Jump to content

Glødestift og gitterservice på Eber D5


Enzo

Recommended Posts

Jeg har en slik D5 og har etter endel søk her lest meg fram til at gitteret mitt og stiften nok er noe sotet ned så jeg tenkte å åpne opp og prøve å se på de og evnt rense.

På D5 så skal det bare være å åpne en gummikork og bruke en 7mm og så en 19mm fastnøkkel og trekke sjaiten ut men hvilket av de 2 gummiproppene er det man finner dette under. Er det den lille eller den større som sitter på kanten ?

100155.jpg

 

Er det den som sitter på kanten så er min motert inn mot veggen og da må jeg vel kanskje ha løs hele varmeren for å komme til, men man trenger kanskje ikke løsne alt av slanger og ledninger for å bare vippe dette litt ut så man kommer til ?

Link to post
Share on other sites

Det er under det gummi lokket på kanten. Og det er så enkelt som du skriver. Av med gummi lokket, løsne ledningen på toppen at gløde pluggen, løsne den med pipe, sila tar du ut med fingrene. Tar ti minutter. Varmeren vår er montert på hengslet plate for enkelt å komme til. Jeg løsner slanger for luft inn og ut. Eksosen lar jeg stå på.

Link to post
Share on other sites

Du fikk raske svar her. MEN: er det så enkelt. Kanskje ikke. Eg har hatt min ute 2 ganger på 2 år og andre gangen gikk det 1.5 time for å få løs det fo"#¤¤%&/%&( gitteret. Det er en liten flipp på den men var redd for å dra den av. Måtte bruke div spary for å få løsnet koks og sot så eg fikk vri ut gitteret. Men det kom omsider. Henger det fast så er det lirke lirke metoden som funker. Men det tar tid. Er du heldig er den heilt løs.

 

Legg gitteret i diesel eller liknende for å løse opp soten. Bruk en børste til å rengjøre den. Om du bruker mye spray for å løsne den så stikk en fille forsiktig ned i kammer for å tørke ut det meste av sølet. Ellers vil det ryke forfærdelig ved oppstart.

 

Lykke til

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Om gitteret sitter så hardt er nok det litt overtid for service ;-) nedi det tomme hullet der du har tatt ut gitteret er det et hull på et par mm. Dette kan også kokse igjen. Om du tar en liten ståltråd og lager en knekk på den kan du pirke dette hullet forsiktig rent. På min varmer er dette hullet borret opp fra ca 2 mm til ca 4 mm om jeg husker rett

Link to post
Share on other sites

Drifts tid er joe også en faktor. Kor mye er varmer brukt på det året. Er den gått mye på lav effekt osv. Eg har bestemt meg for å sjekke denne delen kvar 6 mnd eller nårdet har vert mye små kjøring av varmeren

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Sikkert lurt å rense, men jeg velger å kjøre den til den ikke viker lenger.

Det kan jo diskuteres, men funker for meg. Har prød å ta den ut å rense, men den satt fast.

Har bod 3 vinterer i båten og da har den stått på nesten hele tiden, så timer har den nok av. Og jeg har bare bytta en gang på 4 år.

Den er jo lett å bytte så jeg klarer meg med en reseve liggende i båten.

Men lykketil med rensingen :smiley:

 

Lars

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

andre gangen gikk det 1.5 time for å få løs det fo"#¤¤%&/%&( gitteret. Det er en liten flipp på den men var redd for å dra den av. Måtte bruke div spary for å få løsnet koks og sot så eg fikk vri ut gitteret.

 

Løfter denne tråden igjen.

Da jeg startet tråden så åpnet jeg og tok ut glødepluggen men fikk ikke ut gitteret, jeg fingurerte og skrapte med neglene på gitteret og monterte sammen og det har fungert fint igjen fram til nå, nå er det tåke igjen når jeg skal starte så jeg må nok ha ut det gitteret.

Den lille flippen på gitteret, sitter det ut mot en spesiell retning så jeg kan finne det ? Jeg må jobbe i blinde med dette så det er greit å vite på forhånd.

Kan jeg da evnt bare få tak i den flippen med en tang og dra sjaiten rett ut eller er det noen låsering eller gjenger eller noe der ?

Link to post
Share on other sites

Gitteret dras rett opp. Ingen lås e.l. På det. Nytt presses ned, den flippen skal ikke noen spesiell vei. Mener at dt står i verkstedsboka at man kan bruke nebbtang.

 

NordWest sa til meg i våres at det er sendt ut en service bulletin om at luftehullet til brennkammert skal borres opp slik det ble gjort på vår i fjor

 

Her er bilde av deler vi har byttet de to gangene jeg har byttet

 

55a59f46-9ae0-9bb0.jpg

 

55a59f46-9a55-67c5.jpg

 

Vameren vår er montert på trelem som kan vippes frem. Det gjør bytte av stift enkelt

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På min D5 satt gitteret dønn fast selv om jeg dro godt i flippen med ei tang. Den var nok "long overdue" for ettersyn. Leverte varmeren inn på verksted for service og oppborring av luftehull til 3.5mm.

 

Tror teknikeren stakk et smalt skrujern inn mellom gitter og vegg og bøyde gitteret innover for å løsne.

Link to post
Share on other sites

Jeg benyttet tilsvarende teknikk ved bytte av gitter på D4. Stakk forsiktig et skrujern mellom gitteret og godset, deretter tok jeg tak med spissen på nebbtanga og dro det ut. Det er ikke noen flipp for å dra i på gitteret til D4.

 

Men dette hullet på D5 som skal borres opp, er det en tilsvarende løsning på D4?

 

(Beklager dersom jeg roter til tråden din Enzo.)

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Mener også at av hull kun angår D5.

 

Se dette bilde for illustrasjon av "flippen" som man tar tak i for å ta opp gitteret.

 

Vil forøvrig nevne at jeg var meget godt fornøyd med Autoex i Trondheim ifbm. service på min D5. Dyktige folk, fornuftige priser og service langt ut over det som jeg er vant med.

Link to post
Share on other sites

Har nå holdt på å prøve å få ut dette helv.... gitteret i 2timer, ikke at jeg klarer det, har brukt nebbtang på denne flippen, bendet og stått i med skrujern men neida det sitter som støpt, så jeg skrapte av det med skrujernet og skrudde sammen igjen og nå startet den uten røyk igjen så den holder vel en måned tenker jeg. Det er på det nivået som det var da jeg skulle montere nytt blandebatteri i dusjen og måtte ha 1,5meter lange armer med 4 ledd for å få det til. Jeg vurderer å kjøpe ny båt eller varmer før jeg gyver løs på driten igjen.

Var det noen som sa at man kunne kjøre denne varmeren på parafin eller noe og den ville rense seg selv på en måte ?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...