Jump to content

Båter veltet av vinden i Solvik i Bærum


KongKing

Recommended Posts

 

 

 

I denne havnen får en ikke bruke annet enn de råtne støttene, med mindre en leier egen kranbil for oppsett. De påstår at de ikke kan sette båtene inn i skikkelige krybber med trucken. ? idioti? JA!!

 

 

 

Er vel ikke verre enn at trucken setter båten på kjølen på stålkrybben og vipper opp benene og skrus fast de løse støttenearmene på siden der truck kjører inn ... ikke verre enn det da man har stilt inn krybben sist sesong :confused: . finjustering må man jo alltid hvis det er litt varierende "helling" der man står.

 

er nok heller at de taper leie av støtter hvis de tar det da..

Link to post
Share on other sites

I denne havnen får en ikke bruke annet enn de råtne støttene, med mindre en leier egen kranbil for oppsett. De påstår at de ikke kan sette båtene inn i skikkelige krybber med trucken. ? idioti? JA!!

Er dette virkelig sant? :headbang: I Son der jeg har båten min (motorbåt), er det da et ukjent antall forskjellige krybber og støtter. Og både motorbåter og seilbåter settes på plass hengende i stroppene under gafflene på trucken. Her holder havnen (kommersielt drevet) opplagsutstyr for motorbåter, mens seilerne må sørge for slikt selv. Og det er mye ræl her også, selv om jeg ikke kan huske sist en båt gikk over ende. Og i Son står 99,9% av alle seilbåtene med masten oppe.

 

truck3.jpg

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

I oplagsplassen vår er det truckføreren som bestemmer!!!!

Det er et utall av krybber og stativer, MEN det er truckfører som bestemmer om det er sikkert.

Hvis det du har ikke holder mål, så MÅ du leie godkjent utstyr.

 

Jeg har aldri hørt om båter som har veltet her.

PS! Vi har vind i Drøbak også.DS!

 

Jeg har knapt sett en seilbåt nedrigget her. Det sies at han kan ikke sette båtene i krybbe med trucken, da får de bytte truckfører, og ikke skylde på seilbåteieren. Det er vel ikke båteieren som kjører trucken. Har han truckførersertifikat?????

 

Slutt å skyte på båteier, med eller uten seil og mast oppe. Det er for dumt.

 

Stakkars seilbåt eiere i Bærum!!!

 

Faxen :sailing:

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

og hvor har du dette fra?

 

Du må gjerne motbevise min påstand om du kan?? Men ut ifra hva vi leser i media er det vel liten tvil om hvilke båter det er mest trøbbel med.

og seile er ikke vanskelig, heller ikke det og kjøpe en seilbåt, men ser at enkelte seilbåteiere ikke vet engang hvordan de skal få seilene opp....

 

Nei det er ikke vanskelig. Men hvordan du klarer å følge med alle seilbåtene 24 timer i døgnet, og se at de aldri har seilene oppe, er meg en stor gåte. Det har forøvrig lite for seg å heise seil om man kun skal et kort stykke, eller at det blåser minimalt, eller at vinden er rett imot og man har det litt travelt. Men dog er man snillere mot miljøet med den lille motoren man har.

 

forøvrig skal kanskje Astor sine meldinger til seilbåtfolket ses i litt humoristiske briller... :flag_bp:

men noen går alltid på :flag_bp::flag_bp::giggle::giggle:

 

Jeg velger å ikke tro at Astor er så dum at jeg skal ta hans påstander med humor til enhver tid! Han har jo også kommet med liknende påstander om seilfolk/seilbåteiere en rekke ganger tidligere. Han må jo få lov til å mene at seilbåtfolk er noen idioter alle sammen fordi vi ikke har motorbåt, men at dette er forenelig med å være en båtentusiast er jeg mer usikker på.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Det blåser vel slik i Nord-Norge hver dag uten at man gjør noe vesen av det? :tongue:

Mulig det. Men det luftet da litt mer enn normalt her rundt Oslofjorden ihvertfall. :saint:

 

Fredag er det vindkast opp i storm styrke både i Oslo, Hønefoss og Drammen. – Høyst uvanlig, sier Storm-meteorologen.

 

Bilfolket og hyttefolket da mann ....har aldri hørt om at noe tilsvarende har hendt der heller....... :rolleyes::giggle:

Tjaaa. Det blåste såpass at en trailer måtte ha hjelp...

 

Trailersjåføren var på vei langs riksvei 42 gjennom Gyadalen i Egersund i Rogaland da vinden tok tak i hengeren like før klokken 16.00 fredag. – Trailertilhengeren ble blåst av veien og havnet i grøften, sier operasjonsleder Geir Gjesdal ved Rogaland politidistrikt til tv2nyhetene.no.

Link to post
Share on other sites

Det skjer akkurat det samme med motorbåter som med seilbåter. De velter de også om de ikke er satt i en skikelig krybbe.

 

Mnja. Det er litt enklere. Setter den på to paller og en isoporkloss under på hver side. Står fjellstøtt.

Det må være hevet over tvil at dersom båten vi diskuterer hadde vært opplagret på en ansvarlig måte, altså i krybbe og avmastet, så hadde ikke noe skjedd.

Det er ganske stort vindfang i en slik rigg. De som har seilot for "bare rær" kan bevitne det.

 

Seilbåten min står i stålkrybbe med masta liggende på fire dertil tilsnekrede bukker ved siden av. Da kan også masta få sin årlige service.

 

Krybba står på et underlag av 2" x 6". I en høststorm, det de nord og vestfra kaller sval bris, for noen år siden flyttet båt og krybbe seg 25 cm.

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig i at krybben/opplagsmateriellet må tilpasses båten, underlaget etc. I det ligger at en rigget seilbåt MÅ sikres langt bedre enn en motorbåt (eller seilbåt m/riggen nede). MEN, det betyr nødvendigvis ikke at en rigget seilbåt i seg selv ikke kan sikres tilfredsstillende.

 

...OG hvis motorbåter blir satt i noe rakleverk av støtter og råtne planker, så faller også disse. Vi har to eksempler på dette i vår havn. Kun 1 seilbåt her har veltet, så vidt jeg har kjennskap til. Denne båten (m/rigg) var satt opp med løse støtter.

 

Diskusjonen i denne tråden viser at det er bred enighet om at løse støtter til seilbåt m/rigg er for dårlig. Selv med ekstra sikringstiltak blir det vanskelig, fordi de løse støttende på sikt vil kunne forskyve seg.

Link to post
Share on other sites

"Ved en skjebnens ironi har det seg slik at nettopp Rune Tønnesson tidligere har uttalt seg sterkt kritisk til å sette opp båter med løse støtteben. Han har dokumentert dette med hjelperegnestykker overfor SEILmagasinet, da vi i en større artikkel i 2009 skrev om opplag på land.

 

– Det eneste fornuftige når man skal sette opp båter med riggen oppe, er å sette den i en kraftig stålkrabbe sier han til SEILmagasinet.

 

– Det fikk jeg imidlertid ikke adgang til å gjøre her på Solvik, i alle fall om båten skulle kunne settes på plass med stedets truck, sier han.

 

For å være ekstra sikker hadde han derfor satt opp ekstra spenn i mellom støttene, men da båten i lo kom deisende, holdt ikke det i mot."

 

Regner med Truckføreren tar ansvar her...

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

I denne havnen får en ikke bruke annet enn de råtne støttene, med mindre en leier egen kranbil for oppsett. De påstår at de ikke kan sette båtene inn i skikkelige krybber med trucken. ? idioti? JA!!

Jaha? Båten vår står på denne opplagsplassen (ikke langt fra de to båtene som veltet faktisk) og vi har OPI-krybbe. Trukcføreren hadde ingen problemer med den. Han tok seg også god tid til å tilpasse krybben nøyaktig og sette båten rett slik den står stødigere enn den har gjort på andre opplagsplasser tidligere.

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...