Jump to content

VHF som backup, uten sertifikat


wilma

Recommended Posts

Det er fullt lovleg å lytte på frekvensane til politi, ambulanse, brann, flytrafikk, etc. Alle som vil kan kjøpe ein radioscanner utan nokon form for lisens og lytte på det ein får inn. VHF kanal 16 (156,800 MHz) er så vidt eg kjenner til ikkje noko unntak her. Kan du syne til lovverket som forbyr lytting på kanal 16 utan sertifikat?

 

Nå er vel det spørsmålet allerede besvart, men side du spør om lovverket:

 

 

Dette er sakset fra Telenor Maritim sine sider:

Spørsmål:

Jeg bruker aldri VHF-radioen og har den om bord kun for nødstilfelle. Trenger jeg da lisens?

 

Svaret er definitivt "JA". Det er ikke tillatt å ha en operativ VHF om bord i et fartøy uten at en har lisens for den. En VHF-radio er med andre ord et lisenspliktig sikkerhets- og kommunikasjonsutstyr.

 

 

Men du har nok rett i at man kan bruke en "radioscanner" for å høre på trafikk uten at det er ulovlig.

Link to post
Share on other sites

Etter min mening er prøven så enkel å ta at man skaper seg bare mer bry ved å forsøke å unngå den.

 

Kjøpte en lærebok som jeg skumleste mens jeg satt på trikken,tok så VHF-prøven i desember. Hadde litt erfaring fra bruk av VHF før, dog under oppsyn som reglene tilsier.

 

Veldig flott om det bare blir mer disiplin i bruken, så kanskje man slipper mye av det pjattet som setter nødstilte i enda mer fare.

 

Å høre folk diskutere på kanal 16 om hvor man kan få billig diesel er bare en av opplevelsene jeg har fått med meg.

Redigert av bombom (see edit history)

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


"Båter" er av TRE.... ;-)


SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Link to post
Share on other sites

I motsetning til Åtte glass har jeg ingen kommersiell interesse i temaet (INGAR:

Hans innlegg kan kanskje ses som reklame, og da på kanten av Båtplassens regelverk?)

 

Når det er sagt, så må jeg si at min deltakelse i VHF-kurs i Stavanger for veldig mange år siden var en positiv opplevelse langt utover sertifikatet. Der traff jeg en gjeng båtveteraner som var i stand til å gi en nykomling som meg masse impulser og gode tips. (dessuten besto jeg testen, det var etterhvert en bivirkning)

 

Jeg slutter meg fullt til vurderingene om at VHF-besittelse uten sertifikat kan ses på som snylting, men taperen er egentlig den som snylter! Ta sertifikatet, det er ikke vanskelig!

Laholm

Link to post
Share on other sites

Er det mulig å få opplæring og ta prøven på nettet

Ja, her på baatplassen.no har vi et løpende VHF-kurs. Men for å være helt ærlig kan du like godt kjøpe boken og lese selv. Den nyeste boken fra www.lmf.no heter "MayDay" og er mye enklere og oversiktligere enn de tidligere....

 

Er det ikke slik i tilegg at vist du har vhf ombord plikter en å ha den på kanal 16?

Ja det stemmer, man har lytteplikt på kanal 16 sålenge fartøyet er underveis. ("Underveis" betyr forøvrig ihht Sjøveisreglene at fartøyet ikke er fortøyd, ligger til ankers eller står på grunn...).

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Har alltid radioen på. Leser til VHF lappen nå. Men er fortsatt på sjøen uten lappen.

 

Uten VHF konsesjon: Hva skjer ift DSC funksjonen om jeg aktiverer den? Kommer kavaleriet? Er den eneste forskjellen at de ikke vet hvem jeg er dersom jeg ikke har VHF lappen?

 

(har den nok rett etter påske)

 

hilsen dennrick

 

 

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Uten lappen og uten konsesjon har du intet MMSI nummer, da er DSC funksjonen NULL verdt.

 

Så om jeg da har trøbbel, har ikke konsesjon foreløpig, heller intet MMSI nummer, og trykker på "distress" funksjonen, så vil det ikke skje en dritt fra gutta på land?

 

hilsen dennrick

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Så om jeg da har trøbbel, har ikke konsesjon foreløpig, heller intet MMSI nummer, og trykker på "distress" funksjonen, så vil det ikke skje en dritt fra gutta på land?

 

hilsen dennrick

 

Kansje, det varierer fra de forskjellige leverandører av apparatene, noen virker DSC/nødknappen på, andre ikke. (må ha mmsinr for å kunne benytte muligheten for å sende ett DSC kall til feks en du kjenner,eller om du vil ringe via vhf`n)

 

Men, om den virker vil den jo ikke gi all den nyttige informasjonen som en VHF med MMSInr kobblet opp til en GPS.

Har du alt i orden så vil du i en nødsituasjon - når du har trykket på knappen - komme rett inn på kartskjermen til kystradiostasjonen,da vet de med en gang hvor du er, og kan ut fra MMSI nr dit også finne ut hvem du er, og begyne søk, gi hjelp til rett plass og person med en gang.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Hva skal jeg gjøre da , som aldri blir ferdig til å ta kurs. Og da mener jeg aldri.. Skal jeg la Vhf`n stå på kanal 16 for å lytte og kansje hjelpe folk i vannskligheter , eller skal jeg som nå kun ha den tilgjengelig og avslått? Å ta den ut er ikke aktuelt .

Jada kurs ville vært det beste , men det blir ikke no..

Hva mener dere er det beste av disse to "ondene" ?

Å nei jeg skal ikke ta kurs. Send meg gjerne regning årlig , men ingen får tvunget meg til å bruke flere kvelder for å kunne blidgjøre noen sensorer..

Redigert av hifo (see edit history)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

[Å nei jeg skal ikke ta kurs. Send meg gjerne regning årlig , men ingen får tvunget meg til å bruke flere kvelder for å kunne blidgjøre noen sensorer..

 

 

Har du ikke tid til å ta kurs?, da har du sikkert ikke tid til å reise på vannet heller, eller hjelpe andre, så foreslår at du kaster ut VHF radioen din.

Det er ikke sensorene du skal blidgjøre, det handler om å lørre seg grunnleggende og korrekt måte å bruke aperatet på.

Synes det var forferdelig dårlig/gal instilling hifo.

Redigert av Benji (see edit history)

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Dersom du er så flink hifo at du kan alt dette om VHF allerede og føler deg kompetent til å bruke VHF'n korrekt, trenger du selvfølgelig ikke å bruke av din dyrebare tid til å sitte på skolebenken. Da er det jo bare å melde seg opp til eksamen? Og du får ikke meg, - og sikkert ikke mange andre heller til å tro at du ikke har denne timen ledig det tar å avlegge eksamen. :headbang: Nei, dette blir for dumt! :cryin:

Lars H._thb_MG_Grandpa_Angry.gif

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Kan ikke fatte denne mistroen enkelte har for å ta VHF- lisensen. :crazy:

MMSI nummeret kan også brukes av folk på land til å kalle deg opp fra tlf via en radiostasjon og omvendt, for det er ikke altid at mobilen er til å stole på.

VHFèn er der for å gjøre det sikrere for alle oss som ferdes rundt i sjærgårder og på havet.

 

Å ta prøven og få en lisens burde være en selvfølge for de som innehar en VHF i båten :cool:

Da har jeg gått fra Daycruiser til en roligere Mørebas. Langt mindre fart, men mye mere kos :-)

Link to post
Share on other sites

Noen har VHF og sertifikat og lisens og alt som skal til, og all ære til dem clap.gif

Andre har VHF og intet serfifikat: Fy, er enig med dem som mener at sertifikatet må på plass, og kan ikke skjønne hva som er så vanskelig med det.

Jeg tilhører en tredje kategori: Har VHF-sertifikat fra 2001, men har ingen VHF........ ennå.. cryin.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg tilhører en tredje kategori: Har VHF-sertifikat fra 2001, men har ingen VHF........ ennå..

Da vil jeg, dersom du har og bruker båt foreslå at du ser om det ikke var mulig å finne frem noen ekstra kroner og få kjøpt deg en VHF, for både din egen og andres sikkerhet.

 

Jo flere vi er i dette omfattende sikkerhetsnettet, dess bedre!

 

Lars H.

LA4608

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor det er så mange hobbyingeniører som skal finne opp hjulet på nytt stadig og ha en VHF uten papirer og sertifikat.

 

Du kjører med førerkort, men går sikkert fint å bruke bil uten i nød. Men hva er vitsen?

Et veldig godt argument er jo at du bør ha papirene i orden ved en eventuell nødsituasjon. Da vet dem hvem du er etter bare kallesignalet. Og ikke minst hvis du må hjelpe noen andre en vakker dag, på en mest mulig korrekt måte slik at missforståelser unngås.

 

Jeg tok sertifikatet året jeg fyllte 15 og hadde alt på plass så fort som overhodet mulig!

Redigert av Hilmar 2 (see edit history)

Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...