hifo Svart 25.April.2011 Link til dette innlegget Svart 25.April.2011 Har ikke gått sport i det nei , selv om det utenfra kan synes sånn. Men nok om mitt problem i denne tråden nå. Det bare er sånn, og jeg var ærlig ( dum ) nok til å legge hodet på stabben.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
index Svart 25.April.2011 Link til dette innlegget Svart 25.April.2011 Du visste at du ba om en sånn reaksjon når du kom med dine påstander vel? Bare innrøm det, vi vet du liker å diskutere.. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
hifo Svart 25.April.2011 Link til dette innlegget Svart 25.April.2011 Jeg har ikke påstått så mye , annet enn at jeg "garantert" ikke prioriterer kurs og lapp før jeg tar den i "bruk" til sommeren.. Vet godt at jeg er skurken her , så ikke overraskende at noen tar til motæle.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
kjetillunde Svart 7.November.2014 Link til dette innlegget Svart 7.November.2014 Jeg har ikke påstått så mye , annet enn at jeg "garantert" ikke prioriterer kurs og lapp før jeg tar den i "bruk" til sommeren.. Vet godt at jeg er skurken her , så ikke overraskende at noen tar til motæle.. Har du tatt VHF sertifikatet nå da? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 8.November.2014 Link til dette innlegget Svart 8.November.2014 skal ta den i løpet av vinteren iallefall Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
klk Svart 8.November.2014 Link til dette innlegget Svart 8.November.2014 Tar nok langt kortere tid å ta dette sertifikatet, enn å forklare hvorfor en IKKE vil ta det! Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 8.November.2014 Link til dette innlegget Svart 8.November.2014 Ta testen hos maritim radio. Kan du litt om radio, er det godt mulig du klarer testen uten kurs. Det viktigste er å bruke radioen jevnlig. Da klarer du deg også i når du trenger radioen i et nødsfall. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Guest Avmønstret# Svart 8.November.2014 Link til dette innlegget Svart 8.November.2014 Det viktigste er at vhfen er installert og skrudd på når du er på sjøen. Konsesjon får du ved å sende inn et ark. Da er det viktigste på plass. En kan lytte og en kan be om hjelp i nøden. Jeg burde egentlig sende kona på vhf kurs så kan hun ta seg av skravlinga. Sitér dette innlegget Link to post
Laholm Svart 14.November.2014 Link til dette innlegget Svart 14.November.2014 Jeg forstår at Hifo driver bilverksted, men er så travel at han ikke rekker å bruke et par timer på VHF-sertifikat. Da har han sikkert heller ikke tid til å lese manualer fra bilprodusenter, så jeg ville nok sette bilen min inn til reparasjon et annet sted.... Sitér dette innlegget Laholm Link to post
Guest Avmønstret# Svart 14.November.2014 Link til dette innlegget Svart 14.November.2014 Gi heller honnør for at han har utstyr på plass som virker. Han kan lytte, assistere og til og med redde liv om det oppstår nød. At han ikke har nok bruk for det til å ta sertifikat er jo en ærlig sak. Om en skal hakke på noen så er det vel alle de som ikke har VHF i det hele tatt, som jo er de fleste, og da skjønner man at dette ikke er noe å mase med. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 15.November.2014 Link til dette innlegget Svart 15.November.2014 Kommentar av Mix i en annen tråd: Kom dere over trassalderen, ta lappen, og slutt og syt. Makan til uansvarlige drittunger ! At dere i det hele tatt tør å stå frem her med dette våset viser ikke annet enn drittungementalitet. Sitér dette innlegget Link to post
Jangul Svart 15.November.2014 Link til dette innlegget Svart 15.November.2014 Er det noe å diskutere egentlig?? Jeg skal ta det i vinter....lært mye på nettet og selvstudie!! Sitér dette innlegget Link to post
millisivert Svart 15.November.2014 Link til dette innlegget Svart 15.November.2014 (redigert) Hvordan er egentlig kurset/prøven lagt opp nå? Den gang jeg tok det var hovedfokus på pugging av bokstavrett gjengivelse av prosedyrer og syrevekter for ulike ladetilstander i blybatterier... Redigert 15.November.2014 av millisivert (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Terje_F Svart 15.November.2014 Link til dette innlegget Svart 15.November.2014 Det er flervalgsprøve hvor du krysser av for alternativer. Dersom du velger å avlegge prøven på internett må du i tillegg bestå en vhf simulator. Tok eksamen på nett ifjor. 30 minutter i stua 2 påskedag, helt perfekt opplegg! Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 15.November.2014 Link til dette innlegget Svart 15.November.2014 I dag avlegges alle prøver over nettet, og det er oppgaver på simulatorene med i alle prøver. Anbefaler at man tar en titt på denne linken: http://maritimradio.no/1-2-3/simulator/, Ellers så er det som nevnt ovenfor en flervalgsprøve, og det kreves 80% for å få bestått. Det nye er at man nå for to (2) sjanser til å ta prøven. Om man ikke klarer den første gangen, så har man mulighet til å ta den igjen innen en satt tidsfrist - satt av den som har generert prøven - uten at man betaler for eksamen en gang til. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Guest Avmønstret# Svart 15.November.2014 Link til dette innlegget Svart 15.November.2014 Kommentar av Mix i en annen tråd: Kom dere over trassalderen, ta lappen, og slutt og syt. Makan til uansvarlige drittunger ! At dere i det hele tatt tør å stå frem her med dette våset viser ikke annet enn drittungementalitet. Følgende er forbudt ved radiotelefoni: - krenkende, upassende eller uanstendig språk --------- Tror ikke Mix har VHF sertifisering. Om han har det så bør han kanskje ta den generelle kommunikasjon gjennom VHF, men da bryter han vel med Følgende er forbudt ved radiotelefoni: -private samtaler --------- Positivt at VHF sertifisering kan ha en oppdragende effekt på språkførsel, selv om det åpenbart ikke alltid har store ringvirkninger. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 15.November.2014 Link til dette innlegget Svart 15.November.2014 1 Gi heller honnør for at han har utstyr på plass som virker. Han kan lytte, assistere og til og med redde liv om det oppstår nød. 2 At han ikke har nok bruk for det til å ta sertifikat er jo en ærlig sak. 3 Om en skal hakke på noen så er det vel alle de som ikke har VHF i det hele tatt, som jo er de fleste, og da skjønner man at dette ikke er noe å mase med. Vet ikke hvordan jeg skal tolke dette, men dette faller på sin egen urimelighet 1. Mener du virkelig at folk som bryter loven skal ha honnør 2. Nok bruk for det, hva er det for tåkeprat. Her gjelder enten eller. 3. Det er helt frivillig om man vil ha VHF så det er ingen grunn til å hakke på de som ikke har det. Til de som har disse synspunktene i denne tråden eller tilsvarende holdninger i tråden om båtførerprøven, så er det bae en ting å si. De virkelig farlige menneskene på sjøen er de som ikke skjønner at de ikke skjønner. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 15.November.2014 Link til dette innlegget Svart 15.November.2014 Bryter loven? Har vhf og konsesjon, hvorfor bryter jeg loven? Har jeg ikke lov å lytte uten sertifikat? Og har jeg ikke lov å bruke den om liv og helse står på spill? Sitér dette innlegget Link to post
hev Svart 15.November.2014 Link til dette innlegget Svart 15.November.2014 Bryter loven? Har vhf og konsesjon, hvorfor bryter jeg loven? Har jeg ikke lov å lytte uten sertifikat? Og har jeg ikke lov å bruke den om liv og helse står på spill? Du trenger nødvendigvis ikke å ha sertifikat, men en person ombord skal ha gyldig sertifikat og være ansvarlig for radiobruken så lenge radioen er i bruk (slått på). Og om du er i nød så har du rett til å ta i bruk alle hjelpemidler for å få hjelp, også å bruke radioen, det stemmer nok. Men dette er i ekstraordinære situasjoner og det er ikke dermed sagt at du kan benytte deg av nødretten hele tiden, i tilfelle du skulle komme i nød... mvh Helge Sitér dette innlegget Hjemmeside på WEB og på facebook. Arbeidssted er Florø Radio. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 16.November.2014 Link til dette innlegget Svart 16.November.2014 Ok, må mao slutte å lytte på kanal 16, det er jo dumt. Man får vel helst holde seg til loven. Best for alle at kanal 16 ikke lyttes på av folk uten sertifikat. Sitér dette innlegget Link to post
hev Svart 16.November.2014 Link til dette innlegget Svart 16.November.2014 Ok, må mao slutte å lytte på kanal 16, det er jo dumt. Man får vel helst holde seg til loven. Best for alle at kanal 16 ikke lyttes på av folk uten sertifikat. Lytting på k16 uten sertifikat er nok ikke det værste lovbruddet du kan gjøre her i verden, så for meg personlig så må du bare fortsette med det . Men det er nå en gang et regelverk knyttet til dette som man bør bestrebe seg etter å følge. mvh Helge Sitér dette innlegget Hjemmeside på WEB og på facebook. Arbeidssted er Florø Radio. Link to post
Klovn1 Svart 16.November.2014 Link til dette innlegget Svart 16.November.2014 Jeg syns du skal fortsette å lytte jeg, Pinkvin, så får heller de som syns det er så ille nekte å ta i mot hjelp fra folk uten formalitetene i orden. Har en misstanke om at de forandrer mening om disse forferdelige lovbruddene når de begynner å bli våte på føttene. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 16.November.2014 Link til dette innlegget Svart 16.November.2014 Det er flere gode grunner til at man bør gå på VHF kurs 1. Det å ha VHF innebærer at du er pliktig til å være rele stasjon i en nødsituasjon. Uten kunnskap og rett bruk av prosedyrer så risikerer man å utsette andres liv og helse for fare. 2. Det finnes f.eks et regelverk på hvordan du skal forholde deg til sensitiv informasjon. Her er det også viktig å følge prosedyrene 3. Man skal være klar over konsekvensene av feil på eget apparat. Dette kan også sette andres liv og helse i fare. Håper de som unnlater å ta sertifikatet aldri kommer i en situasjon der de blir stilt rettslig ansvarlig for slike forhold. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 16.November.2014 Link til dette innlegget Svart 16.November.2014 Dette henger ikke helt i sammen. Ad pkt 3, jeg har konsesjon, dvs at min VHF er lovlig montert. Ad pk 1, jeg har ikke lov å bruke den fordi jeg ikke har sertifikat, men du sier at jeg kan være pliktig til å bruke den allikevel? Så om jeg skal unngå plikten må jeg si fra meg konsesjonen om jeg ikke har sertifikat...eller? At pkt 2: Den er enkel, jeg lar være å slå på VHFen, og da ramler forsåvidt resten av poengene ut. ------ Slik regelverket er nå tolker jeg det dithen at det er ønskelig med flest mulige lovlige installasjoner av VHF i båt. Uten å ha vilje eller ork (foreløpig) til å lese forarbeidene til loven så tror jeg mange i denne tråden tolker reglene feil, eller for rigid. Jeg tipper at forarbeidene og loven legger opp til at flest mulig skal få gode VHF installasjoner i båten sin, derav er det gjort så enkelt som overhodet mulig for hvem som helst, uten sertifikat eller noe, å få det. Dernest er det ønskelig at flest mulig tar sertifikat men det er overhodet ikke en forutsetning for å ha en fungerende og god VHF installasjon ombord, tvert i mot bør man ha det selv om man ikke har sertifikat. ---------- Det kan virke som om flere i tråden mener at man ikke bør ha fungerende VHF med konsesjon hvis man ikke har sertifikat. Det tror jeg er stikk motsatt av hensikten med loven. Tvert i mot vil loven at flest mulig skal ha VHF med konsesjon i båten. Og siste poeng. En fungerende VHF med konsesjon er vesentlig bedre motivasjon for å ta sertifikat enn å be folk om å holde seg unna alt som har med VHF å gjøre om de ikke har sertifikatet. ----------- Konsesjon og sertifikat er to adskilte ting og har ingenting med hverandre å gjøre. Det vi har mest nytte av er flest mulig lovlige installasjoner og selvsagt flest mulig med sertifikat. Men det ene avhenger overhodet ikke av det andre. Sitér dette innlegget Link to post
hev Svart 16.November.2014 Link til dette innlegget Svart 16.November.2014 Pinkvin, dette er ikke vanskelig å forstå om du vil, og jeg tror du forstår mer enn du gir inntrykk av . Konsesjon gir deg tillatelse til å ha radioutstyr ombord, sertifikat gir deg tillatelse til å bruke det. Verre er det ikke. mvh Helge Sitér dette innlegget Hjemmeside på WEB og på facebook. Arbeidssted er Florø Radio. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.