Jump to content

Pris på eldre båter må drastisk ned


Gunslinger

Recommended Posts

Altså, om folk vil selje ein 70- eller 80-talsbåt til ein høg pris, må dei få lov til det. Om marknaden synest prisen er for høg, vert han ikkje selt. Dersom nokon slår til, så er jo båten verd prisen.

Ser ikkje heilt problemet. Kjøparar får heller vere observante på kva alternativ som fins, og kor mykje båt ein kan få for pengane til ei kvar tid.

 

Dessutan har vel folk vorte ganske bortskjemde etter at Internett og finn.no vart oppfunne. Tidlegare måtte ein berre pløye lokalavisene etter "båt til sals" og håpe på det beste. No kan ein følgje med på båtar over heile landet, sjå på haugevis av bilete av båtane og samanlikne båtar av same merke.

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Altså, om folk vil selje ein 70- eller 80-talsbåt til ein høg pris, må dei få lov til det. Om marknaden synest prisen er for høg, vert han ikkje selt. Dersom nokon slår til, så er jo båten verd prisen.

Ser ikkje heilt problemet.

 

Bingo!

 

og prisene på de eldre båtene (80 tallet) har vell egentlig falt mye de siste åra.

Link to post
Share on other sites

Altså, om folk vil selje ein 70- eller 80-talsbåt til ein høg pris, må dei få lov til det. Om marknaden synest prisen er for høg, vert han ikkje selt. Dersom nokon slår til, så er jo båten verd prisen.

Ser ikkje heilt problemet.

 

Bingo!

 

og prisene på de eldre båtene (80 tallet) har vell egentlig falt mye de siste åra.

Link to post
Share on other sites

Følte du deg truffet "lite"? Undertrykking av innlegg er altså din måte å angripe på. Slikt har vi også et annet navn på .....

 

Følte meg på ingen måte truffet, har ingen båt for salg og er ganske inneforstått med hvordan markedet bestemmer prisene. Hvorvidt markedsprisen blir for høy for noen, er ikke ensbetydende med at prisene må ned.

 

Når en person, som deg, velger i sin første post på et forum velger å skrive

Båter eldre enn ca. 12 år, må nedjusteres opp mot 50 % av prisforlangende på Finn.no.

med en like kortfattet og bestemt tittel er jeg enig med Johannes som synes det er rart....

 

Beklager, men du må nok bare finne frem tolmodighet eller mer penger når du skal på båtjakt i norge, for de aller fleste priser båten høyt for så å gå nedover i pris. Det kalles strategi, og benyttes for alle som synes det er greit å ha prutningsmon.

 

Regner med et båtkjøp har gått fra deg pga du ventet for lenge, eller ville ha den for billig, og da er det greit med en sånn post på et forum for å provosere og lage litt røre.

 

Det væreste av alt er at jeg gidder å kaste bort tiden på å svare på innlegget ditt når man sikkert kunne bidrat med noe mer fornuftig :headbang:

Redigert av lite (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg sitter med følelsen av at Gunslinger har 40' i feriepenger, og mener bestemt at man for det bør kunne velge og vrake i Scand Baltic og Inter 9000 slik at han kommer seg på sjøen i ferien. Lykke til :thumbsup:

 

De eneste som er interessert i veldig lav pris på eldre båter er vel de som ikke har båt fra før og skal inn på markedet. Vi andre ønsker å få litt igjen for den vi har, og da er det mellomlegget som er basis for regnestykket.

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg sitter med følelsen av at Gunslinger har 40' i feriepenger, og mener bestemt at man for det bør kunne velge og vrake i Scand Baltic og Inter 9000 slik at han kommer seg på sjøen i ferien. Lykke til :thumbsup:

 

Synes du bør holde deg for god til slike bemerkninger.. selv om du ikke er enig i påstanden, så behøver du ikke slenge dritt om medlemmet...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Med fritidsbåt er man jo i et dynamisk marked. VI har nå vært gjennom det tregeste markedet på mange år i 2010 og prognosene for 2011 er at pilene peker noe oppover igjen.

 

Jeg følger selv med på prisene på båter i både det segmentet jeg selv har og det segmentet jeg anser som realistisk som vår neste båt. Når det gjelder det segmentet som er aktuelt for oss er dette flybridgebåt i størrelsen 36-40 fot. Her er det en del båter til salgs med priser fra 1.200.000,- til 3.000.000,- Dette er fra tidlig nittitall til helt nytt. Man kan så mene at en 20 år gammel bat som koster rundt 1.200.000,- til 1.400.000 kontra en 10 år gammel til ca 1.700.000-1.800.000,- er et dårlig kjøp. Man skulle kanskje lagt på 3-400.000,- og fått en 10 år nyere en, men det som er saken er jo at 3-400.000,- er penger det også. Om man sjekker status for hva man ønsker/kan betjene av lån så kan det jo være at grensen ligger på 1.400.000,- og da er en 10 år nyere båt uaktuell enten man vil eller ikke.

 

Skal jeg da gå ut å rope at en tidlig nittitallsbåt er overpriset ? Jeg tror ikke det hjelper hva enn jeg skulle ønske, her er det som andre har vært inne på før, markedet som bestemmer.

Dessuten tror jeg faktisk også bruktbåt-prisene følger markedet generelt og at disse også skal opp litt i pris utover våren.....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Skal jeg da gå ut å rope at en tidlig nittitallsbåt er overpriset ? Jeg tror ikke det hjelper hva enn jeg skulle ønske, her er det som andre har vært inne på før, markedet som bestemmer.

Dessuten tror jeg faktisk også bruktbåt-prisene følger markedet generelt og at disse også skal opp litt i pris utover våren.....

Noen synes vell det er bedre å kunne skryte av en "nyere båt" en båter som er eldre men kanskje i bedre stand.

Saken er jo slik, at så lenge skroget er tatt vare på så har ikke det noen form for merkbar slitasje som setter det noe mer ned i verdi om det har vært brukt 10 eller 30 år(for meg ihvertfall).

 

Når en båt blir noen år, så kommer man til et pungt hvor det blir nødvendig med større oppgraderinger av motor, elektrisk med mer, og da kan man være tjent med å kjøpe en litt eldre båt hvor dyre ting har vært byttet, i stede for å kjøpe en litt nyere båt dær ting står klart til å forfalle og man må beregne maaaange båtpenger på å reparere ting som man kunne "fått med på kjøpet" på en litt eldre båt.

 

Man kan jo ikke sammenlikne alt med biler, selv om det har motor...

 

 

Ikke alt dette er er en kommentar til ditt innlegg, Vanntro, så ikke missforstå :smiley:

Link to post
Share on other sites

Missforstår ikke dette jeg "lite", snarere meget enig.

Selv har vi siste 3 år oppgradert følgende:

Ny kalesje, ny ankervinsj, ny batteribank, nytt toalett med alle slanger, ny propell, ny kartplotter/ekkolodd, ny pakkboks, fjernet alt bunnstoff og bygget opp med 2-kom primer+nytt stoff, nye fendere med trekk, masse nytt tauverk.

I kroner og øre utgjør dette ca 80.000,-. I en båt med salgsverdi mellom 400.000-450.000 og innebærer dette altså en oppgradering på ca 20% av totalverdien.

Man må jo se på dette som utgifter som kommer på alle båter før eller senere(og det vil sikkert ikke stoppe), men det viser at det er viktig å ikke bare se på årstall når man handler, men på utbedringer vedlikehold av objektet. Selv en 10 år gammel båt kan være moden for vesentlige utgifter når man går den etter i sømmene. Jeg tror derfor det er viktigere med en riktig vurdering av det aktuelle objektet enn å sette båter i "pris-båser" ut fra modell og alder. En båt er langt mer enn en båt :wink:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Viss dere går på finn å ser så er de mange 8-9 år gammle båter dere ikkje ville hatt om de hadde kastet de etter deg, som de forlanger liste pris på. Mens du ser andre total renuverete som er 40 år gammle som er veldig fine båter som kanskje ligger til samme pris som den som er 8-9 år gammle, eg vile før hatt ein båt som var total renuert å ser kjempe fin ut å betale de samme for den, de finnes mange Gammle båter som er veldig bra ut, derfor syns eg de er dumt at du meiner gammle båter bør synke i pris. Kem gidde då pussa opp båten sin om han ikkje får pengen igjen? syns de er bra eg at folk gidder pusse opp båtene sine å som nevnt tidligere prisen på båten er de selgeren å kjøperen blir enige om, de er ikkje noe noen kan gjøre noe me. Men viss du har ein gammale båt sjøl gunslingers så kan du jo bare selge den til 10000,- sjøl om alle andre så har ein lik båt selger den til 50000,- de er jo opp til deg :D

Link to post
Share on other sites

Det er markedet som bestemmer ....

 

Vi kikker på noe større seilbåt, og er egentlig fan av 80 tallets form på

skroget. Så når vi er begynt å se på fabrikknye båter er det fordi prisdifferansen mellom fabrikkny og gammel båt er for liten.

 

Så jeg synes Gunslinger har et poeng

Link to post
Share on other sites

men om du ikke hadde hatt råd til å vurdere en ny en "Med vind", så hadde du ikke hatt alternativer og da måtte du sett på en 80-tall. Slik sett er det både behov og plass for disse og prisene er det markedet som bestemmer.....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

All den andre gamle plasten må innse at verden (og prisen) har gått ifra dem.

Vet ikke helt. Min båt fra -82 seiler like bra som tilsvarende størrelse båt fra 2011. Seiler like langt gjør den også. Jeg sover også like godt i den. Maten jeg lager blir like bra som mat laget i en ny båt.

 

 

Hadde plasten rustet, så ville de fleste av dem vært opphugd i dag.

Du nærmer deg. En plastbåt bygget uten tre som kjernemateriale har nesten ubegrenset levetid. Løpende vedlikehold gjør at min fra -82 i praksis har nybåtkvalitet.

Link to post
Share on other sites

Jeg sitter med følelsen av at Gunslinger har 40' i feriepenger, og mener bestemt at man for det bør kunne velge og vrake i Scand Baltic og Inter 9000 slik at han kommer seg på sjøen i ferien. Lykke til :thumbsup:

 

Er du en av dem som tror at det alltid står egeninteresse bak ethvert utsagn?

Redigert av Gunslinger (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vel og merke skygger jeg litt unna de som vil diskutere pris før de har sett båten.

Her kan man brenne seg stygt, jeg og flere med meg kontakter selgere på mail, får endel utfyllende inf og bilder og gir bud for å se om man kan bli enig med forbehold om at båten er slik den er framstilt i annonsen, jeg orker ikke å bruke masse tid og penger på å reise rundt og se båter når man ikke er relativt enige om pris på forhånd.

Har gitt slike bud 3ggr de siste 2mnd og ikke blitt enige om pris, hadde selger kommet med på prisforslaget så hadde jeg bestilt flybillett ,sett og mest sannsynlig kjøpt. Nå skal det sies at jeg pruter det hvite ut av øyet men om man i utgangspunktet ikke vil engang tenkte på å ta et bud seriøst selv om båten ikke er besiktiget da skjærer man bort potensielle salg.

 

 

I dag er det en HR36 -99mod til salgs for 1.690.000 på FINN.

På kontinentet får du en HR39, nyere model, mere utstyr og til lavere pris. Ca. NOK 1.550.000,-

Men dyrt hvis du skal ta den til Norge. Svensker og Dansker kan kjøpe denne avgiftsfritt inn til sine hjemland!!

Urettferdig :headbang:

 

Nyere enn 1999 HR39 billigere , gi gjerne fra deg linker.

 

 

Njaa er ikke helt enig med deg her, den HR36en som er på finn.no er i spitzenklasse vedlikeholdt, de 1994/96 HR39ene som er på yachtworld osv og ligger i UK og Holland, og ligger i den prisklassen 160-180000EUR (regn 1,5-1,7ferdig momset inn) de er langt fra så fine, det er mye slitte teakdekk og ihjelrustede skroggjennomføringer og annet. Det finnes unntak på HR39 men de koster ca 200 000EUR.

 

Typiske uttalelser er som denne på disse båtene når man stiller de til rette spørsmålene

Yes, “Selene” needs some detailing, this boat has sailed approx. 40.000 nmls.

Here and there some props on the teakdeck, she needs a good polish and inside some locker handles should be renewed.

Also there is one seacock very rusty, see the attached picture, this should be renewed as well.

 

This boat just needs a little attention before using her next season, this is way the owner added this asking price to the boat.

 

Jeg var og så en 96 HR42F i UK for en stund siden, den ligger ute for 159000GBP og er nok lett å prute ned ytterligere 20% minst, DET er billig for en slik båt men den var ikke sliten, den var utslitt.

Søk på trompeta på yachtworld.com

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvorfor ønsker du at båteiere skal halvere prisen når de likevel får solgt til den prisen de selv ønsker?

 

Hvis man gjør det så har trådstarter feil, men jeg ser også mange noe vel optimistisk priset bruktbåter, men sjelden så optimistiske som dobbelt priset.

 

Logikken er enkel;


  •  
  • selger setter en pris- kjøper setter en pris i form av et bud.
  • Ingen kjøpere betyr som oftest at prisen er for høy.
  • Mange kjøpere betyr som oftest at prisen er riktig eller for lav.
     
     

Link to post
Share on other sites

er inhabil - men likevel , har ( 21 fots )oppgradert og vedlikeholdt båt fra 1982 med motor fra 2008. ( f.eks ny kalesje , nytt el opplegg og batterier osv osv )

 

for å si det enkelt, - ville ikke bytta mot f. eks -99 båt med -99 motor , men hvis jeg skulle solgt måtte jeg akseptert høyeste bud , og dette gjør at jeg heller fortsetter med å vedlikeholde og oppgradere den jeg har .

 

min erfaring er at båt fra -82 varer i 20år til, er ikke like sikkert med mann fra -52.

Link to post
Share on other sites

Men så skal man ikke være så sikker på at alle som setter båten sin på finn ønsker å selge uansett pris da. Noen legger sin nykjøpte båt direkte ut på finn igjen i tilfelle noen betaler godt, noen får beskjed av kona om å legge båten ut for salg men ønsker selv egentlig å beholde den osv. Det virker bare tåpelig når noen skal prøve å diktere andres prissetting på denne måten, alle har sine motiver for å sette den prisen de setter. Og at markedet fungerer er det ingen tvil om, de som vil selge fort priser båten sin deretter og får den solgt kjapt. Jeg har en nabo i båthavna som har hatt båten sin til salgs i tre-fire år nå, men mistenker at han egentlig ønsker å beholde den. Om han virkelig ville ha solgt den tipper jeg den ville vært borte i løpet av en uke eller to til rett pris, men det får være hans eget valg...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Vi som skal ha og har båter skal være glad for at båtene holder seg bra i pris.

Hadde båtene sunket så mye i pris som f.eks. bil så hadde det vært få som hadde hatt økonomi til bobåt av noe slag

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Det kan virke som om mange båtar held seg heilt stabilt i pris i kroner, når ein ser vekk frå indeksreguleringa. Til dømes kvalitetsbåtar som Boström 37 kostar om lag det same i dag i kroner som dei gjorde på 70- og 80-talet. Nokre har til og med gått opp i pris. Ein ny Boström 37 kosta etter det eg kjenner til i overkant av 600.000 1988-kroner. I dag kostar dei dette: http://www.finn.no/f...nnkode=27646111 og http://www.finn.no/f...nnkode=26327767

Rett nok ny motor i begge, men det var det jo når båten var ny også...

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sliter også litt med størrelsen, fruen er blitt veldig opptatt av dette etter mange år...
Sier du det :lol: :lol: :lol: (alltid gøy å ta ting ut av sammenheng...).

 

Tror nok Steinsvik er inne på noe, populære/kvalitetsbåter holder prisen sett i rene kroner uten indexregulering. Har sett mange eksempler på det men der er jo haugevis av eksempler på Finn der folk har helt urealistiske forventninger om pris. Ser ut til at enkelte skal ha betalt for ALLE utlegg de har hatt selv om det meste er rene vedlikeholdskostnader...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...