Jump to content

"Ekstrem forvandling" av Quantum Satis


Quantum

Recommended Posts

Takk for det.

Men jeg tror nok at du er ikke så bort du heller når det gjelder symaskin. :lol:

Ellers er det vel slik at den siste lista aldrig kommer på plass, må alltid ha et prosjekt på gang.

 

PS. Har i dag fått beskjed om at det er på tide å ta et prosjekt i heimen som har gått for lut og kaldt vann den siste tiden.

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

 

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

 

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Link to post
Share on other sites

Og når dere er ferdige, kan dere gjerne kommer nedover sørlandet og fortsette på en båt som ligger i Grimstad  :lol:

 

Nå er vel det ingenting igjen av det gamle i båten ? Kun skroget ?

<{POST_SNAPBACK}>

Kommer gjerne til Grimstad vi, men tror det da må bli på ferie og for å ta en :drink:

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

 

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

 

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Link to post
Share on other sites

Der støtter jeg deg, ser du en større trebåt i gjestehavna med navn Perlen med en raring oppi, ta da kontakt (vimpelen kommer på plass i slutten av mai, når jeg får laget nytt tak på overbygg)......

<{POST_SNAPBACK}>

Vel, opplever ikke Perlen som noe rarere enn snittet av Baatplassen`s brukere. Og jeg har da møtt endel..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Vel, opplever ikke Perlen som noe rarere enn snittet av Baatplassen`s brukere. Og jeg har da møtt endel..

 

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

Nettopp det jeg mener, da jeg anser oss som raringer hele bunten. Se bare på hva denne interessen for båt gjør med oss :lol: (husk diskusjonen båtfolk, kontra båt i folk. Vi ihuga er raringer, mao båtfolk :lol::lol: )

Link to post
Share on other sites

Jolla er vasket, har laget oppheng til davitter på den, så nå er den på plass.

<{POST_SNAPBACK}>

Har en 230 Silverquick med 4(5) hk Tohatsu og i dag har jeg hatt en diskusjon med rederen om ønske av en litt større jolle. Synest dette ble veldig smått i davittene, det er da plass til en mye større jolle her.

Det ser rett og slett litt rart ut med en slik liten sak.

Bilde

 

Ikke henger den godt heller og det er ikke bra for motoren at opphenget sliter slik på den.

Bilde

og så går det på å perfeksjonere småting som lakkering osv. en siste finish.

<{POST_SNAPBACK}>

Jo da rederen holder på, har bestemt seg for at alt skal lakkes over med mattlakk.

Her har bordet, som var blanklakkert, fått et strøk med mattlakk.

Bilde

 

Nå håper vi på en god og fin sommer uten overraskelser.

<{POST_SNAPBACK}>

Har hatt en liten lekkasje i den hydrauliske styrepumpa, dette skyltes løse ansatsnippler. I dag var dagen for å stramme opp disse. Da jeg skulle stramme til nipplen for returslangen gikk det galt. :headbang:

Nipplen var forlenget med en muffe og da jeg skulle stramme til røk den tvert av og med rikelig mengde hydrolikolje i fri flyt. :cryin: Såg for meg at tusingene flakset.

Men etter litt mekking og improvisering greide jeg å fikse det. :yesnod:

 

Har idag rom på akterdekk som rommer 3 stk 2kg´s gassbeholdere. to av de er i bruk samtidig, en til varmtvann og en til kokeapp. og stekeovn.

Bilde

Synes dette er litt snaut og ønsker å bytte til to 5 kg´s flasker da disse er lettere å få byttet, større tilgjengelighet.

Har tatt mål av en slik beholder (gassgrill hjemme) og jeg har plass til to 5 kg´s beholdere i samme rom men må da bygge om i dette rommet. Det er heller ikke samme type koblinger som på 2 kg´s så det må også gjøres om.

Tenkere å da bruke en flaske til både vv og kok/stek og en i reserve.

 

Som sagt tidligere, prosjekter i kø. :wink:

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

 

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

 

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Link to post
Share on other sites

Bilde

Aha!!! Du har sånn termos du også ja!!  :lol:  Den er skikkelig bra, ikke sant!?  :yesnod:

<{POST_SNAPBACK}>

Den har det vært mye god kaffe på ja. :wink:

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

 

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

 

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Veldig artig å se denne "bildeserien"

Denne Pelle Petterson båten er den største 33 foteren jeg vet om, samtidig som den er pen og forut for sin tid.

Kjenner typen ganske godt, da venner av mor og far hentet utstilligsbåten i Earls Court. Husker ikke om det var i 74 eller 75, fikk i hvert fall førelsen av at det var en av de største båtene i oslofjorden da.

Vår Princess 32 ble puslete ved siden av.

Husker at båten opprinnelig hadde to B30 170 hestere, som senere ble byttet til 40 A motorer.

Lykke til videre.

 

Mvh Børre

<{POST_SNAPBACK}>

Enda mer artig at denne Pelle Petterson båten fra -74 fortsatt lever i beste velgående! Idag heter den Ariel, men 40A motorene går fortsatt! Gratulerer Trond og Gudrun med kjempebåt og gleder meg til et lite Cleo-treff i indre Oslofjord!

Vennlig Hilsen Rune Eriksen

Livet er herlig på solkysten!

Link to post
Share on other sites

Gratulerer Trond og Gudrun med kjempebåt og gleder meg til et lite Cleo-treff i indre Oslofjord!

Vennlig Hilsen Rune Eriksen

<{POST_SNAPBACK}>

Takker for hyggelige tilbakemeldinger og et Cleo-treff ser vi fram til, det blir hyggelig. :cheers:

Traff forresten en kar fra Drammen med Cleo 33 på Sætre i dag, overraskende møte og hyggelig prat.

 

Må vel komme tilbake med mer oppdateringer på denne tråden også etterhvert, da vi nå har en sesong (nesten :yesnod: ) bak oss og en del fornyelser, ting og tang har blitt gjort i løpet av sommeren også.

 

Ellers er noen nye prosjekter i planlegginsfasen for vintersesongen.

 

Ha en fortsatt fin båt (sen)sommer :sailing:

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

 

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

 

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei alle sammen.

 

Trist men nå er sesongen for i år over og det er bare minnene tilbake. Et stemningsbilde fra Kinnartangen, Sandspollen tidligere i sommer.

 

Bilde

 

Årets "båtreise" har brakt oss drøyt 1200 n.mil rundt omkring og 40 overnattingsdøgn, så vi har fått en del erfaring med båten. I løpet av sommeren har det dukket opp ting og tang som er utbedret underveis. Bauvinsjen fungerte utmerket men ønske om kjettingteller meldte seg ganske snart, så det ble blant annet montert i løpet av sommeren.

Ikke nøl med å fortelle oss om dine erfaringer!

Petter

Dette gjalt giveren til septikktanken.

 

Erfaringene gjennom sommeren er at den ved en anledning hengte seg opp, men det var greit å bare løsne giveren og spyle den ren. Har etterpå fungert helt topp. Må legge til at vi har ferkvannsspyling ombord.

Har en 230 Silverquick med 4(5) hk Tohatsu og i dag har jeg hatt en diskusjon med rederen om ønske av en litt større jolle.

Jada, det ble ny jolle. :wink: Kjøpte en Quicksilver 285 her på baatplassen + en ny Tohatsu 8 hk. Denne har vi hatt mye glede av i sommer. Fikk også solgt den gamle jolla m/ motor her.

3 stk 2kg´s gassbeholdere. to av de er i bruk samtidig, en til varmtvann og en til kokeapp. og stekeovn.

-- ønsker å bytte til to 5 kg´s flasker da disse er lettere å få byttet, større tilgjengelighet.

Gassanlegget ble tidlig på sommeren bygget om til 5 kg´s flasker og samtidig monterte jeg gassalarm i båten. Ved en senere anledning skulle jeg skru fast en dørkplate som knirket og hva skjedde??? Jo, jeg satte skruen på feil sted og den gikk rett inn i kobberrøret til gassen. :cryin: Oppdaget det med en gang, men før jeg rakk å skru av gassen gikk alarmen. Den virket i alle fall. :yesnod: Ellers ble det oppdaget en del lekkasjer rundt vinduer som ble tettet etterhvert som de ble oppdaget.

 

Prosjekter for vinteren:

 

- Oppdaget dårlig og ujevnt trykk på trykkvannet, så pumpa skal byttes i vinter.

 

- Hadde først tenkt å bytte dørken på akterdekket men kutter ut det i første omgang. I stedet blir det å gjøre natene litt dypere og nate det opp igjen, samt liste rundt kantene.

 

- Nye luker til gassrommet og tilsvarende rom på bb side.

 

- Grundig oppussing av motorene og motorrommet.

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

 

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

 

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Link to post
Share on other sites

Håper jeg kan få avlegge skjønnheten et besøk i løpet av vinteren, har endel spørsmål om trekking av salong osv.

Ser fram til et møte og bistår gjerne med det vi har av erfaringer. Må innrømme at omtrekkingen var ikke helt enkelt og det ble litt prøving og feiling. Sliter med impellerpumper som lekker og oppussing av motorer og motorrom. Tok et tak i går, pirket rust og grunnet, men har hatt dårlig motivasjon i dag så det ble hjemmesitting det meste av dagen. :wink:

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

 

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

 

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Link to post
Share on other sites

Har ikke greid å plassere padda båtforening!

Padda Båtforening finner du midt i Paddehavet mellom Ulvøya, Malmøya og Ormøya - et steinkast fra Oslo sentrum - flott sted å ha båten!

 

Får alltid en god følelse av å spasere på bryggene der nede...

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Leste igjennom tråden fra A til Å i dag. Ser at jeg har gått glipp av en godbit her. Det er jo nettopp slike prosjekttråder jeg ønsker meg flere av! Her er det jammen utført mye arbeide på relativt kort tid. Sukk - skulle ønske Dillerinnen var med like mye når det jobbes i 37'n... Det ser virkelig koselig ut i båten. Lykke til videre!

Link to post
Share on other sites

Leste igjennom tråden fra A til Å i dag. Ser at jeg har gått glipp av en godbit her. Det er jo nettopp slike prosjekttråder jeg ønsker meg flere av! Her er det jammen utført mye arbeide på relativt kort tid. Sukk - skulle ønske Dillerinnen var med like mye når det jobbes i 37'n... Det ser virkelig koselig ut i båten. Lykke til videre!

 

Takker for oppmuntrende ord. Trenger vist litt inspirasjon for å komme ordentlig igang igjen for kulda setter inn for alvor. :wink: Årets prosjekt er som tidligere nevnt motorrom og motorene, så rederinnen er ikke like mye med i år. selv om hun vistnok har noe på gang hun også, som hun ikke ble ferdig med i våres. Tanken er at etter tre år skal det meste være gjort og båten blitt slik vi ønsker.

 

Inspirasjonen var på topp hos oss begge i fjor vinter, så det var bare en fryd å holde på. Ønske fra begges side var jo å få båten i så bra stand som mulig før vi tok den i bruk i våres. Rederinnen var i sitt ess da vi planla ombygging og innredning og ikke minst da hun kunne holde på med stoffer, fargevalg og sying. :yesnod:

 

Tror nok at Dillerinnen kommer mere med etter hvert som prosjektet skrider fram og det kommer så langt at hun kan være med å sette sitt preg på båten. I allefall, lykke til videre og det skal også blir spennende å følge ditt prosjekt.

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

 

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

 

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Hva skjer a'? Med Quantum altså. :confused:

 

Det har ikke skjedd så mye i det siste nei. Har så vidt begynt litt i motorrommet, men jobb, forkjølelser og andre ting har tatt alt for mye tid. :headbang:

 

Er på "sofaplanleggingsstadiet", med bunken av båt - og utstyrskataloger på armlenges avstand, admiralinnen er ikke bestandig er like begeistret for "rotet" så nå blir det vel ryddet bort til over nyttår. Venter med lengsel på at sola snart skal snu, så motivasjon kan komme tilbake og planene kan settes ut i livet.

 

Tålmodighet mann, tålmodighet :lol:

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

 

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

 

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Link to post
Share on other sites

Har lest hele tråden nå i kveld.

Må bare si at det er imponerende det arbeid som er lagt ned.

Det gir inspirasjon til å forsette på mitt store prosjekt.

Har en Hifo på 10m som trenger ny innredning fra a til å :puke: ,

Vannvitig mye arbeid det. Begynte igjen i dag med å lage en dørkarm, som skal bli døren inn til toalettet.

Dette ga meg ispirasjon til å stå opp tidlig i morgen :lol::lol: .

Stå på med det fine arbeidet.

Link to post
Share on other sites

Hei Trond!

Har ofte opplevd at det å avlegge et besøk hos likesinnede som jobber intenst med prosjektet sitt har gitt meg et spark i baken, gitt pågangsmot i perioder hvor du selv er langt nede. Så Trond, du er hjertelig velkommen til hurumlandet for en titt! Båten får tak over hodet på lørdag, så derfra er det full fart fram til våren. Dersom du har tid tar jeg gjerne en tur over(under) dammen og avlegger deg et besøk, lurer litt på trekking av salong og diverse! Gi meg et hint!

Vennlig hilsen fra Hurumlandet

Livet er herlig på solkysten!

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Hei.

Nå er det lenge siden det ble gjort oppdatering her ja, så det er kanskje på tide.

 

Må vel bare konstantere at årets båtsesong er over og vi har fartet land og strand til sammen ca 800 nm med 40 overnattingsdøgn i år.

Hadde håpet på et par helger til i høst men kraftig forkjølelse og broncitt satte en stopper for det, først den ene og så den andre av oss.

 

For et år siden skrev jeg:

-Tanken er at etter tre år skal det meste være gjort og båten blitt slik vi ønsker.

og

 

Prosjekter for vinteren 2005:

 

- Oppdaget dårlig og ujevnt trykk på trykkvannet, så pumpa skal byttes i vinter.

 

- Hadde først tenkt å bytte dørken på akterdekket men kutter ut det i første omgang. I stedet blir

det å gjøre natene litt dypere og nate det opp igjen, samt liste rundt kantene.

 

- Nye luker til gassrommet og tilsvarende rom på bb side.

 

- Grundig oppussing av motorene og motorrommet.

 

Sist vinter ble det ikke gjort så mye som ønskelig, men fikk tatt igjen en del i våres i tillegg til det vanlige vedlikeholdet og vårpuss som vasking, polering, rengjøring av drev og stoffing.

 

- Trykkvannet.

Flyttet vannpumpa bak i motorrommet, nærmere vanntanken for å få kortere sugevei og jevnere

trykk. Dette ble veldig bra og all luft forsvant.

 

-Gjøre natene litt dypere og nate det opp igjen, samt liste rundt kantene.

Fikk gjort de mest prekære av natene dypere og natet dem på nytt, samt listet med teaklister

rundt dekket. Dermed fikk jeg skjult noen stygge merker i gelcoaten etter gammel sliping av teakdekket.

 

- Nye luker til gassrommet og tilsvarende rom på bb side.

Dette er det ikke gjort noe med, -- føres over til 2006.

 

- Grundig oppussing av motorene og motorrommet.

- Fikk ikke gjort det jeg hadde tenkt men vasket motorrommet grundig.

- Har vasket motorene, fjernet rust og lakket dem på nytt.

- Byttet alle glødepluggene.

- Overhalt begge impellerpumpene.

- Konstatert og delvis utbedret slakk i styring - men må bytte to kuleledd til vinteren

 

I tillegg til det som var satt opp på fjorårets prosjekt har jeg kjøpt meg et

- Kipor aggregat som ble montert og satt inn.

Det er et bensindrevet 220 volt – luftkjølt, 1kW aggregat som er ment primært for lading av

batterier.

- Jeg har byttet kompasset – og fått kompass med lys.

- Har tettet vinduslister i cockpiten.

- Renset og impregnert kalesjen.

- Montert værstasjon.

- Har gått over rekkestøttene, festet og tettet.

 

Også i sommer har det skjedd ting og tang:

- Drevhavari. Se link

Mens vi var på ferie oppdaget vi en rar lyd fra sb drev over et vist turtall. Vi gikk resten av ferien (2 uker) på lavt turtall, hadde jo ferie, og da gikk det helt greit og vi kom oss hjem. Helgen etter ferien kom vi ut fra havna, etter 2 nm så smalt det og sb drev var dødt. Fortsatte på en motor den helgen med mange tanker og diskusjoner om hva det kunne være.

Fikk mange gode råd, også her på baatplassen og helgen etter var det på land. Det viste seg at det var et akselbrudd i undervannshuset. Fikk tak i et nytt brukt undervannshus i god stand men med feil giring. Dette ble kompensert med lettere propeller så nå fungerer alt bra igjen. Kostnad kr. 9000,- med slippsetting. Tross alt rimelig for et drevhavari.

 

- Vannslange hoppet av, gamle koblinger.

Også i ferien. Fruen er nede for å koke kaffe og melder at det renner vann et eller annet sted. Oppdager at slangen på badet hadde hoppet av og det rant vann ut i dørken. Slo av vannpumpa og tømte for ca 60 liter vann. Tanken begynte å blir faretruende tom men vi skulle flytte på oss dagen etter, så det gikk greit. Slangestussene er litt i korteste laget så det skal også gjøres noe med til vinteren.

 

Ellers har det ikke vært noen problemer av betydning, båten har svart til forventningene og fungerer meget bra. Dette var andre sesongen vi har brukt båten og jeg har lært båten å kjenne og hvordan den oppfører seg i forskjellige situasjoner. Vi har hatt en fin sommer og gleder oss allerede til neste år.

 

Så er det

Prosjekter 2006/ 07:

Den ene motoren ryker veldig så jeg vurderer å

- ta ut turboene for overhaling

- intercoolere skal rengjøres

- varmevekslere og oljekjølere det samme

- dyser overhales eller byttes hvis behov

 

- bytte to kuleledd i styring

 

- Nye luker til gassrommet og tilsvarende rom på bb side.

 

- Vannslange som hoppet av på badet, bytte koblinger

 

- Problemer ved dieselfylling – mer lufting.

 

- Flytte vanntank – øke vannmengde – tenker, tenker!!!! For å flytte vekt i båten framover.

Redigert av Quantum (see edit history)

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

 

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

 

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...