Jump to content

VHF som backup, uten sertifikat

wilma

Recommended Posts

• 3 år senere...
Guest Avmønstret#

Gi heller honnør for at han har utstyr på plass som virker. Han kan lytte, assistere og til og med redde liv om det oppstår nød. At han ikke har nok bruk for det til å ta sertifikat er jo en ærlig sak.

Om en skal hakke på noen så er det vel alle de som ikke har VHF i det hele tatt, som jo er de fleste, og da skjønner man at dette ikke er noe å mase med.

I dag avlegges alle prøver over nettet, og det er oppgaver på simulatorene med i alle prøver.

Anbefaler at man tar en titt på denne linken: http://maritimradio.no/1-2-3/simulator/,

Ellers så er det som nevnt ovenfor en flervalgsprøve, og det kreves 80% for å få bestått.

Det nye er at man nå for to (2) sjanser til å ta prøven.

Om man ikke klarer den første gangen, så har man mulighet til å ta den igjen innen en satt tidsfrist - satt av den som har generert prøven - uten at man betaler for eksamen en gang til.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Guest Avmønstret#

Kommentar av Mix i en annen tråd:

Kom dere over trassalderen, ta lappen, og slutt og syt.

Makan til uansvarlige drittunger !

At dere i det hele tatt tør å stå frem her med dette våset viser ikke annet enn drittungementalitet.

Følgende er forbudt ved radiotelefoni:
- krenkende, upassende eller uanstendig språk
---------
Tror ikke Mix har VHF sertifisering. Om han har det så bør han kanskje ta den generelle kommunikasjon gjennom VHF, men da bryter han vel med
Følgende er forbudt ved radiotelefoni:
-private samtaler
---------
Positivt at VHF sertifisering kan ha en oppdragende effekt på språkførsel, selv om det åpenbart ikke alltid har store ringvirkninger.

1 :lipseal: Gi heller honnør for at han har utstyr på plass som virker. Han kan lytte, assistere og til og med redde liv om det oppstår nød. 2 :lipseal: At han ikke har nok bruk for det til å ta sertifikat er jo en ærlig sak.

3 :lipseal: Om en skal hakke på noen så er det vel alle de som ikke har VHF i det hele tatt, som jo er de fleste, og da skjønner man at dette ikke er noe å mase med.

Vet ikke hvordan jeg skal tolke dette, men dette faller på sin egen urimelighet

1. Mener du virkelig at folk som bryter loven skal ha honnør

2. Nok bruk for det, hva er det for tåkeprat. Her gjelder enten eller.

3. Det er helt frivillig om man vil ha VHF så det er ingen grunn til å hakke på de som ikke har det.

Til de som har disse synspunktene i denne tråden eller tilsvarende holdninger i tråden om båtførerprøven, så er det bae en ting å si. De virkelig farlige menneskene på sjøen er de som ikke skjønner at de ikke skjønner. :yesnod:

Bryter loven? Har vhf og konsesjon, hvorfor bryter jeg loven? Har jeg ikke lov å lytte uten sertifikat? Og har jeg ikke lov å bruke den om liv og helse står på spill?

Du trenger nødvendigvis ikke å ha sertifikat, men en person ombord skal ha gyldig sertifikat og være ansvarlig for radiobruken så lenge radioen er i bruk (slått på).

Og om du er i nød så har du rett til å ta i bruk alle hjelpemidler for å få hjelp, også å bruke radioen, det stemmer nok. Men dette er i ekstraordinære situasjoner og det er ikke dermed sagt at du kan benytte deg av nødretten hele tiden, i tilfelle du skulle komme i nød... :nonod:

mvh

Helge

Hjemmeside på WEB og på facebook.

Arbeidssted er Florø Radio.

Ok, må mao slutte å lytte på kanal 16, det er jo dumt.

Man får vel helst holde seg til loven. Best for alle at kanal 16 ikke lyttes på av folk uten sertifikat.

Lytting på k16 uten sertifikat er nok ikke det værste lovbruddet du kan gjøre her i verden, så for meg personlig så må du bare fortsette med det :wink:. Men det er nå en gang et regelverk knyttet til dette som man bør bestrebe seg etter å følge.

mvh

Helge

Hjemmeside på WEB og på facebook.

Arbeidssted er Florø Radio.

Det er flere gode grunner til at man bør gå på VHF kurs

1. Det å ha VHF innebærer at du er pliktig til å være rele stasjon i en nødsituasjon. Uten kunnskap og rett bruk av prosedyrer så risikerer man å utsette andres liv og helse for fare.

2. Det finnes f.eks et regelverk på hvordan du skal forholde deg til sensitiv informasjon. Her er det også viktig å følge prosedyrene

3. Man skal være klar over konsekvensene av feil på eget apparat. Dette kan også sette andres liv og helse i fare.

Håper de som unnlater å ta sertifikatet aldri kommer i en situasjon der de blir stilt rettslig ansvarlig for slike forhold.

Guest Avmønstret#

Dette henger ikke helt i sammen. Ad pkt 3, jeg har konsesjon, dvs at min VHF er lovlig montert. Ad pk 1, jeg har ikke lov å bruke den fordi jeg ikke har sertifikat, men du sier at jeg kan være pliktig til å bruke den allikevel? Så om jeg skal unngå plikten må jeg si fra meg konsesjonen om jeg ikke har sertifikat...eller?

At pkt 2: Den er enkel, jeg lar være å slå på VHFen, og da ramler forsåvidt resten av poengene ut.

------

Slik regelverket er nå tolker jeg det dithen at det er ønskelig med flest mulige lovlige installasjoner av VHF i båt.

Uten å ha vilje eller ork (foreløpig) til å lese forarbeidene til loven så tror jeg mange i denne tråden tolker reglene feil, eller for rigid.

Jeg tipper at forarbeidene og loven legger opp til at flest mulig skal få gode VHF installasjoner i båten sin, derav er det gjort så enkelt som overhodet mulig for hvem som helst, uten sertifikat eller noe, å få det.

Dernest er det ønskelig at flest mulig tar sertifikat men det er overhodet ikke en forutsetning for å ha en fungerende og god VHF installasjon ombord, tvert i mot bør man ha det selv om man ikke har sertifikat.

----------

Det kan virke som om flere i tråden mener at man ikke bør ha fungerende VHF med konsesjon hvis man ikke har sertifikat. Det tror jeg er stikk motsatt av hensikten med loven. Tvert i mot vil loven at flest mulig skal ha VHF med konsesjon i båten.

Og siste poeng. En fungerende VHF med konsesjon er vesentlig bedre motivasjon for å ta sertifikat enn å be folk om å holde seg unna alt som har med VHF å gjøre om de ikke har sertifikatet.

-----------

Konsesjon og sertifikat er to adskilte ting og har ingenting med hverandre å gjøre. Det vi har mest nytte av er flest mulig lovlige installasjoner og selvsagt flest mulig med sertifikat. Men det ene avhenger overhodet ikke av det andre.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...