Jump to content

Thaule Gimsøy 26 oppussingstråd


26 Gimsøy

Recommended Posts

Da har jeg skåret ut kompassrosa i 12 mm teak med vippesaga. Har lagt opp "rosa" som en prøve.

 

imag0276.jpg

 

imag0277.jpg

 

Nå blir det og pusse kompassrosa så alle delene passer godt sammen.

Har bestemt meg for 5 mm fuge.

 

Så blir det og lime dette fast med eposky, både ramtre og kompassrosa.

Redigert av 26 Gimsøy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå blir det og pusse kompassrosa så alle delene passer godt sammen.Har bestemt meg for 5 mm fuge.Så blir det og lime dette fast med eposky, både ramtre og kompassrosa.

Dette blir kanonbra. Har dog et tips. Lag en tynn list (samme tykkelse som bordplata) som du limer på utsiden av bordet hele veien rundt. Dette for å få å få lukket hjørnene der natefugen går helt ut i gjæringene. Etter fuging og pussing limer du på lister til slingrekanter på bordplaten som overlapper kantlista, men slutter noen cm inn fra hvert hjørne..

Link to post
Share on other sites

Nei buker ingenting. Det ble ganske bra. Jeg tegner opp på oversiden, legger saga på undersiden så bladet stikker opp og skjærer pent og rolig etter streken.

I og med det er flere like biter fester jeg dem sammer etter jeg har skjært dem ut og går over med raspa.

 

Må jegge til at jeg er en avdanket håndverker og brukter vippesaga oppned bestandig da jeg skjærer.

Redigert av 26 Gimsøy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har ikke limt ramtre ennå da jeg må ut og kjøpe flere lastestropper for og få bra press.

Du behøver ikke press på epoxy. Det er ikke som annet trelim som må ha press for å lime. Dat handler bare om å holde biten på plass. Kjøp deg heller noen billige enhåndstvinger. Det holder i massevis så lenge du skal lime det mot en finérplate. Lim omrammingen først og la tørke. Deretter limer du alle "spilene" med noen tverrgående trestykker/lekter som du holder fast med vanlige tvinger eller enhåndstvinger.

Skal begynne på mitt bord i morgen. Hadde ikke tenkt å ha kompassrose, men er litt utfordret nå... :smiley:

Redigert av Møkkalasset (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...