaleche og stål efter en vinter i vandet. Dyner, betræk og alt har været tørt og godt hele vinteren og båden så næsten ny ud, da jeg genså den efter fire måneder i hallen.

Andy

Min (seil)båt ligger ute om vinteren uten varme eller avfukter. Det er alltid tørt og fint ombord og jeg lar puter ligge ombord. Ingen problem med mugg, fukt e.l.

Link to post
Share on other sites

Dersom man har båten på land kun kort for stoffing (evt priming) stenger man fuktighet inne.

 

Jeg fikk osmose på min tidigere seilbåt (som jeg hadde totalt i ca 20 år) etter å ha hatt den i boblehavn i 5 år (oppe kort for stoffing mm). Jeg tok ikke gelcoaten av hele bunnen, men etter å ha tørket båten godt opp utover sommeren, reparert skadene, så primet jeg hele bunnen ordentlig før jeg stoffet og sjøsatte igjen. Etter det hadde jeg båten i ca 15 år, stort sett på land hvert år og det kom aldri mer osmose. Ingenting.

 

Jeg har trebåter nå og vil si det samme gjedler for dem. For å reparere og stelle løpende er det en meget klar fordel med årlig landligge. Ting kommer mye lettere ut av kontroll ellers, og man får ikke gjort ting godt når båten er fuktig. Gjerne puss/ skrap av løst om høsten - tørke over vinteren - impregnere nakne områder og deretter prime og stoffe om våren.

 

Man trenger ikke stresse med det. Men kan ta skaden når den kommer eller kjøpe ny båt.

 

Men, er målet å bevare en båt tror jeg innstilling alá Mouche går klart av med seieren :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Ekstra utsatt er

 

*Båter som ligger i ferskvann og brakkvann.

Det er kun vannmolekuler som vandrer. Ikke salter og annet.

 

*Båter som ligger i varme farvann.

Trur jeg ikke noe på.

 

*Båter som er bygget av emulsjonsbunet glassfibermatte. (Gjelder eldre båter).

Det vil si alle båter bygget med ortopolyester. Ca. 95% av alle båter her til lands.

 

*Skrog som er støpt i temperaturer under 16 grader.

Byggefeil.

 

*Skrog som er støpt med en relativ fuktighet høyere enn 50 prosent.

Byggefeil.

 

*Skrog som er støpt der råvarer er blandet uten god nok temperaturkontroll.

Byggefeil.

 

*Skrog som er bygget etter unøyaktig dosering og blanding av råstoffer/byggematerialer.

Byggefeil.

 

*Skrog der det er ekstra mye porer i det ytterste gelcoatlaget.

Byggefeil.

 

*Skrog der det er mange luftlommer i laminatet.

Byggefeil.

 

*Skrog der det er brukt for lite polyester så enkelte partier er helt tørre.

Byggefeil.

 

*Skrog som tas ut av formene midt på vinteren og kjøres på gården. (For kort etterherding)

Det er interessant å se hvilke velrenomerte verft som gjør akkurat det.

*Skrog som ikke er behandlet med en vanntett primer utenpå gelcoaten.

Plastpest var ukjent før tokomponent primer kom på markedet. Rart, ikke sant?

Link to post
Share on other sites

Er dette en myte ?

 

At noen tar opp båtene i ishavn er jo naturlig p.g.a. isen som for eks. i Oslo fjorden. Vi andre kan ha båten på vannet der den opprinnelig hører hjemme :smash:

 

Tåler den ikke dette bør en skaffe seg en båt som tåler dette. Produksjonsfeil og tilsvarende feil på båten har jo ikke i utgangspunktet noe med en båt å gjøre bortsett fra slitasjen som opptrer raskere enn ønskelig.

 

Blir som med bilene som ikke tåler å tas ut av garasjen om vinteren - helt sprøtt.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

"Osmose er et spesialtilfelle av diffusjon. Denne prosessen er svært sentral i naturen, og bakgrunnen for det som skjer er rett og slett at molekyler beveger på seg.

Molekylene i en væske eller en gass er hele tiden i bevegelse. Når man blander gass eller væske av forskjellig type vil molekylene derfor fordele seg jevnt utover hele rommet de har tilgang på. Dette kalles diffusjon.

Når stoffer diffunderer gjennom en halvgjennomtrengelig membran slippes ikke alt gjennom. Membranen er nemlig selektiv og lar kun enkelte stoffer passere. Dette er en så spesiell form for diffusjon at den har fått et eget navn, osmose." Ok denne gassen skal ikke inn i våre lunger !

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det ser ut som om mytene rundt plastpest vil ingen ende ta.

 

Det er iallefall skadelig å ikke sikre båten godt nok på land, spesielt med riggen oppe.

[/quote)

For å være dønn ærlig så synes jeg at de som er så uforsvarlige at de setter båten på land med riggen oppe og løse støtteben skal betale dette selv og ikke ligge andre forsikringstagere til last.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...