Jump to content

Et par elementære spørsmål om kobling av strøm


ArtVendalay

Recommended Posts

Som en komplett novise med ledninger og strøm er jeg fornøyd med og på grensen av stolt over jobben jeg har gjort så langt.

 

Skrev et innlegg her for litt siden med spørsmål om tips til hvem jeg burde bruke for å renovere det elektriske i båten min.

Hadde en kar på befaring - han anslo i overkant av 20 timers jobb.... til 1000 kr timen takka jeg pent nei, og nærmer meg vel snart 25 timer :)

 

Er et stykke igjen til jeg er i mål. Har koblet på et nytt knappepanel i dag, og da er det et par par praktiske spørsmål som melder seg.

 

Først og fremst:... Når jeg skal hente strøm til flere enheter på samme bryter - spm f.eks vindusviskere eller belysning.

 

-Hvordan kobler jeg da dette på skinnene?

Jeg har sukkerbitrad som "+skinne" og en metall rad der jeg bruker ringformede kabelsko som tres inn på en skrue for hvert punkt som jordingsskinne.

 

Det andre jeg lurer på når jeg nå har eliminert bort alle overflødige ledninger og byttet ut det meste av ledninger under dashbordet er.

Da jeg ikke kunne se noen åpenbar logikk for hvordan systemet er i forhold til strøm inn på skinne, og videre til bryter. (Det så for meg ut som om plasseringen av ledning fra skinne til bryter var tilfeldig i forhold til hvor ledningen fra enheten gikk inn.

Har noen en enkel illustrasjon å dele med meg - eller kan gorklare dette for meg med teskje?

 

 

På forhånd takk for hjelp - begynner å se et lys i tunellen nå, og higer etter å få skuta på sjøen.

 

 

:cheers: (syns forresten at det storveis med de nye litersboksene til Ringnes

Link to post
Share on other sites

Det er vel mange måter å gjøre det på, litt avhengig av hvor pent du er avhengig av å gjøre det. Er novise selv, men har lært mye på 3/4 år. Til den vindusviskerkoblingen ville jeg ha avisolert en +-ledning som kommer fra bryteren, tvinnet på de ulike forgreningene og isolert på nytt med selvvulkaniserende tape. Du kan selvfølgelig bruke koblingsskinner, men det vil du jo bruke mye plass på da.

 

Sukkerbiter er generelt lite ønskelig i en båt etter det jeg skjønner, pga åpenbar fare for rusting...

 

Det viktigste er at ALLE kurser skal være sikret, og at du bruker tilstrekkelig dimensjon på kablingen.

 

Til det andre spørsmålet ditt: Vet ikke helt om jeg skjønte det, men: Det er vel så greit som at du har en +koblingsskinne (en "buss") hvor du fra hvert skruehull henter strøm som går til en bryter via en sikring...?

 

Håper dette gir noen tips i hvert fall...

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Link to post
Share on other sites

Du trenger ikke nitene, men om du gjør en skikkelig jobb så ser det bedre ut med niter enn uten. min mening men jeg er elektrikker å er ganske opphengt av at det elektriske skal se "porno" ut :) Få tak i noe kontakt fett som du smører alle kobberkabler litt forsiktig med, så slipper du korrosjonen, eller du bremser den hvertfall kraftig.7

Link to post
Share on other sites

Jada, det stemmer nok. men du trenger etter forskrifter og slikt ikke niter for og oppfylle ekstra isolerings krav, niter trengs i utgangs punktet kun på fin kordelte kabler, slik at du får skikkelig kontakt i koblingsounkt ( klemmer ) Men på vanlige kabler som sikkert de fleste her handler (les: PR, PN, PFXP og PFSK)

Trengs ikke niter, selv om niter ser bedre ut :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Først og fremst:... Når jeg skal hente strøm til flere enheter på samme bryter - spm f.eks vindusviskere eller belysning.

 

-Hvordan kobler jeg da dette på skinnene?

 

Skal du ha strøm til flere enheter over samme bryter , må du ha en bryter som tåler amp belastningen. Hvis ikke må du bruke rele.

Jeg bruker selv 2 store koblingsskinner under dashbordet som jeg tar strøm ifra. på siden av skinnene har jeg montert multi sikringsbokser av flatsikringstypen som alle forbrukerene er koblet til. . Strømmen til Koblingsskinnene er tatt fra en egen forbruks-hovedstrømsbryter.

Bruker kun vanlig kabelsko på alt. Funker i det uendelige hvis det er nogenlunde tørt skjermet. :flag_bp:

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Takker for mange gode innspill. - Et oppfølgingsspørsmål:

 

Lanternene mine er i dag koblet på en sikringsboks som antagelig har stått i båten siden den var ny i 1967 (!)

 

Jeg har i forbindelse med opprydding i ledningkaoset, satt inn nye bryterpaneler med automatsikringer. Dette burde vel gjøre sikringsboksen relativt overflødig?

 

Løsningen med Wago som jeg oppfatter at er et koblingspunkt, burde vel da være fornuftig å bruke der sikringsboksen står nå, og ta denne videre til bryterpanelet?

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Litt sent svar men det går helt fint å bruke wago på koblingspunktene :thumbsup: Selv tenkte jeg på mine koblinger å bruke rekkeklemmer kanskje. Har ikke noe tegning å vise men slik jeg har tenkt å gjøre det blir 10mm2 kabel fra - pol på jordingsskinne, 10mm2 kabel fra + pol til hovedbryter, til ca 30 eller 40A hovedsikring, så + skinne fra maritim. Forbruket fra + skinne går en 6mm2 kabel til felles + bryterpanelet pluss en 6mm2 kabel hver med sikring til storforbrukere som kjøleskap osv med eventuell bryter. lensepumpe blir koblet før hovedbryter. På - siden er det det samme bare uten sikring og bryter. Måtte bare lufte tankene litt før jeg går for fullt i gang med prosjektet :flag_bp: Bare å komme med innspill eller noe :smiley:

Redigert av cheetah (see edit history)
Link to post
Share on other sites

jeg ha avisolert en +-ledning som kommer fra bryteren, tvinnet på de ulike forgreningene og isolert på nytt med selvvulkaniserende tape.

håper jeg misforstår deg her.

Man lager aldri kontakt ved kun å tvinne sammen kabler og tape rundt.

Har veldig lett for å bli dårlig kontakt og i værste fall brann på den måten.

Kanskje spesielt i båt med mye bevegelse.

 

Men du kan tvinne de sammen og så klemme dem fast i kabelsko.

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...