Jump to content

Papir slukt inn i luftinntaket på en VP md17c


KongKing

Recommended Posts

Hei

Greide det store kunststykket å få min VP md17c til å sluke tørkepapir! Hadde tatt av luftfiltere (nr 3 på fig) for rensing og dyttet litt tynt tørkepapir (ett lags) i de åpne luftinntakene etter at jeg hadde fjewrnen filtrene. Dette for at det ikke skulle komme smuss inn der.

 

Så greier premieidioten (meg) å glemme dette og en times tid senere skulle jeg sjekke noe elektrisk og startet motorten! "svosjsluk" sa det og så var papiret sugd inn i motoren. Stoppet den etter 4-5 sekunder.

 

Hva gjør jeg? Hvor ender disse papirdottene etter at de er gått inn fra luftinntaket?

 

Mvh KK (som har skapt en god bryggehistorie... :rolleyes: )

 

Her er fig av motor:

md17c.jpg

Redigert av KongKing (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Papiret ligger nok rundt innsugsventilene. Ta av flammedemperene og lys inn med en lommelykt, tipper du finner papiret ditt der. Plukk det ut med skrujern, pinsett eller lignende. Ikke start opp før papiret er borte.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Når folk kan kjøre muttere, skiver osv gjennom motorene uten at det har tatt for mye skade, så klarer kanskje du å kjøre gjennom litt papir også.

 

Men i et værre tilfelle så kan dette pakke seg rundt/på ventilen slik at denne ikke klarer å gå helt opp og kan da komme i kontakt med stempelet. Tror jeg ihvertfall...

 

Enig med index, ettersom du kjørte motoren bare noen sekunder, er det nok bedre å forsøke å få ut før det tar en prøverunde gjennom motoren.

 

Regner uansett med at spjærøy og step har rett, men tør du ta sjangsen?

 

Ellers så er trykkluft et fint verktøy hvis det er vanskelig å få det ut når du ser det.

Forsøk evt å løse opp med litt diesel, og blås det ut(men pass på at du ikke fyller syl med diesel, for da kan det gå galt når du skal starte)

Redigert av lite (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Papiret ligger nok rundt innsugsventilene. Ta av flammedemperene og lys inn med en lommelykt, tipper du finner papiret ditt der. Plukk det ut med skrujern, pinsett eller lignende. Ikke start opp før papiret er borte.

 

Det skulle jeg gjerne gjort, om jeg hadde visst hvor innsugsventilene sitter på motoren... :rolleyes:

 

Forøvrig, takk for innspill:-) Det ble som jeg forventet: begge sider er representert :-)

Redigert av KongKing (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå kan ikke jeg si hva du må ta av på denne motoren, men er nevnt noe over.

Ventilene står i toppen, og åpner/lukker for blandingen av diesel/bensin og luft.

Du må nok av med filter uansett, bak filtrene ser du "rørene" som går fra filteret og til "motoren". Står nok en del ting påmontert, men det er ikke det du skal tenke så mye på. Du må løsne disse rørene fra toppen av motoren for å komme til. Regner med det er slik på disse motorne, er ihvertfall slik på mange motorer.

 

Se på youtube, er mange fine illustrasjoner på hvordan motorer virker. 30-40 minutter med videoer så har du nok fått med deg det viktigste :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Er du først i gang med støvsuger tror jeg like godt du bare fester slangen på innsuget uten og tre den nedi. Stussen der filtere er festet har vel omtrent samme åpning som støvsugerslangen. Siden dette er en MD 17 har du sikkert hendel for dekomprimering på hver sylinder. Hvis du åpner hendlene og dreier motor for hånd med svinghjulet vil innsugventilene åpne og lukke seg, og forhåpentligvis slippe det papiret som er i klem. Støvsuger må stå på mens du dreier motor, og siden du har tre innsug blir det og gjenta dette på hvert innsug. Bare et forslag :wink:

Link to post
Share on other sites

ok. Kan prøve det.

Er det slik at det fra luftinntaket går rett inn i sylinderen? Da skal papiret ligge der, om ikke det allerede er stgt i stykker og brent opp etter at motoren gikk noen sekunder?

 

Disse hendlene for dekomprimering skal jeg se om jeg finner...

 

KK

Redigert av KongKing (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ikke sikkert du har disse hendlene, men om du har så står de nesten på toppen av hver sylinder i forkant. På bildet er det vel 2 tallet som viser til den ene. De står vannrett og skal vippes til loddrett. Da blir eksosventilene stående åpne og motor kan dreies for hånd. Hvis de aldri har vært brukt så kan de sitte fast, og da er det kanskje like godt og la være.

 

Hendlene er ment brukt til starting med sveiv. Sveiv er det ikke på din motor, men MD 11 har det, og siden MD 17 har de samme sylinderene som MD 11, har volvo like godt latt hendlene følge med over på MD 17 også.

Link to post
Share on other sites

Ja ja... Da tok jeg sjansen og prøvde å starte motoren inkl papir, men den lot seg ikke starte :nonod:

 

Den rurret rundt og innimellom indikerte den at det var like før den fyrte, men den gang ei. Er det slik at papiret nå ligger og blokkerer for luft ett sted? Men hvor i heiteste er dette?

 

Jeg har ennå ikke skjønt hvor luftinntaket ender. Håper noen kan hjelpe meg med å forstå dette. Har laget en figur som er slik jeg har skjønt det:

figurkotor.jpg

 

Eller er jeg helt på pottitjordet? Er helt grønn på dette med motorer, men har pågangsmot og er rimelig oppegående hvis jeg bare skjønner hvordan ting henger sammen...

 

En annen ting jeg oppdaget da motoren stoppet og motorlokket var borte var at det lakk vann ved impellerhuset. Ikke fra lokket der jeg nylig hadde stappet inn en ny impeller, men tror det kommer fra like bak impellerhuset (om det sier dere noe...). Tenkte jeg skulle ta av hele kladeisen og dra til VP-verksted med den. De kan vel teste og se hva som er galt?

 

Vel, vel. Er glad for info så jeg blir litt mer opplyst!

 

Mvh KK

Link to post
Share on other sites

Impellerpumpa lekker nok fra tetningsringene på akslingen. Dise må byttes, ellers får du vann i olja og i verste fall motorhavari.

 

Papiret har nok lagt seg rundt ventilene, og noe har kanskje lagt seg mellom ventil og sete sånn at du ikke får skikkelig kompresjon. Om du ikke får det ut ved å demontere flammedempere og manifoil, ja da må du av med toppene for å gjøre skikkelig rent. Og sidfen motoren ikke starter, så må du jo nesten bare gjøre noe....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg har ennå ikke skjønt hvor luftinntaket ender. Håper noen kan hjelpe meg med å forstå dette. Har laget en figur som er slik jeg har skjønt det:

figurkotor.jpg

 

Eller er jeg helt på pottitjordet? Er helt grønn på dette med motorer, men har pågangsmot og er rimelig oppegående hvis jeg bare skjønner hvordan ting henger sammen...

 

Se på youtube, er mange fine illustrasjoner på hvordan motorer virker. 30-40 minutter med videoer så har du nok fått med deg det viktigste :yesnod:

 

Dette fikser du, stå på. Men se litt på hvordan tingene virker, så blir det lettere

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ennå ikke skjønt hvor luftinntaket ender. Håper noen kan hjelpe meg med å forstå dette. Har laget en figur som er slik jeg har skjønt det:

figurkotor.jpg

 

Eller er jeg helt på pottitjordet?

 

Du er nok litt på jordet ja! Luftinntaket går ikke inn midt på sylinderen som du har tegnet men i overkant av ventilene på toppen. Dvs at når du fjerner luftfilteret har du ca 10-12 cm rett inn til ventilen, og såpass burde du klare å se ved hjelp av en lommelykt.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Her er et bilde av sylindertoppen din:

http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7742230-21-15090C.aspx

 

Ser ut til at innsugskanalen går nokså rett frem til innsugsventilen og at det ikke er så veldig langt inn.

 

Foreslår at du tar av toppdekslene og dreier motoren til innsugsventilen åpner (kammen står rett ned). Da kan du kanskje fiske ut papiret eller blåse det inn i sylinderen med trykkluft.

 

Gjenta for alle sylindrene.

 

Sikker best om du får fisket ut papiret, men tror papiret brenner opp om du får blåst det inn også.

 

Kanskje litt startgass vil hjelpe til med å få start?

Helge O

Link to post
Share on other sites

Prøver meg med noen bilder for å hjelpe litt. Først har vi toppen sett ovenfra der du kan se retningen du skal lete i.

 

eosimg_00181.jpg

 

 

Neste bilde ser vi på skrå inn i innsuget der du kan se ventilen med bakgrunnslys.

 

eosimg_00176.jpg

 

 

 

Det siste bildet er tatt fra samme vinkel med bare lys inn i innsuget slik du vil se det.

 

eosimg_00182.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...