Lett match Svart 18.April.2011 Del på Facebook Svart 18.April.2011 Det er fullt lovleg å lytte på frekvensane til politi, ambulanse, brann, flytrafikk, etc. Alle som vil kan kjøpe ein radioscanner utan nokon form for lisens og lytte på det ein får inn. VHF kanal 16 (156,800 MHz) er så vidt eg kjenner til ikkje noko unntak her. Kan du syne til lovverket som forbyr lytting på kanal 16 utan sertifikat? Nå er vel det spørsmålet allerede besvart, men side du spør om lovverket: Dette er sakset fra Telenor Maritim sine sider: Spørsmål: Jeg bruker aldri VHF-radioen og har den om bord kun for nødstilfelle. Trenger jeg da lisens? Svaret er definitivt "JA". Det er ikke tillatt å ha en operativ VHF om bord i et fartøy uten at en har lisens for den. En VHF-radio er med andre ord et lisenspliktig sikkerhets- og kommunikasjonsutstyr. Men du har nok rett i at man kan bruke en "radioscanner" for å høre på trafikk uten at det er ulovlig. Sitér dette innlegget Link to post
SIR DAY Svart 18.April.2011 Del på Facebook Svart 18.April.2011 (redigert) Etter min mening er prøven så enkel å ta at man skaper seg bare mer bry ved å forsøke å unngå den. Kjøpte en lærebok som jeg skumleste mens jeg satt på trikken,tok så VHF-prøven i desember. Hadde litt erfaring fra bruk av VHF før, dog under oppsyn som reglene tilsier. Veldig flott om det bare blir mer disiplin i bruken, så kanskje man slipper mye av det pjattet som setter nødstilte i enda mer fare. Å høre folk diskutere på kanal 16 om hvor man kan få billig diesel er bare en av opplevelsene jeg har fått med meg. Redigert 18.April.2011 av bombom (see edit history) Sitér dette innlegget --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- "Båter" er av TRE.... ;-) SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!) Link to post
tom-ass Svart 18.April.2011 Del på Facebook Svart 18.April.2011 Jeg har apparat, konsesjon, betaler årsavgift men mangler "lappen". Dette er fullt mulig. Men da har jeg jo ikke lov til å bruke apparatet selv da, men har en kamerat med VHF-lappen, så han får komme til meg når jeg skal snakke. Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
ÅtteGlass Svart 18.April.2011 Del på Facebook Svart 18.April.2011 Et VHF-kurs er som regel en artig affære, med interesserte båtfolk som har med seg masse forskjellige erfaringer å dele av. Jeg holder et nytt SRC/VHF-kurs i Oslo siste helgen i mai. Ta gjerne kontakt om du vil være med. Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
Laholm Svart 20.April.2011 Del på Facebook Svart 20.April.2011 I motsetning til Åtte glass har jeg ingen kommersiell interesse i temaet (INGAR: Hans innlegg kan kanskje ses som reklame, og da på kanten av Båtplassens regelverk?) Når det er sagt, så må jeg si at min deltakelse i VHF-kurs i Stavanger for veldig mange år siden var en positiv opplevelse langt utover sertifikatet. Der traff jeg en gjeng båtveteraner som var i stand til å gi en nykomling som meg masse impulser og gode tips. (dessuten besto jeg testen, det var etterhvert en bivirkning) Jeg slutter meg fullt til vurderingene om at VHF-besittelse uten sertifikat kan ses på som snylting, men taperen er egentlig den som snylter! Ta sertifikatet, det er ikke vanskelig! Sitér dette innlegget Laholm Link to post
cheetah Svart 20.April.2011 Del på Facebook Svart 20.April.2011 Er det mulig å få opplæring og ta prøven på nettet? Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 20.April.2011 Del på Facebook Svart 20.April.2011 Er det ikke slik i tilegg at vist du har vhf ombord plikter en å ha den på kanal 16? Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 20.April.2011 Del på Facebook Svart 20.April.2011 Er det mulig å få opplæring og ta prøven på nettet Ja, her på baatplassen.no har vi et løpende VHF-kurs. Men for å være helt ærlig kan du like godt kjøpe boken og lese selv. Den nyeste boken fra www.lmf.no heter "MayDay" og er mye enklere og oversiktligere enn de tidligere.... Er det ikke slik i tilegg at vist du har vhf ombord plikter en å ha den på kanal 16? Ja det stemmer, man har lytteplikt på kanal 16 sålenge fartøyet er underveis. ("Underveis" betyr forøvrig ihht Sjøveisreglene at fartøyet ikke er fortøyd, ligger til ankers eller står på grunn...). Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
dennrick Svart 20.April.2011 Del på Facebook Svart 20.April.2011 Har alltid radioen på. Leser til VHF lappen nå. Men er fortsatt på sjøen uten lappen. Uten VHF konsesjon: Hva skjer ift DSC funksjonen om jeg aktiverer den? Kommer kavaleriet? Er den eneste forskjellen at de ikke vet hvem jeg er dersom jeg ikke har VHF lappen? (har den nok rett etter påske) hilsen dennrick Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
cheetah Svart 20.April.2011 Del på Facebook Svart 20.April.2011 Lese selv går helt fint men hvor kan jeg ta prøven her i bergen? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 20.April.2011 Del på Facebook Svart 20.April.2011 Uten lappen og uten konsesjon har du intet MMSI nummer, da er DSC funksjonen NULL verdt. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 20.April.2011 Del på Facebook Svart 20.April.2011 Uten lappen og uten konsesjon har du intet MMSI nummer, da er DSC funksjonen NULL verdt. Så om jeg da har trøbbel, har ikke konsesjon foreløpig, heller intet MMSI nummer, og trykker på "distress" funksjonen, så vil det ikke skje en dritt fra gutta på land? hilsen dennrick Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Poseidon Svart 20.April.2011 Del på Facebook Svart 20.April.2011 Lese selv går helt fint men hvor kan jeg ta prøven her i bergen? Du finner listen over godkjente teststeder over hele landet, inklusive Bergen, på www.maritimradio.no Lykke til! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Benji Svart 21.April.2011 Del på Facebook Svart 21.April.2011 Så om jeg da har trøbbel, har ikke konsesjon foreløpig, heller intet MMSI nummer, og trykker på "distress" funksjonen, så vil det ikke skje en dritt fra gutta på land? hilsen dennrick Kansje, det varierer fra de forskjellige leverandører av apparatene, noen virker DSC/nødknappen på, andre ikke. (må ha mmsinr for å kunne benytte muligheten for å sende ett DSC kall til feks en du kjenner,eller om du vil ringe via vhf`n) Men, om den virker vil den jo ikke gi all den nyttige informasjonen som en VHF med MMSInr kobblet opp til en GPS. Har du alt i orden så vil du i en nødsituasjon - når du har trykket på knappen - komme rett inn på kartskjermen til kystradiostasjonen,da vet de med en gang hvor du er, og kan ut fra MMSI nr dit også finne ut hvem du er, og begyne søk, gi hjelp til rett plass og person med en gang. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
hifo Svart 21.April.2011 Del på Facebook Svart 21.April.2011 (redigert) Hva skal jeg gjøre da , som aldri blir ferdig til å ta kurs. Og da mener jeg aldri.. Skal jeg la Vhf`n stå på kanal 16 for å lytte og kansje hjelpe folk i vannskligheter , eller skal jeg som nå kun ha den tilgjengelig og avslått? Å ta den ut er ikke aktuelt . Jada kurs ville vært det beste , men det blir ikke no.. Hva mener dere er det beste av disse to "ondene" ? Å nei jeg skal ikke ta kurs. Send meg gjerne regning årlig , men ingen får tvunget meg til å bruke flere kvelder for å kunne blidgjøre noen sensorer.. Redigert 21.April.2011 av hifo (see edit history) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Nøtterøy Svart 21.April.2011 Del på Facebook Svart 21.April.2011 Ha den påslått, ikke værre enn det Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 21.April.2011 Del på Facebook Svart 21.April.2011 Bra. Oppfordrer alle andre til å ta lappen. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Benji Svart 21.April.2011 Del på Facebook Svart 21.April.2011 (redigert) [Å nei jeg skal ikke ta kurs. Send meg gjerne regning årlig , men ingen får tvunget meg til å bruke flere kvelder for å kunne blidgjøre noen sensorer.. Har du ikke tid til å ta kurs?, da har du sikkert ikke tid til å reise på vannet heller, eller hjelpe andre, så foreslår at du kaster ut VHF radioen din. Det er ikke sensorene du skal blidgjøre, det handler om å lørre seg grunnleggende og korrekt måte å bruke aperatet på. Synes det var forferdelig dårlig/gal instilling hifo. Redigert 21.April.2011 av Benji (see edit history) Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Lars H. Svart 21.April.2011 Del på Facebook Svart 21.April.2011 (redigert) Dersom du er så flink hifo at du kan alt dette om VHF allerede og føler deg kompetent til å bruke VHF'n korrekt, trenger du selvfølgelig ikke å bruke av din dyrebare tid til å sitte på skolebenken. Da er det jo bare å melde seg opp til eksamen? Og du får ikke meg, - og sikkert ikke mange andre heller til å tro at du ikke har denne timen ledig det tar å avlegge eksamen. Nei, dette blir for dumt! Lars H. Redigert 21.April.2011 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Håreken Svart 21.April.2011 Del på Facebook Svart 21.April.2011 Kan ikke fatte denne mistroen enkelte har for å ta VHF- lisensen. MMSI nummeret kan også brukes av folk på land til å kalle deg opp fra tlf via en radiostasjon og omvendt, for det er ikke altid at mobilen er til å stole på. VHFèn er der for å gjøre det sikrere for alle oss som ferdes rundt i sjærgårder og på havet. Å ta prøven og få en lisens burde være en selvfølge for de som innehar en VHF i båten Sitér dette innlegget Da har jeg gått fra Daycruiser til en roligere Mørebas. Langt mindre fart, men mye mere kos :-) Link to post
jada Svart 21.April.2011 Del på Facebook Svart 21.April.2011 Noen har VHF og sertifikat og lisens og alt som skal til, og all ære til dem Andre har VHF og intet serfifikat: Fy, er enig med dem som mener at sertifikatet må på plass, og kan ikke skjønne hva som er så vanskelig med det. Jeg tilhører en tredje kategori: Har VHF-sertifikat fra 2001, men har ingen VHF........ ennå.. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 21.April.2011 Del på Facebook Svart 21.April.2011 Jeg tilhører en tredje kategori: Har VHF-sertifikat fra 2001, men har ingen VHF........ ennå.. Da vil jeg, dersom du har og bruker båt foreslå at du ser om det ikke var mulig å finne frem noen ekstra kroner og få kjøpt deg en VHF, for både din egen og andres sikkerhet. Jo flere vi er i dette omfattende sikkerhetsnettet, dess bedre! Lars H. LA4608 Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
hifo Svart 21.April.2011 Del på Facebook Svart 21.April.2011 Hvem er værst? Tredje kategorien eller slike som meg? Kommer noen av dere til å nekte slepehjelp fra meg ,hvis det skulle være meg som er så dum å ha vhf`n på? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Hilmar 2 Svart 21.April.2011 Del på Facebook Svart 21.April.2011 (redigert) Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor det er så mange hobbyingeniører som skal finne opp hjulet på nytt stadig og ha en VHF uten papirer og sertifikat. Du kjører med førerkort, men går sikkert fint å bruke bil uten i nød. Men hva er vitsen? Et veldig godt argument er jo at du bør ha papirene i orden ved en eventuell nødsituasjon. Da vet dem hvem du er etter bare kallesignalet. Og ikke minst hvis du må hjelpe noen andre en vakker dag, på en mest mulig korrekt måte slik at missforståelser unngås. Jeg tok sertifikatet året jeg fyllte 15 og hadde alt på plass så fort som overhodet mulig! Redigert 21.April.2011 av Hilmar 2 (see edit history) Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
cheetah Svart 21.April.2011 Del på Facebook Svart 21.April.2011 Skal ihvertfall ta lappen Har en håndholdt vhf som jeg må lade hjemme. Det går vel ikke an å koble en slik til gpsen eller? Har en garmin 520s plotter. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.