Jump to content

Båter veltet av vinden i Solvik i Bærum


KongKing

Recommended Posts

Igjen ser vi hvordan det går når folk ikke klarer og rigge ned båten når den skal i opplag :headbang:

 

Heldigvis har så godt som alle havner her på vestlandet forbud mot både løse støtter og rigget båt i opplag. Jeg hadde aldri satt min båt på land i en havn uten disse forbudene :lipseal:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Nå har vel ikke dette noe med seilbåtfolket å gjøre, men mer med båttypen og skrogets form, og ikke minst støtter og vindforhold. Det skal heller ikke mer enn en idiot til, så er en slik situasjon et faktum. Kanskje er denne idioten en ny seiler av året, og tidligere motorbåteier gjennom mange år, og derfor sikrer han båten sin like dårlig som motorbåteiere pleier å gjøre, og så er ulykken et faktum for de som får den første båten på seg. Det hjelper ikke med allverdens støtter og krybber når den første båten velter, og får igang dominoeffekten, ingen krybber tåler den vekten på seg fra siden. I mangel på kunnskap kan man jo legge skylden på alle de som har seilbåt :rolleyes:

 

Så da fikk motorbåtføreren litt lærdom idag også om andre båttyper og forhold rundt det.

Syns det er litt rart at dett ikke skjer med motorbåter, de er i såfall sikret slik de skal, og de som har seilbåter er ikke klar over hvilket vindfang masten utgør, og hvilken vektstang dette er, fysikk er faget man kan lære om dette i

 

Man ser jo bare hvor mange som går med i drukningsulykker, og andre ulykker, hvor uaktsomhet er inne i bildet i løpet av en sesong, og hvilken type båt disse personene sitter i. :rolleyes: Ikke ofte jeg hører om uaktsomhet fra seilere!

 

De få skadene som oppstår på seilbåter på land gir forsikringselskapene minimale kostnader. Men hva gjør alle tyveriene på motorbåtene? Og herverk osv? Vi får bare håpe at dette blir lagt godt på forsikringspremien på motorbåter, for tyveri av seilbåter og utstyr er det lite av her i landet. Og så kommer alle skadene som oppstår i løpet av sesongen, og pga hassardiøs kjøring med motorbåt. Det er vel liten tvil om hva som koster mest, og påfører kundene ekstra kostnader!

 

:giggle:

og hvor har du dette fra?

 

Også kåret til Forumets seilbåthater.

Trolig er det misunnelsen som driver noen til å komme med slike utsagn, gang på gang, man klarer ikke selv å handskes med en slik båt, og da er jo den båttypen bare noe dritt, og folkene i den like så. Ja opplaget på land også naturligvis :nonod:

 

Årets mann, og eventuelle andre påskjønnelser her inne, burde vært inndratt!

og seile er ikke vanskelig, heller ikke det og kjøpe en seilbåt, men ser at enkelte seilbåteiere ikke vet engang hvordan de skal få seilene opp....

 

 

forøvrig skal kanskje Astor sine meldinger til seilbåtfolket ses i litt humoristiske briller... :flag_bp:

men noen går alltid på :flag_bp::flag_bp::giggle::giggle:

Link to post
Share on other sites

forøvrig skal kanskje Astor sine meldinger til seilbåtfolket ses i litt humoristiske briller... :flag_bp:

men noen går alltid på :flag_bp::flag_bp::giggle::giggle:

 

Med eller uten briller; jeg er ikke i tvil om at det er humoristisk fra hans side, da jeg vet at han er en snill og fornuftig mann, med glimt i øyet. Men diskusjonen var det ikke han som startet, for det er jo ingen diskusjon før første motinnlegg. :lol::wflag::flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Syns det er litt rart at dett ikke skjer med motorbåter......

 

Det skjer akkurat det samme med motorbåter som med seilbåter. De velter de også om de ikke er satt i en skikelig krybbe.

 

Forstår det slik at enkelte på forumet her har fått seg humorbriller. Hva med å bytte dem inn i noen som også viser verden i farger og ikke bare sort/hvit :smiley:

Link to post
Share on other sites

Naturkrefter, vind er sterke saker.

En gang jeg kjørte over broa fra Danmark til Sverige, så blåste det så mye at jeg ikke klarte å kjøre fortere enn 50kmt, og jeg vinglet mellom begge kjørefeltene. Var i hvert fall så og si ingen personbiler som turde å kjøre forbi, fornuftig nok. Jeg kjørte en Iveco varebil med ståhøyde i varerommet, og hadde biltralle med en liten bil på, på slep.

Da jeg kom bak hvert brokar (er det det det heter?) så holdt jeg på å krasje, for jeg måtte motstyre så mye resten av broa siden vinden hadde så godt tak i bilen, at jeg holdt på å svinge rett av veien der... Skjedde igjen for hvert brokar, var umulig å beregne. Selv om det bare i teorien var å vri rattet til rett stilling.

Trist med de veltede seilbåter, akkurat nå er det vel en fattig trøst for seilbåteierne at vi er heldige som bor i et land med forholdsvis moderate naturkrefter...

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Ja, burde være opplagt at dette er noe han skriver med glimt i øyet. :wink:

 

Med tanke på at han har både mast og støtteseil, typen støttehjul på sykkel, så får vi jo håpe det. :giggle: Egentlig er han bare en wannabesailor som ikke tør å ta spranget fullt ut, og jo mere han er "morsom" jo vanskeligere vil det bli for ham vil jeg tro så nå er han stuck i trawlen, ehh jeg mener trawleren.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

godt ikke det gikk folk innimellom når de veltet!

 

Det var visst nære på :crazy:

 

"Mens Christian Langlo fra Oslo Yachtservide holdt på med reperasjoner i en seilbåt veltet to andre seilbåter i hans retning. Først da de traff bilen og deretter båten han jobbet i stoppet ødeleggelsene."

 

http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=618523&cat=4913

Link to post
Share on other sites

Det skjer akkurat det samme med motorbåter som med seilbåter. De velter de også om de ikke er satt i en skikelig krybbe.

 

 

Min motorbåt står med kjølen maks 10 cm over bakken. Om den hadde veltet ville den ramlet på siden og sannsynligvis ikke tatt noen andre med seg.

Seilbåt derimot står også med kjølen på bakken, men skroget starter jo ikke før 2 meter opp fra bakken. Og krybbe støtter skroget, dvs at det skal nok mindre til for å "vippe" din seilbåt over ende, enn min motorbåt. Da spesiellt om du også har mast stående oppe under vinterlagring.

 

Jeg har alltid bedt spesiellt om ikke å stå ved siden av seilbåter i båthavna om vinteren, etter å ha sett endel seilbåter som har havarert opp gjennom årene. Utover det så får folk gjøre som dem vil, men noen overraskelse er ikke dette vi nå ser i det hele tatt.

Link to post
Share on other sites

Det viser seg at båter som står i særdeles vellykkede krybber/bukker fks. slik som Ingar linker til i en annen tråd, også velter. Dette hadde nok for en stor del kunne vert ungått dersom båten hadde blitt "tjoret" fast i bakken med en stropp, fks en jekkstropp rundt masta, eller i pullertene og i en fotbolt borret ned i betongen ved siden av båten. ( Som sikring av last på bil) :yesnod:

Link to post
Share on other sites

...dvs at det skal nok mindre til for å "vippe" din seilbåt over ende, enn min motorbåt.

 

Ja, dersom sikring/krybbe/tiltak er de samme. Poenget er jo selvfølgelig at man må ta høyde for disse momenter. I tillegg må man vurdere plassering av båten, hvor utsatt opplagsplassen er for vind m.m.

Link to post
Share on other sites

Med tanke på at han har både mast og støtteseil, typen støttehjul på sykkel, så får vi jo håpe det. :giggle: Egentlig er han bare en wannabesailor som ikke tør å ta spranget fullt ut, og jo mere han er "morsom" jo vanskeligere vil det bli for ham vil jeg tro så nå er han stuck i trawlen, ehh jeg mener trawleren.

 

Så klarte enkelte å lage dette til en persondiskusjon.

Jeg tar det som et kompliment å bli karrikret på denne måten. Fornøylig å lese.

Forøvrig ligger støttehjulene igjen hjemme. :confused:

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

grunnen til at færre motorbåter velter er gjerne at de står stødigere nærmere bakken...

 

Disse støttene som er brukt på de båtene er jo ikke spes tess, skulle vinden ta litt tak i båten er de jo i ulage tvert...

 

Fulgte med ilaskrybbe på min båt men ville ha noe enda sikkrere så kjøpte solid stålkrybbe hvor kjøl hviler på stålrammen så vekten av båten er med på å holde den stødig noe du ikke har på eldre ilas og diisse uhellstøttene i foreninger langs osalofjorden...

 

Rart ikke flere kjøper solid krybbe istedet for å benytte disse til foreningene da du er mye mer sikret mot uhell.... verdt de 5-15lappene i sikkerhet mot egenandel og mulig spolert sesong

Redigert av bukt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En ting som også er viktig er jo sunn fornuft,når det blåser såpass kraftig i kastene er

det kanskje en fordel å ikke gå "på tur" imellom båtene på opplagsplassen!!

En kan da være såpass klar i toppen,at en ser muligheten for en båtvelt er mye større ved uvær/sterk vind. :confused:

Holder meg selv unna "slalomgåing" under båtene uansett om det ikke er høyst nødvendig,har aldri stolt på

disse opplagsbukkene i både rusten rør eller alu utgaver... :eek:

Link to post
Share on other sites

Burde ikke riggen vært tatt av, for å begrense vindfanget? :confused:

 

I dette tilfelle var det vel opplagspresseningen til Firsten som var problemet.

 

Hadde jeg drevet en opplagsplass ville jeg rett og slett hatt forbud mot slike løse støtter på seilbåter som ikke tar ned riggen. Det går jo ikke et år uten eller flere slike ulykker.

 

I denne havnen får en ikke bruke annet enn de råtne støttene, med mindre en leier egen kranbil for oppsett. De påstår at de ikke kan sette båtene inn i skikkelige krybber med trucken. ? idioti? JA!!

 

Ville en kryss-sammenkobling mellom båtene hjulpet?

F.eks bunn av krybbe til kryssholt på neste båt, osv?

Kanskje på Firsten. X-37'en hadde slike kryss, samt ekstra støtter.

Redigert av SuperGnisten (see edit history)

sol + øl + seiling -regn = en god sommer..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...