Jump to content

"Ekstrem forvandling" av Quantum Satis


Quantum

Recommended Posts

Apropos så hentet jeg en Cleopatra 1000 1978 model i Tyskland i sommer (for en bekjent). Glimrende planløsning m.h.t. akterkabinen :yesnod::yesnod:

 

 

Dette hørtes spennende ut.Vi er et par stykker her på forumet som som ønsker å samle så mange som mulig som har Cleopatra båter til et treff til sommeren,og vi går med planer om en norsk Cleo club.Det kunne være fint om vi kunne få kontakt med ham.Det er i dag så vidt vi vet ca 35 Cleopatraer registrert i småbåtregistret.Vi vet at en stor del av disse er rundt Oslofjorden og langs Sørlandskystenslik at et treff skulle være mulig.

 

Send meg gjerne en IM med kontaktopplysninger dersom du kan.

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Er vel på tide med litt oppdatering i denne tråden.

 

Vi er igang med vårpussen, fruen med vasking og skipperen har holdt på med å bytte filtere og olje på motorene.

Da alt var på plass og motorene skulle startes opp kom det en rar lyd fra den ene motoren.

Den ble raskt skrudd av men motorrommet ble fylt av olje, 11 liter. Det var vanskelig å se hvor oljen kom fra og første tanke gikk ut på at bunnpanna var gått.

5 nye liter ble fylt på og motoren startet pånytt og ..... 5 liter rett i motorrommet. :smash:

Men nå kunne en se at det kom fra oljefilteret, det viste seg at det ene nye oljefilteret ikke hadde pakning :smash: og derfor ikke tett.

En drittjobb å få rengjort motorrommet.

 

Så har vi begynt med litt finish.

Over pentryet var det en lampe med lysstoffrør, gav kaldt lys og ikke var den så veldig pen heller

derfor har vi nå bytte den ut og satt opp halogenspott i stedet.

29.4_003.jpg

Slik ble det seendes ut. Skal olje teak etterhvert da.

 

Kjøleskapet som ble satt inn for 2 år siden hadde grå dør og dette har nok "irritert" :wink: oss begge selv om vi etterhvert har blitt vant til det. På båtmessa fikk vi se at det kunne settes på ny front og at Malfix, Oslo hadde dette. Nå er det på plass og alle hjerter gleder seg.

29.4_005.jpg

 

Her er det satt opp et lite lys under hardtop-utspringet på sidene hvor vi går ut og inn.

"Kjekt å ha" går vel dette under, når det er mørk og den lyshåra firbente må i land før leggetid.

29.4_008.jpg

 

Blått lys ved innstigning. Nok et "kjekt å ha" lys. Kos?? :wink:

29.4_012.jpg

 

Og lys ble det.

29.4_013.jpg

 

Har lenge vært et irritasjonsmoment at det ved fylling av diesel har dieselspruten stått fra utluftingshullet, og påfyllinga har "gulpet" diesel utover dekket.

Skyltes nok for lite utluftingshull men nå er det byttet og gjort større.

29.4_015.jpg

 

Det er ennå en del vasking igjen og ikke minst polering men vi koser oss med det og i dag har det jo vært helt topp å vært i havna.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei.

Gjennom de tre årene vi har hatt Quantum har vel iveren etter å ha et fin og brunt,dvs oljet, dekk vært vel stor.

Det har resultert i at teaken er blitt mørk brun og dermed veldig varm på gå på.

Fikk tips sist helg av et BP medlem om skrape og denne helgen fikk skipperen "heteslag" :crazy: og begynte å skrape.

Før og etter:

8.__10._juni_07_059.jpg

Skipper i aksjon:

8.__10._juni_07_056.jpg

En solbrent rygg, stive skuldre, ømme knær, mengder med drikke og avkjølingsdukkerter så ble hele dekket ferdig skrapt i løpet av helgen:

8.__10._juni_07_060.jpg

Det var deilig å se det lyst igjen og heretter blir det ikke oljet med slik iver, nei. :wink:

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Nå er det snart et år siden det har vært oppdatering på denne tråden vår.

 

Vi hadde planer om at forvandlingen av Quantum skulle ta oss tre år men forskjellige omstendigheter gjorde at det har gått senere enn vi planla.

I fjor ble det ikke gjort så mange store ting, men eskoskrøken på babord motor måtte byttes fordi den røyk. Som følge av det gikk autopiloten heden og det ble ikke kjøpt noen ny.

I tillegg prioriterte vi å bruke båten i stede.

Skippern har i midlertid gjennomført både D5L og D5LA i regi av Poseidon og er veldig glad og fornøyd med det.

 

Tanken på ny større kartplotter, radar og AIS har ligget i bakhode et par år og det har nå blitt en realitet + autopilot som da kom i tillegg når den tok kvelden i fjord.

Disse tingene ble bestilt fra USA etter påske og det ble nesten julekvelden da pakken kom i hus og da var det bare ut å handle.

Dashbordet måtte bygges om for å få plass til den nye kartplotteren og instrumenter måtte flyttes på.

 

4.mai__baatbilder_001.jpg

Når plata og boksen var bygd ble det tatt hjem for å lakkes, 5 lag Epifanes matt lakk ble lagt på før det ble tatt med i båten igjen.

Her er oppkoblingen i gang.

 

4.mai__baatbilder_005.jpg

Instrumentene er på plass men har ikke fått koblet alt ennå, da vi har bestilt targabøyle fra Suntec i Tvedestrand etter modell fra Saga 315.

Her skal radaren settes, antenner, lanterner og andre ting skal flyttes og samles på targaen.

 

I fjord ble dekket skrapet helt ned etter overivrig bruk av olje og det ble ikke gjort noe mer med det.

Dekket var blitt grått og i løpet av vinteren sotette men i helgen er det blitt vasket og skrubbet etter alle kunstens regler.

Først ble det lagt på Deap cleaner, skrubbet og skylt godt.

Så ble Teak cleaner lagt på for å lysne dekket, skrubbet og skylt godt.

Til slutt et tynt, tynt lag teak olje.

4.mai__baatbilder_002.jpg

Nå skal det få tørke godt, ser at oljen trekker ujevn inn så det trenger nok et tynt lag til med olje for å få det jevet ut.

 

Targaen er ferdig produset i slutten av uken som kommer så da er det bare å vente.

Blir spennende å se hvordan det blir.

Link to post
Share on other sites

Litt info igjen.

Kan tro gleden stod i taket da det kom telefon fra Suntec torsdag formiddag.

Targaen ville bli sendt i løpet av dagen og klar til avhenting på kvelden. Telefon fra sjåfør og avtale om henting på Alnabru kl 22.00.

Da var det rett i båten, av med embalasjen og opp på taket for å se at mål og tenkt størrelse ville bli som tenkt. Jo da kapeinen var fornøyd og ville helst begynne med en gang.

 

Fredag kveld gikk med til andre gjøremål men lørdag, etter en handlerunde var han i gang.

Først måtte lanternemast, antenner, horn og GPSantenne taes ned og så var det å bestemme hvor targaen skulle stå og borre hull til å feste den. Så var det hull for å trekke nye ledninger og kabler gjennom som skulle lages før kabler og ledninger kunne trekkes.

 

10.11.12._mai_pinse_003.jpg

 

Det gikk med noen borr når det skulle borres hull til de forskjellige anntennene, heldigvis kunne en del av de forhåndslagde hullene brukes. Så var det montering av antenner for VHF og AIS, radar, lanterner, GPS antenne,horn og vimpelstenger.

Det ble også en jobb med å støpe igjen alle gamle hullene.

 

10.11.12._mai_pinse_016.jpg

 

Har lenge (før bestilling) gått og grunnet på om targaen skulle skrå i bakkant eller forran. Det har vært mye fram og tilbake men endte opp med rett forran og foroverskrå i bakkant. Dette synest jeg så absolutt var et godt valg, tror båten ville virket baktung hvis jeg skulle valgt det andre alternativet.

Dette er samme targa som til Saga 315 men den er 37 cm bredere.

 

10.11.12._mai_pinse_015.jpg

 

Suntec har gjort en kjempeflott jobb med targaen, med kort leveringstid og til en hyggelig pris. Kan så absolutt anbefales.

Link to post
Share on other sites

Dagen oppgave skulle være enkel, bytte olje og filtere. Fruen skulle fortsatte med vasking og polering.

 

Kjørte sb motor varm og da jeg oppdaget at det kom olje ut på turboen. Fikk ut fire liter olje, da var det slutt. Skjønte da hvorfor det låg så mye olje i kjølsvinet. Det var bare å begynne å skru.

Tok ut turboen og mest sansynlig er det en lekasje i en pakning men turboens tilstand tilsier at den bør byttes.

Har bestemt meg for å bytte turboen på bb motor også, en ting kommer aldri alene når en har to motorer og dobbelt så dyrt blir det også. :cryin:

I morgen blir det å ringe rundt for å høre på pris og hvor jeg kan få tak i bytteturboer. Kan ikke si jeg gleder meg, vet at ny turbo koster 16700,-.

 

Hadde håpet å komme på sjøen neste helg (17.mai helgen) men det kan vi se langt etter nå. :headbang:

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Sommeren er nå over og det er lenge siden det er skrevet noe her.

 

Jeg fikk tak i bytteturbo hos Turboservice og den ble satt på plass. Mens jeg holdt på med det knakk oljerøret til turboen. :cryin:

Dette fikk jeg tak i dagen etter heldigvis og satte alt sammen igjen. Den andre turboen såg grei ut så den ble ikke byttet.

Etterpå har motorene vært greie og ikke noe tull fra den siden. :wink:

 

Vi har tatt i et krafttak i år uten at det er blitt skrevet om.

Jeg ramser fortløpende opp de tingene vi har fått gjort i år:

  • Ny kartplotter, Garmin 4008
  • Ny autopilot (den gamle brant opp i fjor sommer)
  • AIS
  • Bygd nytt dashbord (måtte få plass til den nye kartplotteren som var noe større en den gamle)
  • Radar Garmin
  • Targabøyle
  • 2 nye VHF antenner
  • 2 nye vimpelstenger
  • Topplanterne m/ led montert
  • Ankerlanterne m/ led montert
  • Nytt ankertau
  • Et nytt batteri til (øke kapasiteten)
  • Byttet SB turbo m/ pakninger og klemmer
  • Nytt trykkrør til turboen
  • Overhalt drevene
  • Byttet belger og sinker
  • Byttet en bolt i badeplattformen, hadde røket/ rustet rett av.
  • Byttet oljefilter, luftfilter,finfilter til diesel, veivhusfilter
  • Vannutskiller
  • Oljeskift
  • Renset og malt opp jolla
  • Vask og impregnering av kalesje, sydd over en del dårlige sømmer
  • Nytt horn
  • Renset, lysnet teakdekk ute og inne på akterdekk
  • Oljet dekk ute og inne
  • Vasket ned motorrom
  • Montert flere lys i motorrommet.
  • RiksTV dekoder
  • Vasket og polert hele båten utvendig og innvendig
  • Flekkstoffet båt og drev
  • Reparert Webasto
  • Nytt flagg
  • 2 nye brannslokkings apparat, (har nå 6 stk)
  • Ny VHF m/ ekstra høytaler
  • Kartlampe
  • Små blå (natt)lys, 5 i salong og 1 på badet
  • Tatt av, renset og tettet feste til kalesjen på taket
  • 4 nye fendertrekk
  • teppe på akterdekk
  • Solcellepanel m/ regulator
  • Kalesje.

Sist men ikke minst er det nå satt ny kalesje i bestilling.

Dyrt men høyst nødvendig da den gamle begynte å revne både i sømmer og andre steder.

kalesje.jpg

 

Her er et par bilder av den nye kalesjen, tatt med mobilen.

kalesje_2.jpg

 

Vi hadde tenkt ut en del på forhånd om hvordan vi vil ha den for å få båten "tørrere", så det ble noen utfordringer for de som skulle sy den. Men de har tatt dette på strak arm, kommet med sine forslag og kommentarer til utforming og utførelse, så det blir spennende å se når den blir ferdig. Gleder oss veldig til å se det ferdige resultatet.

Redigert av Quantum (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Her er det jammen lenge siden vi har oppdatert,

i fjor ble det ikke skrevet noen ting ser jeg, så det får jeg gjøre noe med.

 

Så i 2009 ble dette gjort:

 

Det vanlige vedlikeholdet av båten som

# vasking av båten innvendig og vasking og polering utvendig,

# bytte av filtere og oljeskift på motorene,

# vasking og lysning av teakdekket både ute og inne + oljet det,

# renset salt- og ferskvannskjøling på styrbord motor

 

Vi gjorde en del nye ting med båten også.

# Det store i fjor var kajesjen som da ble begynt på høsten før (2008) .

# Byttet til syrefaste ankere både forran og bak.

# Satte på ankerløfter bak så ikke ankeret blir liggende i vannet.

# Satt opp leddlys m/dimmer på sidene under hardtopen.

# Lagt om varmesystemet.

# Ny dieselvarmer nede i salongen

# Flyttet defroster til cockbit.

# Malt motorrommet.

# Ny lensepumpe med automatikk og tilbakeslagsventil.

# Flaggstang i metall.

Redigert av Quantum (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vinteren 2009/2010 var lang og kald med mye snø så årets båtpuss startet først etter påske.

Det startet med å finne ut at intercooleren på styrbord motor var sprukket, for lite varme i motorrommet var årsaken.

Leting på nettet over lengere tid og så fant vi en nyoverhalt, deilig.

Det vanlige med grundig vask og polering ble gjort og siste helgen i mai hadde vi båten på land for å stoffe, sette på nye sinker osv.

Ramser opp det som er gjort fortløpende:

  • Byttet intercooler, styrbord motor
  • Overhalt alle dieseldyser, 12 stk
  • Rengjort varmevekslere, oljekjølere og intercooler ( en byttet
  • QMI pakningstettning, begge motorene
  • QMI olje i begge motorene
  • Vasket og rengjort motorrommet
  • Byttet gummilister under motorlukene
  • Byttet dusjhode (bak på badeplattform)
  • Byttet en propell (av 4)( har nok vært borti et eller annet)
  • Rengjort og oljet alle teakdørker
  • Ny større TV antenne, samt flyttet den til targa
  • Ny radio oppe
  • Ny TV (19" Grundig)
  • Nye madrasser og overmadrasser
  • Byttet lamper i sovecabin til ledlamper + byttet til ledpærer i nesten alle andre lamper
  • 2 nye pulverapparater (tilsammen 4 stk)
  • Brannteppe
  • Brannvarsler
  • 2 nye tau (i bauen)
  • Kasteline
  • Ledpærer i utelys
  • Ledpærer i lanternene
  • Ny jollelanterne, led
  • Nytt service i porselen (det gamle i melamin var 15 år gammelt og ikke pent lenger)
  • Lukelås på dusjkummen i dusjen
  • Div smårep på strømsystemer og vannsystemer
  • 2 nye kulefendere (en ødelagt ved fylling av luft)
  • Ny større lader (40A)
  • Nytt drev med riktig utveksling og nye propeller ( kjøpt men ikke montert, blir gjort neste år)
  • Evighetsprosjekt: Fylle igjen alle sår i gelcoaten

Og i ferien gikk Webastoen i stå så da ble det også

  • Nytt varmeapperat, Eber D4 med monteringssett

................ og slik går no åran

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Jeg er mektig imponert! Jeg regner med du bor i velikeholdsfri ny leilighet, hvis du mot formodning i tillegg til alt du gjør med båten står hjemme og pusser opp en gammel enebolig eller lignende ønsker jeg å få vite hvilke vitaminer du går på. :thumbsup:

 

Stå på videre! Jeg trenger inspirasjonen. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hei sann.

Så hyggelig at tråden vår er kommet på forsiden igjen, nesten glemt hva vi har skrevet. :wink:

 

Har ikke noe helt konkret beløp på herligheten. Gav opp å føre regnskap etter første året, det ble for skremmende.

Og det kan ikke måles opp mot gleden ved å ha fått det til, og all hygge og trivsel med bruken og minnene av flotte turer alle disse årene.

Det blir vanskelig og kvitte seg med skuta da halve sjela ligger i den og vi kan aldrig få tilbake det vi har lagt ned av tid og penger.

Men dette er innvestering i fritid og det kan ikke måles i penger.

Vi vil fortsette og oppgradere henne fremover og kose oss med båten som for oss er perfekt til vårt båtbruk.

Vi har i snitt 50 overnattinger og 1000 nautiske mil i sesongen fra mai og ut september hvert år.

 

I vinterhalvåret er det fjellet og hytteliv og planlegging av nye prosjekter på båten som gjelder.

Link to post
Share on other sites

Jeg regner med du bor i velikeholdsfri ny leilighet............ ønsker jeg å få vite hvilke vitaminer du går på. .

Ingen spesielle vitaminer her og ingenting er vedlikeholdsfritt, heller ikke leiligheten....

men båtprosjektet har jo gått over en del år og heldigvis er madammen like opptatt av båt som jeg er. :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Her er litt oppdatering på hva vi har holdt på med i år.

 

Påsken var sein, i slutten av april og da starta vi opp.

 

Innvendig tok fruen et tak med klut og bøtte så hele båten ble ren og fin.

 

Ellers er lista over ting som er gjørt og fornyet slik:

 

  • Byttet alle filtere + olje

  • Utvendig vasking, stoffing og polering

  • Bauspyd med baustige var høyt prioritert i år (ettet et krumspring av fruen med et par brukne ribben som resultat.)

13..jpg

 

  • Ny kjettingteller,

  • Ny vinsj i baugen, den gamle låste seg og var ikke å rikke.

  • Nye horn

  • Nye fortøyningstau i bauen

  • 2 nye båtshaker

  • 1 ny kulefender

  • Kaffetrakter med egen kurs, ønske fra far og etter hvert godtatt av mor( som mente dette var tull)

1..jpg

  • Ny VHF

6..jpg

  • Nye brytere i panelet

4..jpg

  • Nye instrumenter til tanker

baaten_013.jpg

  • Nye timetellere

  • Montert varsellys til alle brytere

  • Nye (brukte) instrumentpaneler

  • Solfilm på alle cocpit vinduer

  • Nye lister for å skjule kabler til vinduspussere

  • Fruen har sydd nytt trekk til puta i benken på akterdekk

9..jpg

  • Nye termostater og temperaturgiver, babord motor

  • Montert varsellys for høy temp og oljetrykk begge motorene

7..jpg

  • Montert trinnlys til sovekabin

baaten_010.jpg

  • Ny gjennomføring ankervinsj bak

  • Nytt el toalett, TMC med stor type (pga lekasje)

  • Livbøye

12..jpg

  • Montert ryggekamera

2..jpg

  • Ny slange til dusjen på badeplattformen, 5 m

  • Antiskliplate bak

11..jpg

  • Nye registrerings skilt

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...