"Mathilde" Svart 9.April.2011 Del på Facebook Svart 9.April.2011 Samtlige seilbåter i båsene fikk en betydelig slagside i kastene...... Jaha ja.... Virkelig underholdende lesning dette her Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Seilaren Svart 9.April.2011 Del på Facebook Svart 9.April.2011 Igjen ser vi hvordan det går når folk ikke klarer og rigge ned båten når den skal i opplag Heldigvis har så godt som alle havner her på vestlandet forbud mot både løse støtter og rigget båt i opplag. Jeg hadde aldri satt min båt på land i en havn uten disse forbudene Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post Share on other sites More sharing options...
SandAnker Svart 9.April.2011 Del på Facebook Svart 9.April.2011 Nå har vel ikke dette noe med seilbåtfolket å gjøre, men mer med båttypen og skrogets form, og ikke minst støtter og vindforhold. Det skal heller ikke mer enn en idiot til, så er en slik situasjon et faktum. Kanskje er denne idioten en ny seiler av året, og tidligere motorbåteier gjennom mange år, og derfor sikrer han båten sin like dårlig som motorbåteiere pleier å gjøre, og så er ulykken et faktum for de som får den første båten på seg. Det hjelper ikke med allverdens støtter og krybber når den første båten velter, og får igang dominoeffekten, ingen krybber tåler den vekten på seg fra siden. I mangel på kunnskap kan man jo legge skylden på alle de som har seilbåt Så da fikk motorbåtføreren litt lærdom idag også om andre båttyper og forhold rundt det. Syns det er litt rart at dett ikke skjer med motorbåter, de er i såfall sikret slik de skal, og de som har seilbåter er ikke klar over hvilket vindfang masten utgør, og hvilken vektstang dette er, fysikk er faget man kan lære om dette i Man ser jo bare hvor mange som går med i drukningsulykker, og andre ulykker, hvor uaktsomhet er inne i bildet i løpet av en sesong, og hvilken type båt disse personene sitter i. Ikke ofte jeg hører om uaktsomhet fra seilere! De få skadene som oppstår på seilbåter på land gir forsikringselskapene minimale kostnader. Men hva gjør alle tyveriene på motorbåtene? Og herverk osv? Vi får bare håpe at dette blir lagt godt på forsikringspremien på motorbåter, for tyveri av seilbåter og utstyr er det lite av her i landet. Og så kommer alle skadene som oppstår i løpet av sesongen, og pga hassardiøs kjøring med motorbåt. Det er vel liten tvil om hva som koster mest, og påfører kundene ekstra kostnader! og hvor har du dette fra? Også kåret til Forumets seilbåthater. Trolig er det misunnelsen som driver noen til å komme med slike utsagn, gang på gang, man klarer ikke selv å handskes med en slik båt, og da er jo den båttypen bare noe dritt, og folkene i den like så. Ja opplaget på land også naturligvis Årets mann, og eventuelle andre påskjønnelser her inne, burde vært inndratt! og seile er ikke vanskelig, heller ikke det og kjøpe en seilbåt, men ser at enkelte seilbåteiere ikke vet engang hvordan de skal få seilene opp.... forøvrig skal kanskje Astor sine meldinger til seilbåtfolket ses i litt humoristiske briller... men noen går alltid på Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 9.April.2011 Del på Facebook Svart 9.April.2011 forøvrig skal kanskje Astor sine meldinger til seilbåtfolket ses i litt humoristiske briller... Ja, burde være opplagt at dette er noe han skriver med glimt i øyet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Svart 9.April.2011 Del på Facebook Svart 9.April.2011 Poenget er vel at enkelte opplagsteder ikke forstår hvilke krefter som er ute og går. Når de har hatt en ulykke bør de tenke kvalitetsikring. Dessverre er enkelte deler av båtbransjen ikke seriøse nok og kvalitetsikrer deres tjenester. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
SandAnker Svart 9.April.2011 Del på Facebook Svart 9.April.2011 (redigert) ikke sikker på hvordan denne båtplassen er organisert, men tror at det er litt mere økonomer en fysikere som holder til her, da kan slike ting skje, man glemmer den ukjente, nemlig naturkreftene Redigert 9.April.2011 av SandAnker (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Svart 9.April.2011 Del på Facebook Svart 9.April.2011 Tror heller det er manko på økonomer. Vi forstår at dårlig nytt, det er ikke godt for business. Men fornøyde kunder og gode oppslag, det gir kunder. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
SandAnker Svart 9.April.2011 Del på Facebook Svart 9.April.2011 Da hadde de også forstått hvordan kraft ganger arm virker.... eller sunt bondevett som andre sier Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Svart 9.April.2011 Del på Facebook Svart 9.April.2011 Da hadde de også forstått hvordan kraft ganger arm virker.... Som jeg skriver, dette er eiere som ikke har helt forstått hva god eller dårlig omtale er. Les seilas.no for videre omtale. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
Farco Svart 10.April.2011 Del på Facebook Svart 10.April.2011 forøvrig skal kanskje Astor sine meldinger til seilbåtfolket ses i litt humoristiske briller... men noen går alltid på Med eller uten briller; jeg er ikke i tvil om at det er humoristisk fra hans side, da jeg vet at han er en snill og fornuftig mann, med glimt i øyet. Men diskusjonen var det ikke han som startet, for det er jo ingen diskusjon før første motinnlegg. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post Share on other sites More sharing options...
Skvulpen Svart 10.April.2011 Del på Facebook Svart 10.April.2011 Å huff og hui, nu blæser der vest I Bærum og hinsides har de det verst splitte sine bramseil, man må holde seg oppe nu går det ad dundas, ingen pjolter kan stoppe! Det blåser vel slik i Nord-Norge hver dag uten at man gjør noe vesen av det? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Finn Erik Svart 10.April.2011 Del på Facebook Svart 10.April.2011 Historien viser at seilbåtfolk er langt mer uaktsomme enn motorbåtfolk. Har da aldri hørt at en rekke motorbåter velter slik. Bilfolket og hyttefolket da mann ....har aldri hørt om at noe tilsvarende har hendt der heller....... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
"Mathilde" Svart 10.April.2011 Del på Facebook Svart 10.April.2011 Syns det er litt rart at dett ikke skjer med motorbåter...... Det skjer akkurat det samme med motorbåter som med seilbåter. De velter de også om de ikke er satt i en skikelig krybbe. Forstår det slik at enkelte på forumet her har fått seg humorbriller. Hva med å bytte dem inn i noen som også viser verden i farger og ikke bare sort/hvit Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kodvaag Svart 10.April.2011 Del på Facebook Svart 10.April.2011 Naturkrefter, vind er sterke saker. En gang jeg kjørte over broa fra Danmark til Sverige, så blåste det så mye at jeg ikke klarte å kjøre fortere enn 50kmt, og jeg vinglet mellom begge kjørefeltene. Var i hvert fall så og si ingen personbiler som turde å kjøre forbi, fornuftig nok. Jeg kjørte en Iveco varebil med ståhøyde i varerommet, og hadde biltralle med en liten bil på, på slep. Da jeg kom bak hvert brokar (er det det det heter?) så holdt jeg på å krasje, for jeg måtte motstyre så mye resten av broa siden vinden hadde så godt tak i bilen, at jeg holdt på å svinge rett av veien der... Skjedde igjen for hvert brokar, var umulig å beregne. Selv om det bare i teorien var å vri rattet til rett stilling. Trist med de veltede seilbåter, akkurat nå er det vel en fattig trøst for seilbåteierne at vi er heldige som bor i et land med forholdsvis moderate naturkrefter... Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 10.April.2011 Del på Facebook Svart 10.April.2011 Ja, burde være opplagt at dette er noe han skriver med glimt i øyet. Med tanke på at han har både mast og støtteseil, typen støttehjul på sykkel, så får vi jo håpe det. Egentlig er han bare en wannabesailor som ikke tør å ta spranget fullt ut, og jo mere han er "morsom" jo vanskeligere vil det bli for ham vil jeg tro så nå er han stuck i trawlen, ehh jeg mener trawleren. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
ohm Svart 10.April.2011 Del på Facebook Svart 10.April.2011 godt ikke det gikk folk innimellom når de veltet! Det var visst nære på "Mens Christian Langlo fra Oslo Yachtservide holdt på med reperasjoner i en seilbåt veltet to andre seilbåter i hans retning. Først da de traff bilen og deretter båten han jobbet i stoppet ødeleggelsene." http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=618523&cat=4913 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nøtterøy Svart 10.April.2011 Del på Facebook Svart 10.April.2011 Det skjer akkurat det samme med motorbåter som med seilbåter. De velter de også om de ikke er satt i en skikelig krybbe. Min motorbåt står med kjølen maks 10 cm over bakken. Om den hadde veltet ville den ramlet på siden og sannsynligvis ikke tatt noen andre med seg. Seilbåt derimot står også med kjølen på bakken, men skroget starter jo ikke før 2 meter opp fra bakken. Og krybbe støtter skroget, dvs at det skal nok mindre til for å "vippe" din seilbåt over ende, enn min motorbåt. Da spesiellt om du også har mast stående oppe under vinterlagring. Jeg har alltid bedt spesiellt om ikke å stå ved siden av seilbåter i båthavna om vinteren, etter å ha sett endel seilbåter som har havarert opp gjennom årene. Utover det så får folk gjøre som dem vil, men noen overraskelse er ikke dette vi nå ser i det hele tatt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tb55 Svart 10.April.2011 Del på Facebook Svart 10.April.2011 Det viser seg at båter som står i særdeles vellykkede krybber/bukker fks. slik som Ingar linker til i en annen tråd, også velter. Dette hadde nok for en stor del kunne vert ungått dersom båten hadde blitt "tjoret" fast i bakken med en stropp, fks en jekkstropp rundt masta, eller i pullertene og i en fotbolt borret ned i betongen ved siden av båten. ( Som sikring av last på bil) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
"Mathilde" Svart 10.April.2011 Del på Facebook Svart 10.April.2011 ...dvs at det skal nok mindre til for å "vippe" din seilbåt over ende, enn min motorbåt. Ja, dersom sikring/krybbe/tiltak er de samme. Poenget er jo selvfølgelig at man må ta høyde for disse momenter. I tillegg må man vurdere plassering av båten, hvor utsatt opplagsplassen er for vind m.m. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Svart 10.April.2011 Del på Facebook Svart 10.April.2011 (redigert) Med tanke på at han har både mast og støtteseil, typen støttehjul på sykkel, så får vi jo håpe det. Egentlig er han bare en wannabesailor som ikke tør å ta spranget fullt ut, og jo mere han er "morsom" jo vanskeligere vil det bli for ham vil jeg tro så nå er han stuck i trawlen, ehh jeg mener trawleren. Så klarte enkelte å lage dette til en persondiskusjon. Jeg tar det som et kompliment å bli karrikret på denne måten. Fornøylig å lese. Forøvrig ligger støttehjulene igjen hjemme. Redigert 10.April.2011 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
bukt Svart 10.April.2011 Del på Facebook Svart 10.April.2011 (redigert) grunnen til at færre motorbåter velter er gjerne at de står stødigere nærmere bakken... Disse støttene som er brukt på de båtene er jo ikke spes tess, skulle vinden ta litt tak i båten er de jo i ulage tvert... Fulgte med ilaskrybbe på min båt men ville ha noe enda sikkrere så kjøpte solid stålkrybbe hvor kjøl hviler på stålrammen så vekten av båten er med på å holde den stødig noe du ikke har på eldre ilas og diisse uhellstøttene i foreninger langs osalofjorden... Rart ikke flere kjøper solid krybbe istedet for å benytte disse til foreningene da du er mye mer sikret mot uhell.... verdt de 5-15lappene i sikkerhet mot egenandel og mulig spolert sesong Redigert 10.April.2011 av bukt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
"Mathilde" Svart 10.April.2011 Del på Facebook Svart 10.April.2011 ....solid stålkrybbe hvor kjøl hviler på stålrammen så vekten av båten er med på å holde den stødig.... Jepp.. Nå snakker vi Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
"Mathilde" Svart 10.April.2011 Del på Facebook Svart 10.April.2011 (redigert) Dobbeltpostet Redigert 10.April.2011 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
23 fot Svart 10.April.2011 Del på Facebook Svart 10.April.2011 En ting som også er viktig er jo sunn fornuft,når det blåser såpass kraftig i kastene er det kanskje en fordel å ikke gå "på tur" imellom båtene på opplagsplassen!! En kan da være såpass klar i toppen,at en ser muligheten for en båtvelt er mye større ved uvær/sterk vind. Holder meg selv unna "slalomgåing" under båtene uansett om det ikke er høyst nødvendig,har aldri stolt på disse opplagsbukkene i både rusten rør eller alu utgaver... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SuperGnisten Svart 10.April.2011 Del på Facebook Svart 10.April.2011 (redigert) Burde ikke riggen vært tatt av, for å begrense vindfanget? I dette tilfelle var det vel opplagspresseningen til Firsten som var problemet. Hadde jeg drevet en opplagsplass ville jeg rett og slett hatt forbud mot slike løse støtter på seilbåter som ikke tar ned riggen. Det går jo ikke et år uten eller flere slike ulykker. I denne havnen får en ikke bruke annet enn de råtne støttene, med mindre en leier egen kranbil for oppsett. De påstår at de ikke kan sette båtene inn i skikkelige krybber med trucken. ? idioti? JA!! Ville en kryss-sammenkobling mellom båtene hjulpet? F.eks bunn av krybbe til kryssholt på neste båt, osv? Kanskje på Firsten. X-37'en hadde slike kryss, samt ekstra støtter. Redigert 10.April.2011 av SuperGnisten (see edit history) Sitér dette innlegget sol + øl + seiling -regn = en god sommer.. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.