Jump to content

Billig liten seilbåt, ny og billig eller gammel og veldig billig?


eehgil

Recommended Posts

Hei

 

Jeg vurderer å kjøpe meg en billig seilbåt for å lære meg å seile. Har aldri seilet før, men er temmelig erfaren til sjøs. Stillheten og friheten ved seiling har alltid fristet. Så er spørsmålet hvilket båt man skal velge, vil ha en båt man kan overnatte i, men noe særlig mer trengs ikke. Den må være enkel og solid, "less is more". Enklest mulig vedlikehold.

 

Har sett på to "kategorier".

 

1. Ny trailbar f. eks av typen Fabola Campus 650

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=28514562. Ser på det som en stor fordel å kunne ta opp båten enkelt og kjøre den hjem i garasjen. Har også tilgang til et stort naust der jeg kan ta opp en båt med senkekjøl. Å frakte den på bil over større avstander er ikke aktuelt. Jeg er også litt skeptisk til soliditeten. At inredning og lignende ikke er av superkvalitet er greit, men selve skroget må være skikkelig.

 

2. Eldre båt med fast kjøl. F. eks maxi 77. Denne er i nærheten av meg: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=28205766. Ser for meg at eldre typen av denne typen er mere solid? Mere "driftsikkert" med fast kjøl?

 

Prisen for den eldre båten er ca halvparten (men da følger det altså med tilhenger til campusen!). Er det slik at når man kjøper en gammel båt så er det en poff og en smell så har man kostet på den 40000kr? Eller kan jeg drivte en gammel sliter med lave kostnader? Er det slik at en båt som har fungert bra i 30 år gjerne fungerer bra i 30 år til, mens en ny båt gjerne har mange (og kanskje alvorlige) barnesykdommer?

 

Ved et salg om noen år så har vel den nyere båten tapt seg en del i pris, mens den gamle båten gjerne kan selges for det jeg kjøpte den for. Men så er det vel også slik at en båt som blir tatt opp og lagret på land gjerne holder seg litt finere?

 

Hvilken "båttype" er enklest å seile? både når det gjelder for en som aldri har seilet før å lære seg det, og enklest å seile alene?

 

Tusen takk for svar :-)

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde uten tvil gått for en "gammel" båt med skikkelig utstyr og fast kjøl. Mye bedre seilegenskaper. Se også på Albin Express! Fantastisk båt i den klassen. Det som er fint med disse båter rundt 26 fot er at skulle den gamle dieselmotor svikte monterer du bare en 10 hesters utenbords på hekken.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Jeg er også litt skeptisk til soliditeten. At inredning og lignende ikke er av superkvalitet er greit, men selve skroget må være skikkelig.

 

Hadde en slik et par sesonger og det var for tynt, spinkelt og lite solid, dessverre!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hvis du vil ha en artig og god båt med "senkekjøl" eller snike deg inn på grunt vann kan du se på First 24 som stikker 80 hhv 160 cm.

Her er kjølen hele tiden i vann og dreies langs en akse. Prisklasse 80 - 120.000

 

Hvis maksimalt enkelt stell er saken så er det vel utenbordsmotor som er tingen.

Ellers får du Maxi Fenix 28 ned mot 120.000, men da er det ganske sikkert litt sliten innenbordsmotor.

Båten kan fint seiles av nybegynner.

 

Det er vel nær umulig å gi fasit på "enklest å seile". Da kalles det "turseiler" og er litt kjedelig og daft hvis du blir engasjert. Som å seile en murstein for å sette det litt på spissen.

I praksis er det gjerne en båt med mindre seilføring; kalles å "reve" seilet. Det går gjerne like fort hvis det er litt vind, men båten krenger mindre og er lettere å håndtere, dvs rorutslag får ikke så store konsekvenser.

Med selvslående fokk er hele fokken foran masten og seilet veksler side automatisk via en trinse som er festet til en tverrgående skinne foran masten. (F.eks Maxi Fenix)

Dette gjør båten lettseilt for en person.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mye bra som er sagt ovenfor, men synes du også skal tenke på om du skal seile mye alene og hvordan du skal klare å gjøre ting uten noen til å hjelpe deg. Som oftest vil du med seilbåt begynne turen for motor, og hvis du skal heise seil og ta inn motor, evt heise opp motoren på brakett, kan det bli mye styr som du må fikse på kort tid. Innenbordsmotor er sånn sett bra, men med eldre båt OG eldre motor kan en bra løsning fort bli kostbar hvis motoren tar kvelden. First 24 har påhengs i brønn som er god løsning. Ellers se etter om motor er skiftet eller iallefall godt vedlikeholdt på en eldre båt.

 

Hadde jeg kommet over en Marieholm ms20 (=motorseiler)synes jeg det hadde vært interessant for dagstur og kortere overnattingsturer. Ligger nå bare en på finn, og den har bare en utenbordsmotor, dvs. tidligere innebordsmotor har vel sagt takk for seg. I Sverige er det til enhver tid brukbart utbud.

 

www.blocket.se/blekinge/Marieholm_MS_20_33527979.htm?ca=15&w=3

Redigert av Havgap (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg vil anbefale en Banner 28HR. Det er en rask kjølbåt med morsom rigg du kan lære alt om seiling på. Båten vil gi deg beskjed om når du skal trimme seil! Du trekker i en snor og vips så er farten økt 1 knop på 5 sekunder. Når du etter en stund behersker Banner 28 kan du seile hva som helst. Prises under 100.000,- . Til tross for at båtene er over 25 år så er det på Vestlandet vanlig at Banner 28 vinner i store regattaer som Askøy rundt etc, men det skyldes nok at vi har noen ekstremt dyktige seilere på båttypen. Jeg forsverger at det er båten som lærte dem opp!

 

Skal du seile båten alene tar du inn 2 rev, så trenger du ikke tenke på lensetakler. Båten har fremdeles nok seil. Brøkdelsrigg, myk mast og lensetakler er utrolig trimverktøy, men det må læres. Båtene har utenbordsmotor, og det funker og er driftssikkert.

 

Banner 28 har vært brukt til opplæring på KNS, og så vidt jeg husker Oslo seilskole etc.

 

Siden båtene er fra 80-tallet er de slitt, men hvem klager på at steintrappene på Nidarosdomen er brukt?

Link to post
Share on other sites

Det er en utbredt oppfatning at eldre svenske båter er solide med håndlaget møbelkvalitet innvendig, mens nyere båter kan ha tynne plater og liksom-treverk i innredningen.

Vedlikehold og forsiktig bruk varierer like mye som menneskene er forskjellige og da spiller det mindre rolle om båten har ligget i sjøen eller er lagret på land i vintersesongen.

Ved sjøoppbevaring kan det f.eks ha vært benyttet varmeovner og fuktsamlere i båten.

 

Det meste er i grunnen skrevet her inne på forumet allerede når det gjelder valg av båttype.

Det eneste som forandrer seg er prisene og antallet brukere som har serieproduserte båter.

Hvis du vurderer tur- kontra regattabåt finnes det selvsagt en tråd for det her inne også:

 

https://baatplassen.no/i/topic/16147-turseiling-kontra-regattaseiling/

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Banner28.jpg

 

Sjøens Porsche. Banner 28 HR.

Utrolig gøyal å seile. Som å sitte i ei kjempejolle. Planer så vassføyka står når det blåser litt.

 

Ingen av disse bør seiles med lukene åpne. :rolleyes:

 

 

 

Krapyl skrev ovennevnte for 6 år siden, så anbefalingen har ikke endret seg.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder trailbar vs. fast kjøl så må vel det egentlig avgjøres av behovene dine. Med fast kjøl får du nok litt bedre seilegenskaper, mens trailbar er ... trailbar, og du kommer også til i grunnere havner. Fordel på tur i fellesferien f.eks.

 

Med en gammel båt må du regne med mer vedlikehold enn med en nyere, sånn er det bare. Det avgjørende er hvor godt tidligere eiere har vedlikeholdt, og ikke alderen i seg selv. Båter kan holde lenge, avhengig av vedlikehold. Pengene du sparer på vedlikehold taper du ved salg. Og så er det forskjell på kosmetisk vedlikehold og funksjonelt vedlikehold. Manglende vedlikehold av stående og løpende rigg blir til slutt et sikkerhetsproblem. Gamle og utblåste seil er en pest og plage. Matte skrogsider og slitte putetrekk tar ikke livet av noen, og ikke går det utover båtfarten heller.

 

Men det er liten grunn til å frykte barnesykdommer på nyere båter. Manglende vedlikehold og slitasje på gamle båter er det du skal se opp for her. Men husk at pris på ny båt sjelden inkluderer alt utstyret du ønsker, mens bruktbåter ofte har fått montert det utstyret man trenger og har dette inkludert i pris.

 

Hvis du har tenkt å seile alene fraråder jeg båter med eldre masthead-rigg (forstaget går helt opp til toppen av masta). Disse har ofte en stor genoa og et lite storseil. Dette betyr mye jobbing på kryss. Hvis valget f.eks. står mellom Maxi 77 og Fenix, som er nevnt her, vil altså Fenix være lettere å håndtere. Du kan vel til og med få den med selvslående fokk. Rullefokk er også en fordel.

 

Express har jeg hatt selv, meget gode seilegenskaper og bra båt å lære å seile i. Men eldre eksemplarer av disse blir myke i plasten. Sørg for å kjøpe et eksemplar hvor hyttetaket er avstivet (ellers får du ikke satt riggen hardt nok), og gjerne også hvor det er satt inn kjølstokker.

 

Ellers er det jo en smule sprik i forslagene her, Marieholm 20 vs. Banner 28, sjarmerende tur-balje vs. hissig racerbåt. Gode forslag begge to, men du må tenke gjennom behovene dine.

 

Til alene-seiling er autopilot nesten et must.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...