Jump to content

Obs! Manglende staker Indre Oslofjord. Grunnstøting i dag.


CSL

Recommended Posts

Men det er likevel et tankekors at man ikke kan/vil produsere navigasjonutstyr som er best mulig utfra gjeldende teknologi.

Og at at man ikke kan/vil produsere navigasjonutstyr som er best mulig utfra gjeldende . . . , er noe du vet? Eller antar du dette, eller har hørt det av NN som har hørt det av NN som igjen er negativ til amatørutstyr i utgangspunktet? At Navionics, C-maps, Garmin . . . osv.skulle tenke slik at: huff her er det mange grunner og skvalpeskjær, merker vi kun noen av dem i kartet sparer vi penger?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Men det er likevel et tankekors at man ikke kan/vil produsere navigasjonutstyr som er best mulig utfra gjeldende teknologi.

Tja, jo ja, kanskje. Jeg tror at om ikke billigversjonene hvor man ikke er så nøye på kvalitetskontrollen og hvor nye funksjoner og fersk teknologi kan lekes litt med (også kjent som "fritidsbåtversjonen") hadde blitt lagd/solgt. Og den eneste versjonen som er å få er "best mulig etter gjeldende teknologi", ja da hadde kartplottere kostet 150.000,- (pluss mva og innstalasjon og kart ) og de hadde vært omtrent like brukervennlige som hussopp.

Link to post
Share on other sites

Riktig det.Men det er vel all grunn til å tro at NT+ kommer fra samme sifferhopen som CM-93.

Og så? Kartene er ikke godkjent for navigasjon. Punktum.

C-map driver ikke egne oppmålinger, de får kartene fra samme kilden som andre.

Tror du kartverket driver å favoriserer noen produsenter fremfor andre ?

Da hadde de vært saksøkt for lenge siden.

Redigert av Mix (see edit history)

 

 

Link to post
Share on other sites

Og at at man ikke kan/vil produsere navigasjonutstyr som er best mulig utfra gjeldende . . . , er noe du vet? Eller antar du dette, eller har hørt det av NN som har hørt det av NN som igjen er negativ til amatørutstyr i utgangspunktet? At Navionics, C-maps, Garmin . . . osv.skulle tenke slik at: huff her er det mange grunner og skvalpeskjær, merker vi kun noen av dem i kartet sparer vi penger?

Det jeg vet er at det som produseres ikke er bra nok til at det kan godkjennes, og jeg vet også at det er mulig å produsere utstyr som kan godkjennes.

 

Men .. Jeg antar at godkjent utstyr er av bedre kvalitet enn ikke godkjent utstyr, eller tror du det er omvendt?

Link to post
Share on other sites

Pussig at også dette skal bli en diskusjon rundt kvaliteten på navigasjonsutstyr i fritidsbåter. Bruker man en plotter med et hvilket som helst kartsystem og ser på skjermen at her er det en stake, mens et kort overblikk ut av vindu forteller at her er ingen stake. Ja da burde det ringe en bjelle hos den opplyste kaptein.

 

Det som er tragisk er jo at ingen tar ansvar for å få opp nye staker etter en vinter med is som har herjet. Ingen tar ansvar for å bytte ut staker som har mistet en arm og derfor sin opplysende funsksjon. Det kan gå måneder og år før slike feil blir rettet. Jeg skal like å se den fritidsbåteier som i indre oslofjord sitter med kart, los, etterettning for sjøfolk, peilekompass etc. for å innbille seg at han vet hvor han er.

Link to post
Share on other sites

Forøvrig er det vel bare et tidsspørsmål før plottere, på samme måte som bilnavigasjon, kommer med trafikkmeldinger via nettet/radio. Da kan disse etterrettningen komme opp som fareskilt i kartet inntil feilen er rettet. Vi har jo allerede AIS. Så en slik løsning burde være mulig

Redigert av Pathfinder (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pussig at også dette skal bli en diskusjon rundt kvaliteten på navigasjonsutstyr i fritidsbåter. Bruker man en plotter med et hvilket som helst kartsystem og ser på skjermen at her er det en stake, mens et kort overblikk ut av vindu forteller at her er ingen stake. Ja da burde det ringe en bjelle hos den opplyste kaptein.

 

Nei, for her på forumet lærer man at en plotter ikke er til å stole på så siden det ikke står en stake der så skyldes det at plotteren viser feil og at det ikke er noen grunne der! :giggle:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Pussig at også dette skal bli en diskusjon rundt kvaliteten på navigasjonsutstyr i fritidsbåter. Bruker man en plotter med et hvilket som helst kartsystem og ser på skjermen at her er det en stake, mens et kort overblikk ut av vindu forteller at her er ingen stake. Ja da burde det ringe en bjelle hos den opplyste kaptein.

 

Dette er vel ganske så elementært, det gjelder om det er godkjent kartsystem, papirkart eller plotter med ett eller annet kart, spiller selvsagt ikke noen rolle.. Ringer ikke bjellen, vel så er krabaten neppe utstyrt med det... og da er det dessverre lite håp..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Pussig at også dette skal bli en diskusjon rundt kvaliteten på navigasjonsutstyr i fritidsbåter. Bruker man en plotter med et hvilket som helst kartsystem og ser på skjermen at her er det en stake, mens et kort overblikk ut av vindu forteller at her er ingen stake. Ja da burde det ringe en bjelle hos den opplyste kaptein.

 

Det som er tragisk er jo at ingen tar ansvar for å få opp nye staker etter en vinter med is som har herjet. Ingen tar ansvar for å bytte ut staker som har mistet en arm og derfor sin opplysende funsksjon. Det kan gå måneder og år før slike feil blir rettet. Jeg skal like å se den fritidsbåteier som i indre oslofjord sitter med kart, los, etterettning for sjøfolk, peilekompass etc. for å innbille seg at han vet hvor han er.

ring 07847 kystverket.Og meld i fra, dersom dere ser feil eller mangler på navigasjonsinretninger.Kystverket er avhengig av brukerene for å få oversikt over feil og mangler.

Link to post
Share on other sites

Ref. denne tråden fra 2005:

 

Jeg har nå fått byttet ut min "gamle" Navionics kartbrikke med revisjonsdato mai 2004 til en nyutsendt brikke. Stor var min forskrekkelse da den nye viste seg å inneholde nøyaktig de samme basiskartene og kartdata som den jeg leverte inn. Eneste forskjellen var at kartdata var overført til en 128 mb brikke i motsetning til den "gamle" som var på en 64 mb brikke. Jeg har skrevet en mail til Belamarin (10.02.) om saken og håper selvfølgelig at det er begått en beklagelig feil et eller annet sted. Jeg hadde håpet på et svar i dag, noe jeg ikke har fått, og antar derfor at de sjekker saken grundig og at det er dette som er årsaken til manglende svar. Skulle det nå vise seg Navionics ikke benytter Sjøkartverkets S57 kartserie som basiskart i den nye brikken, men kjører videre på de 10-15 år gamle kartene som ligger inne i dag (ref. Navionics hjemmeside med pressemelding datert november 2004), vil jeg karakterisere dette som svindel og ta saken videre derfra. Hvis det er noen som betviler alderen og opphavet til de basiskartene som ligger inne på de "gamle" brikkene, kan de bare zoome seg inn på Stavanger havn. Mønstringskontoret som er anmerket på kartet, ble lagt ned for 30 år siden, og fjernet fra kartmatrisen for 20 år siden. I tillegg kan de zoome seg inn på Halden havn, nærmere bestemt Toldbodkaien/Kongens brygge og kjapt registrere at kartet som er benyttet som basis, har vært innom en bobil eller to før skanning. De som er kjent i Kristiansand, kan zoome seg inn på gjestehavnen og lese kommentaren som er tilføyd på tysk der. Dette er ikke noe en finner på originale norske sjøkart!!

 

Hele tråden finnes ved å søke på "kes navionics kart" i menyen oppe til høyre. Min holdning til digitale sjøkart produsert av uoffisielle kartleverandører er framdeles at kartets kvalitet aldri er bedre enn dagsformen til den kineseren som digitaliserte det

Link to post
Share on other sites

Formoder dette er dataene som brukesi dag av kartprodusenter, enten de heter per eller pål..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det stemmer nok det hifo.... Det er feil og tro at de store profesjonelle aktører driver med egne oppmålinger, de kjøper de samme data fra den samme pusheren med de samme feil og mangler... Deretter så prosesseres dette datagrunnlaget slik at det passer inn det formatet de forskjellige selger dette i.. Enten det er fra den ene eller den andre kartpusheren... eller om det trykkes på et papir eller en minnebrikke..

 

Det er "same shit, different wrapping"

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

ikke av kvaliteten på produktet som sådan,

Ja og nei og ikke helt. En GPS mottager som er godkjent har autonom kvalitetskontroll av rangene og restriksjoner på hvor langt den kan fortsette å navigere under dårlige forhold. Den skal også ha DGPS.

 

de kjøper de samme data fra den samme pusheren med de samme feil og mangler...

Ja og nei og ikke helt.

Kart levert til godkjent bruk inneholder kun data fra offisielle kilder. Kart til fritidsbruk har også data fra private oppmålinger.

Link to post
Share on other sites

Kart til fritidsbruk har også data fra private oppmålinger.

Hvilke da om jeg spørre... og gjelder dette alle og er pålagt at de må ha private oppmålinger i tillegg til de offisielle data.. Hvem er det isåfall som pålegger disse å ha private oppmålinger

 

Siden du skriver "at de også har", og ikke "kan ha" så lurer jeg på hvorfor de også må ha private oppmålinger

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Er det da slik å forstå at det er stort sett havner i gps kartene som kan ha avik i forhold til papir? Mener å ha lest mange eksperter uttale at holmer og skjær på el kart også har farlig avvik i forhold til papirkarter (og selvsagt kompass.)

Aner jeg at det er mange her som jobber i trykkeribransjen?

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Mener å ha lest mange eksperter uttale at holmer og skjær på el kart også har farlig avvik i forhold til papirkarter (og selvsagt kompass.)

 

 

Hvordan har kartene farlige avvik i forhold til kompasset? Er de trykket skjevt på papiret? Eller er kompassrosen litt på snei? :tongue:

Link to post
Share on other sites

Enda en som har gått på skjær. http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostfold/1.7632014

 

Synes det var noe rart i grunn. Fyrn var drita: http://www.nssr.no/Forside/Snarr%C3%A5dig+hytteeier.127951.cms

Redigert av Polarn (see edit history)

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Hvordan har kartene farlige avvik i forhold til kompasset? Er de trykket skjevt på papiret? Eller er kompassrosen litt på snei? :tongue:

 

:lol: Glemte selvsagt paralellforskyver som er sammen med kompasset mest brukt av de utlærte innaskjærs.. Nevnte kompass pf fordi det hører til i penalet til papirgutta :tongue:

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Det er jo fint at en vet årsaken til havariet slik at en ikke kan skylde på manglende staker, kartbrikker som ikke er oppdatert, osv.

 

Egentlig litt komisk at han greide å føre båten over flere skjær med redningsselskapet til stede :giggle:

 

Å jada, vet det er en personlig tragedie og bla bla bla ikke le av sånt o.l. :smash:

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...