Jump to content

Båter veltet av vinden i Solvik i Bærum


KongKing

Recommended Posts

Her er bilder fra Solvik i Bærum i dag etter at vinden har vært på ferde. Må være ille kjipt å komme ned til båten og se den ligge på siden :-( Det blir jo fort en dominoeffekt når først en båt bikker, tar den med seg flere.

 

Jeg kjørte innover til Oslo vestfra i dag og i Frognerkilen hang og slang opplagspresenninger i hytt og gevær. Et tips: Fortøy for storm - også i opplag...

 

Bilder fra Solvik tatt av Bustikka.no

3861051716.JPG

2894070275.JPG

3944773843.JPG

Redigert av KongKing (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Synes jeg kjenner igjen disse pinglete "støttene" som settes under seilbåter i stedet for mer solide krybber, fra reportasjer fra tidligere år med vind.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ser ut for at det ikke har vært stropper heller mellom bukkene slik at de holder seg samlet hvis ting begynner å røre på seg.

På slike opplagsplasser burde det vært stramt tau fra alle mastene og ned i fester på bakken eller i naboens kjøl som kunne ta kreftene fra vinden.

Mons

Link to post
Share on other sites

Trist når slik skjer,men man må ta forholdsregler...

 

Solvik? Er det "naboen" til Blommenholm? Blommenholm har noen av de triveligeste båtfolka jeg har møtt,iallefall tatt i betraktning til den driiiiiiiiiiiiiitsekken i brun skinnjakke jeg møtte på Solvik en gang i høst :eek:

Redigert av 68 GT (see edit history)

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Link to post
Share on other sites

forferdelig mareritt dette her og jeg har selv vært utsatt for dette om noen husker stormen TUVA for noen år siden. Nå står de båtene der på asfalt men de støttene der er ikke noe jeg ville stolt på, et kraftig overdimensjonert stativ med ekstra støtte under hekken og de hadde nok stått videre men dessverre så er det tydeligvis for upraktisk når man leier båtstativutstyr.

Link to post
Share on other sites

Nå må seilbtfolket lære.

Nå har vel ikke dette noe med seilbåtfolket å gjøre, men mer med båttypen og skrogets form, og ikke minst støtter og vindforhold. Det skal heller ikke mer enn en idiot til, så er en slik situasjon et faktum. Kanskje er denne idioten en ny seiler av året, og tidligere motorbåteier gjennom mange år, og derfor sikrer han båten sin like dårlig som motorbåteiere pleier å gjøre, og så er ulykken et faktum for de som får den første båten på seg. Det hjelper ikke med allverdens støtter og krybber når den første båten velter, og får igang dominoeffekten, ingen krybber tåler den vekten på seg fra siden. I mangel på kunnskap kan man jo legge skylden på alle de som har seilbåt :rolleyes:

 

Så da fikk motorbåtføreren litt lærdom idag også om andre båttyper og forhold rundt det.

Redigert av Spinnaker (see edit history)

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Historien viser at seilbåtfolk er langt mer uaktsomme enn motorbåtfolk. Har da aldri hørt at en rekke motorbåter velter slik. Det er meningsløst å skylde på annet enn egen uaksomhet når slikt skjer. Får håpe seilbåtfolket selv får betale via økte forsikringskostnader.

Link to post
Share on other sites

Man ser jo bare hvor mange som går med i drukningsulykker, og andre ulykker, hvor uaktsomhet er inne i bildet i løpet av en sesong, og hvilken type båt disse personene sitter i. :rolleyes: Ikke ofte jeg hører om uaktsomhet fra seilere!

 

De få skadene som oppstår på seilbåter på land gir forsikringselskapene minimale kostnader. Men hva gjør alle tyveriene på motorbåtene? Og herverk osv? Vi får bare håpe at dette blir lagt godt på forsikringspremien på motorbåter, for tyveri av seilbåter og utstyr er det lite av her i landet. Og så kommer alle skadene som oppstår i løpet av sesongen, og pga hassardiøs kjøring med motorbåt. Det er vel liten tvil om hva som koster mest, og påfører kundene ekstra kostnader!

 

:giggle:

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Burde ikke riggen vært tatt av, for å begrense vindfanget? :confused:

 

Jo, det burde den!

 

Vår båt legger seg 15 grader kun på riggen når det blåser litt, så det er klart at å ta ned masta har alt å si. I tillegg får man sjekket alle vant, lensetakler og fall hvert år. For 2 år siden var det bare 2 av 10 kordeler igjen på lensetaklene hos oss ved opptak, siste turen før dette langt ut i september var fra Shetland til Arendal så da kan man vel si at jeg hadde gullhår i ræva :smiley:

.

Link to post
Share on other sites

Dette må vel være ny BP rekord på usaklige innlegg på så kort tid.

Orker ikke kommenter hvert enkelt innlegg, men han som foreslår at riggen burde vært tatt av for å redusere vindfanget tar vel kaken denne gang.

PS: det veltet ihvertfall en motorbåt i Leangbukta i ettermiddag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har også meget dårlig erfaring med han truckføreren på Solvik. Ikke ofte jeg sier noe negetivt om noen offentlig, men han fyren der er jeg ferdig med. Makan til arrogant type. Har båten et annet sted nå. Skulle si at han fikk som fortjent, men han får neppe skylda selv om jeg mener ansvar bør legges på truckfører. Kan ikke forvente at alle og enhver skal kunne sette opp en seilbåt forsvarlig.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...