Jump to content

Hvilken tresort brukes i kjølen på glassfiberbåt?


TommyAE

Recommended Posts

Skal pusse opp en 16,5 fots glassfiberbåt av ukjent merke.

Har til nå fjernet innredning, gulv og fuktig skum i dørken. Har fjernet glassfiber over langsgående stringer, som er råtten.

Nå lurer jeg på hvilken tresort som bør brukes til denne langsgående stringeren som ligger over kjølen.

 

en.jpg

 

 

to.jpg

Link to post
Share on other sites

Her skal det ikke være treverk i det hele tatt. Det vil suge vann og råtne.

Der det kan bli stående vann må man bruke et syntetisk kjernemateriale. Divinycell eller polyuretan er mest vanlig. Går også an å bruke halvdelen et plastrør delt langsetter på midten, men en rektangulær profil blir stivest.

Link to post
Share on other sites

Her skal det ikke være treverk i det hele tatt. Det vil suge vann og råtne.

 

Takk for raskt svar.

Ja, treverket her var skikkelig råttent, så hvis jeg kan unngå det, så bruker jeg noe annet.

Hvordan blir styrken i dette med divinycell eller polyuretan?

Jeg har tenkt det slik at den del av stivheten i båten kommer fra den lange trestokken som ligger på langs hele veien i kjølen, eller er det det at det støpes inn som lager styrken?

Link to post
Share on other sites

Bruk et plastmateriale til det vi kan kalle en forskaling (kjerne) til å få dannet en profil. Bygg opp profilen med noen lag glassfiber. Blir kjempesterkt og råtner ikke. Ingenting er verre enn trepinner med et eller to lag duk over. Pinnen råtner og glassfiberen er for tynn til å ha noe særlig styrke. :headbang: Jeg har sett litt for mye innstøpt kryssfiner i plastbåter dessverre. Når båten er ny er det veldig sterkt. Etter noen år har det samme styrke som en tykk pappskive.

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post
Share on other sites

Så de aller fleste plastbåtene der ute er bare flytende lefser?

Det meste på sjøen trodde jeg hadde tre som kjernemateriale. Noen av de er også med Balsa :eek: De må isåfall være stive som tynne lefser.

 

I dag som det er nesten like billig for syntetisk kjernemateriale er det ingen grunn til å ikke bruke det.

Men alle harde tresorter, eller vannfast finer går fint å bruke. Er bare snakk om å støpe de inn når det er tørt i lufta, så en ikke fanger noe fuktighet inne i støpen. Og når en borer inn i kjernematerialet for å feste ting må en bruke godt med sealing, så det blir vanntett etterpå. Da kommer ikke kjernematerialet til å råtne, så lenge en forsegler støpen med topcoat/gelcoat eller annet vanntett. Og at ingen fiber stikker ut gjennom overflaten.

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Det meste på sjøen trodde jeg hadde tre som kjernemateriale.

Ikke min. Ikke en kvadratmillimeter innlaminert eller overlaminert treverk. Alt treverk i båten er ren dekor.

 

Men alle harde tresorter, eller vannfast finer går fint å bruke. Er bare snakk om å støpe de inn når det er tørt i lufta

Nei. Når du laminerer inn treverk så laminerer du også inn vann. Og etter kort tid er elendigheten igang. Tilogmed kiln quality med en fuktighet på 3-6% råtner over tid.

"Vannfast" kryssfiner er 18-20% fuktighet.

Balsa er heller ingen løsning. Den råtner over tid den også. Se bare på 70-80 talls seilbåter med balsa i dekk.

Bruk Divinycell, Airex, Klegecell, Bacell eller annet dertil egnet materiale.

Link to post
Share on other sites

Det er treverk, så klart det er fuktighet i det. Men den lille fuktigheten som de naturlig har tåler de fint også etter de er kapslet inn.

Jeg snakker om å ikke støpe inn når det regner, eller med materiale som har ligget ute.

 

 

Når begynte de fleste med syntetisk kjernemateriale? Og bruker alle det i dag?

Hvordan var fordelingen ca i 1995 og 2000?

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Det blir fremdeles brukt kryssfiner til kjernemateriale i veldig mange båter!! Dette er heller ikke et problem hvis det blir gjort skikkelig! Har selv bygget om endel i min båt fra 86 og skjært i både bunnstokker og skott ,og ennå tilgode å finne fuktig eller råtten finer!!

Link to post
Share on other sites

Det meste på sjøen trodde jeg hadde tre som kjernemateriale. Noen av de er også med Balsa :eek: De må isåfall være stive som tynne lefser.

Tror det er svært få, om noen som i dag benytter tre som distansemateriale i nye plastbåter. Og når vi har fått kunskap om de problemene treet skaper, TS har jo sett det med selvsyn, så er det jo ingen grunn til å gjenta forfedrenes tabber.

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Tror det er svært få, om noen som i dag benytter tre som distansemateriale i nye plastbåter.

 

 

Da tror du feil, mange hadde nok blitt overasket over mye for eksempel balsa brukes som kjernemateriale i båtbygging fremdeles.

Ta for eksempel en helt ny Princess til noe båtlapper, der er dekk og overbygg nesten utelukkende bygget i balsa, det samme gjelder svært mange andre båter, men det er selvfølgelig en hel del som har gått over til kun syntetiske kjernematerialer.

Syntetiske kjernematerialer har også sine problemer, og er ikke på langt nær "vannsikre" de heller!

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når du laminerer inn treverk så laminerer du også inn vann.

Det stemmer ikke med min erfaring. 'Naturlig' fuktighet i treverk/finer fører ikke til råte. Det er konstruksjoner som mer eller mindre står i vann som er problemet, dvs alt i nærheten av kjølen er i faresonen. Båten denne tråden handler om er et skrekkeksempel, hvor treverk er brukt på det verst tenkelige sted.

Et eller annet sted er, eller blir, det et lite hull eller sprekk og iom at vannet står under trykk vil det finne veien inn og gjennom år vil alt treverk være gjennomtrukket med vann og begynner å råtne.

Men høyere opp i båten er det ikke noe problem å bruke treverk/finer som kjernemateriale. Fordelen er at det blir langt sterkere enn f.eks. divinycell.

Link to post
Share on other sites

Syntetisk kjernematriale kan suge vann det og, og det kan være problematisk. For vannet gjør det veldig tungt og kan påvirke båtens ballanse.Men ikke alle gjør det se etter et materiale med tette porer.

Men det er ingen som så langt har greid å stenge treverk inne i et plast materiale så effektivt at det ikke suger vann. Treet har i seg selv en meget hygroskopisk evne. I en båt vill fuktigheten stadig være tilgjengelig og treet vil relativt raskt suge til seg fuktighet tilsvarende en trefuktighet på +18%. Og da trives råte sopp av forskjellige slag.

Ethvert forsøk på å lukke treet inne vil hindre treet i å tørke ut, men vil i liten eller ingen grad hindre treet i å suge vann. Kontakt mycoteam eller treteknisk senter, så får du det bekreftet.

Det at tre og finer stadig blir brukt som distanse materiale i sandwich konstruksjoner med GRP og epoxy beror på at det er billig, tilgjengelig og enkelt i bruk. Det er likefult problematisk.

Treet egner seg best der det blir brukt som hel ved, med gode muligheter for uttørring på begge sider, så råtesoppene holder seg unna.

Lykke til med arbeidet. :flag_bp:

Aileen ll

Link to post
Share on other sites

Min erfaring er også at treverk ikke er noe problem å støpe inn, over vannlinjen vel og merke. Under vannlinjen bør det derimot være helt laminat og ikke kjernemateriale av noe slag.

De problemene jeg har opplevd med syntetiske kjernematerialer er ikke at de råtner pga. vann, selv om en del av de faktisk gjør det også, men at laminatet slipper fra kjernematerialet, særlig ved fuktighet, men delaminering forekommer også på grunn av dårlig heft, noe som ikke er unormalt ved syntetiske kjernematerialer, og laminatet begynner å bevege seg med ørsmå forskjeller for det ytre og indre laminatet.

Dette vil smuldre opp syntetiske kjernematerialer i løpet av kort tid, og ofte når man åpner et skrog med delaminering og syntetisk kjerne så faller det bare oppsmuldret støv ut.

 

Forøvrig anbefales det å lese denne artikkelen som har en del god informasjon om akkurat dette emnet!

Link to post
Share on other sites

Takker for en interessan diskusjon.

På denne båten er det ihvertfall tydelig at treverket har råtnet. Her kan jeg uten kraft stikke en kniv gjennom stringeren. Båten er nok over 30 år, så den har forsåvidt holdt lenge. :wink:

 

Jeg er veldig spent på hvordan akterspeilet er, og hva jeg må gjøre der.

Håper på mindre råte.. :confused:

Link to post
Share on other sites

Du kan jo vurdere om båten har behov for denne forsterkningen. Nå tar den jo ingen krefter. Puss rent, legg på noen lag med duk og epoksy og så har du et massivt kjølsvin hvor vann enkelt kan fjernes.

 

 

ville nok helt klart lagt inn denne forsterkningen igjen. Å ta den helt bort vil medføre at de andre forsterkningene må ta mer belastning.

 

En kamerat av meg gjorde samme jobben for noen år siden , i en Mørebas 16 hvor bunnstokken ble gravd ut for hånd. Han sa det ble som en ny båt å kjøre etterpå, med en godt innplastet divcinycell-planke på plass istedet.

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

ville nok helt klart lagt inn denne forsterkningen igjen. Å ta den helt bort vil medføre at de andre forsterkningene må ta mer belastning.

 

En kamerat av meg gjorde samme jobben for noen år siden , i en Mørebas 16 hvor bunnstokken ble gravd ut for hånd. Han sa det ble som en ny båt å kjøre etterpå, med en godt innplastet divcinycell-planke på plass istedet.

 

Forsterkningen skal inn igjen.

 

Selv om planken er noe råtten, holder den min vekt uten å knekke opphengt i endene, så bortkastet var den ikke ennå, selv om den er ganske tung. :smiley:

Planken er selvfølgelig av en eller annen type hardtre.

 

Det er 4 planker til på siden av disse som jeg også tenker å ta opp.

Og jeg må innrømme at jeg ennå tviler litt på om divinycell innstøpt vil gi den samme styrken som 5 hardtre planker lengdeveis,og med skum i hele bunnen.

Den opprinnelige planen min var å bytte ut treverket med samme som det opprinnelige, og lage innstøpte divinicy-cell spanter tverliggende.

Men, jeg er veldig usikker! :confused:

 

Noen som vet hvilken hardtre-type? Og eventuelt hvor man får kjøpt en noen meter lang divinicycell planke i nærheten av Narvik.

Vi har biltema her, men de selger vel kun tynne ferdigoppskårete plater.

Link to post
Share on other sites

meterlange Divinycell 'planker' tviler jeg på at man får kjøpt, men det går an å lime sammen flere.

I tillegg til å fungere som forskaling ligger styrken i at slikt celleskum er svært sterkt bare belastning blir jevnt fordelt.

men jeg er igrunnen enig i at tre forsåvidt kan være ok. Det blir mye sterkere enn Divinycell og vil holde i mange år. Kommer an på hvor mye jobb det vil være å bytte det ut senere. Det vil også høyst sannsynlig trekke vann og øke vekten på båten med noen kilo.

Link to post
Share on other sites

Om du ikke vil experimentere og ha en rimelig løsning som holder i mange år kan jeg anbefale kvistfri furu kjerneved. Seigt, lett og sterkt som bare det.

 

Kjerneved kan være litt vanskelig å finne. Men sjekk ut byggevarens hyller med furu glattkant. Mye rett tettvokst furu der.

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post
Share on other sites

Høres greit ut. :smiley:

Tusen takk for svar igjen Executive, Ingar og dere andre!

Jeg skal gruble litt mere på dette, og hvordan det føles best å gjøre det.

 

Har noen hull som skal tettes før jeg jobber videre med forsterkningen, og det er greit å ha det liggende i bakhodet en stund, og så dukker det plutselig opp riktig løsning. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...