KongKing Startet 29.April.2011 Del på Facebook Startet 29.April.2011 (redigert) Hei Greide det store kunststykket å få min VP md17c til å sluke tørkepapir! Hadde tatt av luftfiltere (nr 3 på fig) for rensing og dyttet litt tynt tørkepapir (ett lags) i de åpne luftinntakene etter at jeg hadde fjewrnen filtrene. Dette for at det ikke skulle komme smuss inn der. Så greier premieidioten (meg) å glemme dette og en times tid senere skulle jeg sjekke noe elektrisk og startet motorten! "svosjsluk" sa det og så var papiret sugd inn i motoren. Stoppet den etter 4-5 sekunder. Hva gjør jeg? Hvor ender disse papirdottene etter at de er gått inn fra luftinntaket? Mvh KK (som har skapt en god bryggehistorie... ) Her er fig av motor: Redigert 29.April.2011 av KongKing (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
step Svart 29.April.2011 Del på Facebook Svart 29.April.2011 Dem er nok ferdig brent og kommer ut i eksosen. Sitér dette innlegget SeaShepherd. . . . . Båt er noe drit...... . . Motor til båten Link to post Share on other sites More sharing options...
spjærøy26 Svart 29.April.2011 Del på Facebook Svart 29.April.2011 tut og kjør de spiser det meste ikke noe farlig.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 29.April.2011 Del på Facebook Svart 29.April.2011 Papiret ligger nok rundt innsugsventilene. Ta av flammedemperene og lys inn med en lommelykt, tipper du finner papiret ditt der. Plukk det ut med skrujern, pinsett eller lignende. Ikke start opp før papiret er borte. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
FjordHT Svart 29.April.2011 Del på Facebook Svart 29.April.2011 (redigert) Når folk kan kjøre muttere, skiver osv gjennom motorene uten at det har tatt for mye skade, så klarer kanskje du å kjøre gjennom litt papir også. Men i et værre tilfelle så kan dette pakke seg rundt/på ventilen slik at denne ikke klarer å gå helt opp og kan da komme i kontakt med stempelet. Tror jeg ihvertfall... Enig med index, ettersom du kjørte motoren bare noen sekunder, er det nok bedre å forsøke å få ut før det tar en prøverunde gjennom motoren. Regner uansett med at spjærøy og step har rett, men tør du ta sjangsen? Ellers så er trykkluft et fint verktøy hvis det er vanskelig å få det ut når du ser det. Forsøk evt å løse opp med litt diesel, og blås det ut(men pass på at du ikke fyller syl med diesel, for da kan det gå galt når du skal starte) Redigert 29.April.2011 av lite (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KongKing Svart 29.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2011 (redigert) Papiret ligger nok rundt innsugsventilene. Ta av flammedemperene og lys inn med en lommelykt, tipper du finner papiret ditt der. Plukk det ut med skrujern, pinsett eller lignende. Ikke start opp før papiret er borte. Det skulle jeg gjerne gjort, om jeg hadde visst hvor innsugsventilene sitter på motoren... Forøvrig, takk for innspill:-) Det ble som jeg forventet: begge sider er representert :-) Redigert 29.April.2011 av KongKing (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
FjordHT Svart 29.April.2011 Del på Facebook Svart 29.April.2011 Nå kan ikke jeg si hva du må ta av på denne motoren, men er nevnt noe over. Ventilene står i toppen, og åpner/lukker for blandingen av diesel/bensin og luft. Du må nok av med filter uansett, bak filtrene ser du "rørene" som går fra filteret og til "motoren". Står nok en del ting påmontert, men det er ikke det du skal tenke så mye på. Du må løsne disse rørene fra toppen av motoren for å komme til. Regner med det er slik på disse motorne, er ihvertfall slik på mange motorer. Se på youtube, er mange fine illustrasjoner på hvordan motorer virker. 30-40 minutter med videoer så har du nok fått med deg det viktigste Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TMe Svart 29.April.2011 Del på Facebook Svart 29.April.2011 Ikke så komplisert som "lite" hevder. Ta av luftfilteret og lys inn i hullet med lommelykt og gjør som "Index" skriver. Dersom intet å finne er det bare å starte opp. Om papiret ikke allerede er borte så kommer det ut som snøflak i eksosen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KongKing Svart 29.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2011 Der papiret ble sugd inn går det videre til venstre og nedover. Har ikke sjans til å komme til der. Er det å ta opp ventilen på toppen du mener? Tror jeg følger rådet i de 2 første svarene og kjører på KK Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 29.April.2011 Del på Facebook Svart 29.April.2011 Prøv med en bøyd strengbit om du klarer å fiske ut noe. Det er den eneste veien du kan få det ut, så jeg anbefaler deg å prøve skikkelig. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Svart 29.April.2011 Del på Facebook Svart 29.April.2011 Sett støvsugeren innpå nærmeste sted du kommer til. Bytt støvsugerpose først så kan du se om det kom noe ut og hvor mye som kom ut.. Bare en tanke jeg fikk.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KongKing Svart 29.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2011 (redigert) Tok med støvsugeren i dag og teipet på en hageslangebit og stappa nedi. Kom ikke så langt, og ikke fikk jeg opp noe heller tror jeg... Men så veit jeg ikke hvor langt ned det er heller... Redigert 29.April.2011 av KongKing (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 29.April.2011 Del på Facebook Svart 29.April.2011 Mager trøst, men du er ikke den første som opplever dette. 'Brumle' vant i sin tid vår 'verste båttabbe' kåring med dette bidraget. (innlegg 11) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Svart 30.April.2011 Del på Facebook Svart 30.April.2011 Er du først i gang med støvsuger tror jeg like godt du bare fester slangen på innsuget uten og tre den nedi. Stussen der filtere er festet har vel omtrent samme åpning som støvsugerslangen. Siden dette er en MD 17 har du sikkert hendel for dekomprimering på hver sylinder. Hvis du åpner hendlene og dreier motor for hånd med svinghjulet vil innsugventilene åpne og lukke seg, og forhåpentligvis slippe det papiret som er i klem. Støvsuger må stå på mens du dreier motor, og siden du har tre innsug blir det og gjenta dette på hvert innsug. Bare et forslag Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KongKing Svart 30.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2011 (redigert) ok. Kan prøve det. Er det slik at det fra luftinntaket går rett inn i sylinderen? Da skal papiret ligge der, om ikke det allerede er stgt i stykker og brent opp etter at motoren gikk noen sekunder? Disse hendlene for dekomprimering skal jeg se om jeg finner... KK Redigert 30.April.2011 av KongKing (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Svart 30.April.2011 Del på Facebook Svart 30.April.2011 Ikke sikkert du har disse hendlene, men om du har så står de nesten på toppen av hver sylinder i forkant. På bildet er det vel 2 tallet som viser til den ene. De står vannrett og skal vippes til loddrett. Da blir eksosventilene stående åpne og motor kan dreies for hånd. Hvis de aldri har vært brukt så kan de sitte fast, og da er det kanskje like godt og la være. Hendlene er ment brukt til starting med sveiv. Sveiv er det ikke på din motor, men MD 11 har det, og siden MD 17 har de samme sylinderene som MD 11, har volvo like godt latt hendlene følge med over på MD 17 også. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KongKing Svart 30.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2011 Her er brukerhåndboka til md17c (og md11). Finner kanskje noe der :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KongKing Svart 1.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2011 Ja ja... Da tok jeg sjansen og prøvde å starte motoren inkl papir, men den lot seg ikke starte Den rurret rundt og innimellom indikerte den at det var like før den fyrte, men den gang ei. Er det slik at papiret nå ligger og blokkerer for luft ett sted? Men hvor i heiteste er dette? Jeg har ennå ikke skjønt hvor luftinntaket ender. Håper noen kan hjelpe meg med å forstå dette. Har laget en figur som er slik jeg har skjønt det: Eller er jeg helt på pottitjordet? Er helt grønn på dette med motorer, men har pågangsmot og er rimelig oppegående hvis jeg bare skjønner hvordan ting henger sammen... En annen ting jeg oppdaget da motoren stoppet og motorlokket var borte var at det lakk vann ved impellerhuset. Ikke fra lokket der jeg nylig hadde stappet inn en ny impeller, men tror det kommer fra like bak impellerhuset (om det sier dere noe...). Tenkte jeg skulle ta av hele kladeisen og dra til VP-verksted med den. De kan vel teste og se hva som er galt? Vel, vel. Er glad for info så jeg blir litt mer opplyst! Mvh KK Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 1.Mai.2011 Del på Facebook Svart 1.Mai.2011 Impellerpumpa lekker nok fra tetningsringene på akslingen. Dise må byttes, ellers får du vann i olja og i verste fall motorhavari. Papiret har nok lagt seg rundt ventilene, og noe har kanskje lagt seg mellom ventil og sete sånn at du ikke får skikkelig kompresjon. Om du ikke får det ut ved å demontere flammedempere og manifoil, ja da må du av med toppene for å gjøre skikkelig rent. Og sidfen motoren ikke starter, så må du jo nesten bare gjøre noe.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
TMe Svart 1.Mai.2011 Del på Facebook Svart 1.Mai.2011 Papir i bakre sylinder burde ikke hindre motoren i å starte på de to andre sylindrene. Er nok en annen årsak til at du ikke får start. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
FjordHT Svart 1.Mai.2011 Del på Facebook Svart 1.Mai.2011 Jeg har ennå ikke skjønt hvor luftinntaket ender. Håper noen kan hjelpe meg med å forstå dette. Har laget en figur som er slik jeg har skjønt det: Eller er jeg helt på pottitjordet? Er helt grønn på dette med motorer, men har pågangsmot og er rimelig oppegående hvis jeg bare skjønner hvordan ting henger sammen... Se på youtube, er mange fine illustrasjoner på hvordan motorer virker. 30-40 minutter med videoer så har du nok fått med deg det viktigste Dette fikser du, stå på. Men se litt på hvordan tingene virker, så blir det lettere Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KongKing Svart 1.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2011 (redigert) Papir i bakre sylinder burde ikke hindre motoren i å starte på de to andre sylindrene. Er nok en annen årsak til at du ikke får start. Det er papir i alle sylindere... KK Redigert 1.Mai.2011 av KongKing (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 2.Mai.2011 Del på Facebook Svart 2.Mai.2011 Jeg har ennå ikke skjønt hvor luftinntaket ender. Håper noen kan hjelpe meg med å forstå dette. Har laget en figur som er slik jeg har skjønt det: Eller er jeg helt på pottitjordet? Du er nok litt på jordet ja! Luftinntaket går ikke inn midt på sylinderen som du har tegnet men i overkant av ventilene på toppen. Dvs at når du fjerner luftfilteret har du ca 10-12 cm rett inn til ventilen, og såpass burde du klare å se ved hjelp av en lommelykt. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
HelgeO Svart 2.Mai.2011 Del på Facebook Svart 2.Mai.2011 Her er et bilde av sylindertoppen din: http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7742230-21-15090C.aspx Ser ut til at innsugskanalen går nokså rett frem til innsugsventilen og at det ikke er så veldig langt inn. Foreslår at du tar av toppdekslene og dreier motoren til innsugsventilen åpner (kammen står rett ned). Da kan du kanskje fiske ut papiret eller blåse det inn i sylinderen med trykkluft. Gjenta for alle sylindrene. Sikker best om du får fisket ut papiret, men tror papiret brenner opp om du får blåst det inn også. Kanskje litt startgass vil hjelpe til med å få start? Sitér dette innlegget Helge O Link to post Share on other sites More sharing options...
tnorderu Svart 2.Mai.2011 Del på Facebook Svart 2.Mai.2011 Prøver meg med noen bilder for å hjelpe litt. Først har vi toppen sett ovenfra der du kan se retningen du skal lete i. Neste bilde ser vi på skrå inn i innsuget der du kan se ventilen med bakgrunnslys. Det siste bildet er tatt fra samme vinkel med bare lys inn i innsuget slik du vil se det. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.