gjeldfri Svart 18.Januar.2012 Del på Facebook Svart 18.Januar.2012 Epoxy. Sitér dette innlegget Link to post
26 Gimsøy Svart 19.Januar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Januar.2012 Har i ettermiddag begynt på og lage cockpitt bordet. Har kjøpt inn 21x70mm teak til ramtre, 12x95mm til midtfisk og 12x45mm til spiler. Dette skal limes på en 6 mm x-finer med eposky. Har frest ramtreet med 6 mm fres 20 mm inn Da er det og finne vinkelen på gjæringen i hjørnene. Sitér dette innlegget Min båt her på BP Link to post
Kaptein Fredrik Svart 19.Januar.2012 Del på Facebook Svart 19.Januar.2012 Det ser bra ut sålangt Er det teak du bruker til bordet? Sitér dette innlegget Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester Eberspächer D3LCC Link to post
26 Gimsøy Svart 19.Januar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Januar.2012 Ja bruker teak. Vært på Billingstad og handlet teak og Thaugland for å kjøpe x-finer Har begynt med gjæringene nå. Sitér dette innlegget Min båt her på BP Link to post
26 Gimsøy Svart 19.Januar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Januar.2012 (redigert) Da er ramtreet kappet til og gjæret. I morgen får jeg lime dem fast med epoksy. Redigert 19.Januar.2012 av 26 Gimsøy (see edit history) Sitér dette innlegget Min båt her på BP Link to post
26 Gimsøy Svart 20.Januar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Januar.2012 (redigert) Da har jeg skåret ut kompassrosa i 12 mm teak med vippesaga. Har lagt opp "rosa" som en prøve. Nå blir det og pusse kompassrosa så alle delene passer godt sammen. Har bestemt meg for 5 mm fuge. Så blir det og lime dette fast med eposky, både ramtre og kompassrosa. Redigert 20.Januar.2012 av 26 Gimsøy (see edit history) Sitér dette innlegget Min båt her på BP Link to post
Møkkalasset Svart 20.Januar.2012 Del på Facebook Svart 20.Januar.2012 Nå blir det og pusse kompassrosa så alle delene passer godt sammen.Har bestemt meg for 5 mm fuge.Så blir det og lime dette fast med eposky, både ramtre og kompassrosa. Dette blir kanonbra. Har dog et tips. Lag en tynn list (samme tykkelse som bordplata) som du limer på utsiden av bordet hele veien rundt. Dette for å få å få lukket hjørnene der natefugen går helt ut i gjæringene. Etter fuging og pussing limer du på lister til slingrekanter på bordplaten som overlapper kantlista, men slutter noen cm inn fra hvert hjørne.. Sitér dette innlegget Link to post
26 Gimsøy Svart 20.Januar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Januar.2012 Takker for tipset. Har ikke bestemt meg om det slingrekanter eller kanter som blir av rundet med overfresen.... Nå har jeg begynt og lime. Setter fast rosa med epoksy og bruker skruer med skive som press. Sitér dette innlegget Min båt her på BP Link to post
26 Gimsøy Svart 20.Januar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Januar.2012 Da var rosa limt ferdig. Det er litt av en pirke jobb for og få dette til og bli bra. Har ikke limt ramtre ennå da jeg må ut og kjøpe flere lastestropper for og få bra press. Sitér dette innlegget Min båt her på BP Link to post
Kaptein Fredrik Svart 20.Januar.2012 Del på Facebook Svart 20.Januar.2012 Steike så stilig Men hvordan ble resultatet på kappinga med vippesagen? Brukte du noe for å lage kuttet rett? Sitér dette innlegget Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester Eberspächer D3LCC Link to post
26 Gimsøy Svart 20.Januar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Januar.2012 (redigert) Nei buker ingenting. Det ble ganske bra. Jeg tegner opp på oversiden, legger saga på undersiden så bladet stikker opp og skjærer pent og rolig etter streken. I og med det er flere like biter fester jeg dem sammer etter jeg har skjært dem ut og går over med raspa. Må jegge til at jeg er en avdanket håndverker og brukter vippesaga oppned bestandig da jeg skjærer. Redigert 20.Januar.2012 av 26 Gimsøy (see edit history) Sitér dette innlegget Min båt her på BP Link to post
Møkkalasset Svart 20.Januar.2012 Del på Facebook Svart 20.Januar.2012 (redigert) Har ikke limt ramtre ennå da jeg må ut og kjøpe flere lastestropper for og få bra press. Du behøver ikke press på epoxy. Det er ikke som annet trelim som må ha press for å lime. Dat handler bare om å holde biten på plass. Kjøp deg heller noen billige enhåndstvinger. Det holder i massevis så lenge du skal lime det mot en finérplate. Lim omrammingen først og la tørke. Deretter limer du alle "spilene" med noen tverrgående trestykker/lekter som du holder fast med vanlige tvinger eller enhåndstvinger. Skal begynne på mitt bord i morgen. Hadde ikke tenkt å ha kompassrose, men er litt utfordret nå... Redigert 20.Januar.2012 av Møkkalasset (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
26 Gimsøy Svart 20.Januar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Januar.2012 Har begynt med kompassrosa jeg, så fortsetter jeg med spilene så limer jeg ramtreet tilslutt. Bruker skruer med skive for x-fineren er litt buet så da får jeg god kontakt mellom teak og finer med eposky imellom. Sitér dette innlegget Min båt her på BP Link to post
Møkkalasset Svart 20.Januar.2012 Del på Facebook Svart 20.Januar.2012 Bruker skruer med skive for x-fineren er litt buet så da får jeg god kontakt mellom teak og finer med eposky imellom. Oups. Husk å snu spilen nest nederst til venstre i bildet!!!!! P.s. det heter Epoxy, eller epoksy. Ikke eposky..... Sitér dette innlegget Link to post
26 Gimsøy Svart 20.Januar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Januar.2012 Spilen er ikke tilpasset ennå den... Sitér dette innlegget Min båt her på BP Link to post
Møkkalasset Svart 20.Januar.2012 Del på Facebook Svart 20.Januar.2012 Skjønte jo det, men måtte bare.... Ville bare vise at jeg til tross for litt promille fortsatt er observant. Må snart legge meg, skal jo lage bord i morgen. Tråd kommer... Sitér dette innlegget Link to post
26 Gimsøy Svart 20.Januar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Januar.2012 Det er bra, Må ut og kjøpe Teak i morgen jeg. Har du prøvet natemassa til Biltema Møkkalasset? Sitér dette innlegget Min båt her på BP Link to post
Møkkalasset Svart 20.Januar.2012 Del på Facebook Svart 20.Januar.2012 (redigert) Nei. På forrige bordet jeg laget så brukte jeg Sika. Bildet lyver litt. Ble ganske bra. Mahogny. Denne gang blir det mahogny og teak i kombinasjon. Muligens kompassrose.... Hmmm... Redigert 20.Januar.2012 av Møkkalasset (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
26 Gimsøy Svart 21.Januar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Januar.2012 Da har jeg fått kjøpt inn resten. Kappet midtfisker og resten av spilene. Nå gjenstår og kappe dem med 5 mm fuge i mot ramtreet. Sitér dette innlegget Min båt her på BP Link to post
Kaptein Thomas Svart 21.Januar.2012 Del på Facebook Svart 21.Januar.2012 Det bordet blir jo strøkent!!! Sitér dette innlegget Skvulp BåtforeningNor Star 290, 2001Hjemmehavn; Slependen, Bærum Link to post
Møkkalasset Svart 21.Januar.2012 Del på Facebook Svart 21.Januar.2012 Blir flott. Stort bord i forhold til mitt. Moro med prosjekttråder. Sitér dette innlegget Link to post
Gew77 Svart 21.Januar.2012 Del på Facebook Svart 21.Januar.2012 Blir vakkert dette! Beundrer dere med evnen og tålmodigheten til ordentlig finsnekring:) Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
26 Gimsøy Svart 21.Januar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Januar.2012 Da har jeg fått limt resten av teaken. Både midtfisk, spiler og ramtre. Vis formen er til stede i morgen så blir det fuging. Sitér dette innlegget Min båt her på BP Link to post
26 Gimsøy Svart 22.Januar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Januar.2012 Sitér dette innlegget Min båt her på BP Link to post
Kaptein Thomas Svart 22.Januar.2012 Del på Facebook Svart 22.Januar.2012 Kjempejobb! Sitér dette innlegget Skvulp BåtforeningNor Star 290, 2001Hjemmehavn; Slependen, Bærum Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.