Jump to content

Hvor bindende er mail med båtkjøp?


goat

Recommended Posts

Liten tvil om at det foreligger et tilbud som er akseptert. Altså bindende avtale. En utfyllende kjøpekontrakt er ikke nødvendig; riktignok foretrekker de fleste å gjøre det helt klart hva som skal "gjelde og gå", men uten kjøpekontrakt gjelder kjøpsloven.

 

Brytes en bindende avtale, vil kjøper bli ansett erstatningspliktig. Blir båten solgt med tap etter at selger har gjort seriøse forsøk på å få så god pris som mulig, kan kjøper bli dømt til å betale tapet + omkostninger til ny annonsering osv.

 

Option: Legg deg flat nå, kanskje selger sier noe sånt som at "det kan skje i de beste hjem". Ellers; tilby å betale ?? kr for å få saken ut av verden. Og skriv en avtale om du ikke skal ha noe ansvar utover det.

 

Non-option: leke bajas

Link to post
Share on other sites

Hvordan jeg står i dette vet jeg ikke, men er veldig kjedelig. Har iallefall lært av mine feil her, så måtte det ende slik det ender....

 

Problemet ditt er at når du handler så vil du omtrent aldri unngå å finne et bedre tilbud rett etter at du har fått «tilslaget». Du må kommunisere de forbeholdene du har tenkt å ta til selger, og selger må gjøre det samme, dersom han har tenkt å selge til første og beste som måtte dukke opp i ettertid, selv om han har gitt noen andre «tilslaget» først. Det juridiske har jeg ikke noen spesiell formening om.

 

Når det nå engang har blitt som det har blitt burde det vel ikke være vanskelig for selger å ta kontakt med de tre kjøperne han har avvist og høre om de fortsatt er interessert? Har du spurt om han kan gjøre det?

Link to post
Share on other sites

Når kjøpekontrakt er signert og pengene skiftet eier - er handelen gjort. Selv her er det angrerett.

 

Si fra at du kjøper en annen båt.

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Hvis du har tilbudt dekning av merutgifter og evt. mellomlegg har du vel gjort det du kan. Når det gjelder mellomlegget/prisdifferansen må selger dokumentere at det var vanskelig å få den opprinnelige summen (og i følge Båtliv forstod jeg at det ikke er veldig enkelt å få gjennomslag for i en evt. rettsforhandling). Selger kan mao. ikke forvente å selge båten betydelig billigere for å gjøre det enkelt for selv.

Link to post
Share on other sites

Jeg regner meg selv som tilhørende typen " en mann er en mann og et ord er et ord "

 

Dette har 2 ganger ( ved salg av bil og av hus )medført tap av penger og frustrasjon, og begge gangene var motparten ( uten å gå i detalj -

av type klassisk drittsekk og 1/2 kjendiser)

 

Det eneste jeg sitter tilbake med er tapte penger og god samvittighet.

 

I dette tilfelle vil jeg komme med kritikk for fomlete oppførsel av kjøper, men likevel råde han å ringe selger og fortelle

han at det dessverre ikke blir noen handel, pga det som er sannheten. - avstand , restskatt etc etc .

 

Når det kommer til saken er det den som sitter på pengene som har fordelen, rettsataen i norge fungerer slik at det ikke hjelper å ha rett,

når det er altfor dyrt å få rett.

Link to post
Share on other sites

....fy faen så slett og elendig folk kan oppføre seg.. Eg blir både irritert, og lei på menneskehetens vegne, at det finnest så simpel væremåte og så lite selvrespekt som fleire i denne tråden gir utrykk for.

Men det er nå så. Ikkje alle har respekt for andre, hverken som person eller andres verdier.

 

Kanskje det skal bli min nye hobby? Sende mail og prute/forhandle på masse saker som selges , feks i Oslo. Avtale kjøp og salg over en lav sko... Eg treng jo strengt tatt ikkje ha noko å selge heller. Bare finne bilder av andre sine ting og lage annonser. Få folk til å møtes samma plass, kjøpere og selgere....lure de til å tru at de har avtale seg i mellom kanskje? Navn står jo ofte i annonsene. Lage fiktive bud i navn til andre som egentlig selger, kanskje samme bil. ... yeah :thumbsup:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Her var det tydeligvis delte meninger gitt.

Har snakket med selger å lagt meg paddeflat men selger var ikke like behjelpelig. Ender nok opp med å kjøpe båten om ikke noe skjer de nærmeste dagene, ikke at det er noe i veien med det, for all del flott båt og flott kjøp som jeg helt sikkert blir fornøyd med.

Over og ut :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

På den ene side vil ejg si at det er egnet til betydelig forundring at det er oppfatninger i retning av at det ikke forelå bindende avtale mellom kjøper og selger. Det er OVERHODET INGEN TVIL ut fra e-post korrespondansen, om at avtale var inngått. At man kan "konstruere opp" uegentlig "tvil" med benektelser og tolkninger er i "beste" fall et uttrykk for en til det naive grensende stor tro på at det er selger som må "bevise alt". Kom det til stykket, ville det ikke koste en kalori å få kjøper dømt til å erstatte alle selgers tap etter dekningssalg.

 

På den andre side er jeg vel ikke i posisjon til å klage. sailing.gif

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Vet ikke hvor redelig båtmiljøet i Bergen og omegn er, Worse.

Men hvis visse fordums redere satt standarden for moral så har vel dere også mye å forbedre.

 

Bortforklaringer og relativistisk moral dyttes på oss av media.

Idrettens folk presses av overivrige journalister til å lage "forklaringer" på manglende seire.

Begynner å bli en stund siden jeg hørte: "Min konkurrent vant fordi han var best!"

Slik utarmes "det rene ord" og vårt tankesett med det. Alt relativiseres og individualiseres.

 

Båter annonsert f.eks til rundt 200.000 på østlandet har et utrolig sprik mellom bilder og omtale på den ene side og virkelighet på den andre. Da forsvinner tyngden i dine juridiske overlegninger som dugg for solen når det skal holdes opp mot den virkelige verden og hvordan markedet fungerer i Norge ved kjøp og salg mellom private.

 

Har vært fristet til å si "tar'n" noen ganger, men tok heller turen. Det var alltid lurt.

F.eks: Motorer som ikke hadde sett vask de siste årene. Hylende reimer, irrskoger på batterier og kabling. Og ikke ikke minst: skitt og dårlig lukt.

 

I dagens marked med "høy puls" er man nødt til å ta forbehold som kjøper hvis man vil være på den trygge side. Bedre å la et salgsobjekt forsvinne til annen kjøper. Båter er det nok av.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

....fy faen så slett og elendig folk kan oppføre seg.. Eg blir både irritert, og lei på menneskehetens vegne, at det finnest så simpel væremåte og så lite selvrespekt som fleire i denne tråden gir utrykk for.

Men det er nå så. Ikkje alle har respekt for andre, hverken som person eller andres verdier.

Velkommen til virkeligheten. Trådstater ba om råd, det fikk han. Om de er lovlige eller ikke er en sak. Moralske eller ikke er en annen sak.Min erfaring er at det er mye moral jeg ikke er enig i. Men om den er rett eller ikke er en annen sak.

Link to post
Share on other sites

Har tenkt det samme som SRA, og det har jo vært tråder her tidligere som er startet av selger og der det er klaget på kjøper som går bort fra avtalen. Og da er det selgeren som får sympatien, i motsetning til kjøperen som i denne tråden. Det hegnes tydeligvis om andre baaplassen.no medlemmer! :blush:

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lurer på hva endel av de som støtter avtalebrudd hadde sagt og ment om kjøper hvis det var selger som hadde laget denne tråden.

 

Var det ikke selveste mr W.C. som sa følgende:

Jeg har mine prinsipper, hvis du ikke liker dem så har jeg noen andre........

Jeg skrev over at jeg hadde opplevd akkurat dette som selger ac båt. Har opplevd det ved salg av andre ting også. Irriterende, men jeg vil ikke selge til noen som egentlig ikke vil kjøpe. Hyggelig at dere synes synd på meg. Jeg gjør ikke det :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Det som kjennetegner en god handel er vel at både selger og kjøper er sånn passe fornøyd.

Her blir det vel hverken eller hvis alle står på krava.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Båt er ikke solgt før pengene er på konto er også det jeg forholder meg til som selger.

 

Uansett, moralsk sett og kanskje juridisk har du bundet deg hvis du ikke har satt noen som helst forbehold. Hvis selger ikke har gitt uriktige opplysninger så har du i prinsippet kjøpt båten usett.

Hvis det også er en slik båt du ønsker så kan du jo heller svelge at det gir det litt mer jobb og det koster litt mer å velge dette eksemplaret.

Bitteliten`s metode er jo mulig å bruke hvis båten ikke er i den stand selger har opgitt. Hvis du gir faen som spørs det jo også om selger gidder å ta jobben med å "kjøre saken".

I dagnes marked så kan det jo hende at han gjør det :rolleyes:

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kommer i hu scenen i Istid hvor tre måker etter masse tafatte og mislykkede forsøk endelig trodde at de hadde fått tak i det store egget på kanten av stupet:

 

"jeg har'n, jeg har'n, jeg har'n ikke"

 

Overført:

 

"jeg tar'n, jeg tar'n, jeg tar'n ikke".

 

 

Beklager, men tråden er vel blitt lang nok nå til litt spøk? :lipseal:

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Kom til å tenke på at jeg faktisk kan få store problemer med dette selv. I flere år har jeg sendt mail til diverse selgere der jeg kjøper det de selger til oppgitt pris. Ofte får jeg svar at produktet er solgt, men like ofte får jeg ikke svar i det hele tatt. I praksis kan jeg risikere at det en dag står en haug med folk på døren for å levere produktene jeg har kjøpt. Nå har jeg ikke lenger behov tre båtprosjekter, fire radarer, seks kartplottere, eller tre elektriske toalett. Alle forespørsler er undertegnet med navn, og telefonnummer. :sweat:

Eller hva om en kompis med høy promille finner det for godt å slå til på en ubrukelig bytraktor til 2 mill. Han glemmer naturligvis å logge på sin egen mailkonto. Neste dag har han også glemt hele handelen. Sitter med skjegget i postkassa da, gitt. Bare å punge ut.

Link to post
Share on other sites

I flere år har jeg sendt mail til diverse selgere der jeg kjøper det de selger til oppgitt pris. Ofte får jeg svar at produktet er solgt, men like ofte får jeg ikke svar i det hele tatt. I praksis kan jeg risikere at det en dag står en haug med folk på døren for å levere produktene jeg har kjøpt. Nå har jeg ikke lenger behov tre båtprosjekter, fire radarer, seks kartplottere, eller tre elektriske toalett. Alle forespørsler er undertegnet med navn, og telefonnummer.

Disse tingene må du straks annonsere på finn.no slik at du kan bli kvitt dem raskt, dersom de skulle finne på å dukke opp! Problem solved.

Link to post
Share on other sites

Eg kjøper og selger en del bil på finn.no. Bruker mye mail som komunikasjon og bekrefter kjøp\salg over tlf og ofte en bekreftende mail. Tilbud om håndpenger blir og brukt som en garanti på at handelen er i boks.

Benytter "første mann til mølla" prinsippet, men handelen er ikkje i boks før handelen er utført eller håndpenger på plass.

Selgeren i denne saken burde ikkje avvist andre intressenter før pengene\håndpenger var på plass, men bedt evnt kjøpere om og avvente eller komme med bud over det kjøperen her kom med, for så og pressentere dette for kjøper og bedt om lukke handelen\håndpenger, evnt selge til høyeste byder.

 

Men en avtale er jo en avtale, men eg som selger ville ikkje tatt dette for gitt før ting var på plass..

Link to post
Share on other sites

Nå passer det kanskje å kommntere litt til.

Eg har solgt mange nips ting opp igjennom årene. Og eg benytter alltid finn.no. I tilleg har eg annonsert litt her på BP også.

Når eg tenker meg om så har eg faktisk fått to-tre BP'ere som "skal ha", og "kommer på søndag", på kvar annonse. Men ingen av de har latt høre fra seg igjenn, og eg har beklageligvis sagt at det er solgt, til seinere henvendelser. Men en lærer seg å kjenne de uskrevne reglene blandt mange på BP.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Viss du f.eks skal kjøpe noe av meg, og eg krever håndpenger pga du ikkje kan gjøre opp handelen før om et par uker. Så ber eg kansje om 5.000 i håndpenger. Dette er penger eg trekker av kjøpssummen den dagen du skal gjøre opp. Evnt penger eg beholder som kompensasjon viss du ikkje dukker opp.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...