Mouche Svart 21.April.2011 Del på Facebook Svart 21.April.2011 Hvem er værst? Det er selvfølgelig deg! Kommet over kvelden her om dagen? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Teerex Svart 21.April.2011 Del på Facebook Svart 21.April.2011 Har rota vekk kursboka mi fra 2003, men tenkte å montere min gamle Navico RT6500S fra -97 som jeg aldri har brukt. Bare for å lytte i første omgang da Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
SIR DAY Svart 21.April.2011 Del på Facebook Svart 21.April.2011 (redigert) Unnskyld meg, men nå syns jeg det blir litt rare innlegg her. Skal du være på sjøen, vil kommunisere med andre, og være en del av sjøens fellesskap, skaff deg da enten: 1: Nok kunnskaper til å bruke VHF på riktig måte, -eller 2: VHF/SRC-prøven, - da dekkes iallfall noe av det som beskrives ovenfor. Tok prøven uten forutgående kurs, - den er enkel, bygger på litt kunnskaper og litt fornuft. Veldig enkel. De veldige sparsomme kan låne kursboken hos Deichmanske. Redigert 21.April.2011 av bombom (see edit history) Sitér dette innlegget --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- "Båter" er av TRE.... ;-) SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!) Link to post
jada Svart 21.April.2011 Del på Facebook Svart 21.April.2011 Da vil jeg, dersom du har og bruker båt foreslå at du ser om det ikke var mulig å finne frem noen ekstra kroner og få kjøpt deg en VHF, for både din egen og andres sikkerhet. Ikke uenig med deg. VHF kommer, før eller senere............. Hvem er værst? Tredje kategorien eller slike som meg? Helt klart du som er verst Det må være en helt naturlig rekkefølge å først ha teorien i orden, og deretter skaffe seg VHF. Men innrømmer at det tar litt for lang tid med meg. Har bare gått 10 år nå Sitér dette innlegget Link to post
TrondT Svart 21.April.2011 Del på Facebook Svart 21.April.2011 Hvem er værst? Tredje kategorien eller slike som meg?... Har du konsesjon? Hvis ikke, så er det sånne som deg som vil nyte godt av en tjeneste uten å være med å betale det som det koster. Hva er årsaken til at du ikke vil ta sertifikatet da? TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Hilmar 2 Svart 21.April.2011 Del på Facebook Svart 21.April.2011 Her ser man hvor viktig det er å ha VHF radio i orden når man er til sjøs. Båt sunket Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
hifo Svart 22.April.2011 Del på Facebook Svart 22.April.2011 Har du konsesjon? Hvis ikke, så er det sånne som deg som vil nyte godt av en tjeneste uten å være med å betale det som det koster. Hva er årsaken til at du ikke vil ta sertifikatet da? Jeg blir aldri ferdig til å ta lappen enkelt og greit. Om jeg føler det er riktig av meg å ikke ta lappen ? nei. Og jeg mener det meste av kritikken mot sånne som meg er berettiget , men jeg er bare ærlig og forteller hva som gjelder og er viktigst for meg . Jeg vil heller ha med en sikkerhets -vhf uten lappen , enn å ikke ha noen av delene. Er det virkelig ingen som er i samme situasjon? Jeg vet om flere selv.-. Bestem dere hva jeg skal gjøre da. Enten ha med vhf`n til de aller værste turene som kan føles risikable ang vær og bølger , eller skal jeg ha den på stort sett hele tiden , slik at jeg kan snappe opp nødsignal fra andre også??? Bestem dere.. Og svar konkret på det spørsmålet da lapproblematikken er ferdigdebattert. Jada jeg vet jeg er sløv. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Mariell Svart 22.April.2011 Del på Facebook Svart 22.April.2011 (redigert) I kystnære områder holder det med en håndholdt VHF. Tok den årlige testen med Tjøme radio når jeg passerte Torbjørnskjær i forrige uke. Den fast monterte. De hørte meg utmerket. Den håndholdte, en ICOM IC-M33(ikke av de rimligste VHF'ene). Litt mer skurr, men Tjøme radio hadde inntet problem med å høre hva jeg sa. Gjalt både arbeids kanal 07 og 22 Har men ikke råd til de 475kr. pr, år. Eller ikke tid til 1 times eksamen. Selg båten. Redigert 22.April.2011 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
egilwh Svart 22.April.2011 Del på Facebook Svart 22.April.2011 Bestem dere.. Og svar konkret på det spørsmålet da lapproblematikken er ferdigdebattert. Du liker ikke svaret du får, så du ber om et annet? TA LAPPEN! Jeg samlet sammen diverse dokumenter fra nettet som er fritt tilgjengelig, inklusive diverse eksempel eksamener. Leste igjennom dette en to-tre ganger over en periode på noen uker og gikk opp som privatist. Sto helt greit, ikke nødvendigvis med glans. Kostet meg eksamens/sertifikatavgift (600-700?) og en årlig konsesjon. Det viktigste for meg ved min VHF er hva som skjer dersom jeg faller om, og unga skal gjøre noe... De er drillet i at de da skal bruke distressknappen. Selvfølgelig står den alltid på lytting på kanal 16. Ta nå den lappen, og slutt å syte. Eller kast VHF'en ut av båten.... Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Benji Svart 22.April.2011 Del på Facebook Svart 22.April.2011 Har men ikke råd til de 475kr. pr, år. Eller ikke tid til 1 times eksamen. Selg båten. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
hifo Svart 22.April.2011 Del på Facebook Svart 22.April.2011 (redigert) Du liker ikke svaret du får, så du ber om et annet? TA LAPPEN! Feilen her er vel mere at folk ikke svarer på det jeg spør om. Når folk ikke forstår spørsmålet må jeg presisere. Det har jeg gjort flere ganger allerede .. Redigert 22.April.2011 av hifo (see edit history) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Mariell Svart 22.April.2011 Del på Facebook Svart 22.April.2011 Bare lytt du. Om jeg trenger hjelp, tar jeg det gjerne fra deg. Selv om du ikke av en eller annen grunn ikke gidder å ta lappen. På samme måte som jeg ville tatt i mot hjelp fra en drita full sjåfør uten førerkort i stjålet bil, ved ett trafikkuhell. All hjelp er velkommen når man trenger det MEN det er ikke dermed sagt at jeg mener det er riktig å kjøre bil stjært bil i fylla med eller uten lappen. eller være så f.... giddaslaus at man ikke gidder ta VHF sertefikatet. Var det svar klart nok? Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
TrondT Svart 22.April.2011 Del på Facebook Svart 22.April.2011 Feilen her er vel mere at folk ikke svarer på det jeg spør om. Når folk ikke forstår spørsmålet må jeg presisere. Det har jeg gjort flere ganger allerede .. Men har du konsesjon, og dermed er med å dele kostnaden med drift av vhf-nettet? Det var mitt spørsmål til deg og det kan du vel svare på? TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
hifo Svart 22.April.2011 Del på Facebook Svart 22.April.2011 Var det svar klart nok? Ja. Og jeg tar kritikken.. Trondt: Kan man ha konsesjon og betale uten å ha lappen? Isåfall skal jeg gjerne få det og betale.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
egilwh Svart 22.April.2011 Del på Facebook Svart 22.April.2011 Trondt: Kan man ha konsesjon og betale uten å ha lappen? Isåfall skal jeg gjerne få det og betale.. Det er forsåvidt mulig.... dersom en annen med sertifikat står som konsesjonshaver for VHFen i din båt.... du kan likevel motta regningen. Man kan stå som ansvarshavende på flere konsesjoner... Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Lars H. Svart 22.April.2011 Del på Facebook Svart 22.April.2011 Bestem dere.. Og svar konkret på det spørsmålet da lapproblematikken er ferdigdebattert. Og det tror du? Eller mener du at "lapproblematikken" (ditt ord) er noe du kan sette en stopper for? Jada jeg vet jeg er sløv. Helt enig, jeg kommer vanligvis ikke med slike utsagn mot andre, men du sa det selv: Du må være utrolig sløv! Lars H. ex. skipsradiokontrollørvikar Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
hifo Svart 22.April.2011 Del på Facebook Svart 22.April.2011 Sette en stopper for?? Det jeg sier er at jeg har mottatt og forstått kritikken. Mere kritikk av samme slaget forandrer ingenting. Og derfor spør jeg hva jeg best kan gjøre, sett utifra de utfordringene jeg står ovenfor ang vhf bruk uten lapp. Fikk tross alt noen greie svar til slutt. Det må da være bedre å hjelpe en lappløs en til ett vettugt vhf bruk , enn å tie om all mulig informasjon han kunne ha nytte av . SELV om han av personlige grunner ikke kommer til å ta lappen- Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
egilwh Svart 22.April.2011 Del på Facebook Svart 22.April.2011 Poenget her er vel at det ikke er "vettug vhf bruk" å være lappløs.... Og da forsøker vi å hjelpe deg å se lyset! Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
TrondT Svart 22.April.2011 Del på Facebook Svart 22.April.2011 Alle bør ha vhf ombord, lytte på 16 og kunne bruke vhf'en dersom en situasjon tilsier det. For å få full utnyttelse av vhf'en bør alle ha mmsi-nummer og det fåes vel kun gjennom konsesjon som kun kan beholdes over tid dersom man har sertifikatet. Så derfor bør også du skaffe deg "lappen"...men siden du ikke vil det så synes jeg at du skal bruke vhf'en slik som den skal brukes og forøvrig la vær å engasjere deg i diskusjoner som dette...just my two cents TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Lars Hansen Svart 22.April.2011 Del på Facebook Svart 22.April.2011 Jeg vil heller ha med en sikkerhets -vhf uten lappen , enn å ikke ha noen av delene. Er det virkelig ingen som er i samme situasjon? Jeg vet om flere selv.-. Jeg er i samme situasjon som deg, da det står montert VHF i båten som jeg kjøpte i fjor. Selvfølgelig ser jeg ingen problemer med å ha den stående på, i tilfelle noen kunne trenge hjelp. Like selvfølgelig er det at jeg vil bruke den om vi selv er i nød, ganske tullete å mene noe annet... Har fortsatt til gode å bruke den, bortsett fra å kalle opp Tjøme Radio for å sjekke at den funker. Kommer nok til å ta "lappen" på sikt jeg også, men tiden strekker ikke til akkurat nå... Er nok mange her inne som er i samme situasjon, men finner det kanskje tryggest å holde tyst... Sitér dette innlegget Link to post
hev Svart 22.April.2011 Del på Facebook Svart 22.April.2011 Det er forsåvidt mulig.... dersom en annen med sertifikat står som konsesjonshaver for VHFen i din båt.... du kan likevel motta regningen. Man kan stå som ansvarshavende på flere konsesjoner... En liten presisering: VHF-konsesjon kan man få uten å ha "lappen", men man kan ikke bruk den uten at det er en ansvarlig "radiooperatør" ombord med sertifikat; maritimradio.no punkt 1 Sitér dette innlegget Hjemmeside på WEB og på facebook. Arbeidssted er Florø Radio. Link to post
egilwh Svart 22.April.2011 Del på Facebook Svart 22.April.2011 En liten presisering: VHF-konsesjon kan man få uten å ha "lappen", men man kan ikke bruk den uten at det er en ansvarlig "radiooperatør" ombord med sertifikat; Jada, det siste er rimelig avklart foran i denne tråden. Men, jeg tror ikke man kan få konsesjon uten en ansvarshavende som har lappen... Du har delvis rett, men litt feil presisering. Vår egen båt står registrert i navnet til kjæresten. Hun har konsesjon, men jeg står som ansvarshavende for konsesjonen. Det må fylles ut i søknaden. Hun får regningen i posten på sitt navn. Men som du helt riktig sier, hun har ikke lov til å bruke den uten at jeg eller andre med lappen er med ombord. Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Nøtterøy Svart 22.April.2011 Del på Facebook Svart 22.April.2011 (redigert) . Redigert 22.April.2011 av Nøtterøy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hev Svart 23.April.2011 Del på Facebook Svart 23.April.2011 (redigert) .... Men, jeg tror ikke man kan få konsesjon uten en ansvarshavende som har lappen... Joda, jeg har nok rett Reglene er endret nå, så det er ikke nødvendig at eier (eller andre) har sertifikat for å få tildelt konsesjon. Redigert 23.April.2011 av hev (see edit history) Sitér dette innlegget Hjemmeside på WEB og på facebook. Arbeidssted er Florø Radio. Link to post
Frivakten Svart 23.April.2011 Del på Facebook Svart 23.April.2011 Konsesjon gis til båten. Båten har en eier (reder). Eieren får regningen. Utstyret kan kun betjenes av en med sertifikat eller andre under overvåking av en med sert. Jfr. yrkesbåter med en eier (reder) i Singapore og forskjellige mannskap, noen med sert. og noen ikke. Ved utstedelse av sertifikatet må en signere en taushetserklæring da VHF-trafikk ikke skal formidles til uvedkommende. Uvedkommende er de som ikke har sertifikat (ikke signert erklæring). Nye aspiranter i sjøredningskorpsene må signere en slik egenerklæring uavhengig av egen sertifikat eller ikke. Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.