Jump to content

Obs! Manglende staker Indre Oslofjord. Grunnstøting i dag.


CSL

Recommended Posts

.

Så når da staken er vekk... så begynner en å lure, er GPS'en feil, kan ikke se noen stake. :confused: (alle som har navigert en stund, vet at feilvisningen på en GPS mottager øker jo "trangere" (fri sikt til satelitt forsvinner) leden er.)

Og som noen skriver: dette hadde gått så mmye bedre med kart... Da er en enda mer avhengig av at navigasjonmerkene finns..

 

Hva mener du egentlig? Jeg mener gps er det beste når man mangler et sjømerke som i dette tilfellet her.. Javel , der er ofte noe misvisning , men ikke hundre meter. Kansje heller 20-30m...Defor vil man i dette tilfellet kunne styre godt utenom "staken" uten bekymring , mens man med kart vanskeliogere vet nøyaktig hvor DU er..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Det meste jeg har opplevd feil på GPS er hele 185.2m. Det opptrer dersom en har "begge de dårlige" satelitten(det er faktisk 2 av satelittene "oppi der" som holder på å "dø", og disse sender ut en meget ukorrekt posisjon), sammen med en 3. normal. Dvs en har såkalt 2D fix og satelitt dekningen er meget unøyaktig. I gammel telchart, fikk en faktisk da feil meldingen "GPS Error", selv om en fikk en "slags" posisjon. Det en da måtte gjøre, var faktisk å legge seg stille og vente til meldingen forsvant. (Eller 3D fix = 5 satelitter eller mer)

Det er derfor en fast "ting" er nødvendig for å sjekke hvor en egentlig er.

Så selv om dette er "det dummeste du ar hørt", ligger faktisk grunnlaget for "sikker seilas" med bruk av papirkart og kompass. (Noe en lærer ved å ta båtførerprøven.)

Det som en da la opptil er en "trygg" avstandt til hindringer, ikke som i dag at en "stoler" på elektronikken og "kniper i svingene". Desverre går dette av og til galt, noe som overskirften i innlegget beskriver.

Redigert av Knert1 (see edit history)

Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til.

Link to post
Share on other sites

Nå er det flere satelitter som har blitt borte. Fra Block I virker ingen av 11, block II har igjen 8 av 9, i Block IIA virker 18 av 19 og i Block IIR en av to. Den andre eksploderte ved oppskyting.

Ikke alle er i drift. Noen er reserver i rommet. Det skal være minst 24 i systemet.

Brukerne mottar en "health warning" via almanakken dersom en satelitt blir upålitelig. Bedre mottager sjekker også selv ved å ta ut en og en range og sjekke mot resten. Blir residuals for stort, taes den ut av lista.

Det kan joogså være andre grunner til at det blir litt feil. F.eks. skygge og reflekser. En sånn mottager som jeg har gir meg anledning til å blokkere satelitter fra bestemte retninger og under bestemte elevasjoner.

Håkke som så hadde jeg aldri gått innaskjærs med GPS. Iallefall ikke en sånn ubrukelig greie fra CO. Det tør jeg ikke. Innaskjærs er det stolpeseilas som gjelder. Og da ser man med en gang stolper som mangler.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Leser så mange ganger "skulle" ditten "skulle" datten....

Er det noen som har pratet med skipperen her om hva som skjedde før ulykken?

Skulle en bare er også flott å skrive.....han skulle dog bare.....

Synes personlig at det er bra ingen druknet og at båten er på land....

 

Skulle bare...skulle....verdensmester mentaliteten på sitt verste :lipseal:

Link to post
Share on other sites

Når skal papirgutta forstå at det er meget bra sjøkart i kartprogramm til pc og til plotter. Og hvordan ville ett kompass og et papirkart hjulpet bedre her enn gps og plotter?? Ville tro en oppdatert plotter snapper fortere opp forandringer i saker osv , enn et papirkart fra 80 tallet som sikkert mange bruker..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Når skal papirgutta forstå at det er meget bra sjøkart i kartprogramm til pc og til plotter. Og hvordan ville ett kompass og et papirkart hjulpet bedre her enn gps og plotter?? Ville tro en oppdatert plotter snapper fortere opp forandringer i saker osv , enn et papirkart fra 80 tallet som sikkert mange bruker..

 

 

Nei det er nok sant , Men man bør kansje lære å bruke det til navigering !!!!

 

 

Bernt

Link to post
Share on other sites

Når skal papirgutta forstå at det er meget bra sjøkart i kartprogramm til pc og til plotter.

 

At det finnes en del bra elektroniske sjøkart er det ingen tvil om, men særlig Navionics til kartplotter/PC/Ipad/Iphone for fritidsbåtmarkedet inneholder og har inneholdt forholdsvis mange og alvorlige feil, ref. en mengde tråder her på forumet om dette. Tilsvarende har elektroniske sjøkart av typen Bluechart til Garmin hatt feil som har ført til grunnstøtinger. ENC for ECDIS er de beste, men utenfor rekkevidde for de fleste fritidsbåteiere på grunn av pris.

 

En gyldig utgave av papirsjøkart fra Statens kartverk Sjø er mye mer å foretrekke om det er oppdatert i tråd med Etteretninger for sjøfarende(Efs). Det er offisielt og godkjent for navigasjon i motsetning til for eksempel til kartene fra Navionics og Bluechart. Man trenger ikke nødvendigvis sette ut rettelsene i papirkartet på en lystbåt om man makter å memorere de viktigste kartrettelsene og endringene, selv om det selvsagt er best å sette rettelsene ut i kartet.

 

Ville tro en oppdatert plotter snapper fortere opp forandringer i saker osv , enn et papirkart fra 80 tallet som sikkert mange bruker..

 

Det er godt mulig mange bruker papirkart fra 80-tallet, men det burde ikke være nødvendig da et nytt koster ca. kr 200,-. En gyldig utgave av et papirsjøkart kan holdes oppdatert hver 14. dag basert på Efs.

 

Jeg kjenner ikke til oppdateringshastigheten for alle elektroniske kart for kartplotter/PC/Ipad/Iphone/MAC/Android for lystbåtflåten, men flere av dem blir bare oppdatert hvert halvår eller år, og det er jo rimelig sjelden i forhold til et papirkart oppdatert hver 14. dag etter Efs...

Link to post
Share on other sites

Tjaa? Hvem mener du skal gjøre jobben sin og vedlikeholde slike gamle jernstaker?

Det er vel ingen naturlov som tilsier at det må være en jernstake? Det viktigste er at det finnes et merke der. Burde vært relativt enkelt å satt opp noe mer moderne på en 1.6 meters grunne i skjermet farvann.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner ikke til oppdateringshastigheten for alle elektroniske kart for kartplotter/PC/Ipad/Iphone/MAC/Android for lystbåtflåten, men flere av dem blir bare oppdatert hvert halvår eller år, og det er jo rimelig sjelden i forhold til et papirkart oppdatert hver 14. dag etter Efs...

 

Må man da rette kartet selv hvis det har skjedd forandringer? Ærlig talt , hvem gidder å oppdatere feks fjordårs- papirkartet sitt før man tar en weekendtur?

Og hvis dette er offentlige opplysninger gjelder kansje oppdateringene for oss med kart på pc også? :cool:

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Burde vært relativt enkelt å satt opp noe mer moderne på en 1.6 meters grunne i skjermet farvann.

Jo, men av hvem var mitt poeng. Av Bliss X? (Mouche kanskje for han bor jo på den sida? :giggle:?) Av det lokale Samvirkelaget? Av hytteeierne i nærheten kanskje? Poenget er jo at ingen vel egentlig har ansvar for alle disse stakene og overetter osv. vi har utenom leia og innimellom holmer og skjær.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Nei det er nok sant , Men man bør kansje lære å bruke det til navigering !!!!

 

Så de som har, og bruker, kartplotter kan ikke bruke dette til navigering?

 

Som den enkle sjel jeg er så tør jeg påstå at ved bruk av kartplotter så vet man nesten alltid nøyaktig hvor man befinner seg, mens ved bruk av papirkart så vet man nesten aldri nøyaktig hvor man befinner seg.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Som den enkle sjel jeg er så tør jeg påstå at ved bruk av kartplotter så vet man nesten alltid nøyaktig hvor man befinner seg, mens ved bruk av papirkart så vet man nesten aldri nøyaktig hvor man befinner seg.

En svært god oppsummering synes jeg. :yesnod:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Som den enkle sjel jeg er så tør jeg påstå at ved bruk av kartplotter så vet man nesten alltid nøyaktig hvor man befinner seg, mens ved bruk av papirkart så vet man nesten aldri nøyaktig hvor man befinner seg.

 

Det kan være nyttig når den eventuelt uheldige båtføreren står på et skvalpeskjær som det elektroniske kartet fra Navionics viser som en grunne med tilstrekkelig dybde for passering... At vedkommende da vet nøyaktig hvor han befinner seg gjør det i det minste enklere for redningsetatene. :smiley:

 

Brukeren av både papirsjøkart og kartplotter registrerer kanskje på sin side at papirsjøkartet viser et skvalpeskjær der hvor det elektroniske kartet fra Navionics viser en grunne med farbar dybde og legger klokelig da kursen utenom skvalpeskjæret. :wink:

Link to post
Share on other sites

Dette ser ut til å være en evig debatt i dette forumet.

 

Ja, kartplotter kan vise feil, jeg har vært nær en grunnstøting selv,men oppdaget i siste øyeblikk at plotteren var helt på jordet. Det forhindrer ikke at den nesten alltid viser riktig, vanligvis med avvik på under ti meter.

 

Min hukommelse er ikke det den var, men jeg mener å huske at båter gikk på grunn lenge før kartplotteren ble innført. Og jeg nekter å tro at alle de ansvarlige var idioter. På samme måte som plotteren har kartnavigasjon mange feilkilder. Alt fra trykksverte til navigatørens hode. Jeg vil anta at det siste er viktigste feilkilde.

 

Når man er på sjøen, er det lurt å vite ganske nøyaktig hvor man er, særlig hvis man navigerer innaskjærs. Da er både kart og plotter gode hjelpemidler. Hvorfor i all verden må man velge det ene eller det andre? Jeg bruker mest plotter, men gjerne med et sideblikk i kartet. Andre gjør det annerledes. Dumt blir det bare når man tror på plotterens ufeilbarlighet. Eller sin egen.

Link to post
Share on other sites

Som om jeg skulle sagt det selv!

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Inne i Oslo gryta er det flere båtforeninger. Burde være en overkommelig oppgave å få organisert og ikke minst merket disse båene som ikke er en del av hovedleia på dugnad. Folk / medlemmer er det jo i tusentall i disse foreningene til sammen. Når en liten forening som Brevik Båtforening klarer å få det til burde det samme la seg gjøre i Oslo området.

Link to post
Share on other sites

Burde være en overkommelig oppgave å få organisert og ikke minst merket disse båene som ikke er en del av hovedleia på dugnad.

....og så stiller vi Båtforeninga ansvarlig hvis noen går på et skjær hvor jernstaken knakk en stormfull natt?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Så de som har, og bruker, kartplotter kan ikke bruke dette til navigering?

joda! Men det betyr jo ikke at de ikke trenger å ha oppdaterte kart ombord.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

....og så stiller vi Båtforeninga ansvarlig hvis noen går på et skjær hvor jernstaken knakk en stormfull natt?

Hvorfor det ? Er vel ikke båtforeningen som navigerer. Er skipperen sitt ansvar å navigere trygt uavhengig av staker eller ikke. En ser jo ikke stakene om natta med mindre det er lys på de? En stake gjør det lettere å navigere og ikke minst orientere seg i dagslys.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...