Jump to content

Motorras Mercruiser 1.7 TDI


gjeldfri

Recommended Posts

Da var det min tur. :headbang: Båten ble sjøsatt torsdag, gikk fint i 30 minutter, så skjedde det noe. Motor datt ned på turtall, og ettet en liten stund lavt oljetrykk. Toppdekselpakning blåst, og oljespruten sto. Diagnose: Trykk i bånnpanna, sannsynligvis hull i stempel. :headbang::headbang::headbang: Burde jo ikke være mulig på en motor fra 2000 som har gått 200 timer, men har jo lest her at dette er relativt vanlig. Ønsker ikke råd om at wastegate burde vært sjekket etc. Ønsker råd om noen som kan reparere dette, i Norge eller Sverige. :flag_sw::flag: Hva med blokk fra bilmotor, kan det brukes? Noen med erfaringer?

Link to post
Share on other sites

Og motorskadeforsikring håper jeg at du har..

 

Eller du sjekker om du har, og er slik :sweat: på vei til forsikringspapirene, og sånn :headbang: etterpå, eller forhåpentligvis :cheers_wine: .

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Link to post
Share on other sites

Surt!

 

Men er det ikke en Isuzu motor, en universel sak som benyttes i alt mulig som stasjonære strømaggregater, båter, biler, kompressorer, you name it.

En motorblokk fra bil skulle være OK.

Kjøp f.eks denne: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=28217283 for 18.000, eller prute kanskje. Ta ut motor , og lever resten på skroten og få vrakpanten.

Er du hendt og kan gjøre mye av mekkingen selv så kommer du fra det for godt under 25 lapper?

Link to post
Share on other sites

Er nok ikke uvanlig at disse ryker nei, og som du allerede har fått med deg er det gjerne wastegaten og overtrykk som er problemet, men det har også vært noe problemer med injektor i sylinder #3 som har bidratt litt.

Dette er et kjent problem, og Mercruiser burde trukket tilbake motoren inntil dette var ordnet, noe de ikke gjorde og det begynner vel å bli litt sent å få noe på garantien.

Du må nok begynne med å få noen til å åpne dette og se på det, det er vel ikke sikkert at du trenger ny blokk, kommer litt an på hva som har skjedd.

 

Skal vel være omtrent samme Isuzu motor som sitter i Astra/Vectra eller noe sånt, men hva som passer over vet ikke jeg, det kan ofte være små forskjeller på slikt, men det bør være mulig å få til, problemet er at det blir kostbart uansett hvordan man vender og vrir på det.

 

Går vel kanskje an å sjekke med en Opel forhandler om det er noe overdim stempler til dette hvis det er skader i sylindre.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er du nevenyttig, mange alternativer å velge på.

 

Fin hugger i England, de eksporter. Motorer fra England koster mellom 2-3000,- + mva og frakt.

 

Eller denne: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=27625742

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=24590494

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=27625742

 

Uansett, lykke til.

Link to post
Share on other sites

Har lest her på BP at det er bedre stempler på nyere motorer, kan fort være andre foskjeller også. Dersom Toppen er i orden burde det holde å bytte stempler og overhale turboen, kanskje hone. Turboen er nok det dyreste foruten pakningssettet. Ta kontakt med et motorverksted! http://www.skimotorverksted.no/index.php?name=KONTAKTINFORMASJON.html

Link to post
Share on other sites

kjedelig... har du fått et verksted til å ta service på motoren i høst? Isåfall er alle mercruiserverksteder gjort kjent med at waste-gate-ventilen SKAL smøres og kontrolleres ifm vinterkonservering og service da denne har en tendens til å sette seg fast. Isåfall bør verkstedet fikse dette kostnadsfritt.... :smash:

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Godt ditt nick er "Gjeldfri" for det koster noen båtpenger.

 

Fra spøk til alvor. Jeg gjorde samme jobben ifjor, sprekt stempel etc.

Jeg skiftet alle stempler,ringer og dyser og motoren ble som ny.

Det har vært en del feil med dyser på disse tidlige modeller samt wastgate.

Somr egel så har toppen greid seg og kan brukes igjen, for på disse motorene

er det ikke mulig å bore eller skifte forringer. Jeg har en topp liggende hvis

det skulle være akktuelt, med en liten skade men er fullt brukbar bare send en intern mail.

 

Kan forøvrig nevne at Motorservice i Krsand var ålreite på dele prisene, men det koster

fort en 20 båtpenger i deler pluss arbeid.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar. Bilmotor er visstnok ikker å anbefale.Tåler ikke krafta de har tatt ut av marinemotorene. Må regne 60 store for overhaling, 150 + for ny motor. Mulig jeg får tak i en brukt motor, men usikkert. Selger skulle sjekke årdsmodell etc.Ikke så lett å få noen til å se på dette nå, så det blir nok lite båtbruk denne sommeren. Og jeg som solgte den gamle båten fordi jeg var lei av motortrøbbel. En 36 hk MB diesl fra -58. Måtte vel kostes på tilsammen 5000 kr i løpet av 10 år. Dette blir andre gang med 50 + på denne motoren. Forrige gang var det dieselpumpa.

Link to post
Share on other sites

Ikke så unaturlig kanskje.. det er dyrt å finne opp kruttet på nytt (eller var det hjulet?)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ja, motoren er i utgangspunktet en bilmotor, men er marinisert. Det jeg mente var at jeg har blitt anbefalt og ikke få tak i en brukt bilmotor og sette over mariniseringsutstyr, topp, turbo etc på denne. Motorene som står i biler har ikke samme stempler, lager etc, og vil ikke tåle belastningen som båtmotorene (burde) tåle.

Link to post
Share on other sites

Marineutgaven må ligge ganske langt fra den som er bilmotor hvis ikke lagerne er de samme, dvs lager med størrre bæreflate for at de er sterkere, og da er hele bunndel er veivaksel forskjellig?

 

Ville sjkket opp 100% om ikke dette er likt, hvis den bygget på samme motoren.

 

Det er i tilfellel mye annet fint en kan gjøre for 60 000,- som det nevnet. Tenker man litt alternativt kan du jo bestille sterkere smidde stempler på mål fra ekestern produsent, borrre og hone blokka, og komme unda langt rmeligere enn 60 000. Litt avhengig av hva en får gjort selv selvfølgelig.

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke eksakt hva som er forskjellig, mulig lager er det samme, men det har visst vært prøvd før å bruke blokk fra bilmotor, uten suksess. Dette blir dyrt uansett, det koster jo en del å løfte båt på land, løfte motor ut inn osv. Det beste hadde nok vært å fått tak i en brukt motor fra etter 2oo5, men dersom ikke det går blir det vel overhaling. Man vet jo ikke hvor ille det er med blokk, turbo etc før man har begynt, så mulighetene for overraskelser står i kø. Ingen som har erfaring fra Sverige? :flag_sw:

Link to post
Share on other sites

Hvis du er lei av motorproblemer, har tenkt å fortsatt være gjeldfri og vil ha en sprek båt setter du inn en sånn: :thumbsup:

Går du over til diesel da ? :wink:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...