Jump to content

"Ekstrem forvandling" av Quantum Satis


Quantum

Recommended Posts

Hei.

Det er en flotør inni en rustfri sylinder som er gjennomhullet slik at bare tynn væske kommer inn. All bevegelse foregår inni sylinderen.

Art.nr. 8021-11 til 15 i Maritimkatalogen, side 47.

Trond

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

 

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

 

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Link to post
Share on other sites

Hei.

Det er en flotør inni en rustfri sylinder som er gjennomhullet slik at bare tynn væske kommer inn. All bevegelse foregår inni sylinderen.

Art.nr. 8021-11 til 15 i Maritimkatalogen, side 47.

Trond

<{POST_SNAPBACK}>

 

Takk.

 

Ikke nøl med å fortelle oss om dine erfaringer!

 

Petter :yesnod:

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

Link to post
Share on other sites

Vel, da var middagen fortært etter en lang dag i båten og en liten oppdatering er på sin plass.

Ingen bilder i dag for admiralen har fortsatt med vasking, mye å ta over.

Kanskje ikke så mye å ta bilder av da det i all hovedsak har vært diverse elektriske arbeider. :wink:

 

Jeg har montert giver og koblet opp ekkoloddet og kartplotteren.

Har montert taklys i akterkabinen og koblet strøm til det og så har jeg koblet strøm til el.toalettet.

Fått rensket opp i en mengde ledninger som ikke var i bruk. Det var bare kuttet i hver sin ende og låg der til ingen nytte.

Slikt blir det forvirring av. :crazy:

Hvorfor kan man ikke fjerne ledningene også når de ikke skal brukes lenger, :headbang: skjønner ikke sånt jeg, og så det ryddes opp.

Ok, så har jeg tatt av de gamle fenderholderne. De var sveiset fast i rekka så de måtte skjæres av med vinkelsliper og nye fenderholdere ble monterte.

De gamle holderne passet så dårlig til de fenderne jeg har og så ble det litt bedre plass til kulefenderne og bedre plass på dekk.

Det siste jeg startet på var bytte av vinduspussemotorer.

Fikk tatt den ene før det ble for mørkt og sulten tok helt overhånd.

En lang dag hvor ingenting av det en har gjort synes men alikevell må være i orden. :yesnod:

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

 

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

 

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Link to post
Share on other sites

Men dog allikevel det viktigste  :wink:

 

Jeg har kikket etter denne båten i erfaringsdatabasen uten hell. Ser jeg på feil plass ?? Har du flere bilder av denne utover avataren ?

<{POST_SNAPBACK}>

Har ikke lagt den inn i erfaringsdatabasen ennå, så du ser nok ikke på feil plass.

Hentet den i oktober så erfaringene med den er kun på en times tur hjem fra Nærsnes til Oslo. Gleder oss til å begynne å bruke den. :yesnod:

 

Det er en Cleopatra 1000 fra 1976 med to Volvo Penta AQAD 40B, hver på 165 hk, to stk 280 duo-prop drev. Båten har forøvrig baupropell, autopilot, ankervinsj, daviter, webasto varmer og Ardic defroster på 10 kw. Maks fart 23 kn, mars fart 17 kn.

Her er noen bilder av båten utvendig:

Bilde

 

Bilde

Båten er 10,05 m lang

Bilde

og 3,85m bred med gode dollbord.

Bilde

Dette er for oss hytta sjøen.

Trond

Redigert av Quantum (see edit history)

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

 

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

 

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Link to post
Share on other sites

Dagens rapport er at admiralen har vært hjemme med litt huslige syssler :wink:

+ at hun har sydd ferdig trekkene til madrassene i forkabinen.

 

Jeg har vært ute og handlet inn en del ting og tang, halve dagen gikk med til det. :headbang:

 

I båten har jeg montert ferdig vinduspussermotorene med nye paralellarmer og

koblet tømmepumpa til septikken.

Har også koblet opp septikkmåler og montert tømmepumpe til dusjen.

 

Kjøleskapet har fått egen bryter på dachbordet og dette er koblet i dag.

 

Har montert nye leselamper i for og akterkabin og så kjøpte jeg ny lampe til cocbiten som er satt opp og montert.

En av hengslene til forcabindøren var borte så ny ble kjøpt og montert.

 

Har også montert kontrollpanelet til autopiloten og fylt opp luft i fenderne,

+ en masse småting :wink::yesnod:

Sen kveld i dag også men det går fremover heldigvis.

Trond

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

 

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

 

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Link to post
Share on other sites

Dagen i dag har vært en flott dag både på sjøen og i båten og det har resultert i masse besøk av familie, venner og gamle båtnaboer som gjerne vil komme og se hva vi har gjort.

Veldig hyggelig men en får ikke gjort alt en har tengt seg. Mange kaffepauser. :yesnod:

I alle fall har jeg fått koblet opp battmeteret så nå "funker" det.

Jeg har montert landstrømsentral under sofaen på akterdekket

Bilde

og landstrømkontakt på dekk.

Bilde

 

Og jammen virker den også, lampen lyser. :wink:

Bilde

Jeg har også fått ryddet opp i masse ledninger i motorrommet og stripset dem i bunter.

Fenderne på dekk har fått strømper på seg og plassert i de nye holderne, kulefenderne trenger en real vask og skrubbing, men det får komme senere.

Bilde

Fikk bare med meg den ene madrassen i bilen i dag men her er den på plass i forkabinen.

Bilde

Admiralen har skrubbet ned hele forkabinen i dag +kokt en masse kaffe.

Jeg har også koblet opp radio/CD spilleren og alle de gamle teppene er tatt med hjem for å bruke de til mal til nye tepper.

Nok en deilig dag i båten.

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

 

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

 

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Link to post
Share on other sites

Påskens siste rapport.

Tok med de gamle teppene hjem i går og i dag morges skar jeg de nye teppene tilnærmet slik de skulle være. Noe tilpassning måtte til. :yesnod:

Ellers har jeg koblet opp GPS antennen og pusset ned dachbordet, så det er klar til å lakkes.

Jeg har også reparert søkelyskasteren på taket, den gikk ikke rundt, bare opp og ned. En ledning hadde røket.

Admiralinnen har kost seg på dekk sammen med skipshunden og sydd den siste sømmen på den siste puten for hånd. Måtte jo få den også på plass.

Bilde

 

Så startet jeg med skraping av akterdekker igjen, hadde tatt en del fra før.

Bruker Duxola lakkfjerner som "smøres" utover et felt,

Bilde

 

vente til det begynner å "koke" før jeg begynner å skrape. Det blir mye venting innimellom.

Bilde

 

Admiralinne tok å skurte opp gulvet i forkabinen, akterkabinen og salongen og gjorde klart til det nye teppene.

Bilde

 

Bilde

Slik ble salongen med tepper, litt bedre tilpassning ble gjort etter at bildene var tatt.

Her skal vi nok trives.

 

Ennå er det nye igjen. :eek:

Mye lakking, nating og oljing,

montere vinsj på fordekket og radiokontroll på vinsjen akter,

blandebatteri til dusjen på badeplattformen.

Så skal motorene shines og gjennomgåes

før båten skal på land for stoffing, kontroll og vedlikehold av drev.

 

Akk ja, er man gal, :wink:

båtgal ja. :yesnod:

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

 

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

 

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Link to post
Share on other sites

Veldig artig å se denne "bildeserien"

Denne Pelle Petterson båten er den største 33 foteren jeg vet om, samtidig som den er pen og forut for sin tid.

Kjenner typen ganske godt, da venner av mor og far hentet utstilligsbåten i Earls Court. Husker ikke om det var i 74 eller 75, fikk i hvert fall førelsen av at det var en av de største båtene i oslofjorden da.

Vår Princess 32 ble puslete ved siden av.

Husker at båten opprinnelig hadde to B30 170 hestere, som senere ble byttet til 40 A motorer.

Lykke til videre.

 

Mvh Børre

Link to post
Share on other sites

Ennå er det nye igjen. :eek:

Mye lakking, nating og oljing,

montere vinsj på fordekket og radiokontroll på vinsjen akter,

blandebatteri til dusjen på badeplattformen.

Så skal motorene shines og gjennomgåes

før båten skal på land for stoffing, kontroll og vedlikehold av drev.

<{POST_SNAPBACK}>

Så er det på ann igjen. :wink:

Tordag ettermiddag tok jeg med meg fruen til Moss og Seatronic.

Hadde bestilt vinsjen til fordekket, en Quick Genius 1000w, 50m kjetting og brucekopi anker,

dette skulle de gjøre klar til meg + radiokontrollen til Engbo 40 tauvinsj akter.

På Seatronic hadde de den kombinerte "fendersteep" fender og trappetrinn som det er skrevet om tidligere her på baatplassen, så den ville jo fruen da ha med og det ble også en håndholdt VHF, Garmin 725e. Har en fastmontert fra før, M-tek.

 

I dag har jeg montert vinsjen på fordekket, + baurulla og radiokontrollen til bauvinsjen.

Radiokontrollen til Engbovinsjen hadde ikke Seatronic på lager, men skulle ettersendes, så den monteringen måtte vente.

Hadde kjøpt nye horn og lanternemast som jeg har montert i dag, skal montere topplanternen opp hit,

+ noen andre småting som en hylle, et par håndtak og en krok for å holde døra til forkabinen oppe, den skled alltid igjen.

 

Bilder kommer i morgen.

Redigert av Quantum (see edit history)

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

 

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

 

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Link to post
Share on other sites

Helgens gjøremål med bilder av det som ble gjort i går og i dag.
Bauvinsjen tatt ovenfra

Bilde

Frøken Tessi liker seg godt og synest det er deilig å kunne gå rundt på dekket.
Ser ut som hun har lyst til å hoppe.

Bilde

TV antennen, horna og lanternemasten er på plass, til og med vimplene er kommet opp.

Bilde

I dag er kabler til TV antennen trukket og heldig vis kunne jeg bruke en del av de hullene som jeg har trukket kabler ut av tidligere, det er så fint å få skjult mest mulig av dem.
Skrapt ferdig resten av akterdekket.
Admiralinnen har startet på lakkerings jobben, noe hun er flink på og som jeg ikke har den største tålmodighet med.
Passer meg utmerket. :lol:
Den nye benken er ferdig lakkert

Bilde

Halve dasjbordet er ferdig lakkert
og Tessi sitter på dekk og følger med på det som skjer.
Bilde

Benkeplaten på toppen av akterkabinen er lakkert, ser blankt ut
men alt er lakkert med mattlakk så det blir mer likt det andre treverket når det tørker.

Bilde

QUOTE(Quantum @ 28.03.05 21:18)
Lakking. -----Har startet.
Nating.
Oljing.
Montere vinsj på fordekket. ----- Ferdig.
Montere radiokontroll til vinsjen akter.
Montere blandebatteri til dusjen på badeplattformen.
Motorene shines og gjennomgåes.
På land for stoffing.
Kontroll og vedlikehold av drev.
+++

Kommer sikkert på flere ting til underveis
men det er jo greit å ha noe å gjøre neste år også. :yesnod::wink:

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

 

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

 

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Link to post
Share on other sites

Helgens jobb er unnagjort.

I går ble ny vinsjrulle montert bak og løftemekanismen på BB drev ble reparert.

Startet begge motorer og fant ut at sjøvannspumpen på SB motor lekker.

Reprasjon av dette vil ble gjort når jeg begynner på gjenomgang av motorene.

Dukker nok opp mer der, da det virker som de har fått litt lite stell de siste par - tre årene.

Kommer tilbake til det senere.

Monterte akkumulatortank på ferskvannssystemet.

Satte opp noen teaklister rundet kantene bak for å dekke over en del hull. Disse ble oljet, samt teaklister i taket på akterdekket som også ble oljet.

Begynte å nate rundt kantene på dashbordet,

Bilde

tok sist delen av natingen i dag.

Har tenkt å lakkere det en gang til for det er stor flate og store vinduer så solen tar godt her.

Bilde

Ellers klamret jeg opp ledningen til TV antennen i går og

i dag monterte jeg kontakt og forsterker.

Bilde

Akterdekket er blitt oljet i helgen.

Bilde

Vanskelig å få bort merkene etter at det har rent inn vann fra hardtoppen og blitt liggende på dekket.

Enkelte steder har det råtnet helt, så skal det bli helt fint må det byttes, men det blir ikke i år. :wink:

Fruen har fortsatt med vasking og lakkering og hun finner stadig nye steder hun vil pusse og lakkere. Det får fram så fin glød i treverket når det blir lakkert med mattlakk.

Bilde

Teakdekket ute såg veldig svart ut og enkelte steder var det grønske,

så det har nok ikke sett for mye vann eller blitt rengjort for mye det heller de siste årene.

Har nå fått vasket dekket og det ble lyst igjen.

Bilde

Lurer på å vaske det en gang til og så olje det.

Har også tatt vekk den gamle dusjen på badeplattformen som var montert utenpå skroget og montert ny dusj og nytt blandebatteri med lokk som er feldt inn i skroget.

Bilde

På slutten av dagen var beskjeden klar: Ryddet i verktøyet som ligger strødd.

Det er nå gjort.

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

 

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

 

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Link to post
Share on other sites

Ukesrapport.

I løpet av uken er dekket ute blitt oljet.

Bilde

Det virket som det er nokså tørt så det skal få en omgang til med det første.

 

Fredag kveld ble båten startet for å flytte til sin sommerplassen og da tok vi en ekstra liten tur for å lufte motorene og oss selv.

Deilig å være utpå igjen. :wink:

 

MOTORER OG MOTORROM

Og så var turen kommet til motorene og motorrommet.

Har skrapt av en god del løs maling og rust og lakkert opp motorene.

Bilde

 

Eksoskrøken fra intercoolern hadde sprukket så det var lekasje av eksos og vann og dette hadde griset til motorrommet.

Dette hadde tydelig vis tidligere eier kjørt med over lengere tid slik at en grundig rengjøring var nødvendig.

Krøken er nå skiftet.

Bilde

 

Nede i kjølsvinet lå det vann, olje, rust og sand som jeg har måttet "spa" opp. Lenge siden det har vært renhold her og helt rent blir det vel ikke med det første heller. Får ta et tak i ny og ned så blir det vel bra til slutt.

BildeBilde

 

Her ser man hvordan luftfiltrene såg ut og hvordan rusten ligger rundt mutterene.

BildeBilde

 

Da jeg åpnet luftfiltrene fikk jeg meg litt av et sjokk. :cryin:

Det var de værste filtrene jeg noen gang har sett. Når ble disse skiftet sist og hvordan ser de andre filtrene ut mon tro.

Den blå boksen ved siden av penselen inneholder noe av det jeg fikk opp fra kjølsvinet.

BildeBilde

 

Så er køyene endelig blitt ryddet og vaskebøtta og tannkosten har vært i sving i hele dag.

Bilde

"Er jeg ikke fin kanskje? Tenk en hel seng for meg selv."

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

 

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

 

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Link to post
Share on other sites

Ukesrapport:

Mandag kom den nye luken fra Plastkomponenter i Fredrikstad.

Det er luken som går ned til kabinen. Var veldig spent og drog ned for å bytte med en gang.

Valgte sotfarget plast i luken.

Bilde

 

I løpet av uken er dekket blitt oljet en gang til.

Bilde

 

I går var det tid for bytte av filtere, 10 stk i alt + oljeskift 22l

(slik er det med dobbel instalasjon, dobbelt så dyrt men blir det dobbelt så morro? :wink: )

og bytte av lydmatter. De gamle var nok noen år gamle så de hadde begynt å drøsse.

Kjøpte da "super lydfelleskum m tungplatesjikt", 2,5 cm tykke, fra Maritim som skulle demper lyden 40 db. Dyre var de men lyden dempet de veldig bra.

Alle de andre filtrene + oljen såg veldig bra ut, så det var bare luftfiltrene som var sota ned på grunn av den eksoslekkasjen som hadde vært.

Bilde

De var veldig lette å jobbe med og lette å skjære til.

 

Ellers har overbygget blitt vasket ned, båten lar ligget uten presening i vinter så den var blitt veldig "svart", eksos fra Mosseveien.

 

Julegaven vår fra svigermor ankom fredag, det var møbler i merbau til akterdekket, rundt spisebord og 4 stoler. (glemte kamera i dag så bilder kommer senere)

 

I morgen tidlig går båten på land.

Da blir det vasking og stoffing og overhaling av drev.

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

 

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

 

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Link to post
Share on other sites

Quantum ble satt på land kl. 9 i dag, har nettopp kommet hjem etter å ha holdt på hele dagen.

 

Var veldig spent på hvordan det såg ut under da jeg ikke hadde sett der før. men hadde gode forsiktinger fra tidligere eier om at det skulle være bra. Den var nesten ikke grodd så vi kunne bare ha flekket og kjørt med det et år til, men valgte å stoffe da vi ønsket å bytte fra blågrønn til dyp marineblått bunnstoff.

 

Startet med overhaling av drev. Hadde grodd veldig med rur og blåskjell. BB drev låste seg ikke i revers, dette skyltes ene og alene groing. Dette fungerer nå perfekt. Skiftet sinker, belger og girolje.

 

Har stoffet akterspeilet og SB side i kveld før det ble for mørkt. Resten taes imorgen før vi begynner å vaske og polere.

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

 

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

 

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Link to post
Share on other sites

I går ble resten av båten stoffet og alt under dollbord fikk en grundig vask.

Oppdaget at et par av bolter på den ene badeplattformen var nokså rustne og mens jeg prøvde å løsne de,

så knakk de rett av. Heldigvis at dette skjedde mens båten låg på land så jeg fikk byttet de.

På slippen

Bilde

 

Båten ser jo riktig blank og fin ut i skroget.

Bilde

 

I dag var det først et par timer på jobb for jeg drog ned i havn for å polere.

Det tok meg fem timer så var hele båten blank og fin under dollbord.

Overbygget blir tatt litt pø om pø mens den ligger på sjøen, admiralen startet på dette når hun kom ned senere i kveld.

Radiokontrollen til ankervinsjen fra Seatronic kom i posten i dag så den er montert i kveld.

I båsen sin igjen

Bilde

Den ene impellerpumpen på den ene motoren lekker så når den har fått en overhaling så er klart for en prøvetur,

kanskje med overnatting til helgen.

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

 

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

 

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Link to post
Share on other sites

Julegaven vår fra svigermor ankom fredag, det var møbler i merbau til akterdekket, rundt spisebord og 4 stoler. (glemte kamera i dag så bilder kommer senere)

<{POST_SNAPBACK}>

Har i dag vært en tur på Seasea i Bærum og kjøpt marineblått markilux stoff for å trekke om sofaen på akterdekket.

Tenkte først å lage et nytt opplegg med ny lavere rygg, men har etter hvert funnet ut at vi også her vil beholde stilen

fra 70-tallet og bruke det som er der hvis det ikke er råtnet helt opp da.

I sin tid var det en slik sofa på hver side men vi ville ha en ordentlig spiseplass også her på akterdekket

og har derfor tatt ut den andre.

Bilde

Slik ser det ut med brun skai og så håper vi det blir bra når fruen får brukt symaskinen sin igjen.

 

Her er bilderne av julegaven fra svigermor, som i dag er blitt oljet med edeltreolje og det ble riktig bra, putene er marineblå og hvit stripette.

Bilde

Ellers går det for fult med å polere og gjøre en del små forbedringer som blandt annet å tette småskader i gelcoaten.

Og i morgen må det bli en liten luftetur, tenker jeg.

Impellerpumpa får vente, det er ikke så store lekasjen. :wink:

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

 

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

 

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Link to post
Share on other sites

I dag er sengetøy og annet utstyr kommer på plass.

Har også fått polert en del mer (ennå en del igjen) men på ettermiddagen ble trangen stor for å ta en tur.

Tok turen ut forbi Nesoddtangen og over i vestfjorden, Kjørte rundt Bjerkøya og videre mot Sætre og Sandspollen.

Ankret opp i Sandspollen og tok en matbit før vi drog hjemover igjen.

Ikke mange båtene å se i dag, to som låg for anker og en på vei inn når vi drog ut.

Bilde

 

Bilde

Fikk testet ut motorene og sjøvannspumpa har en dårlig simmerring slik at det drypper litt vann fra sladrehullet og sjøvannsfilteret på SB motor lekker i toppen.

Det som er mer mystisk er at dynamoen på SB motor lader med 16volt ved ca 3000 omdr. og ladelampa slukker ikke.

Grubler og tips mottas med glede.

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

 

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

 

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Link to post
Share on other sites

Det som er mer mystisk er at dynamoen på SB motor lader med 16volt ved ca 3000 omdr. og ladelampa slukker ikke.

Grubler og tips mottas med glede.

<{POST_SNAPBACK}>

Se Ingars utmerkede beskrivelser her: http://iotech.no/baat/artikler/index.htm

Tror jeg ville starta med å sjekke om det er noen spenning på D+, ev. forbindelsen mellom ladelampa og D+. Dersom du mangler spenning fra D+ og inn til lampa, vil den ikke slukke.

Link to post
Share on other sites

Fikk testet ut motorene og sjøvannspumpa har en dårlig simmerring slik at det drypper litt vann fra sladrehullet og sjøvannsfilteret på SB motor lekker i toppen.

<{POST_SNAPBACK}>

Det var ikke simmerringen men lekkasje fra en o-ring på sjøvannsfilteret, dette er nå fikset.

Det som er mer mystisk er at dynamoen på SB motor lader med 16volt ved ca 3000 omdr. og ladelampa slukker ikke.

Grubler og tips mottas med glede.

<{POST_SNAPBACK}>

Se Ingars utmerkede beskrivelser her:  http://iotech.no/baat/artikler/index.htm

Tror jeg ville starta med å sjekke om det er noen spenning på D+, ev. forbindelsen mellom ladelampa og D+. Dersom du mangler spenning fra D+ og inn til lampa, vil den ikke slukke.

<{POST_SNAPBACK}>

Det er nå konstantert at begge dynamoene lader med for høy spenning og har derfor bestilt 2 stk nye Iskra dynsmoer på 70 A hver, de gamle var på 50 A.

 

Denne uken er navnet på båten satt på og cleopatra 1000 skilt er satt opp på hver side.

Bilde

 

Bord og stoler med puter.

Bilde

 

Fruen har sydd det nye trekket til sitteputen og sammen har vi trukket om ryggen. Litt av en jobb som vi har brukt ca 10 timer på. Holdt på 2-3 timer torsdag kveld og resten i går kveld og natt, var ferdig i 2 tiden i natt. Ville ha ryggen ferdig så vi kunne ta den med ned i båten idag.

Fargen ble ikke riktig på dette bilde, litt dårlig lys.

Bilde

 

Endelig er pute og rygg på plass i båten.

Bilde

 

Akterdekk med sofa og spisekrok

Bilde

 

Kalesjen er blitt vasket, badeplattform og badestige er oljet en gang til.

Jolla er vasket, har laget oppheng til davitter på den, så nå er den på plass.

 

Det som står igjen er å bytte dynamoene når de kommer

og så går det på å perfeksjonere småting som lakkering osv. en siste finish.

 

Nå håper vi på en god og fin sommer uten overraskelser. :wink:

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

 

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

 

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Link to post
Share on other sites

Det som står igjen er å bytte dynamoene når de kommer

og så går det på å perfeksjonere småting som lakkering osv. en siste finish.

 

Ja du er jammen en skøyer. Kan det bli mer strøkent ? Forøvrig vil jeg tro du eller din kone har bakgrunn utover det vanlige vedr. møbelomtrekking ? For den standarden dere legger til grunn, er ikke lett å få til, det vet jeg for jeg har forsøkt.. Meget, meget bra !

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Ja du er jammen en skøyer. Kan det bli mer strøkent ? Forøvrig vil jeg tro du eller din kone har bakgrunn utover det vanlige vedr. møbelomtrekking ? For den standarden dere legger til grunn, er ikke lett å få til, det vet jeg for jeg har forsøkt.. Meget, meget bra !

 

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

Tiltredes i aller høyeste grad.

 

Og når dere er ferdige, kan dere gjerne kommer nedover sørlandet og fortsette på en båt som ligger i Grimstad :lol:

 

Nå er vel det ingenting igjen av det gamle i båten ? Kun skroget ?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...