Jump to content

Obs! Manglende staker Indre Oslofjord. Grunnstøting i dag.


CSL

Recommended Posts

De fleste som grunnstøtter gjør nettopp dette der de er kjent. Av den enkle grunnen at da senker man skuldrene, blir sløv og følger ikke med.

 

Mange gode forslag her. Sannheten er nok at folk flest bruker kartplotter som hovednavigering og kun tar opp kartet om man mener noe er "feil". Går jo som regel bra det da:-) Kart brukes til reiseplanlegging. Ikke alle som kan alle fancy 3 stavelses agronymene som er benyttet i enkelte innlegg.

 

Uansett grunn for dagens uhell. Skyld eller ingen skyld. Kjedelig sak som strengt tatt ville vært ungått om skjærgården hadde blitt vedlikeholdt. Mest surt for båteier som bokstavelig talt fikk en brå slutt på sesongen, noe tidlig.

Link to post
Share on other sites

Ganske utrolig å skylde på manglende staker! Mannen burde beskyttes mot seg selv og forsikringsselskapet burde gi avkortning på oppgjøret. Han mangler grunnleggende kunnskaper som båtfører og burde heller ha en mye mer ydmyk inngang til sitt eget "uhell".

Manglende staker fritar ikke båtføreren for skyld, og det tror jeg heller ikke noen har ment. Manglende staker bidrar imidlertid til å svekke sikkerheten, og jeg kan vanskelig tenke meg at det er riktig vei å gå. Tvertimot er de fleste opptatt av å øke sikkerheten, og da er riktig sjømerke på riktig sted en del av totalbildet. Som det framgår av artikkelen i VG så er også myndighetene opptatt av dette:

 

Nå lover sjøkaptein og leder for Kystverkets Havne- og farvannsavdeling i Sørøst, Harald Andreassen, at sjømerkingen skal bli bedre.

- Dette skal vi gjøre noe med. Alle de havarerte sjømerkene skyldes isen, og vi har de som skal repareres eller byttes på en liste, forteller han

 

Når blir det gjort?

- I løpet av de nærmeste dagene og over helga skal alle være tatt. Vi skal også ut på befaring for å se om det er noen vi har oversett, forteller Andreassen.

 

Dette lover bra :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

De som ikke kjenner farvannet bør ta frem kartet på "kart.gulesider.no" og veksle fra sjøkart til satelittfoto. Da sees klart grunnene i vannet og hvor "unaturlig" midt i leia de ligger.

 

Dette er en "liten" feil som alle lett kunne gjort og typisk skjer det der fører er kjent, men blir distrahert eller lett desorientert om hvor man nøyaktig befinner seg.

 

Ulykker skjer ofte når man tror man har kontroll og er avslappet.

Sakte fart, en av de første sommerdagene, sol i øynene, en regatta, kanskje noen man kjenner? Og så BANG!

 

Jeg gjorde tilsvarende pinlighet i bil etter å ha kjørt jorden rundt over 10 ganger og måtte beskjemmet berette min brøler til forsikringsselkapet som kvitterte med en ikke-moralistisk oppmuntring.

 

Det lærte jeg uendelig mye mer av enn en nedlatende holdning.

Den som dømmer deg hardest er nesten alltid deg selv.

 

Minnes et tilsvarende utsagn: "Den av dere som er uten skyld kan kaste den første sten".

 

Motto hos Kystverket: "Kystverket tar ansvar for sjøveien".

Med masseturisme i båt i sentrale strøk nytter det ikke lenger å betrakte sjøen som "den siste villmark".

 

Godt sjømannskap er som godt håndverk: Det krever noen bommerter med hammeren for å føre den presist.

Honnør til båtfører som stod frem med navn og bilde!

Link to post
Share on other sites

Det kan være nyttig når den eventuelt uheldige båtføreren står på et skvalpeskjær som det elektroniske kartet fra Navionics viser som en grunne med tilstrekkelig dybde for passering...

 

Et sikkert dumt spørsmål;

 

Er kartene i plotterne basert på en eldre og utdatert database enn papirkartene og derfor mere unøyaktige/mindre pålitelige generelt sett?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Er kartene i plotterne basert på en eldre og utdatert database enn papirkartene og derfor mere unøyaktige/mindre pålitelige generelt sett?

 

Spørsmålet er på ingen måte dumt, men temaet har vært diskutert til det nærmest kjedsommelige her på forumet, og jeg føler ofte at jeg taler for døve ører eller skriver for blinde øyne.

 

Det er etter mitt syn ikke rart at det forekommer feil og mangler i elektroniske sjøkart for fritidsbåtmarkedet da det såvidt meg bekjent ikke stilles offentlige kravspesifikasjoner til elektroniske kartprodukter beregnet for dette markedet. Om utgiverne hevder de baserer seg på den internasjonale standarden S-57/3 til IHO for utveksling av digitale hydrografiske data, betyr ikke det at det ferdige elektroniske kartproduktet trenger å være riktig når det leveres til lystbåtflåten. Eksempelvis har produsenten av elektroniske kart av merket Navionics opplyst at den for Norge fra 2005 har produsert sine elektroniske kart for lystbåtflåten basert på data fra Statens Kartverk, Sjøkartverket(nå: Statens kartverk Sjø), i henhold til S-57, etter at en avtale mellom disse to partene ble undertegnet i 2004. Men like fullt er Navionics beheftet med feil og mangler og ikke godkjent for navigasjon, og man må derfor etter mitt syn bruke offisielle og oppdaterte papirkart i tillegg. Man har heller ingen garanti for kvalitetssikringen til slike uautoriserte kartprodukter som heller ikke er offisielle. Det er så langt jeg vet bare til ENC for ECDIS at det eksisterer spesifiserte offentlige krav.

 

Og ifølge rykter som jeg hverken kan bekrefte eller avkrefte, får ikke produsentene av elektroniske kartprodukter beregnet for lystbåtflåten tilgang til de siste tilgjengelige kartdataene som de som produserer ENC for bruk i ECDIS får.

 

Når det gjelder Navionics, har jeg selv sett mangler flere steder. Blant annet har skvalpeskjær vært avmerket i kartet som grunner man kan passere over. Og det er svært alvorlige feil etter mitt syn som kan få store konsekvenser ved ukritisk navigering, og om man ikke benytter offisielle og oppdaterte papirkart i tillegg.Flere andre her på forumet har også bemerket feil med Navionics. En kollega av meg unngikk såvidt en grunnstøting fordi det var vindstille og klart i sjøen slik at han fra flybridgen så et skvalpeskjær forut og klarte å styre unna. Skvalpeskjæret var avmerket i Navionics som en grunne med tilstrekkelig dybde...

 

Og det er ikke bare Navionics som har feil og mangler i sine kart. For eksempel har Bluechart hatt det også og hvor feil i kartet blant annet har ført til grunnstøtinger.

 

Ellers er jeg litt overrasket at ikke flere er observante på feil og mangler ved elektronske kart for lystbåter. Det er da vitterlig en grunn til at disse kartene ikke er godkjente for navigasjon. Jeg har inntrykk av at flere fortsatt navigerer ukritisk med elektroniske kart og GPS til tross for hvor mye informasjon og kunnskap som er tilgjengelig om dette.

Link to post
Share on other sites

Hvornår?

 

Hva med å foreta et søk selv?

 

Vel, her er en artikkel om en konkret tilbakekalling av Bluechart på grunn av feil og grunnstøtinger:

 

Kaller tilbake sjøkart

Garmin tilbakekaller 2009-versjonen av BlueChart g2 og BlueChart g2 Vision etter to grunnstøtninger i Stockholms skjærgård. Det er påvist misvisende presentasjon av dybder og dybdekurver.

Link to post
Share on other sites

En kollega av meg unngikk såvidt en grunnstøting fordi det var vindstille og klart i sjøen slik at han fra flybridgen så et skvalpeskjær forut og klarte å styre unna. Skvalpeskjæret var avmerket i Navionics som en grunne med tilstrekkelig dybde....

 

Hva var dybden ifølge el kartet ? Normalt styrer man vel unna grunner på en meter feks ?

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

 

Og ifølge rykter som jeg hverken kan bekrefte eller avkrefte, får ikke produsentene av elektroniske kartprodukter beregnet for lystbåtflåten tilgang til de siste tilgjengelige kartdataene som de som produserer ENC for bruk i ECDIS får.

 

Sa ryktene noe om årsaken? Mener å ha hørt tidligere at det dreier seg om pris, dvs at det blir for dyrt å produsere kart til fritidsbåter basert på de beste grunnlagsdata'ene, men det er flere år siden jeg hørte.

Link to post
Share on other sites

Sa ryktene noe om årsaken? Mener å ha hørt tidligere at det dreier seg om pris,...

 

Det er vel argumentet om pris jeg også har hørt. Jeg kjenner heller ikke til hvilke avtaler produsenter av elektroniske kartprodukter for lystbåtmarkedet har eller ikke har med ulike lands sjøkartverk.

Link to post
Share on other sites

Det er vel argumentet om pris jeg også har hørt.

Jeg kan tenke meg at det dreier seg mer om strategisk prising enn om faktisk kost. Dersom man skal kunne forsvare å ha skyhøye priser på ett produkt og og fritidsbåtpriser på et annet, må det være en vesensforskjell i produktet....

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Jeg må innrømme at jeg ikke har sjøkartene i fanget, men jeg kjører med Tiki og NV Digital-kart, og det er scannede papirkart... når jeg kjører innaskjærs på ukjente steder, så zoomer jeg inn i ett vindu og har et bedre blikk (og overblikk) enn med papirkart... spesielt siden jeg ellers måtte brukt lesebriller på papirkart.

 

Red.: må også skynde meg å legge til at papirkartene ligger klare på kartbordet... :)

Redigert av egilwh (see edit history)

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Lite aktuellt når det gjelder Bluechart og Navionics.

De lager ikke godkjent utstyr.

Nei, men leverandørene av kartgrunnlaget priser kanskje forskjellig til de forskjellige utstyrsprodusentene... men jeg vet ikke...

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Jeg sitter normalt sett med et sjøkart i fanget, til jeg er lommekjent i området.

 

Han var kjent i området:

 

- Jeg har visst om at det står en stake der. Men når du ikke ser noe, kjører du som regel rett frem. Jeg hadde nok vært mer skjerpet og sjekket kartet om vi hadde kjørt i ukjent farvann, sier han, og tror det er flere som kommer til å gå samme smell i sommer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...