Enzo Startet 20.April.2011 Del på Facebook Startet 20.April.2011 Jeg har en slik D5 og har etter endel søk her lest meg fram til at gitteret mitt og stiften nok er noe sotet ned så jeg tenkte å åpne opp og prøve å se på de og evnt rense. På D5 så skal det bare være å åpne en gummikork og bruke en 7mm og så en 19mm fastnøkkel og trekke sjaiten ut men hvilket av de 2 gummiproppene er det man finner dette under. Er det den lille eller den større som sitter på kanten ? Er det den som sitter på kanten så er min motert inn mot veggen og da må jeg vel kanskje ha løs hele varmeren for å komme til, men man trenger kanskje ikke løsne alt av slanger og ledninger for å bare vippe dette litt ut så man kommer til ? Sitér dette innlegget Link to post
Frgaus Svart 20.April.2011 Del på Facebook Svart 20.April.2011 de er den store på kanten. På denne varmeren er det også lurt å åpne og bytte pakningen mellom viften og brennkamret. Sprekker ofte og det blir falsk luft. Brenner dårlig og glødepluggen går fortere i stykker. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 20.April.2011 Del på Facebook Svart 20.April.2011 Det er under det gummi lokket på kanten. Og det er så enkelt som du skriver. Av med gummi lokket, løsne ledningen på toppen at gløde pluggen, løsne den med pipe, sila tar du ut med fingrene. Tar ti minutter. Varmeren vår er montert på hengslet plate for enkelt å komme til. Jeg løsner slanger for luft inn og ut. Eksosen lar jeg stå på. Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 20.April.2011 Del på Facebook Svart 20.April.2011 Du fikk raske svar her. MEN: er det så enkelt. Kanskje ikke. Eg har hatt min ute 2 ganger på 2 år og andre gangen gikk det 1.5 time for å få løs det fo"#¤¤%&/%&( gitteret. Det er en liten flipp på den men var redd for å dra den av. Måtte bruke div spary for å få løsnet koks og sot så eg fikk vri ut gitteret. Men det kom omsider. Henger det fast så er det lirke lirke metoden som funker. Men det tar tid. Er du heldig er den heilt løs. Legg gitteret i diesel eller liknende for å løse opp soten. Bruk en børste til å rengjøre den. Om du bruker mye spray for å løsne den så stikk en fille forsiktig ned i kammer for å tørke ut det meste av sølet. Ellers vil det ryke forfærdelig ved oppstart. Lykke til Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Enzo Svart 20.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2011 Takktakk da har jeg planen klar, har prøvd å kjøre den på full guffe et par timer i går og i dag i håp om å brenne den litt ren men det er nok ingen vei utenom å ta dette sjauet for den røk veldig under oppstart i kveld også Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 21.April.2011 Del på Facebook Svart 21.April.2011 Om gitteret sitter så hardt er nok det litt overtid for service ;-) nedi det tomme hullet der du har tatt ut gitteret er det et hull på et par mm. Dette kan også kokse igjen. Om du tar en liten ståltråd og lager en knekk på den kan du pirke dette hullet forsiktig rent. På min varmer er dette hullet borret opp fra ca 2 mm til ca 4 mm om jeg husker rett Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 21.April.2011 Del på Facebook Svart 21.April.2011 Hvor mange driftstimer er fornuftig intervall, før en tar glødestift og gitterservice? Her er det tydelig vis tid og spare på rett intervall. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Bitteliten Svart 21.April.2011 Del på Facebook Svart 21.April.2011 Nord west anbefaler at dette gjøres årlig. Det koster noen hundre lapper og tar ikke lang tid. De har erfart at det hindrer mange problemer i sesong. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 21.April.2011 Del på Facebook Svart 21.April.2011 Ser at Bichwood 33 også har intervall på et år, så det må være driftstiden \ brennstoffet som er forskjellen på 10 min og 1 1\2 time, eller er det oppboring av hullet til 4mm? Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Birchwood 320 Svart 21.April.2011 Del på Facebook Svart 21.April.2011 Drifts tid er joe også en faktor. Kor mye er varmer brukt på det året. Er den gått mye på lav effekt osv. Eg har bestemt meg for å sjekke denne delen kvar 6 mnd eller nårdet har vert mye små kjøring av varmeren Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
LarsL Svart 21.April.2011 Del på Facebook Svart 21.April.2011 Sikkert lurt å rense, men jeg velger å kjøre den til den ikke viker lenger. Det kan jo diskuteres, men funker for meg. Har prød å ta den ut å rense, men den satt fast. Har bod 3 vinterer i båten og da har den stått på nesten hele tiden, så timer har den nok av. Og jeg har bare bytta en gang på 4 år. Den er jo lett å bytte så jeg klarer meg med en reseve liggende i båten. Men lykketil med rensingen Lars Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 21.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.April.2011 Nå bor vi i båten så varmeren har vel vært kjørt mer det siste året enn mange andre gjør på flere sesonger. Har tilgang til verktøy så om jeg røyklegger mer nå så blir det å gå i gang Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 29.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2011 andre gangen gikk det 1.5 time for å få løs det fo"#¤¤%&/%&( gitteret. Det er en liten flipp på den men var redd for å dra den av. Måtte bruke div spary for å få løsnet koks og sot så eg fikk vri ut gitteret. Løfter denne tråden igjen. Da jeg startet tråden så åpnet jeg og tok ut glødepluggen men fikk ikke ut gitteret, jeg fingurerte og skrapte med neglene på gitteret og monterte sammen og det har fungert fint igjen fram til nå, nå er det tåke igjen når jeg skal starte så jeg må nok ha ut det gitteret. Den lille flippen på gitteret, sitter det ut mot en spesiell retning så jeg kan finne det ? Jeg må jobbe i blinde med dette så det er greit å vite på forhånd. Kan jeg da evnt bare få tak i den flippen med en tang og dra sjaiten rett ut eller er det noen låsering eller gjenger eller noe der ? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 29.Mai.2011 Del på Facebook Svart 29.Mai.2011 (redigert) Gitteret dras rett opp. Ingen lås e.l. På det. Nytt presses ned, den flippen skal ikke noen spesiell vei. Mener at dt står i verkstedsboka at man kan bruke nebbtang. NordWest sa til meg i våres at det er sendt ut en service bulletin om at luftehullet til brennkammert skal borres opp slik det ble gjort på vår i fjor Her er bilde av deler vi har byttet de to gangene jeg har byttet Vameren vår er montert på trelem som kan vippes frem. Det gjør bytte av stift enkelt Redigert 29.Mai.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 29.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2011 Takktakk da skal jeg bruke et speil og prøve å finne den flippen og så bare dra i den med en nebbtang og se om greia kommer opp Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 29.Mai.2011 Del på Facebook Svart 29.Mai.2011 (redigert) Forsiktig bare Redigert 29.Mai.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bømlo Svart 29.Mai.2011 Del på Facebook Svart 29.Mai.2011 På min D5 satt gitteret dønn fast selv om jeg dro godt i flippen med ei tang. Den var nok "long overdue" for ettersyn. Leverte varmeren inn på verksted for service og oppborring av luftehull til 3.5mm. Tror teknikeren stakk et smalt skrujern inn mellom gitter og vegg og bøyde gitteret innover for å løsne. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 29.Mai.2011 Del på Facebook Svart 29.Mai.2011 Jeg benyttet tilsvarende teknikk ved bytte av gitter på D4. Stakk forsiktig et skrujern mellom gitteret og godset, deretter tok jeg tak med spissen på nebbtanga og dro det ut. Det er ikke noen flipp for å dra i på gitteret til D4. Men dette hullet på D5 som skal borres opp, er det en tilsvarende løsning på D4? (Beklager dersom jeg roter til tråden din Enzo.) Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Enzo Svart 30.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mai.2011 Hvor er så dette hullet omtalte oppborbare plassert ? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 30.Mai.2011 Del på Facebook Svart 30.Mai.2011 nedi hullet der gitter og stift sitter er det hullet Jeg har ikke hørt at D4 har behov for å bli borret opp Sitér dette innlegget Link to post
Bømlo Svart 30.Mai.2011 Del på Facebook Svart 30.Mai.2011 Mener også at av hull kun angår D5. Se dette bilde for illustrasjon av "flippen" som man tar tak i for å ta opp gitteret. Vil forøvrig nevne at jeg var meget godt fornøyd med Autoex i Trondheim ifbm. service på min D5. Dyktige folk, fornuftige priser og service langt ut over det som jeg er vant med. Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 30.Mai.2011 Del på Facebook Svart 30.Mai.2011 ingen som har info om hvorfor dette hullet skal borres opp til 3.5 mm. Og bilde av hvor dette er lokalisert??. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Bitteliten Svart 30.Mai.2011 Del på Facebook Svart 30.Mai.2011 Joda, det er på veggen i sylinderen der glødestift og gitter settes ned. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 31.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2011 Har nå holdt på å prøve å få ut dette helv.... gitteret i 2timer, ikke at jeg klarer det, har brukt nebbtang på denne flippen, bendet og stått i med skrujern men neida det sitter som støpt, så jeg skrapte av det med skrujernet og skrudde sammen igjen og nå startet den uten røyk igjen så den holder vel en måned tenker jeg. Det er på det nivået som det var da jeg skulle montere nytt blandebatteri i dusjen og måtte ha 1,5meter lange armer med 4 ledd for å få det til. Jeg vurderer å kjøpe ny båt eller varmer før jeg gyver løs på driten igjen. Var det noen som sa at man kunne kjøre denne varmeren på parafin eller noe og den ville rense seg selv på en måte ? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 31.Mai.2011 Del på Facebook Svart 31.Mai.2011 Ta ut varmren så du ser hva du holder på med Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.