Jump to content

Hvor bindende er mail med båtkjøp?


goat

Recommended Posts

Mange her lager hypotetiske situasjoner om hva som ville skje hvis selger var lite grei. Dette for å styrke "moralen" til kjøper.

Det er ikke bra. Kjøper skal forholde seg til den situasjonen som faktisk er for hånden og ikke ha tanke for potensielle "vri-seg-unna"-situasjoner.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes fremdeles at selger burde kalkulert med sjansen for at dette ikke gikk i boks, da det ikke hadde vært visning, og at det ikke hadde blitt skrevet kontrakt!

Stå på det du har sagt, men jeg ville heller ikke betalt mellomlegget hvis han ikke får det samme fra noen andre!

Link to post
Share on other sites

Jeg var i tilsvarende situasjon for noen dager siden. Jeg ble enige med selger om kjøp av en bil. Jeg sa og skrev at "da har vi en avtale" og at jeg skulle på påsketur om tre dager til selgers distrikt. Vi avtalte sted og tidspunkt og viss alt var i den tilstand som beskrevet skulle handel gjennomføres der og da. Dagen før avtalt tidspunkt fikk jeg en sms av selger at "beklager, bilen er solgt" og at det sto en kjøper på trappa med pengene i hånda.

"ok" svarte jeg, men var vel inderst inne ganske forbanna. I tillegg var alternativ 2 for meg også solgt..

Poenget mitt er at dette skjer nok ganske ofte og salget/kjøpet er nok ikke i boks før kontrakt er undertegnet og pengene på konto..

Link to post
Share on other sites

Og hva om kjøperen ikke klarer å fremskaffe penger? For denne båten selges vel ikke uten fullt og helt oppgjør?

 

Dette er ting som skjer hele tiden, og uten at det får følger for den som sa at han skulle ha båten, bilen, eller hva det måtte være.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

"Pacta sunt servanda" er et uttrykk som ofte brukes. Det stammer fra romerretten og betyr at avtaler skal holdes. I Norge har man avtalefrihet og formfrihet, og det er ikke regler på hvordan en avtale skal utformes. Er den i strid med andre lover er den likevel ugyldig.

Link to post
Share on other sites

I Norge har man avtalefrihet og formfrihet, og det er ikke regler på hvordan en avtale skal utformes. Er den i strid med andre lover er den likevel ugyldig.

Man bør iallefall ikke rope etter formfrihet om man har inngått en muntlig avtale om kjøp av båt. Man kan gjerne si at muntlig er like bindende som skriftelig, men i en tvist har det lite for seg...

 

Avtalefrihet er en selvfølge det, men skal en ha en bindende kontrakt bør den inneholde noen grunnleggende kriterier.

Link to post
Share on other sites

Og det helt uten noen form for forbehold? :confused:

 

Skrev dette.

Jeg bekrefter da at jeg kjøper båten som er annonsert på finn xxx med forbehold om at den er registrert i småbåtregisteret.

 

fikk til svar:

 

Takk for bekreftelse på kjøp av båt xxx til Kr. xxx,- Ærlig talt er jeg usikker på om båten er registrert i båtregisteret,men det burde ikke gjøre noen forskjell på pris eller kjøpsavtale.Jeg må snakke med forhandleren over påske om den ble registrert da jeg kjøpte den i xxx.Båten er garantert fri for heftelser.Hvis du er usikker på hvem du handler med,kan du gå inn på internett og finne opplysninger om meg.

 

jeg svarte:

 

Jeg vil bare være på den sikre siden. Så lenge dere har dokumentasjon på at dere faktisk eier båten så går alt fint.

 

-------------

 

Hvordan jeg står i dette vet jeg ikke, men er veldig kjedelig. Har iallefall lært av mine feil her, så måtte det ende slik det ender....

Link to post
Share on other sites

 

 

Hvordan jeg står i dette vet jeg ikke, men er veldig kjedelig. Har iallefall lært av mine feil her, så måtte det ende slik det ender....

 

Hvis du vil vite hvor du står juridisk må du jo bare ta dette videre.

 

En ny runde med vedkommende bør du gjøre og fortelle at du har gått på en smell og du dessverre ikke kan ta båten. Så får du føle stemingen etter det hvor veien går...

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner egentlig begge parter godt, men syntes selger bør få en liten økonmisk kompensasjon. I følge regelverket sies det vel egentlig 15% av kjøpesum ved kontraktsbrudd.

 

Har selv sittet i dritten som selger på den måten et par ganger tidligere, og vet av erfaring at gjenstanden ikke er solgt før pengene står på konto.

Link to post
Share on other sites

En grei måte å gjøre slike ting på er jo at selger forlanger håndpenger så fort som mulig (eller kjøper foreslår det), f.eks. 5-10% eller kr 5-10.000 dersom kjøper har bestemt seg og selger vil ha en sikker kjøper å forholde seg til, og signert kontrakt ikke kan underskrives der og da.

 

Dersom kjøper da trekker seg av en eller annen presserende grunn så er håndpengene tapt for kjøper, og selger har mer eller mindre dekning for sitt evt. tap pga. dette.

Selger kan ikke trekke seg når håndpenger er innbetalt. Dvs. han kan jo det teoretisk? Men da må jo pengene tilbakebetales og evt. rettslig tvist følger.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Solgte selv bil i vinter, der vi avtalte salg per telefon og sms. Dagen før kjøper skulle hente bilen, fikk jeg sms om at hun hadde ombestemt seg. Jeg svarte oppriktig god helg og lykke til videre med bilkjøpet. Hadde intet ønske om å selge til en misfornøyd kjøper. Det er å be om trøbbel. Synes denne selgeren virker desperat. At han skulle ha avvist folk som ville kjøpe, før pengene står på konto er bare latterlig. Kom deg unna. Man handler ikke med folk som truer, og lyver.

Link to post
Share on other sites

Jeg "kjøpte" båt fra Nye Scand Boats i fjor, skrev kontrakt og hadde alt i orden. Skulle betale da jeg skulle hente båten etter at jeg kom hjem fra sjøen. Forhandleren ville ha pengene med en gang, noe jeg ikke ville gjøre, jeg ville betale ved avhenting av båt. Så de solgte like godt båten til noen andre mens jeg var ute, slik at jeg hadde kun en kontrakt og ingen båt da jeg kom hjem. Ble selvfølgelig gretten, men etter endel frem og tilbake, med bl.a. forbrukerråds advokat, var det bare å bite i gresset å se seg om etter en annen båt.

 

Så etter min erfaring kan du sikkert trekke deg fra denne mail avtalen.

Link to post
Share on other sites

Reint rettslig er en E-post like bindende som en skriftlig avtale. Du kunne tatt forbehold om endelig aksept etter besiktigelse, eller feks betinget av finansiering. Det virker ikke som du har gjort, og når du da skriver i en E-post at du tar den, ja, da må du bare innfri dine avtaleplikter.

Selger kan her sette igang ett lite h...ete for deg med både erstatning for tap som følge av salget, ekstra omkostninger, rettslige omkostninger osv. (...og leser selger dette, så værsåsnill og sett igang!! La oss få en presedens på bryting av inngåtte avtaler!! )

 

Jeg gremmes over en del av holdningene ovenfor.

Hvor ble det av etikk, folkeskikk og "Gentlemens Agreements"? :eek:

 

Fy skamme dere!!! :sad:

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


"Båter" er av TRE.... ;-)


SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner egentlig begge parter godt, men syntes selger bør få en liten økonmisk kompensasjon. I følge regelverket sies det vel egentlig 15% av kjøpesum ved kontraktsbrudd.

 

Mener jeg leste i et båtblad her om dagen at selger kan kreve kompensert det som er merkostnader for å få solg den. Dvs finn-annonse. Dersom båten selges billigere kan dette også måtte kompenseres. Det er uansett ikke noen fast prosentsats.

 

Folk må skjønne hvordan denne "businessen" på finn.no funker:

Bruk alltid første mann til mølla-prinsippet som selger! Og da er det penger i hånda/konto som gjelder. Sekundært bør du som selger be om håndpenger om du skal "holde av" en båt.

 

Jeg ville ringt og sagt at jeg ikke ville ha båten allikevel. Da har selger lært seg hvordan man selger ting på finn (the hard way, dessverre). Du vil vel ikke kjøpe en båt du ikke vil ha? Og selvfølgelig kan han gå til rettsak som flere her hevder, men get real... Ingen som selger en bruktbåt vil gå til det skrittet, særlig ikke når det tydeligvis er flere andre interessenter å selge til. Umoralsk? Sikkert, men når det gjelder finn er det slik det fungerer, dessverre. Kompenser han for utgifter til ny annonse så er saken grei.

 

KK

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ringt og sagt at jeg ikke ville ha båten allikevel. Da har selger lært seg hvordan man selger ting på finn (the hard way, dessverre).

 

Og hvis selger parerer med at du har forpliktet deg skriftlig til å kjøpe båten, har kjøper lært seg hvordan man kjøper ting (the hard way)

Treffer du rette selger som ikke står med lua i handa og tar imot alt, kan dette bli dyr lærdom.

 

Kostandene selger har er ikke nødvendigvis bare en Finn-annonse til 100,-. Hva hvis ingen andre vil ha båten. Kjøper har kun tatt forbehold om registrering i SBR. Dette ordnes kjapt av selger, som tydeligvis har kjøpt båten av en forhandler. Kjøper har ikke tatt forbehold om tilstand eller finansiering etc i sin aksept. Selger vil da selvsagt i kontrakten legge inn at båten selges som den er, usett. Da står kjøper rimelig svakt ift å finne feil i ettertid. Man kjøper ikke båt usett, og gjør man det er det på egen risiko.

 

Som en digresjon:

Har selv solgt båt på Finn, og du verden så mange totalt blåste folk man skal forholde seg til. Nå solgte jeg en speedbåt, og gjennomsnittsalderen på de som tok kontakt var nok under 30. Men jeg hadde solgt båten ganske mange ganger hvis jeg skulle tatt alle lovnader for god fisk. "Holde av" og annet tull.

Min erfaring tilsier at den første som står med penger i handa får båten. Hvis kjøper ønsker å holde av er det enten håndpenger, eller jeg kan holde av båten i perioden fra du setter deg i bilen til du står i gårdsplassen for de som må kjøre ett stykke.

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ingen tvil om at du juridisk har avtalt kjøpe båten.

Hvis du trekker deg så må du betale selgers merutgifter (annonsering osv.) og eventuelt mellomlegget til ny kjøper og din avtalte kjøpssum.

 

For å sikre seg best mulig ved sådanne saker er det viktig å bekrefte alle muntelige avtaler/forbehold ( pr. e-post er en enkel måte).

 

Kan det være en løsning at du tar kontakt og sier det som det er å kanskje får avtalt en eller annen "akseptabel" løsning for begge parter (noe du synes båten mangler?)?

Redigert av Sit (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Og hvis selger parerer med at du har forpliktet deg skriftlig til å kjøpe båten, har kjøper lært seg hvordan man kjøper ting (the hard way)

Treffer du rette selger som ikke står med lua i handa og tar imot alt, kan dette bli dyr lærdom.

 

Selvfølgelig kan han møte på en selger som albsolutt ikke er interesert i noe annet enn å gjennomføre avtalen, og da må kjøper stå for det han har sagt. Helt enig.

 

Men i 99% av tilfellene kan kjøper trenere saken i det uendelige og det vil være langt mer mas for selger å kreve kjøpet gjennomført enn å selge den på nytt.

 

Selv solgte jeg en båt usett, men han som hadde kjøpt den ble plutselig vanskelig å få tak i, og når jeg gjorde det inngikk vi avtaler om henting o.l. som ikke ble overholdt. Da var ikke veien lang til å selge den til andre. Og det var gjort i løpet av en ukes tid. Tror jeg ville slitt mer med å kreve handelen gjennomført, selv om jeg hade mail på at han skulle ha den. Thats life. Det er veldig mange useriøse folk der ute, og om trådstarter ønsker å være en av dem må han få avgjøre. Det er nok ikke noe problem å komme seg unna. Bare å si at du ikke har penger allikevel, og da er det ikke så interessant å kreve handelen gjennomført...

 

KK :-)

Link to post
Share on other sites

Jeg skulle selge en båt til 100000 en gang, hadde visning og alt var bra, kjøper tok meg i handa og skulle ha båten.

Etter 2-3 dager ringer kjøper og sier at han ikke fikk lån i banken.

 

Eneste jeg fikk gjort var å legge den ut på nytt for salg.

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...