Jump to content

Pris på eldre båter må drastisk ned


Gunslinger

Recommended Posts

Båter eldre enn ca. 12 år, må nedjusteres opp mot 50 % av prisforlangende på Finn.no.

 

Shit... der tapte jeg akkurat 300.000,-..... Fort gjort gitt.

En liten kommentar på et forum, så er verdien av min største kjærlighet halvert.... sukk... nå ble jeg lei meg.

 

eller forresten... Yuhuuu... jeg kan jo bare forlange det dobbelte av verdien og så kan Gunslinger halvere den.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Båter eldre enn ca. 12 år, må nedjusteres opp mot 50 % av prisforlangende på Finn.no.

 

Det var da voldsomt :)

 

Men iflg signaturen din bor du jo i "utlandet" så hva gjør det om prisene da i norge er høye ? Da er det jo kanskje billigere i "utlandet"

 

eller er det Finn-land du bor i ??

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Billigste Master 820 på Finn.no koster 425.000,-

Jeg mener den er dårligere enn min. (måtte jeg velge å "få" en av de hadde jeg valgt min)

 

Min er priset til 349.000,-

 

Er det for dyrt?

Nå har den ligget ute en uke uten at noen har vært og sett på den en gang...

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Jeg ser det slik at prisene må justeres dithen at en faktisk får solgt båten; eller så må en ha is i magen til å vente til den "rette" kjøper dukket opp. Min Nidelv 26 ble solgt i løpet av en uke i begynnelsen av mars. Jeg fikk prisforlangende og det var en god del henvendelser. Hadde 2 visninger, men så med en gang at på visning nr 2 hadde jeg kjøperen. Han ga jeg nødvendig albuerom og båten ble solgt på rimelig kort tid. Fikk også forespørsel om flere visninger, så jeg tror heller ikke det hadde vært vanskelig å selge til noen andre. Vel og merke skygger jeg litt unna de som vil diskutere pris før de har sett båten.

 

Avhengig av hvor viktig det er for deg å selge båten, så har du ikke så mye mer å bruke enn prisen som virkemiddel (lokkemiddel).

Båter fra første halvdel av 80 tallet begynner jo nå å nærme seg 30 år. At disse fortsatt ligger såpass høyt i pris med tanke på det store utbudet av nyere brukte båter, er vel et tankekors.

 

Uten å gi min tilslutning til trådstarters innfallsvinkel, vil jeg si at markedet er under press av veldig mange nyere båter og for liten prisforskjell mellom noen av disse og eldre båter (folk forstår vel ikke hvorfor de skal betale en halv mill for en skute fra begynnelsen av 80-tallet.....kanskje). Samtidig tror jeg det er noen som legger båten på finn.no av gammel vane uten virkelig å ville selge. Det bidrar kanskje ikke til at markedet blir fungerende, eller hur? Ser iallefall båter som kommer ut igjen og igjen uten å bli solgt...og uten at prisen i noe særlig grad justerers.

 

Har fulgt godt med på prisene for Nidelv 26 en tid og så i fjor en 85-modell som ble lagt ut for 330 000 tidlig i sesongen. Ble ikke solgt. Til høsten var den nede i 250 000. Kan hende den ble solgt - vet ikke - men det viser vel litt av realitetene hvis du virkelig må eller vil selge.

 

Kodvaag: Du har en bra annonse, men blander etter mitt syn sammen salgsargumenter og utstyrsliste. Det er mer selgende om du lager en introduksjon med et par avsnitt om båten, konseptet og hvorfor Master 820. Si litt generelt - med salgstermer - hvilket utstyr som også er på plass og hvilke oppgraderinger som er gjort. Lag deretter en oversiktlig punktliste som viser utstyret. Da kan kjøper bedre sammenligne med andre båter han ser på.

 

Du ser dette eks her: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=27228732

 

Jeg mener at det skal lages enda tydeligere punkt i utstyrslisten uten for mye beskrivelser. Det ligger i den ovenfor nevnte sammenfatningen. Du må få fram hvorfor Master 820 er "Verdens meste rommelige 27-foter" (sitat Kodvaag).

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Det er vel ikkje tvil om at mange av båtane som ligg på finn.no er for høgt prisa i dagens marknad. No har eg følgt med på seglbåtprisane som ein hauk i tre år, og ser mange gjengangarar i annonsene. Mitt inntrykk er at det ofte er ukurante båtar som vert liggande lenge. Sjølv om båten i seg sjølv er fin, har dei kanskje upraktiske/stygge løysingar/fargar som gjer båten lite attraktiv. Då må prisen ned i kjellaren og vel så det før båten forsvinn.

 

Samstundes er prisen på nybåt i mange tilfelle like låg som ein 80-tals båt i same storleik (men av meir anerkjent merke). Til dømes kan ein no kjøpe ein 2005 Bavaria Cruiser for 570.000,-, medan ein 1988 HR 312 MK II går for 569.000,. Ein 1976-modell Nauticat 33 går for 580.000,-.

 

Det er også lurt å følgje litt med på marknaden for å vite kva ein båt eigentleg er verd. Ein 36-fotar som i slutten av 2008 låg ute (og vart selt) for 269.000,- ligg no ute for 379.000,-. Då kan det vere kjekt å vite at prisforlangande på same båten har gått opp over hundre tusen kroner...

 

Uansett er vel ikkje ein båt verd meir enn kjøpar vil gi for han. På den måten synest eg hollandsk auksjon-metoden er ganske genial.

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hollandsk auksjon er spenstig, ja. Du tenker på denne da?

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=27702331

 

Her siger prisen nedover dag for dag. Kreativt, men kanskje meget presist for salg i dagens marked?

 

Bavaria 2005 opp mot 80-modeller. Nå er jeg ikke særskilt seilbåtkyndig, men det kan jo se ut som om du får mye penger ved å kjøpe en Bavaria 30 cruiser, da? :smiley: En båt fra 80-tallet skal jo ganske snart ha mange oppdateringer og krever jo alltids en del ekstra vedlikehold.....blir fort enda mye dyrere da.

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Det er vel ikke særlig tvil om at det en del som priser "skatten" sin litt vel høyt når de annonserer, og ser om det er noen som er dum nok til å bite på... Det er etter mitt syn merkelig at gamle motorbåter fra 80 tallet eller eldre, eller seilbåter på rundt 30 fot prises til 5-600k NOK.. De fleste oppgis til å være strøken, hva nå det en kan bety.. Strøken for noen er en rønne for andre.. Nyoverhalt som egentlig bare er nyovermalt..

 

Kikker selv etter ny båt for tiden, og foreslo her for et par måneder siden en 96 modell naticat 42 for fruen, men ble avslått som for gammelt, båten er jo 15år... Så da blir det å kikke etter noe "nytt"... Sliter også litt med størrelsen, fruen er blitt veldig opptatt av dette etter mange år... Selv mener jeg 40 fot er bra nok, men hun vil ha 45 fot.. :confused:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Javel, og begrunnelsen er ? :rolleyes::confused:

Gunslinger sitter i utlandet, og da er det et annet marked der. I annerledeslandet hos oss, er markedet mye mindre, og prisene vil naturligvis være høyere. Sånn vil det være helt frem til Norge blir medlem i EU, men det kommer nok ikke å skje på leeenge!!!

I dag er det en HR36 -99mod til salgs for 1.690.000 på FINN.

På kontinentet får du en HR39, nyere model, mere utstyr og til lavere pris. Ca. NOK 1.550.000,-

Men dyrt hvis du skal ta den til Norge. Svensker og Dansker kan kjøpe denne avgiftsfritt inn til sine hjemland!!

Urettferdig :headbang:

Link to post
Share on other sites

Bra du likte annonsen Bergen dørk :thumbsup:

Jeg har eid båten før og jeg ser han har kopiert det meste fra min annonse :cheers_wine:

 

Hvorfor enkelte modeller holder seg bedre i pris er vel løsningen for enkelte båttyper folk ønsker seg og prisnivået innefor et kjøpers marked. De fleste må ikke selge

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke forstå dette hylekoret om at eldre båter er priset så høyt. Det enste må være at noen i egen interesse forsøker å presse ned prisene.

 

Dersom man ser eldre båter som ligger i utlandet f.eks. her:

 

http://www.boatshop24.com/en/search?BOAT_TYPE=m&BOATCATEGORY_ID=&SEARCH_MATERIAL=&MODEL=princ&SEARCH_PRICECURRENCY=EUR&SEARCH_PMIN=&SEARCH_PMAX=100000&SEARCH_LUNIT=m&SEARCH_LMIN=11&SEARCH_LMAX=12&YEARDIRECTION=1&YEARBUILT=1980&LOCCOUNTRY_ID=&ENTERDATE=&SORTORDER=&ATTR1000=on&B1=Search&changed=〈=en

 

er ikke de eldre båtene bestandig så billige heller.

Her er en kalkulator for å få en pekepinne på hva den kommer på til norge: https://baatplassen.no/i/index.php?app=ccs&module=pages&section=pages&folder=/kalkulatorer&id=13

I tillegg kommer de oppgraderinger som man mener bør til, f.eks. septik, ankervinsj, truster og dieselvarmer :crazy:

 

 

Dersom man ikke blir enige om prisen på en brukt båt er det fritt fram å kjøpe en ny :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Jeg synes prisen på eldre båter må OPP.... :cheers:

Vurderer å selge min Polar22 "classic" (originalen med teakdekk og mahogny vindskjermer) fra 1970 med original Marna 12Hk bensinmotor som går som ei klokke. 150' synes jeg er en grei pris... :wink:

De helt nye "classic'ene" har dekk i glassfiber og vindskjermer i beiset kryssfiner. De koster fra 550'. Så min er mer "genuin".. :cool:

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gratulerer, dær har vi en kjip slask som i sitt "første innlegg" (med stor sansynlighet) klarer å lage et h##vettes spetakkel i denne tråden.

 

Håper moderator sletter hele greia kjapt :yesnod:

 

Følte du deg truffet "lite"? Undertrykking av innlegg er altså din måte å angripe på. Slikt har vi også et annet navn på .....

Link to post
Share on other sites

Grunn??

 

Trenger du (NT503) virkelig en grunn? Det er vel bare eldre bevaringsverdige trebåter, med samlerverdi, som med en viss rett kan kreve sin pris. All den andre gamle plasten må innse at verden (og prisen) har gått ifra dem. Hadde plasten rustet, så ville de fleste av dem vært opphugd i dag.

Link to post
Share on other sites

Det kan virke som om Gunslinger har tatt litt vel mye Møllers Tran..... :giggle:

Eller kanskje bare vil se om det er mulig å få en tråd til å gå lenge med bare surr..

 

Eventuelt er Gunslinger frustrert over det høye prisnivået på eldre båter, i så måte kan det vel tenkes at Gunslinger gjerne vil kjøpe en båt til en, etter hans mening, overkommelig pris.

 

Prisen er, som andre har nevnt, styrt av markedet. Så hvis tilstrekkelig mange potensielle kjøpere deler Gunslingers syn vil prisen falle.

 

Litt besynderlig er nå at det opprettes en profil med en slik posting..

Jeg undres.. :wink:

Link to post
Share on other sites

Litt besynderlig er nå at det opprettes en profil med en slik posting..

Jeg undres.. :wink:

 

Du har vel fått med deg at det fremdeles er rett til noenlunde fri meningsutveksling i Norge, og muligens her på Baatplassen? Mistro kan man visst ikke beskytte seg mot... :rolleyes:

Redigert av Gunslinger (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...