Jump to content

Hvor bindende er mail med båtkjøp?


goat

Recommended Posts

Har satt meg i en litt stygg knipe nå.

Saken er slik: Jeg fant meg en båt på nett til 150k for en ukes tid siden, og etter litt dialog med selgeren, sender jeg en mail til selgeren om at jeg tar båten. Men nå har det seg slik at jeg at jeg har kommet over ett mye bedre båtkjøp i nærområdet mtp på pris og beliggenhet. Denne jeg har tinget på ligger 40mil unna.

 

Selger hevder å hatt 3 telefoner på båten etter jeg har tinget på båten, og har avvist disse.

Etter litt dialog med selger nå så blir jeg fortalt at ett kjøp er ett kjøp, og vil la båten ligge på finn en uke til for å se om den blir solgt. Hvis ikke må jeg komme og hente båten og betale for meg.

 

Båten ble forøvrig aldri merket som solgt på finn.no etter at jeg tinget på den.

 

Har jeg en sak i det hele tatt om selger ikke får solgt den? Har jeg noen rettigheter her som jeg kan henvise til eller er jeg fult og helt bundet til båten.

 

Har jeg en liten sak mtp at båten aldri ble markert solgt..?

 

Ingenting er blitt betalt for enda. Og jeg har sagt jeg kan betale for eventuelle annonseutgifter i aviser etc. Tilogmed sagt meg villig til å betale mellomlegg om båten går for under det jeg har tilbudt.

Redigert av goat (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har jeg en sak i det hele tatt om selger ikke får solgt den? Har jeg noen rettigheter her som jeg kan henvise til eller er jeg fult og helt bundet til båten.

Tja, en muntlig avtale er egentlig like bindende som en skriftlig avtale... epost må vel sies å være noe midt i mellom. Er ikke sikker på dette med angrefrist, men det gjelder vel forbrukerkjøp av firma...

 

Har jeg en liten sak mtp at båten aldri ble markert solgt..?

Kan ikke se at det har noe med saken å gjøre... hadde jeg vært selger, så ville ikke jeg gjort det før penga var i handa.

 

 

Og jeg har sagt jeg kan betale for eventuelle annonseutgifter i aviser etc. Tilogmed sagt meg villig til å betale mellomlegg om båten går for under det jeg har tilbudt.

Da kan det jo ikke være noe problem for selger i det hele tatt. Det er jo veldig generøst!! Så hvis jeg tilbyr selger 75.000,- så dekker du resten? Hva var finn-koden sa du? :rolleyes:

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Enig. En mail er like bindende som ett brev, fax og andre skriftelige dokumenter.

Som andre har skrevet er også en muntlig avtale like bindene, men er noe vanskeligere å bevise hvis en part nekter. Her er det ingen tvil.

 

Som fremtidig selger (og deretter kjøper igjen) krever jeg at kjøper forholder seg til inngåtte avtaler og ikke forsøker å vri seg unna. Man vil bestandig finne "bedre kjøp" hvis man stadig er på utkikk. Det er ikke selgers problem.

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den må du nok ta.

Du har selv gjort det muntelig (som er binnende) og bekreftet det pr.e-post som er et bevis som er vanskelig å motstride.

 

Ikke uvanelig å bekrefte avtaler pr. e-post for å ha det som "håndfast bevis".

 

Hvis du vil "slippe unna" så må du bare prøve å få til en avtale med selger.

Redigert av Sit (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Har satt meg i en litt stygg knipe nå.

Saken er slik: Jeg fant meg en båt på nett til 150k for en ukes tid siden, og etter litt dialog med selgeren, sender jeg en mail til selgeren om at jeg tar båten.

 

Og det helt uten noen form for forbehold? :confused:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Trekk deg fra kjøpet uten å tilby noe. Om selger bråker så se på båten og finn feil du ikke kan akseptere. Kanskje umoralsk. Jeg har opplevd samme. Jeg har til og med betalt tilbake håndpenger. Er ikke interessert i å ha en miisfornøyd kjøper som potensielt bråker etter at båten er solgt.

Link to post
Share on other sites

Mye synsing her gitt :thumbsup:

 

Selvfølgelig kan man heve kjøpet. Begrunn det med at prisen er for høy og båten for langt unna.

 

Dette med telefonsamtaler fra potensielle kjøpere får du ta med en klype salt, spesielt om selger har oppgitt mobilnummer i annonsen. På mobil vil det som kjent bli registrert innkomne samtaler, og han vil kunne ringe de opp igjen. Så den historien fra selger er tynn!

Betal annonsekostnadene om du vil være fair.

 

 

:flag_bp:

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig kan man heve kjøpet. Begrunn det med at prisen er for høy og båten for langt unna.

 

Som jeg forstår det så har kjøper bekreftet skriftlig at han aksepterer båten til en avtalt pris og vel vitende om hvor denne befinner seg, men mulig du har annen informasjon?

 

Forøvrig er jeg enig med Bittelitens "fremgangsmåte" som man nok "get away with".

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Folkens, dette er bare tull. Rettslig er en mail å anse som et fullverdig aksept. Her er det bare å ta båten. Betaler du ikke kan selger foreta et dekningssalg og du må dekke evt mellomlegg og alle kostnader.

 

Dette er korrekt. Trådstartar skriv òg at han har tilbode seg å betala mellomlegg og kostnadane med nytt sal.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

En vare er aldri solgt før penger er på konto.

At selgeren synes noe mindre pent om deg er nok mye mulig, men hvor skal selgeren gå videre med "saken" om du trekker deg?

Er selgeren så idiot at det settes igang en sak ville vært hårreisende, det var jo snakk om en båt til 150.000 kroner. Mye penger, men ikke nok til å gjøre noe av det.

 

Hvis man som selger tar for gitt at varen er solgt over mail uten håndpenger og kontrakt da man i mine øyne er tulling.

 

Dette må være like bindende som at båten ble solgt selv om du har sagt at du skal ha den.

Du kan hatt økonomisk tap den veien også, i form at forhåndsleid henger, bil, hotell, fri fra jobb og eventuelt måtte betale mer for lik båt.

 

Hadde du hatt en sak da?Lite trolig vel?

Link to post
Share on other sites

Beklager din kinkige situasjon. Du skriver ingen ting om hva du faktisk har skrevet og sagt. "Tinget" er for vagt.

 

Dette er juridisk gråsone fordi det alltid vil være personlige forutsetninger for kjøp/salg på begge sider som ikke fremkommer eksplisitt i skift, men som har store rom for fortolkninger hos begge parter. Tilstand er et typisk tema.

 

Det som jo fremkommer litt rart at det ikke finnes noen forbehold i at "jeg tar den". Jeg vil mene at det ligger i sakens natur at du har en intensjon om å kjøpe båten gitt at den ved nærmere ettersyn ved oppmøte minst oppfyller de opplysninger selger har gitt. Ved båtsalg er det imidlertid ofte langt fra tilfelle. Var jeg selger ville jeg vel forvente at du kom og så på båten, men jeg hadde vært litt skeptisk til tidlige bastante tilsangsutsagn fra en kar som var 40 mil unna.

Jeg vil mene at dere først har en virkelig avtale når dere har underskrevet avtale om eller full salgskontrakt.

 

Har selv vært i samme situasjon som din selger og det er litt urovekkende når man har satset alt på en kjøper som har vært helt bestemt fra første stund.

Så det er all grunn til å moderere sine utsagn og gjerne være bestemt, men ta forbehold om at gjenstanden fremstår slik selger påstår.

I båt later det særlig til å være motor som inngir "ønsketanker om tilstand" hos selger.

 

Ærlighet varer lengst. Jeg ville sagt rett ut at jeg var for spontan (og lite oppmerksom på avstanden) og sett hva slags svar jeg ville fått fra selger.

Det er lettere for selger å forholde seg til det og selv ta avstand fra salget til en slik "surrebukk".

 

Lykke til!

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er vel strengt tatt bare en kjøpekontrakt signert av begge parter som er gyldig her. Snu på det; du vil kjøpe en båt, sender en mail om det til selger, og dagen etter selger han båten "din" til en annen kjøper som plutselig sto på døra hans med pengene i hånda. Hva gjør du da? Du kommer ingen vei uten kontrakt!

 

Surt for selger, og jeg hadde helt sikkert blitt sur hvis jeg var selgeren. Men jeg synes at du har gitt han et fair tilbud for å løse situasjonen.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Trekk deg fra kjøpet uten å tilby noe. Om selger bråker så se på båten og finn feil du ikke kan akseptere.

 

Denne løsningen hadde nok jeg gått for også.

Hvis dette er en båt du ikke har sett på engang, så bør selger skjønne at det faktisk er en sjanse for at handelen ikke går i boks.

Jeg skjønner at du synes dette er litt leit, men til syvende og sist er det dine penger som står på spill, og det er det som teller for deg :wink:

Link to post
Share on other sites

Dersom selger er imøtekommende i forhold til ditt tilbud om dekning av utgifter og mellomlegg, så er saken grei da.

 

Men la oss snu litt på det da. Du og selger er enige om pris på la oss si 150000 kr og du sender mail om at "du tar den" uten forbehold og selger bekrefter å ha mottatt dette.

2 dager senere ringer selger og sier at han har fått et annet bud på 170000 kr og han har inngått avtale med ny kjøper.

Hva da..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...