Jump to content

Motorras Mercruiser 1.7 TDI


gjeldfri

Recommended Posts

Ikke 770 kg på hvert beist håper jeg? :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ja, motoren er i utgangspunktet en bilmotor, men er marinisert. Det jeg mente var at jeg har blitt anbefalt og ikke få tak i en brukt bilmotor og sette over mariniseringsutstyr, topp, turbo etc på denne. Motorene som står i biler har ikke samme stempler, lager etc, og vil ikke tåle belastningen som båtmotorene (burde) tåle.

 

Er helt enig med du. En stakkars 1.7 skal vel ikke være så vanskelig å få tak i. Regner med det er Alpha transom og drev du har så i tilfelle du ikke finner en 1.7, så kan jo en annen motormodell eller noe sånt monteres. Men vent og se hva obduksjonen avslører først. Ekke sikkert det er super ille men helt ærlig så høres det litt ille ut. Er du heldig så er det stempel og ring-bytte, pakningsbytter og generell gjennomgang/kontroll/måling som gjelder.

Link to post
Share on other sites

Ehh.. 2 x D6 et eller annnet? Det må bli en vannvittig rask og baktung båt :thumbsup:

 

Eneste i Norge med 1 x D6-370? http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=27998664

Den virker jo ganske harmonisk.. men sikter du over 45 knop da?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hehe, jeg har faktisk tenkt å droppe det prosjektet kun fordi det blir endel ombygging av hekken for å få plass til transomene som er både større og krever større senteravstand. Det skal være plass i motorrommet ifølge mine beregninger. Så jeg tror jeg skal bytte de i 2xkad43 el.l. anyone? :cheers: Skurtreskermotorer skal jeg ikke ha iallefall.

Link to post
Share on other sites

2 stk av denne Alfa/Fiat-beslektede 5-sylindern er jo mye for pengene og mest hk pr. kg iallefall. Passer jo for bravodrev.

 

 

De har jo også rimelige 4-syl som passer bra som erstatning for mercruiser 1,7 DTI-motorn.

 

Her en litt kjip snutt av 1,7'en

http://www.youtube.com/watch?v=ccohgITD4Tc

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

 

De har jo også rimelige 4-syl som passer bra som erstatning for mercruiser 1,7 DTI-motorn.

Det er det jeg mener med skurtreskermotor, hehe. Har en forkjærlighet for harmonisk gange skjønner du og da må det bli rekkeseks. Ellers kan det se ut som fnm hadde vært et godt alternativ for denne overtynede isuzu'en. Vet du forresten om fnm stammer fra VM motori?

Link to post
Share on other sites

Nei som nevnt stammer FNM fra Alfa/Fiat personbiler (JTD-dieslene).

Ingen skurtreskermotorer der. Da hadde de vel ikke holdt lenge, overtynet som de er :wink:

Fin FNM-brosjyre http://www.indogroup.asia/bildearkiv/FNM_Engine_Series.pdf

 

5-sylindret er nesten like bra som rekkesekser (tøff lyd som snutten over antyder).

Det er vel bare to lettvekts rekkeseksere på markedet; Steyr 256 og Yanmar BY 260 (BMW 3-liter).

VW Marines V6-diesel 265 hk er jo også relativt lett. Og så er jo Hyundai på vei inn på markedet med sin V6 marinediesel.

 

Jeg har forøvrig VM motori både i bilen (5-syl) og båten (6-syl som ikke går for tiden :wink: ).

Men da den gikk, så gikk den helt nydelig.

 

Her en dobbelinstallasjon av FNM (4-syl ser det ut til). Dessverre er jeg litt dårlig i italiensk eller var det gresk tro ?

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

En oppdatering: Motor blir ferdig i disse dager. Ett stempel var gått, de andre ble sjekket og målt og ikke anbefalt byttet. Turbo og wastegate helt fine. :thumbsup:

Han som gjør jobben har overhalt mange av disse motorene før. Han er bestemt på at det dårlig timing mellom tenning og dieselpumpe som er årasaken til at det blir for varmt. Dette kan stemme, jeg fikk pumpa overhalt for et par år siden, og da tviler jeg på dette ble gjort. Fikk bare en uspesifert regning, så jeg kan ikke vite det, men har mine tvil. Det gjøres nå, samtidig at alt annet sjekkes og dobbelsjekkes, så får vi håpe det er slutt på problemene.

Link to post
Share on other sites

Det med dårlig timing av innsprøytningstidspunkt er en oversett feilkilde i mange tilfeller, tror jeg. Det er helt klart at om innsprøytning starter bare litt for tidlig, vi dette gi stor ekstrabelastning på motoren, først og fremst stempler, selvsagt.

Hva sier mekanikeren din om full belastning i fremtiden? Kun for å komme i plan, eller kan du gå med full gass i perioder?

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Reperasjonen gikk ikke som forventet, det som så ut som en fin sylinder da toppen var av, viste seg at var ripet kraftig opp lenger nede. Låseskiva til stempelpinnen var sporløst forsvunnet, sannsynligvis aldri montert. Det levers ikke overdim stempler, så borring innebærer å sette i foring. Som beskrevet i en anne tråd, jeg kjøper en komplett rasa motor, bruker blokka på den, og selger alt det jeg får til overs, dvs drev, transom, instrumenter, defekt blokk, etc etc.

Var på nippet til å sette i 210 hk bensin, men det blir nok å satse på denne motoren videre. Jeg skal passe på som en smed med tanke på olje og filterskift, wastegate, kjøling etc, men dysene er vel ikke så lette å følge med på? Eksostemperatur og turbo trykk målere kommer nok også på plass.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Det er ikke noe problem å unngå dette. Bare sørg for at waste gate ventilen på turboen fungerer

Ikke helt enig med deg, Bitteliten. Hos meg er turbo og Wastegate helt i orden. I mitt tilfelle så er det mistanke om dyser som sprer dårlig og mulig galt innsprøytingstidspunkt som medfører at stempeltoppene får litt juling av varmen som oppstår.

 

Det er ikke altid at det er turbo/wastegate som er problemet... :wink:

Sjøsyk

Link to post
Share on other sites

hei

 

Kan et vanninjectionsystem avhjelpe problemene på 1,7 tdi en?

 

Dette blir brukt på biltrimming (bensin og diesel) for å hindre høy temperatur i forbrenning, turbo og avgasser.

 

er det forresten noen som har prøvd dette?

 

Er ikke noe for seg å bruke sånt på denne problemstillingen. Det er mengden diesel som bestemmer forbrenningstemperaturen,systemet du nevner er for å øke densiteten på lufta i motorer,ottomotorer hovedsakligt.

 

Det som tar livet av dieselmotoren er for mye diesel og/eller trykk,noe som øker den termiske belastningen.

Redigert av RanaPlast15 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ikke helt enig med deg, Bitteliten. Hos meg er turbo og Wastegate helt i orden. I mitt tilfelle så er det mistanke om dyser som sprer dårlig og mulig galt innsprøytingstidspunkt som medfører at stempeltoppene får litt juling av varmen som oppstår.

 

Det er ikke altid at det er turbo/wastegate som er problemet... :wink:

rene D motoren dette.... :lipseal::giggle:

Link to post
Share on other sites

Jeg kan ærlig talt si jeg er glad for at jeg solgte båten min i vår med slik motor. Nå går det 4-5 tråder på forumet om akkurat det samme, og denne motoren er kun gått 200 timer. Min var gått ca. 600 feilfrie timer når jeg solgte båten.

 

Når så mange av motorene ryker, pga samme feil, og at motorene er forandret i nyere utgaver (keramiske stempler), er det ikke snart på tide at noen tar dette til retten mot produsenten? Jeg mener jeg har lest om ekstreme tilfeller hvor reklamasjon juridisk gjelder lenger enn 5 år dersom det påvises at feilen har vært der hele tiden fra varen var ny. Hvor det med andre ord er påvist at det er den feil der også når varen er 4,9 år, det er bare ikke oppdaget enda.

 

Om det er noen jurister innpå her så kan de evt. kanskje uttale seg?

 

En annen ting er at dersom du har en motor som er 4,9 år og gått 500 timer, så høres det ut som det er svært sansynlig at stemplene er på vei til å ryke, noe som vel også bør kunne vurderes som en defekt og reklameres på?

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post
Share on other sites

Vet ikke om denne er tilsalgs ennå men hvis den er det kan jeg være inntressert i skroget hvis du kjøper motoren?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Det stemmer ikke! På min var det ingen feil med wastegate ventil. Sannsynligvis feil mellom tenninngstidspunkt og dieselpumpe, kan jo og være dyser eller kjøling, men sannsynligvis var det tenningstidspunktet som var feil. Jeg hadde pumpa til overhaling, og den ble satt inn og justert av merkeverksted, men de slurvet nok. For å justere 100% må, så vidt jeg forstår, motor ut og sendes til ett av to spesialverksteder på østlandet, Asker Elektro Disel, eller ett i Trøgstad området.Dette ble ikke gjort av verkstedet jeg brukte. Ikke nevnte verksted skulle også skifte reg reim etc, men det er nok heller ikke gjort ser det ut til. Samme gamle leksa, regning med gaffel, og slurvete arbeid. Gidder ikke å nevne navn pga reglene her på BP, men det ligger i Østfold ,rett ved en kanal. Grunnen til at jeg brukte dem, var at det var der båten stoppa. Synd at Rønsdal gikk konk., de forstod seg på service og nøyaktighet, men det var vel derfor de ikke klarte konkurransen...

Link to post
Share on other sites

Det er vel en forkammer-motor(indirekte innspr.) du har med fordelerpumpe. Merkeverkstedet bør kunne justere/time pumpa uten problem,kan bruke måleur til dette f.eks,alternativt svanehals men foretrekker måleur for nøyaktigheten. Trenger ikke til et "spesialverksted".

 

Sjøl om timinga,alså innspr.tidspunktet er litt utafor skal ikke dette kunne ødelegge stempler. Ved for tidlig eller for sein vil motorytelsen gå såpass ned(og motor være merkbart vanskelig å starte) at dette skulle være lett å oppdage. Detonasjon pga for tidlig innspr. er mest skadeligt på en DI(direkte innspr.) motor. Men denne har pilot-innsprøytninger ,opptil 2 siffret på de nyeste,så det blir en helt annen historie og langt å forklare.

 

Kort sagt,for å få så mye feil tenning at dette skal kunne ødelegge stempler i en motor så ville nok ikke motor fungert særlig bra,om noe i det hele tatt.

 

Mine mistanker går mot svekka stempler/gods fra børjan av som har gitt etter ved en liten peak i enten termisk og/eller volumetrisk trykkendring.

Link to post
Share on other sites

Viss dysene åpner for tidlig,alså for lavt åpningstrykk får en dårlig forstøving. Det gjelder også viss tappen er slitt.kan få et anna sprøytebilde.

 

Får en dårlig forstøving vil dieselen ikke antenne på rett tidspunkt,samt forbrenningshastigheten blir ujamn pga ulik størrelse på dieselmolekyla. Da vil en få "dyseklakking" og ofte en grå/gråsort eksos viss det er alvorlig nok.

 

En kan få større termisk belastning av dette pga hot-spots,men stempelet skal være dimensjonert for å tåle dette. Tenker da på stempeltopp og ringland.

Men likavel er det jo enkelte motorer og tilhørende stempler som tåler mindre enn andre,så skal ikke utelukke at det er muligt nei,spesielt over tid.

Men sjeldent,ja.

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...