DYM Startet 10.Mai.2011 Del på Facebook Startet 10.Mai.2011 Her er kandidaten: ukjent årsmodell Wesling 16 HT, men den er originalt gul så den er eldre enn 1982? Henta i Drammen i fjor høst, der den har stått i mange år på land. Den skal nå gå resten av sin eksistens i ferskvann i innlandet :) Jeg fikk med ny henger og komplett nytt interiør fra Westermoen. Motoren som stod på var en 2002 Suzuki 70hk firetakt. Akterspeilet var ikke uventa en smule herpa, og treverket var fuktig men ikke råttent. Minimalt med svikt når jeg stod på motoren og gynga, så utgangspunktet er jo ikke helt håpløst iallefall. Akterspeilet ovenfra etter at motorbrønnen er kappa ut. Alt av sprekker ble laminert med lange skruer og fyllt opp med polyester. Temmelig sexy! Her er en del av forsterkningene etter første runde med glassfiber. Tviler på at det holder i årevis men båten skal tross alt ikke gå i tung sjø med mye last lenger. Mest flatt vann på smeigedager :) Innsiden av akterspeilet består nå av en 22mm vannfast finer som er skrudd godt fast og støttet opp av finner og sausa inn med glassfiber i store mengder. Utsiden har også fått en ny 22 mm finerplate. Funksjon går foran form :) Bror min er korpusarbeider (platearbeider i sølv), så han fiksa glatt en rimelig solid 5mm aluplate :) Med aluplata er tykkelsen totalt på 12cm, så nye 14cm 12mm bolter ble kjøpt inn. Motorbrønnen snart på plass igjen. 2 strøk med fregattblå måtte til. Motoren på plass :) Vindskjermen på plass. Instrumenter og ny hydraulisk styring på plass. Mangler spenningsmåler enda. Stoler, teppe og konsoll på plass. Plata som kan fungere både som bord og seng. Noen som har bilder av åssen den kan festes greit under fordekket og trekkes ut som bord? Det var det inntil videre. Innkjøp av sandsekker til ballast i baugen og kobling av det elektriske gjenstår før jeg får testa om doningen i det hele tatt flyter :) Sitér dette innlegget Link to post
OnkelDonald Svart 10.Mai.2011 Del på Facebook Svart 10.Mai.2011 Dette blir brutalt!!! "Enda en overmotorisert..." leste jeg, og tenkte at du skulle henge på en 115 eller 140 om du var litt sprø. men 200??? hohoho, gleder meg til fortsettelsen på denne :):) Båten kommer til å bli helt usannsynlig ekkel å kjøre, iallefall uten ballast foran :p Hva veier 200 hestern? I forhold til hva som er beregnet av vekt bak der? Er båten opprinnelig godkjent for omkring 70hk? Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
dastunt Svart 10.Mai.2011 Del på Facebook Svart 10.Mai.2011 Ojojoj! Er det mulig og få be om att du legger ut ein filmsnutt av den når du får prøvd doningen? Sitér dette innlegget Mitt prosjekt : Glen-l Squirt 11 fot Link to post
DYM Svart 10.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2011 Suzukien som stod på veide 150, Yamahaen veier 210. Er fullt klar over at det kan bli hårete ja, men man MÅ jo ikke kjøre flatt jern hele tiden heller :) Renner fort 100 liter i timen gjennom motoren da, noe som er heller utrivelig med dagens bensinpriser! Er faktisk ikke sikker på hva de er godkjent for originalt, men 70-90 er jo egentlig nok i massevis på disse båtene. Skal faktisk ikke se bort fra at jeg bytter til mer fornuftig motor om det blir altfor ille Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 10.Mai.2011 Del på Facebook Svart 10.Mai.2011 morsomt prosjekt! motoren er vel ikke for stor før du må stenge selvlensingen når du er om bord, det var moralen til en båt jeg så på, lensepumper begynte arbeide, og selvlensing måtte tettes når første person gikk om bord, i tilegg var det lagt bly forran i båten for å hindre at akterspeilet gikk under vann når den stod stille, og båten sank ;) kjøreegenskapene var ikke all verdens for å si det mildt, men tror aldri jeg har kjørt båt som har akselerert bedre, 2x250 på 24 fot Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 10.Mai.2011 Del på Facebook Svart 10.Mai.2011 Mener den er godkjent for 65hk. Den 200hk'en der er vel ikke så tung, 185kg hvis jeg ikke husker helt feil (Til sammenligning , DF70 = ca 154kg) Blir nok noe livlig å kjøre ja =) Ser for meg at en 150TRP ville funka bra sånn sett Bordplata: en kamerat av meg har en 88 mod, der er det en skinne i skottet i framkant som bordet tres inn på når det skal brukes som bord. men kan ikke huske at det var tillaget for oppheng under dekk hos han. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
OnkelDonald Svart 10.Mai.2011 Del på Facebook Svart 10.Mai.2011 Suzukien som stod på veide 150, Yamahaen veier 210. Da tror jeg vekt av ny motor blir uproblematisk. Rapportering til båtplassen med video og statistikk er obligatorisk :) Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
SigurdS Svart 10.Mai.2011 Del på Facebook Svart 10.Mai.2011 Dette blir steintøft DYM! :D Blir raskeste båten på fjorden ihvertfall :) Sitér dette innlegget Link to post
DYM Svart 10.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2011 Da tror jeg vekt av ny motor blir uproblematisk. Rapportering til båtplassen med video og statistikk er obligatorisk :) Om det blir for tungt bak kan jeg jo tette igjen vanntunnelen. Det utgjør ca 150kg tror jeg. Og video kommer ja :) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 10.Mai.2011 Del på Facebook Svart 10.Mai.2011 (redigert) Yamaha 90 2-takt på 120 kg var vel ikke uvanlig på disse båtene, og harmonisk i forhold til den lave båtvekten. Gjør vel ca 42 knop. 200 hk blir jo interessant da... jeg hadde ikke blitt med på den prøveturen uten at gassen var plombert på ca midten I området fra 50-70+ knop tror jeg nesten man bør be til de høyere makter Men må jo ha temmelig svær propell for å få omgjort all effekten til fart da. Vil uansett anta at nesten ingen farkoster til sjøs hamler opp med aksen, hvis akterspeilet holder.... Redigert 10.Mai.2011 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ivar Svart 10.Mai.2011 Del på Facebook Svart 10.Mai.2011 ligger etpar videoer på youtube med weslinger med 200-225hk Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
småbåtentusiasten Svart 10.Mai.2011 Del på Facebook Svart 10.Mai.2011 Hva er det med Wesling-skroget som gjør at det takler slike hastigheter uten at det "danser" (chine-walking)? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 10.Mai.2011 Del på Facebook Svart 10.Mai.2011 skal nok litt rigging og finjustering til før du får det til å gå stabilt i over 50 knop.. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Teerex Svart 10.Mai.2011 Del på Facebook Svart 10.Mai.2011 (redigert) 60 gps knop med 29 tommers propell.. men den er vel altfor liten da? Det er kanskje begrenset utvalg når man kommer opp i de størrelsene. 200 HPDI, dessverre ikke toppfartsfilm: 225 merc: http://www.youtube.com/watch?v=ZJq6x4xLGxY&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=6Y-HDYbDNeo&NR=1 Redigert 10.Mai.2011 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 10.Mai.2011 Del på Facebook Svart 10.Mai.2011 (redigert) Kongen av de overmotoriserte er kanskje fortsatt fjordling med 300XS? Redigert 10.Mai.2011 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ivar Svart 10.Mai.2011 Del på Facebook Svart 10.Mai.2011 60 gps knop med 29 tommers propell.. men den er vel altfor liten da? Det er kanskje begrenset utvalg når man kommer opp i de størrelsene. med 14:26 i utveksling og 5600 som turtall så viser prop kalkulatoren her en teoretisk fart på 72knop v/ 0 slipp Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
DYM Svart 10.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2011 Den Fjordlingen med 300XS er bygget av Fredrik Larsson rett over grensa fra Kongsvinger tror jeg. "Offisiell" rekord med den er visst 82 knop. Rett før jeg kjøpte en annen en han hadde restaurert i fjor høst, med Yamaha 150. Og den var visst "den beste han hadde bygget", bedre enn den som går med 300 XS :) Men hadde ikke penger til det da :( Har uansett ikke ambisjoner om mer enn 55-60 knop! Får prøve å holde det sånn noenlunde trygt! Sitér dette innlegget Link to post
DYM Svart 22.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2011 Skulle egentlig sjøsette idag, men det oppstod uventede problemer! Speedkonsollen trekker! i speedwieren istedenfor å skyve som den må i motoren! Jeg fatter ingenting, det var den jeg fikk med motoren og den hadde visst fungert helt fint da de demonterte det! Det er en standard Yamaha 703 konsoll. Noen som har noen ideer? Anyways: Det elektriske er nesten i boks. Bryterpanel for innvendig lys, lanterner, lyskastere og pumpe. Batteriboks med kondensator og hovedbryter m/fjernkontroll. Til slutt hydraulisk styring og ymse midlertidige koblinger til motoren :) Sitér dette innlegget Link to post
Double Weber Svart 22.Mai.2011 Del på Facebook Svart 22.Mai.2011 Hva er fordelen med å ha kondensator koplet til batterikretsen? Ser de bruker det i biler med stort anlegg også. Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Double Weber Svart 22.Mai.2011 Del på Facebook Svart 22.Mai.2011 Hovedbryter med fjernkontroll. He he. Frekt! (-: Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Double Weber Svart 22.Mai.2011 Del på Facebook Svart 22.Mai.2011 Hovedbryter med fjernkontroll. He he. Frekt! (-: Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Omegaen Svart 22.Mai.2011 Del på Facebook Svart 22.Mai.2011 Hva er fordelen med å ha kondensator koplet til batterikretsen? Ser de bruker det i biler med stort anlegg også. i biler med stort anlegg har de store kondensatorer på flere fahrad.. disse hjelper til med å gi strøm i de høyeste peakene for å avbelaste batteri og dynamo samt gi en jevnere strømtilførsel til forsterkerene.. Sitér dette innlegget KMV (With) 320 dromedille m/20hk johnson Sandvik 22 m/ AQ225F og VP 280 SP Link to post
Sturee Svart 22.Mai.2011 Del på Facebook Svart 22.Mai.2011 Heisann, Fin båt! gleder meg til video... sikker på at den skal skyve? her er iallefall en god oppskrift til hvordan!:) Sitér dette innlegget Link to post
DYM Svart 22.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2011 (redigert) Kondensatoren er rett og slett for å gi starteren en boost. Var noe som fulgte med fjernkontrollkitet. Anng. speedwieren: vi var sikkert 10 mann som klødde oss i hodet i flere timer uten å finne ut av det, så ja, jeg er SIKKER på at den MÅ skyve! Åpne spjel i fri/på tomgang bør jo ringe noen bjeller! Og takk for lenka!! Redigert 22.Mai.2011 av DYM (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 22.Mai.2011 Del på Facebook Svart 22.Mai.2011 Dette blir jo bare rått!! Men stussa på en liten ting. Får du plass til å kjøre den båten oppe i Bykle da? Eller skal ned til byglandsfjorden å kjøre ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.