Jump to content

Hvor bindende er mail med båtkjøp?


goat

Recommended Posts

Hvis det er slik Skipper Worse hevder at det er juridisk bindende med en e-post så har jeg et spørsmål:

Hvorfor i all verden sender jeg som salgsjef underskrevne avtaler i posten(med ekte blekk) for at avtalen skal være gyldig ?

 

Intet firma i verden godtar en avtale bekreftet på e-post om det kommer til det harde. Intensjoner om avtale ja, men selve avtalen, nei.

 

Noe slik som "gentlemans agreement" blir sett på som useriøst så slikt forholder man seg ikke til. Det er jevngodt med ingen avtale.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Du kan sende avtaler som et vedlagt PDF dokument (og pr. post i tillegge hvis du ønsker det)

"vanlig" E-post blir bare som en bekerftelse av avtalen.

(Hvis jeg i dag skulle motta en E-post fra en kunde om en avtale jeg ikke var enig i så ville jeg selvfølgelig svart på den at det ikke var iht. avtalen).

Mange benytter i dag netthandel (som ikke kan sammenlignes med denne saken).

Kall E-posten en bekreftelse/loggbok.

 

Jeg jobber selv i et stort konsern og her (og mange andre steder) blir mye avtalt sendt pr. E-post.

Tilbud blir sendt som vedlegg pr. E-post (PDF dokument).

Redigert av Sit (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Nja, så enkelt er nok ikke livet etter det en herværende advokat skriver på sin hjemmeside!

 

Men så er det forskjell på "juss" og "folkejuss". Dvs at håndpenger regnes som tapt om kjøper ikke fullfører salget. Det er ihvertfall min oppfatning og sikkert de fleste andre også?

 

Men det er selvfølgelig snakk om størrelsen på beløpet. Er det 5000 kr er det greit å miste disse. Er det 200 000 er det værre. Men jeg regner ikke med at folk kjøper båter til 1-2 mill usett over telefonen...(håper ikke ihvertfall...)

 

KK

Link to post
Share on other sites

Avtaleloven kommer til anvendelse og forplikter deg til å overholde den avtalen du har inngått. Om båten er i den stand som beskrevet, har du ingen gode argumenter for å gå fra avtalen du har inngått. Skulle selger gitt uriktige opplysninger om båten kan det gi grunnlag for at kjøpet kan heves.

 

Tilby kr 5.000 til selger for å heve kjøpet. Om selger aksepterer dette, så kan dere være fornøyd begge to.

Link to post
Share on other sites

Skulle selger gitt uriktige opplysninger om båten kan det gi grunnlag for at kjøpet kan heves.

 

Og alt dette er dokumentert pr mail? Hvis ikke er det jo ord mot ord, er det ikke? Det er jo vanlig å ta praten om båten pr telefon og få en kort og enkel bekreftelse på mail.

 

Nå er mitt utgangspunkt at det er enkelt å komme seg unna en slik avtale for det vil i 99% av tilfellene ikke forfulgt av selger, særlig siden ikke det er skrevet kontrakt. Da kan kjøper enkelt si at han har tatt forbehold pr. telefon (bindende muntlig avtale) om ditt og datt, selv om det ikke står i e-posten.

 

Om det er etisk riktig tar jeg ikke stilling til. Den moralen må trådstarter velge selv.

 

KK

Link to post
Share on other sites

Problemet ditt er at du ikke kan bevise at det er tatt (muntlig) forbehold.. Og da står dommeren med skriftlig dokumentasjon for tilbud og aksept. Gjett hva han gjør: Dømmer vår mann og pålegger ham å dekke motpartens saksomkostninger. Det er kostbar voksenopplæring!!

Link to post
Share on other sites

I mine øyne er helt klart en avtale noe man skal overholde og den annen part både bør forvente og kreve at den blir holdt.

 

Om avtalen er skriftlig, muntlig eller på mail bør være helt uten betydning. Jeg jobber også i et stort firma, og det er ikke uvanlig at tilbud blir akseptert pr mail, og da er avtalen klar.

 

Det kan tenkes (og åpnes for) at en avtale er urimelig for en part og da kan en avtale settes til side.

 

Jeg blir litt skeptisk når jeg leser hvor lite gyldig mange mener en avtale er. :headbang:

Link to post
Share on other sites

dette er vel egentlig helt kurant. i starten på tråden skives det at han sendte en mail til selger"jeg tar båten"- hva betyr det da? -hva ville du selv sagt hvis du fikk en slik mail og kjøper ikke ville fullføre handel p.g.a. et mulig bedre kjøp? det er bare sånn at hvis man ikke er sikker så får man heller la være å bekrefte kjøpet.var han sikker når mailen ble sendt så skal han være glad han fikk båten han tross alt ville ha. kansje den billigere båten ikke var så godt utstyrt,vedlikeholdt, + + . har hatt mange forskjellige båter gjennom åra selv,og gudene vet hvor mange strøkne båter jeg har reist rundt for å se på,for de å bli møtt av stygge,skitne,halvfærdige vrak fulle av grønske etc til blod pris! dei har ikke engang giddet å ta en lett vask av båten.den ene gangen jeg sk kjøpe så var prisen grei,men ikke billig-bildene på finn var fine. i virkeligheten var båten rett og slett stygg og sliten. bildene var forøvrig stjålet fra en annens båtannonse på finn... så ikke si at du skal ha den før du vet og har sett båten.

Link to post
Share on other sites

Hvis det er slik Skipper Worse hevder at det er juridisk bindende med en e-post så har jeg et spørsmål:

Hvorfor i all verden sender jeg som salgsjef underskrevne avtaler i posten(med ekte blekk) for at avtalen skal være gyldig ?

 

Ja, hvorfor gjør du det? Logisk sett kan det bare være to grunner. Enten (1) at du vil introdusere vilkår som ikke var omtalt da tilbud/aksept forelå, eller (2) at du vil sikre bevis for at medkontrahenten har akseptert alle dine vilkår for avtaleinngåelsen. (Eller begge deler).

 

Fornuftig tiltak i og for seg. Men nødvendig i rettslig forstand for at avtale skal være inngått, er det bestemt ikke.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

E-post kan verifiseres med sertifikater.

Er lite i bruk av private aktører.

Mange advokater har holdt lenge på bruk av faks når underskrifter skal mottas. Også (noen) begravelsesbyråer har nå gått over til bruk av e-post som sikres med svar fra kirkekontoret, evt sendes faks eller det sikres med telefon.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Disse sertifikatene må være utstedt av en sertifisert organisasjon som tilfredstiller regulerte krav. Derfor vil dette i første omgang benyttes av større organisasjoner ifm standardiserte avtaler. Dette er imidlertid ikke en begrensning.

En mail sendt i åpent nett må bekreftes på den ene eller annen måte.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Det er riktig som du sier, at det må bekreftes.

"Sendt" er ikke det samme som "mottatt":

Har vært med på at e-post er blitt slettet fra e-postleverandørens server uten at det er blitt korrekt mottatt på mottakers exchange-server.

Dette fordi data-protokoller (standarder) kan være litt ulike.

Så e-post er det ingen grunn til å stole på med mindre meldingen er bekreftet mottatt.

Noe av det dummeste i offentligheten var vel to Oslo-politikere i disputt for noen år siden. "Jeg har sendt mail..."

Link to post
Share on other sites

Men i dette tilfelle har jo mottakeren av email selgeren som vil gjennomføre kjøpet og senderen er den som vil løpe fra avtalen. Da er vel en motatt mail mer en godt nok for at selger kan dokumentere avtalen.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Solgte min snekke for endel år siden. Fikk et tilbud pr telefon, og aksepterte det da jeg var usikker på markedet og glad for å få solgt. Da hadde kjøper og jeg inngått en avtale - tilbud og aksept. Fikk telefoner senere med høyere bud, men jeg har nå den holdningen at avtaler skal holdes. Riktig nok var den bare muntlig, men den bevismessige sjansen tok jeg. Noterte selvfølgelig de andre numrene i tilfelle. Ut fra hva jeg ser av endel av medlemmene her sine holdninger, hadde jeg vel flaks som hadde en kjøper som også på sin side opptrådte seriøst ift avtalen hun hadde inngått.

 

Når det gjelder trådstarter her er han utvilsomt bundet av sin aksept, her er den sågar notorisert pr epost. Selvfølgelig forutsatt at båten var i den stand han kunne forvente ut fra annonsen, opplysninger gitt for øvrig osv. Han har imidlertid tatt en sjanse ved å kjøpe usett uten å ta forbehold.

Link to post
Share on other sites

Hvis det er slik Skipper Worse hevder at det er juridisk bindende med en e-post så har jeg et spørsmål:

Hvorfor i all verden sender jeg som salgsjef underskrevne avtaler i posten(med ekte blekk) for at avtalen skal være gyldig ?

 

Det er vel fordi en e-post vanligvis ikke er signert, hverken for hånd (som er umulig), eller med elektronisk signering. Det siste er mulig og gyldig, men ikke vanlig i handel. Å sende e-post i andres navn har vi sett mye av de siste årene. Jeg har fått spam-mail fra en kollega som visselig ikke har sendt dette.

 

Hilsen Rag

Link to post
Share on other sites

Nå passer det kanskje å kommntere litt til.

Eg har solgt mange nips ting opp igjennom årene. Og eg benytter alltid finn.no. I tilleg har eg annonsert litt her på BP også.

Når eg tenker meg om så har eg faktisk fått to-tre BP'ere som "skal ha", og "kommer på søndag", på kvar annonse. Men ingen av de har latt høre fra seg igjenn, og eg har beklageligvis sagt at det er solgt, til seinere henvendelser. Men en lærer seg å kjenne de uskrevne reglene blandt mange på BP.

 

Har du varmeren fremdeles?

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...