Jump to content

Båter veltet av vinden i Solvik i Bærum


KongKing

Recommended Posts

NEI moosewine, jeg mener IKKE, at masten IKKE fanger vind.

Jeg mener heller IKKE,at riggen,IKKE fanger vind.

Har DU en seilbåt som legger seg 15 grader, kun på riggen når det blåser litt,(som du skriver)så må du ta ned seilene dine snarest.

Hva tror du da,det er som gjør at seilbåter, og , motorbåter , velter i kraftig vind??

Venter spent på en ny teori.

Link to post
Share on other sites

Alle lovene om moment gir selv svaret at en mast gir stor påkjenning på en støttekonstruksjon. Det å ta opp og ned riggen gir en god mulighet til å kontrollere deler, bli kjent med rigg osv. Men kan også føre til mye mer-arbeid og argelse.

 

Hvem sin feil alt er, og etterpåklokskap om at riggene burde vært tatt ned osv, kan vi holde oss for gode til. Men alle ser vell at skadene av en seilbåt med 20m rigg + 3 meter båt kan gjøre skade med en arm på 23meter, mens en båt uten rigg på 3 meter høyde gjør skade 3 meter. Her er jo som regel "Dom-i-No" effekten det som gir store skader... :rolleyes:

Redigert av Luraen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det å kritisere folk som akkurat har opplevd noe så trist, som å få båten sin veltet ut av krybben på land er bare lav mål.

 

Når ulykken først er ute, så hjelper det ikke å sitte som tredjepart å tro man har en god forklaring på alt.

 

Håper ingen andre opplever å få veltet båten sin som det disse personene opplevde under gårdagens lille kuling, men noen motorbåt eiere her inne fortjener å gå hardt på grunn i år.

Da får dere huske å legge det ut på forumet, så alle her inne kan ha en mening om grunnstøtingen deres.

Link to post
Share on other sites

Å gjøre dette til en diskusjon mellom seilbåtfolk og mortorbåtfolk er det laveste jeg har opplevd av lavmål her på BP til nå. Man må vel heller spørre seg om både båteier og ansvarlig båtopplagsplasseier er i stand til å ta en vurdering av moment og vindpåvirkning. Jeg har ofte påpekt og kommentert dette når jeg har sett hvordan seilbåter står i vinteropplag med riggen oppe. En dyp kjøl (og dermed den totale høyden) øker den negative effekten ytterligere. At seilbåteiere velger å overse denne effekten, og istedet benytter sjansen til å diskreditere motorbåteiere både skuffer og overrasker meg.

Link to post
Share on other sites

Kunnskap, kunnskap og atter kunnskap.

 

Til "Astor og co"; Kommentarene dere kommer med jeg vil ha meg frabedt, kunne godt kritisert "motorbåtfolket opp i mente"! og dog mange seilere om jeg ville når det gjelder sjømannskap. Dette er utrolig trist!

 

Spørsmålet er som sagt kunnskap og hva marinaer tillater folk å sette båtene på og i på land!

Link to post
Share on other sites

Venter spent på en ny teori.

Det var ikke meningen å være etterpåklok, men jeg har hørt fra en takstmann, at mast/rigg bør taes ned ved opplag på land!

Derfor venter jeg i spenning på uttaleleser fra forsikringsselskapene.

Dette er jo en tragedie for dem det rammer, men så vidt jeg har erfart, så prøver selskapene så godt det lar seg gjøre å finne noe å "ta" forsikringstakeren på hvis det er en mulighet for det :wflag:

Link to post
Share on other sites

Å gjøre dette til en diskusjon mellom seilbåtfolk og mortorbåtfolk er det laveste jeg har opplevd av lavmål her på BP til nå.

 

Og attpåtil startet, og fulgt opp, av en av forumets virkelige Grand old men og årets mann på forumet og det hele - patetisk!

 

Bor forøvrig ikke langt unna og her blåste taket av en fellesgarasje så ja, det blåste friskt!

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

For meg så ser det ut som om det er brukt løse støtter. :confused:

 

Disse er i såfall ikke beregnet på dette, kun som ekstra støtter når båten er i en krybbe. Det må jo være lov å stille spørsmål ved dette når det skjer på det samme stedet flere ganger.

 

Ser man på tabeller over størrelse på krybber er det ganske stor forskjell på om båten lagres med masta på eller om den er av.

Link to post
Share on other sites

Og attpåtil startet, og fulgt opp, av en av forumets virkelige Grand old men og årets mann på forumet og det hele - patetisk!

Du er vel ikke overrasket over dette.... :rolleyes:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hvis man har behov for å eksponere sin antipati for folk som har andre primærfremdriftsmidler i båten enn en selv, er vel kanskje en slik tråd som dette godt egnet. Jeg setter forøvrig ikke pris på slike innlegg.

 

Ellers er vel denne triste saken enda et godt argument, sammen med mange andre, for at båten har det best i sjøen om vinteren.

 

Eivind

Link to post
Share on other sites

Det som imponerer meg her at det brukes slike løse bukker over hele fjøla.. Dette har jo vist seg flere ganger å ikke holde mål i sterk vind..

 

Denne Solvik båthavn/forening, er det de som holder opplagutstyr eller er dette noe hver enkelt båteier må besørge.. Spørr siden det ser ut som det liket på flere båter på bildet..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Problemet er vell støttene , bruker selv solid krybbe i fra LP noe forsikringselskapet forlangte i tilegg til støtte under hekk og baug.

Synes veldig synd på de som har måtte oppleve dette nå , og mener folk bør holde seg for gode til sleivkommentarer om slike uhell :lipseal:

Link to post
Share on other sites

Og attpåtil startet, og fulgt opp, av en av forumets virkelige Grand old men og årets mann på forumet og det hele - patetisk!

 

Bor forøvrig ikke langt unna og her blåste taket av en fellesgarasje så ja, det blåste friskt!

Også kåret til Forumets seilbåthater.

Trolig er det misunnelsen som driver noen til å komme med slike utsagn, gang på gang, man klarer ikke selv å handskes med en slik båt, og da er jo den båttypen bare noe dritt, og folkene i den like så. Ja opplaget på land også naturligvis :nonod:

 

Årets mann, og eventuelle andre påskjønnelser her inne, burde vært inndratt!

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Det er rart å se hvordan seilbåteiere svarer her med alle piggene så langt ute som det er mulig...som et rent prinsipp virker det som (og det er nok av sleivbemerkninger fra den kanten i andre tråder)

Når det er sagt, det er alltid trist når slike ting skjer uansett om det er en seilbåt eller motorbåt som velter. Uansett båttype så er det vel opplagsutstyret som er enten underdimensjonert eller feilmontert som er årsaken og dermed ligger ansvaret hos eier av båt/utstyr?

 

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

Uansett båttype så er det vel opplagsutstyret som er enten underdimensjonert eller feilmontert som er årsaken og dermed ligger ansvaret hos eier av båt/utstyr?

 

 

Nettopp :yesnod: I vår havn er har det veltet flere motorbåter enn seilbåter.

 

Det blir feil å fokusere på båttype, rigg oppe eller nede. Når en båt velter, så har den ikke vært sikret godt nok :smash: Det er faktisk SÅ ENKELT!!

Link to post
Share on other sites

Kan man ikke bore dypt sikringshull(brønnhull) til riggen, og lagre alle seilbåter opp ned?

(unnskyld, men jeg ville bare bli med på lavmålstråden jeg og!)

 

Kondolanser til de som har fått båtene sine ødelagt, godt ikke det gikk folk innimellom når de veltet!

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Jeg var tilfeldigvis på båten i Frognerkilen under stormkastene igår. Samtlige seilbåter i båsene fikk en betydelig slagside i kastene, så at masten har et betydelig vindfang er nok riktig. I vår båtforening rigges seilbåtene ned, og mastene har sin egen horisontale opplagsplass. Selvfølgelig mer jobb, men betydelig sikrere. Og det må da være i alles interesse å ha en optimal sikkerhet? :confused:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

NEI moosewine, jeg mener IKKE, at masten IKKE fanger vind.

 

Har DU en seilbåt som legger seg 15 grader, kun på riggen når det blåser litt,(som du skriver)så må du ta ned seilene dine snarest.

Hva tror du da,det er som gjør at seilbåter, og , motorbåter , velter i kraftig vind??

Venter spent på en ny teori.

 

Her var det en som ble sint...Beklager at jeg ikke har fått svart før nå da jeg har vært opptatt med vårpuss av seilbåten idag.

 

Jeg skjønner at du som har en moderne bred båt mener at min båt må være noe galt med når den legger seg 10- 15 grader kun på riggen når det blåser kuling, for min båt er det helt normalt og akkurat som det skal være, for deg vil vel du begynne å tenke på å reve ved 15 graders krengning. Hos meg under seilas på kryss legger båten seg 30 grader og blir der uten de helt store vindstyrkene. Hvis du er nysgjerrig på hva jeg seiler er det bare å google Wasa55.

 

Hva som gjør at båter velter i kraftig vind er nok for slurvete sikring og kunnskap om hva slags krefter det er i vind, derav mener jeg at en helt naturlig del av sikring ved opplag er å ta ned masten. Men hva vet jeg, det er kanskje ikke så enkelt å ta ned masten på nyere båter som eldre?

 

Jeg vet ihvertfall at jeg sover mye bedre om natten med masten nede!

Redigert av moosewine (see edit history)

.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...