Jump to content

Motorras Mercruiser 1.7 TDI


gjeldfri

Recommended Posts

Nå er alt i orden, med tenning riktig justert og overhalte dyser, går det mot ny og problmfri sommer.

Kommer til å sjekke dyser etter ett par sesonger, og selvsagt wastgate. Kjører med forholdsvis lett propell, slik at motoren for jobba lett.

Da blir det nok bare gleden.

Link to post
Share on other sites

..årsaken til mitt havar (sommeren 11) med samme motor var svakhet i et stempel. Stemplet sprakk på toppen og havariet ble et faktum etter 200 timer pen gange.

Har overhalt: Byttet alle 4 stempler for sikkerhets skyld - byttet alle 4 dyser til 4 splitter nye forsterkede stempler med keramisk topp (coating) - byttet pakningssettet og alt som følger med- 60 båtlaken gikk med for at jeg skal kunne møte sommeren 2012 med et bekymringsløst uttrykk i fjeset :-) testet 7 timer etter overhaling i fjor, og motoren går som en klokke. Gleder meg... :yesnod::yesnod::wink::wink:

Sjøsyk

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Noen som vet hva temperaturene skal ligge på i turboen. Hvor skal jeg montere sensoren.

 

Jeg har montert tubotrykk måler og lest et sted at trykket ikke skal over 1,1 Bar. Stemmer?

 

Hva er anbefalt å ha av målinger på motoren for å følge med at det ikke skjer noe galt med den? Temp kjølevann, oljetrykk, eksostemp, tubotrykk, osv

 

Har en merc 1,7 fra 2003.... Fa"#¤¤%¤#" .. Har jeg kjøpt katta i sekken!!!

NorDan 660 DC 2003 mod MerCruiser 1.7 DTI

Stavern

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Kan ikke svar epå det med turbotemp. Du trenger ikke ha kjøpt katta i sekken, men følg rådene i denne tråden og andre tråder om denne motoren. få,sjekka dyser, tenningstidspunkt, wastegate på et spesialverksted, feks elektrodiesel. Merkeverksted er ikke nødvendigvis bra nok, ikke sikkert de har det utstyret som er nødvendig. Belast ikke motoren med for tung propell. Skal klare 4400 rpm på topp. Motoren er sprek, og går billig. Drev er også betydelig rimeligere å vedlikeholde enn feks vp, men må ha service det også. Pass på oljeskiften, selvsagt.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Det er veldig mye snakk om hvilket turtall man skal kjøre på for å ikke belaste motoren for mye. Noen sier 3600 rpm mens andre mener at det er nok å holde seg under 4000 rpm. Jeg prøver å holde meg rundt 3800, da går båten ca 23 knop... Bør jeg gå ned til 3600?

 

Hva er egentlig årsaken til at det blir hull i stemplene. Er det varme som gjør at disse smelter? I så fall vi men enkelt kunne følge med på dette med en tempmåler på eksosen som indirekte forteller deg hvor varmt det er i brennkammeret.

For meg virker det som dette er den viktigste målingen på denne motoren i tillegg til turbotrykk måler.

 

Hva mener dere?

NorDan 660 DC 2003 mod MerCruiser 1.7 DTI

Stavern

Link to post
Share on other sites

Er ingen ekspert her, men det viktigste er riktig propell og turtall i forhold til belastning.

Erfaring/kommentarer fra ulike hold tyder på at motor bør klare 4400 rpm på normal belastet båt. Dette for å sikre riktig propell på motor/båt.

Neste er at motor ikke skal belastes kontinuerlig på mer enn 90% av max oppnådd turtall til en hver tid.

 

Da er det bare et regnestykke på hva marsjturtall skal være:

Oppnår du max 4400 ved normalbelastet båt skal du ikke over 90% av 4400 = 3950

Oppnår du kun max 4200 senere på sesongen grunnet groe eller tung belastet bå skal du ikke over 3800.

 

Jeg tester dette jevnlig.

 

 

Trophy 2052, 1,7 DTI (2006)

Redigert av theppan07 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for konkret og fint svar. 90 % reglen er jo grei å forholde seg til.

 

Så kommer vi til montering av eksos temp måler. Jeg tror at denne må monteres i mellom motoren og kjøleblokken. Det er jo lite vits i å måle eksostempen etter at den er kjølt ned. Hvis man har god kjøling kan man jo brenne av motoren uten at dette har gitt utslag på målingen.

 

mercruiser_17_dti.jpg

 

Jeg antar at det ikke er noe hull til en slik probe i eksosmanifoilen. Ikke er det mye plass der heller. Så løsningen må vel bli at en lager et feste som holer måleren inntil eksosmanifolen.

 

Noen som har gjort dette før?

Redigert av Pretender (see edit history)

NorDan 660 DC 2003 mod MerCruiser 1.7 DTI

Stavern

Link to post
Share on other sites

Manifoilen er vel vannkjølt hele veien så det nytter vel ikke å montere føler inntil manifoilen ?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...