Jump to content

Pris på eldre båter må drastisk ned


Gunslinger

Recommended Posts

Nå skal det sies at jeg pruter det hvite ut av øyet men om man i utgangspunktet ikke vil engang tenkte på å ta et bud seriøst selv om båten ikke er besiktiget da skjærer man bort potensielle salg.

 

Hva mener du egentlig her Enzo ? At om man ikke ønsker å selge til den prisen du kan tenke deg å betale så skjærer man bort potensielle salg ? Ja, selvfølgelig gjør man det, men om prisen du ønsker å betale ikke harmonerer med det man er villig til å selge for så er man jo heller ikke villig til å selge til deg. Eller mener du at du er villig til å øke budet under besiktigelsen ?

Forsto deg ikke helt her jeg.....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Sier du det :lol: :lol: :lol: (alltid gøy å ta ting ut av sammenheng...).

 

Er helt enig, derfor skrev jeg det slik... alltid greit med det som kan har mer en betydning.. Må sprette en flaske vin til fruen i kveld, og forklare henne dette med størrelsen, og at det ikke er viktig... Det er jo samme innholdet i de små som i de store...bare litt mere volum i de store.... :cheers:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg tror "fruefaktoren" taler i mot 70/80-tallsbåtene. Ingen tvil om at det er lettere å selge inn en ny tupperwarebåt enn en gammel kvalitetsbåt til mange fruer. Ny motor, pent skrog etc. Innredningen ser fremdeles ut som den er designet for 30 år siden. I dag har jo ofte kjerringbeistet noe de skulle ha sagt også.......

Redigert av Nonsense (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om prisene på nye båter går opp, så vil jo de eldre båtene ha riktig pris :thumbsup:

så nye båter bør opp en del i pris, da blir det lettere å få mere for en 10-20 år gammel båt :yesnod:

men for de som har båt og skal bytte oppover så spiller ikke prisen så stor rolle, det er vel mellomlegget som er viktig her

Link to post
Share on other sites

Hva mener du egentlig her Enzo ? At om man ikke ønsker å selge til den prisen du kan tenke deg å betale så skjærer man bort potensielle salg ? Ja, selvfølgelig gjør man det, men om prisen du ønsker å betale ikke harmonerer med det man er villig til å selge for så er man jo heller ikke villig til å selge til deg. Eller mener du at du er villig til å øke budet under besiktigelsen ?

Forsto deg ikke helt her jeg.....

Var kanskje litt klønete skrevet det der, jeg snakket ikke bare om meg selv men om andre jeg kjenner som også er i markedet. Og jeg kunne vel skrevet at det er blitt budt priser som er nær forlangende og det har uansett vært liten interesse for å ta det seriøst. Jeg har en kjenning som ser etter båt i 2,5mill klassen og har gitt noen bud, de har ligget 5-15% under forlangende og han har ikke fått noe napp.

Mulig det er feil båter men jeg snakker med meglere i UK og de sier at man bør kunne komme i havn et sted mellom 10- 15% under forlangende på de fleste.

Vi vet det selges båter med enda mer i rabatt.

Her på forumet så har jeg sett flere ganger folk si at bud på mail og slikt det svarer nærmest ikke på og det har slett ikke nødvendigvis vært bud under prisant om jeg har forstått det rett, mer en generell mistro til at seriøs båthandel kan foregå på mail.

Vi er i 2011, mail det er det vel ... er det 20år siden det kom

Link to post
Share on other sites

Da henger jeg mer med på saken. Joda, jeg kan også huske det har vært slike tema før.

Jeg fikk for noen år siden bud på en Askeladden 525 Exel jeg skulle selge(med henger). Den lå til 199.000,- og tilsvarende båter lå fra 190.000,- til 240.000,-.

Jeg gadd ikke å svare på en del av budene som kom på e-post, men det hadde ikke noe med kommunikasjonsformen å gjøre men det faktum at budene lå på 150.000,- til 160.000,-. Båten gikk til slutt til 190.000,- og det salget startet med en e-post det også.

Tror nok det mange med meg mener er at de ikke orker å svare på den typen e-post-bud som ligger så langt fra markedspris at det bare blir tullete. 5-15% er vel et forhandlingsgrunnlag, men mer enn 15% havner for min del i den ovale arkivskuffen om jeg vet jeg har en kurant pris som matcher markedet i utgangspunktet.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg har også fått slike skambud men jeg tar meg bryet å bruke 30sekunder på å gi de et høflig svar som sier at de nok må nærme seg det jeg vil ha og det har endt med salg det også til slutt. Det er ikke ulovlig å prøve seg litt hardt først og noen av de som prøver seg kan godt være interessert i å kjøpe til akseptabel pris alikevel

Link to post
Share on other sites

Joda, unntak fra regelen om at dette er "cowboyer" som gjerne ikke har penger heller finnes sikkert :thumbsup:

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Kikker selv etter ny båt for tiden, og foreslo her for et par måneder siden en 96 modell naticat 42 for fruen, men ble avslått som for gammelt, båten er jo 15år... Så da blir det å kikke etter noe "nytt"... Sliter også litt med størrelsen, fruen er blitt veldig opptatt av dette etter mange år... Selv mener jeg 40 fot er bra nok, men hun vil ha 45 fot.. :confused:

 

 

Er dette en spesifikk båt du så på? Leter etter slikt sjølv :thumbsup:

 

Ellers hadde det vert spennende å høre folkets dom over prisutviklingen på båter med og uten kjernematriale. Ser dere på dette når dere vurderer brukt båt?

Link to post
Share on other sites

5-15% er vel et forhandlingsgrunnlag, men mer enn 15% havner for min del i den ovale arkivskuffen

 

Jeg er enig i det du skriver, men jeg stusser litt på en ting.

 

Det virker som om du er en person som har et realistisk forhold til hva tingene dine er verdt, men for alle er det ikke slik.

 

På båter som er så gamle som de vi har kan det være himmelvid forskjell fra en som bare er brukt i alle år til en som er påkostet og oppgradert. Noen ganger kan det virke som om de med de minst vedlikeholdte båtene har minst bakkekontakt og forlanger like mye for sin båt som de velutstyrte og vedlikeholdte båtene.

 

Derfor syns jeg det blir litt feil å gi et bud en viss prosent under forlangende. De beste båtene bør eieren kanskje få prisen sin for, mens i andre tilfeller har kanskje trådstarter rett at prisen bør ned mot det halve?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...