Jump to content

VHF som backup, uten sertifikat


wilma

Recommended Posts

Jeg stilte et spørsmål. Da hadde det vært greit med et svar siden denne motviljen er så sterk, og ikke et motspørsmål med bannskap.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Guest Avmønstret#

Øi, jeg skal da ta sertifikat. Men akkurat nå har jeg det ikke, og plages lite av det. Og jeg plages enda mindre om jeg vet at mange båter på fjorden har installert lovlig og god VHF som de lytter på, også de uten sertifikat.

 

Og verdensmester kan du være sjæl, som ungene sier det, eller som du skrev det ;-)

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post

Det enkleste er å ta sertifikatet, les ett par timer og avlegge eksamen .. Det krever generelt mindre tid å avlegge eksamen enn det tar å kverulere om dette her på forumet ..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Redder og blir gjerne selv reddet av noen uten registrert VHF.

Har alt i orden selv, men skjønner godt at almuen på sjøen ikke gidder. Folk flest har nok av utgifter og forpliktelser i det daglige, skjønner godt et slikt sertifikat blir bortprioritert når båten brukes 20 t i året om sommeren innaskjærs.

 

Fjern årsavgiften i første omgang så vil flere registrere seg.

Link to post

Det er flere gode grunner til at man bør gå på VHF kurs

 

1. Det å ha VHF innebærer at du er pliktig til å være rele stasjon i en nødsituasjon. Uten kunnskap og rett bruk av prosedyrer så risikerer man å utsette andres liv og helse for fare.

2. Det finnes f.eks et regelverk på hvordan du skal forholde deg til sensitiv informasjon. Her er det også viktig å følge prosedyrene

3. Man skal være klar over konsekvensene av feil på eget apparat. Dette kan også sette andres liv og helse i fare.

 

Håper de som unnlater å ta sertifikatet aldri kommer i en situasjon der de blir stilt rettslig ansvarlig for slike forhold.

Selv har jeg sertifikat, og det er bare 2-3 år siden jeg gikk kurset.

Kan ikke huske at vi snakket spesielt mye om hverken Pkt 1 eller 2. Pkt 3 var derimot veldig godt dekket med måling av spenninger og ekstern strømkilder og jeg vet ikke hva, men det er noe jeg ikke huser ett spøtt av nå, bare få år etter (VHF var allerede installert i båten).

 

Jeg har altså nå VHF, Konsesjon og sertifikat, men jeg sliter med alle tre punkt i lista, og måtte nok tatt fram boka i tilfelle jeg trengte en prosedyre, noe jeg også fint kunne gjort uten sertifikat.

Jeg synes opplæringen (slik jeg opplevde det) var bortkastet. Lærte mye unødvendig som derfor er glemt, og lite praktisk som derfor heller ikke er kunnskap nå.

Jeg mener VHF opplæring kunne vært gjort mye bedre, enklere, og billigere og pinpointet til det en fritidsskipper faktisk trenger, utført feks over nett, og dersom flere da ble aktive brukere så hadde jo det økt sikkerheten for oss alle.

Taushetserklæringen kunne man skrevet ut, signert og sendt i posten.

 

Selv har jeg hatt VHF ombord endel år før jeg fikk 'lappen' men da var den avslått. Hadde jeg selv fått problemer hadde jeg nok slått den på og ropt på hjelp, men jeg ville jo ikke fått med meg om andre trengt min hjelp.

 

Nå er den derimot alltid på når vi er underveis eller lett kan bli mobile, og det er ekstra høyttaler montert i Cockpit så vi får faktisk med oss det som blir sagt også.

 

Redigert : Enig med Hanto1. Dagens politikk fører ikke til spesielt mye høyere kvalitet på de brukerne som er, men holder antallet kunstig nede, da det er flere VHF apparater som ikke er med i nettet pga at bruker ikke har sertifikat.

Mann kunne lett laget en ordning som både økte kvaliteten på kunnskapen til brukerne OG økte antallet på dem.

I Caribien hadde alle VHF, og ingen Sertifikat. Det betyde at alle kunne få tak i alle, og faktisk kunne vi både reservere ankerplass, bestille is, og tilogmed bord på restaurantene.

Og det var ikke mye forstyrrelser/misbruk på eteren likevel.

Dagens løsning er mao moden for revisjon etter mitt syn.

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post

Hei,

 

Nå er det mange år siden jeg tok VHF kurs, så det kan godt hende at opplæringen er dårligere i dag.

 

Punkt 1 handler kort om at alle som har konsesjon er pliktig til å lytte på VHF underveis og kommer det en PAN eller en MEDE (Mayday) melding, og du opplever at denne ikke blir besvart av kystradioen, er du pliktig å være RELE stasjon for vedkommende og overføre anmodningen på en korrekt måte. Dette finnes det en egen prosedyre på. En skal huske at om man ligger i skygge for kystradioen, eller har dårlig forhold som gjør at det er vanskelig å få med seg hva som blir sagt osv..så er det veldig viktig å følge prosedyren for da er det mye enklere for mottaker av meldingen å oppfatte hva som blir sagt.

 

Punkt 2 handler kort sagt om at informasjon du hører på VHF ikke skal videreformidles til uvedkommende. Dette kan være legehjelp eller meldinger økonomisk karakter

 

Hovedgrunn i mine øyne til at alle må ha kommunikasjon er at det ligger endel fartøysdata hos kystradion og det bør ha konsekvenser om man misbruker radioen. For de som er på min alder husker veldig godt det såkalte frie 27 MHz båndtet (Walki Talki) som ble ødelagt av fyllerør.

 

Det har skjedd flere ganger de siste årene at folk har blokkert kanal 16 i flere timer pga av at sendeknapp har hengt seg opp samt lange utskjellinger som har blokkert i lange perioder. Når dette skjer er kystradistasjonene ute av stand til å hjelpe båter i nød.

 

Jeg har selv hatt start på fødsel ombord og vet hvor viktig det er at korrekt informasjon formidles.

Redigert av JRK (see edit history)
Link to post

Jeg hadde nok fått til å utføre en mayday relay, men hadde nok tatt frem boka først.

Noe jeg også kunne gjort om sertifikatet var tatt på internett, eller endog om det ikke var sertifikat plikt.

 

Dersom VHF derimot var avslått hadde jeg ikke kunnet hjelpe til, og det er det som er status på en del VHF'er ombord i fritidsbåter nå.

 

Men kanskje VHF egentlig ikke er noe som er tiltenkt fritidsmarkedet. At dette først og fremst er en plattform for proffene, og at det er bra som det er ?

Tross alt kan knappen min fortsatt henge seg opp fordi om jeg har sertifikatet, mens før når den var av, så ville det ikke vært ett problem.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Guest Avmønstret#

Hei,

 

Nå er det mange år siden jeg tok VHF kurs, så det kan godt hende at opplæringen er dårligere i dag.

 

Punkt 1 handler kort om at alle som har konsesjon er pliktig til å lytte på VHF underveis og kommer det en PAN eller en MEDE (Mayday) melding, og du opplever at denne ikke blir besvart av kystradioen, er du pliktig å være RELE stasjon for vedkommende og overføre anmodningen på en korrekt måte. Dette finnes det en egen prosedyre på. En skal huske at om man ligger i skygge for kystradioen, eller har dårlig forhold som gjør at det er vanskelig å få med seg hva som blir sagt osv..så er det veldig viktig å følge prosedyren for da er det mye enklere for mottaker av meldingen å oppfatte hva som blir sagt.

 

 

Mao, bør man slå av VHF ombord hvis ingen ombord har sertifikat? Eller bør man ha den på og gjør så godt man kan om en situasjon oppstår?

 

Hvordan tolker du regelverket?

Link to post

Men kanskje VHF egentlig ikke er noe som er tiltenkt fritidsmarkedet. At dette først og fremst er en plattform for proffene, og at det er bra som det er ?

Maritim VHF er ikke en platform først og fremst for proffene. Det er en del av et svært effektivt verdensompennede nød og sikkerhetsystem.

Det er ikke noen forskjell på båten min og en tankbåt på vei til Slagentangen hvis jeg finner at jeg må sende et Mayday. Da trykkes det på den store knappen.

Derfor settes det noen svært enkle grunnkrav til de som tar del i det fra en fritidsbåt.

Det er meg komplett uforståelig at noen velger bort disse enkle grunnreglene.

Link to post

Mao, bør man slå av VHF ombord hvis ingen ombord har sertifikat? Eller bør man ha den på og gjør så godt man kan om en situasjon oppstår?

 

Hvordan tolker du regelverket?

Setter dette litt på spissen og Sender tilbake med følgende spørsmål Du er en god sjåfør har lest pensum, men har aldri tatt lappen. Kjører du bil da i trafikken? Vi gjør nok ikke det, men det som er paradoksalt er at de med endra mindre viten eller vett enn oss de gjør det! Og det er nettopp dette som er farlig.

 

Ha en fin kveld pinkvin, du er nok på rett vei ;)

Link to post
Guest Avmønstret#

Skjønte ikke analogen helt jeg da men...

 

Du mener kanskje at folk uten VHF sertifikat ikke skal føre fritidsbåt? Eller mener du at folk uten VHF sertifikat ikke skal føre fritidsbåt hvis den har installert VHF med konsesjon, eller mener du at folk uten sertifikat kan føre fritidsbåt som har VHF med konsesjon så lenge de ikke lytter på den, eller gjør lytteplikten at de skal lytte på den, men ikke bruke den hvis noe skjer? Eller skal de både lytte og bruke den om noe skjer uansett?

-------

 

Blir en smule forvirret av "gjengen" her.

-------

Slik jeg tolker lovverket så er det enkelt. Konsesjon og sertifikat er to uavhengige ting. Sånn må det være fordi VHF stort sett er en fast installasjon i båten. Ergo kan hvem som helst som ønsker det ha en lovlig installert VHF i sin båt.

 

Ikke bare det, en slik deling er fornuftig og smart fordi det er ønskelig at flest mulig har en lovlig VHF installasjon i båten.

 

Som sagt tidligere skal jeg ta VHF sertifikatet. Men jeg ønsker selvsagt at flest mulig har VHF med konsesjon i båtene sine. Manglende sertifikat må selvsagt ikke brukes som argument mot å ha VHF ombord, tvert i mot. En fungerende VHF i flest mulig båter er en fordel for alle.

 

Flest mulig med VHF sertifikat er også en fordel, men vær litt realistisk. Det tar 2 minutter å kjøpe en rimelig VHF og det koster lite. Å ta sertifikat er heller ikke dyrt men det koster tid og innsats, noe som er vanskeligere for mange å trylle frem enn en tusenlapp eller to fra lommeboka til VHF.

 

Syns det er rene "VHF sertifikat mafia" her inne som nær skremmer folk fra å kjøpe VHF og vekk fra alt som har med VHF å gjøre i stedet for å oppfordre folk til å kjøpe og lytte på VHF. La folk få opp fungerende utstyr med konsesjon og ta sertifikatet når de selv ønsker det, eller føler de har behov for det. I mellomtiden er alle tjent med flest mulig lyttevakter på kanal 16.

 

Makan til frekvensryttere, skulle tro eteren hadde gått til hodet. ;-)

Link to post

Benji kan sikkert gi et godt svar på dette, det argumenteres på taushetsplikt og det med videreformidling av sensitive opplysninger. Er ikke den litt "ut på dato" ?

 

Det er ingen lov som tilsier at jeg ikke kan lytte på maritime VHF båndet. Eller politi og AMK for den saks skyld. Så lenge ikke sambandet har kryptering er alt åpent for alt og alle..

 

Siden jeg også er den som ferdes uten å ha tatt eksamen har VHF alltid vært med på sjøen, så jeg er en av "de"

 

Jeg burde selvsagt få ut fingeren å ta eksamen, men for en konstruktiv debatt kan det være greit å gi konstruktive argumenter. Enkelte har nedlatende holdninger og det gir da ingen god diskusjon..

Link to post

Benji kan sikkert gi et godt svar på dette, det argumenteres på taushetsplikt og det med videreformidling av sensitive opplysninger. Er ikke den litt "ut på dato" ?

 

Det er ingen lov som tilsier at jeg ikke kan lytte på maritime VHF båndet. Eller politi og AMK for den saks skyld. Så lenge ikke sambandet har kryptering er alt åpent for alt og alle..

 

Siden jeg også er den som ferdes uten å ha tatt eksamen har VHF alltid vært med på sjøen, så jeg er en av "de"

 

Jeg burde selvsagt få ut fingeren å ta eksamen, men for en konstruktiv debatt kan det være greit å gi konstruktive argumenter. Enkelte har nedlatende holdninger og det gir da ingen god diskusjon..

 

Selvsagt kan du lytte på maritime VHF bånd etc etc, men du kan ikke gjøre det på en ikke godkjent instalasjon ombord i båten din. Det finnes mange radioer å kjøpe som man kan stille inn den frekvensen en vil på (de fleste radioamatører har sikkert en slik)

 

Er du ombord i båten til en kamerat som har lovlig instalert VHF, og han - eller noen andre ombord har sertifikat - så lytter du selvsagt til det som kommer over radioen, ikke ulovelig det, men er vel heller ikke det diskusjonen dreier seg om her.

 

Det er i de aller fleste tilfeller ikke noe problem for meg - og de fleste andre på kystradiostasjonene å plukke ut hvem som har/ikke har sertifikat/gjennomgått en liten form for trening. I de fleste situasjoner så "avslører" de seg raskt med manglende kunskap når de kaller opp - harde fakta det.

 

Sensetive opplysninger utgått på dato, kan sikkert diskuteres, men mener det ikke. I ny og ne så kan du få opplysninger over VHF om eks ett medesinskt tilfelle (Medico) og det er opplysninger man ikke forteller om på lørdagsfeste, eller? Har man signert ett taushetsløfte så har man i alle fall fått med seg at det ikke er lov.

 

Loven er klinkende klar.

Du må ha lisens/konsesjon (samme sak men to forskjellige navn) for at VHF radioen ombord skal kunne brukes. (i bruk = tilkoblet strøm)

Du eller en av de som er ombord, må ha gyldig sertefikat for VHF.

 

Så enkelt er det iht loven. Husk at vi også er underlagt ett internasjonalt regelverk her, gjelder meg i min 25 foter, som den største båt i verden. (så kan det sikkert diskuteres om det kan forenkles/justeres/ tilpasses Norske fohold) men vi må i dag forholde oss dagens regeler.

 

Menenr selv at vi har kommet til en lettere måte å ta prøven på de siste årene, og det jobbes kontinuerlig med å gjøre det lettere/bedre.

I dag må du ikke gå på kurs hos noen, det holder med at du har kjøpt og lest boka Mayday, eller tilsvarende bok som har ett VHF pensum. Har du stor og god nok kunskap kan du sikkert klare deg uten boka også.

Går man så inn på Maritimradio.no, så kan man avlegge prøven derfra - ALLE prøver er i dag avlagt via PC - i dag får man også to (2) sjanser på prøven om det skulle gå galt på den første.

 

Anbefaler alle å ta en titt på den siden, det er nå 5 oppgaver med i eksamen som omhandler bruken av DSC på radieon, kan være greit å trene litt på simulatoren på forhånd.

 

Om det er noen som er interessert i å se hvordan vi arbeider, og hvordan ting "fungerer" så kan jeg sikkert få til ett besøk hos oss.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post

Pinkvin

Analogien er. Har du ikke sertifikat for å kjøre bil så kjører man ikke. Har man ikke sertifikat og gyldig konsesjon ombord så opererer man ikke VHF

Så hevder du at du har konsesjon, men ikke sertifikat. Da lurer jeg på hvordan du har fått denne konsesjonen? En forutsetning for å få konsesjon er at du kan fremvise et gyldig sertifikat

 

Taushetserklæring:

http://public.asphost.no/lastned.asp?dokument=157

 

http://maritimradio.no/lisens/

 

Til slutt så finne det et ordtak som sier at "En dåre kan spørre mer en 10 vise kan svare" I denne tråden er det mange dårer som tydeligvis har problemer med å underkaste seg de reglene som gjelder for VHF. Det er helt tydelig at endel ikke er i stand til å lese seg opp heller, så da er det bare å komme seg på kurs

Redigert av JRK (see edit history)
Link to post

Opprinnelig var det her snakk om en billig bærbar (da uten DSC) for backup. Dette gidder ikke folk betale 500,- i årlig leie.

I vår båtforening er det drøssevis som har slike, en del av de eldre gutta har også sertifikat men ingen gidder og betale abonnement på disse handapparatene. Dem jeg personlig kjenner er ikke dårer..

Dem som har fast installasjon er litt mere lovlydige.

Link to post

Pinkvin

Analogien er. Har du ikke sertifikat for å kjøre bil så kjører man ikke. Har man ikke sertifikat og gyldig konsesjon ombord så opererer man ikke VHF

Så hevder du at du har konsesjon, men ikke sertifikat. Da lurer jeg på hvordan du har fått denne konsesjonen? En forutsetning for å få konsesjon er at du kan fremvise et gyldig sertifikat

 

Selvfølgelig håper jeg at noen setter seg bak rattet og kjører dersom det er i en nødsituasjon med fare for liv, det forutsettes selvfølgelig at vedkommende sjåfør vet foran og bak på en bil og har noenlunde peiling på hvordan den fungerer. Jeg registrerer at du heller ville la liv gå tapt enn å hjelpe.

Det er selvfølgelig ingen forutsetning og ha sertifikat for å få konsesjon, så det er vel strengt tatt du selv som bør lese deg opp.

Dåre-stempelet bør nok plasseres andre steder enn der du prøvde .

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...